Afvalkoers Giro 2022

1 2 ... 13 14 15 16
Poeksel

En hetzelfde lijstje zonder de sprinters:

Nasibal 5.806
CICCONE Giulio
VALTER Attila
ARENSMAN Thymen
HINDLEY Jai
GALL Felix

Sjonge jonge 6.818
LANDA MEANA Mikel
FOSS Tobias Svendsen
ARENSMAN Thymen
KÄMNA Lennard

JDV21 6.951
YATES Simon
FOSS Tobias Svendsen
ARENSMAN Thymen
TESFATSION Natnael Ocbit (edit: afgestapt)
GALL Felix

Kanibaal 7.092
LANDA MEANA Mikel
FOSS Tobias Svendsen
ARENSMAN Thymen

Poeksel 7.293
YATES Simon
CICCONE Giulio

Maartenfct1965 7.343
YATES Simon
CICCONE Giulio
ARENSMAN Thymen
KÄMNA Lennard

Bazing 7.635
FOSS Tobias Svendsen
HIRT Jan

Laatst gewijzigd
Poeksel

Bazing en ik zitten dus het krapst in de klimmers, maar er zijn scenario's denkbaar waarin we het allebei redden. De teams met Hindley of Landa zullen iets geruster zijn voor dinsdag, maar kunnen evengoed door een slechte dag of val in de problemen komen.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Of ziekte, zoals je bij Bardet zag.

JDV21

Dank je voor dit overzicht Poeksel! Het zit inderdaad allemaal nog dicht bij elkaar. Zie voor mezelf goede kansen om de komende twee bergetappes te overleven en dat lijkt aardig af te hangen van wat Ciccone en Hirt gaan doen zodat ik Poeksel and Bazing voor kan blijven. De waarschijnlijke sprintetappe daarna overleven wordt wat moeilijker en lijkt me dan te gaan (er even vanuitgaande dat Bazing en Poeksel de volgende afvallers zijn) tussen mij of Maarten en een strijd tussen Gaviria en Demare. Als ik er dan nog inzit dan worden de laatste 2 bergetappes overleven wel erg moeilijk omdat Yates het dan in beide etappes beter zou moeten doen dan Landa en/of Hindley en hij niet meer voor het klassement gaat. Hetzelfde geldt hier voor Maarten ook al heeft hij daar nog iets betere kansen met Ciccone en Kamna als aanvallers naast Yates. Ik verwacht dan dat Sjonge Jonge, Kanibaal en Nasibal de top 3 worden en voor de zege gaan strijden. En dan is Sjonge Jonge nog steeds de grote favoriet voor mij. Kanibaal lijkt hem niet te kunnen verslaan in de bergen (of Cort moet verrassen) en met Foss, Arensman en Kamna heeft hij op papier een sterker tijdrijdersteam dan Nasibal en Kanibaal. Misschien dat Kanibaal daar nog Sjonge Jonge kan verrassen als Cort zijn Vuelta tijdrit van vorig jaar kan herhalen, maar hij lijkt de vorm daar niet voor te hebben denk ik.

nasibal

'@JDV

Ik denk (hoop) inderdaad aan een vergelijkbaar verloop. Etappe 18 heb ik echter altijd al gezien als een potentiele wandeletappe met een grote kopgroep. Etappe 16 en 17 zijn loeizwaar, waarbij 17 met een relatief korte afstand een start bergop en daarna een heel snel gedeelte (alvorens af te sluiten met 2 zware toetjes) dé perfecte etappe om nog wat sprinters naar huis te rijden. Als Cav en Demare daar OTL worden gereden is het nog maar de vraag of DSM, UAE of Bahrein daar een sprint van willen maken. Het zijn alle 3 ploegen die het ook echt meer dan prima vinden om iemand mee te sturen én hebben/hadden hun sprinters niet als hoofddoel. In die etappe zouden dus nog gekke dingen kunnen gebeuren.

Tenslotte is het voor mij inderdaad hopen dat Foss nog iets tegenkomt of op een of andere manier in de afsluitende ITT ook gewoon heel slecht is. Dan zou ik, tenzij Cort/Kamna idd nog wat leuks laten zien, op CQ kunnen winnen. Maar eigenlijk acht ik me daar inderdaad op dit moment al wel kansloos ja. Maargoed, ik heb al mazzel dat er op dit moment überhaupt nog teams bij zijn die 'minder' zijn dan het mijne, had ook zomaar anders kunnen lopen.

Laatst gewijzigd
JDV21

'@nasibal, je hebt gelijk dat etappe 18 ook een vluchtersetappe kan zijn. Zeker als UAE en Bahrain niet willen meewerken bijvoorbeeld omdat ze zich in de laatste week volledig op Landa/Bilbao en Almeida richten. Maar denk niet dat etappe 17 al te lastig gaat zijn met de tijdslimiet. Het middenstuk is aardig vlak en denk niet dat het peloton daar al te hard zal rijden en dat geloste sprinters nog wel terug kunnen komen. En ik denk dat je inderdaad moet hopen op Foss die er helemaal niets van bakt om te winnen

nasibal

'@JDV21

Het probleem is de bergop start waar mensen in de vlucht willen komen. Als je daar als sprinter vroeg moet afhaken, voordat de bus gevormd wordt kom je daar achter te hangen. Vaak zie je dat een bus juist op de vlakke stukken en afdalingen gas geeft om zo de verloren tijd op de beklimmingen voldoende te compenseren met het oog op de tijdslimiet. Kom je er op de klim dus al achter te hangen gaat het geen 1,2,3tje zijn om er vervolgens in terug te komen. Het tempo van de bus zal wat dalen als ze weer in het peloton aansluiten inderdaad, maar de vraag is wanneer dat gebeurt, welke snelheid er vervolgens wordt aangehouden en hoeveel kracht het je kost om daar vervolgens nog op terug te komen.

Het vlakke stuk zorgt er ook voor dat de etappe door de winnaar met een hogere gemiddelde snelheid, en dus in een kortere tijd wordt afgewerkt. Dat heeft vervolgens invloed op de tijdslimiet.

Als je als sprinter na de top van de eerste klim eerst weer in het 'peloton' kan aansluiten en vervolgens pas op de eerstvolgende echte klim de bus vormt is het een ander verhaal. Dan ga je het in principe 'makkelijk' redden.

Kannibaal van Schepdaal

Ik heb Almeida, Cort, Dumoulin, Arensman en Foss niet alleen geselecteerd om top 20 te rijden in hun specialiteit (klimmen of heuvelsprinten/aanvallen), maar ook met het oog om nog het verschil te maken in de afsluitende tijdrit, als ik daar zou geraken. Daarnaast was het plan om net genoeg goedkope vlakke en heuvelsprinters te nemen om de 18de etappe nog te overleven. De laatste bergetappes wou ik zuinig overleven om nog in vluchtersetappes een concurrentiële CQ-waarde te hebben. Daarom enkel voor topfavoriet Carapaz en de normaal explosieve Almeida gegaan die ook nog een goeie tijdrit zou moeten hebben. Als opvullers voor mijn klimteam kwam ik dan uit bij de goedkopere outsiders Landa, Lopez, Foss en Arensman (en wie weet zou Dumoulin boven verwachting presteren in de bergen). Geen Yates of Bardet dus, die duurder waren. Voorlopig is dat nog goed uitgedraaid, maar veel hangt ook van geluk af of een renner uitvalt of niet.

Hoe dan ook denk ik dat het een spannende laatste week gaat worden, waar nog vanalles kan gebeuren. Landa vs. Yates, de tiebreaker, de sprintetappe en natuurlijk de slottijdrit zal veel bepalen. Omdat Cort een schim lijkt van zichzelf, schat ik mijn winstkansen niet zo hoog in, aangezien ik in Sjonge Jonge een gelijkaardig team tref dat op basis van CQ-waarde een streepje voor heeft. Hopelijk tovert Cort toch nog een iets uit zijn hoed in de tijdrit. Maar eerst moet ik daar nog zien te geraken, want in de slotweek kan elke dag de laatste zijn.

We gaan het zien, dag per dag. Dat ze er vooral nog maar een leuke koers van maken.

Laatst gewijzigd
Bazing

Go hirt!!

Poeksel

Oh oh, Astana rijdt.

JDV21

Op dit moment lijk jij in de problemen Poeksel met Ciccone die gelost is. Maar er is not flink wat terrein te gaan.

@Nasibal dat kan inderdaad gebeuren, maar ik verwacht zelf dat een vlucht weggaat op die klim en dat het peloton die dan laat gaan en de gelosten dan terug kunnen komen. Maar als de vlucht niet echt wegkomt op de klim en dan in de afdaling/vlakke nog veel gekoerst wordt dan kan zeker gebeuren wat jij beschrijft

Poeksel

Ja, ik had in eerste instantie goede hoop met Yates en Ciccone in de kopgroep, maar nu ziet het er slecht uit. Ik moet hopen dat zij toch nog doorrijden (ben bang van niet) en een inzinking van Arensman en/of Hirt.

Laatst gewijzigd
JDV21

Ik denk dat je nu eigenlijk moet hopen dat het peloton de kopgroep inhaalt en hirt daardoor buiten de top 20 valt

Ab Normaal

Heren, vanwege een onwaarschijnlijk drukke dag op het werk gisteren heb ik geen statistieken en voorspellingen kunnen doen.
Daarnaast ben ik ook vergeten mijn bestand naar mijn werk te mailen en kan ik pas, als ik vanavond thuis ben, de uitslag van deze etappe verwerken.

Het gaat dus iets langer duren vandaag.

Bazing

Wat een topper die Hirt. Helaas lijkt het voor Poeksel het einde. Daar had ik nog een kansje tegen gemaakt de komende etappes met wat geluk.

Poeksel

Nou, ik had in ieder geval het gewenste scenario (vluchters) alleen niet de gewenste uitslag.
Bedankt voor de organisatie Ab! Ik probeer het volgende keer weer.

Ab Normaal

Nou nou, de mannen waren uitgerust. En dat was te zien. Alsof ze 3 weken vakantie gehad hadden vlogen ze er weer in. En natuurlijk zat Mathieu er weer bij. Eventjes maar.
Iedereen die wilde, die mocht én die kon, zat in de vlucht. En wat een strijd hebben we gezien. Tussen Bouwman en Ciccone voor de bergtrui, waar de Italiaan 10 tellen kreeg van onze Koen. Morgen de volgende ronde.
Voor de etappezege, door de vluchters. Kämna leek lang de sterkste, maar werd op de valreep nog bijgehaald door Hirt en Arensman.
Thymen demarreerde direct. Zou het dan? Maar ook hij werd overvleugeld door de ervaren Hirt. Die zo naar zijn eerste Giro etappe reed voor onze landgenoot.

De jongens voor het AK kregen elkaar nauwelijks losgereden. Alleen Almeida kreeg een paar tellen aangesmeerd. Hindley won het sprintje en griste nog een paar secondjes mee.
Gezien het klassement en de tijdrit kwaliteiten van de heren lijkt het nog tussen 3 te gaan. Of Landa moet nog een onvervalste truc in huis hebben.

Ons lijstje wordt steeds kleiner. Een select groepje hebben we nog over. Je moet wel van hele goede huize komen wil je het laatste weekend halen.
Nasibal en Sjonge jonge komen voorlopig van goede huize. Met een banddikte verschil wint ons lekker hapje.
Derde wordt Kanibaal.
Onderin was het niet spannend, hij wist het zelf al snel toen de de sterksten van de vluchters overbleven.
Poeksel vond vandaag zijn Waterloo. Was hij dus de zwakste? Nou, als ik naar zijn team kijk kan ik alleen maar zeggen dat het een sterk team is. Het niveau van deze Afvalkoers is torenhoog.
Hij was vandaag dus de minst sterke.
Morgen waarschijnlijk weer een vluchtersrit, dan een sprint. Eens kijken hoe de vlag er dan bijhangt.
De druk wordt opgevoerd. Eens kijken wie er morgen onder bewzijkt.
Poeksel, bedankt voor je statistieken én je deelname. Tot de volgende.

Nasibal 1.360 5.806
Sjonge Jonge 1.320 6.818
Kanibaal 1.160 7.092
Maartenfct1965 1.120 7.343
Bazing 1.060 7.635
JDV21 960 6.951
Poeksel 460 7.293

Team Poeksel
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
YATES Simon
LOPEZ MORENO Miguel Angel
EWAN Caleb
GIRMAY HAILU Biniam
GAVIRIA RENDON Fernando
CICCONE Giulio
BAUHAUS Phil
DUMOULIN Tom
CONSONNI Simone
ALBANESE Vincenzo

Bazing

Als deze kopgroep het haalt dan gaat het weer tussen Hirt (ik) en Arensman (Kanibaal).

JDV21

Ik kan er ook nog zeker uitvliegen. Gall zag er deze Giro nog niet echt goed uit en is volgens mij nu ook gelost. En dan heb ik alleen nog Arensman of Yates moet er nog voor willen gaan met de favorieten

Bazing

Het hangt er inderdaad vanaf waar dan Landa eindigt.

JDV21

Ik denk dat je stiekem nu ook hoopt dat VDP het gaat halen. En Gall lijkt toch wat beter dan ik dacht

Bazing

Het lijkt erop dat ik wel goed zit ten opzichte van Kanibaal.

JDV21

Ik moet hopen dat Gall voor Landa blijft en dan zit ik ook prima. Denk dat het nu tussen mij en Kanibaal gaat waarbij ik momenteel iets favoriet ben. Goede keuze van jou @Bazing met Hirt in je team!

Ab Normaal

Sorry mannen. Ze hebben te langzaam gefietst. Moet nu weg voor zakelijke verplichtingen en duurt de hele avond. Wordt een latertje.

pirazzi

Tot straks.

1 2 ... 13 14 15 16

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.