WFL: Tour 2022 - Wielerflits Fantasy League

1 2 3 4 ... 11 12
King Kelly

Test

SvenVDB

Mijn eerste lijst van 6 renners is ook doorgestuurd.

King Kelly

Ook ingestuurd, leuke puzzel alvast! Iedereen veel spelplezier toegewenst en @ Kudus, veel dank voor de organisatie!

Drossard Kudus

24 uur verwijderd zijn we intussen van de deadline voor de eerste draftronde. 8 van de 12 draftballots zijn intussen ingezonden, de renners kunnen weldra worden verdeeld. Nog één dag om de eerste 6 renners in te leveren.

Maillot à Pois

mijn ballot is ook de deur uit - ik vermoed dat er voor pick 1 sowieso wel een loting aan te pas komt ;-)
Benieuwd!

Bonorrie

Mijn biedingen vanmiddag per mail verzonden.
Benieuwd wie Team Bonorrie komt versterken.

Drossard Kudus

Langzaam tikt de tijd weg. Iets minder dan drie uur nog te gaan.

Drossard Kudus

Klokslag 22:00 en daarmee is draftronde 1 tot een einde gekomen. Ten eerste dank voor het enthousiasme en de fijne berichten. 11 ballots zijn er uiteindelijk ingestuurd, helaas ontbrak die van Ab Normaal. Echter nog geen man overboord, er waren namelijk geen inzendingen van reservespelers. Zo krijgt Ab dus een tweede kans in draftronde 2. Om jullie bezig te houden tijdens het verwerken van de ballots een interessante video over zo'n soort situatie in de NFL draft van 2003: https://www.youtube.com/watch?v=vAcSFkP_3p4. Misschien ook goed om mee te geven: de speler die Minnesota uiteindelijk koos werd datzelfde jaar nog een Pro-Bowler. Immers, zoals Willie Wartaal ooit verwoorde, een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft.

66 selecties leverden 32 unieke namen op. Een naam die zeker niet uniek was was die van Wout van Aert. 8 spelers namen deze op in hun selectie, allemaal op plek 1. De overige #1 picks waren Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar (2x). Opvallend genoeg durfden twee spelers het maar aan om topfavoriet en titelverdediger Pogacar in de ploeg op te nemen. Net zo opvallend is de afwezigheid van zijn landgenoot en grootste uitdager, Primoz Roglic. Slechts één keer kwam deze voorbij in de talrijke ballots. Andere slokoppen zijn Aleksandr Vlasov (5x), Fabio Jakobsen, Jonas Vingegaard, Jasper Philipsen en Filippo Ganna (allen 4x) en Julian Alaphilippe. De ballots zullen terug te vinden zijn in het Google Spreadsheet-bestand, zodra deze zijn verwerkt zal ik ook hier een update plaatsen.

Pickrates (gemiddelde positie)
Wout van Aert - 8 (1)
Aleksandr Vlasov - 5 (2.6)
Fabio Jakobsen - 4 (2.75)
Jonas Vingegaard - 4 (2.75)
Jasper Philipsen - 4 (3)
Filippo Ganna - 4 (5.5)
Julian Alaphilippe - 3 (4.3)
Tadej Pogacar - 2 (1)
Mads Pedersen - 2 (3)
Caleb Ewan - 2 (3.5)
Enric Mas - 2 (4)
Ben O'Connor - 2 (5)
David Gaudu - 2 (5)
Stefan Küng - 2 (5)
Dylan Groenewegen - 2 (5.5)

Maillot à Pois

Grappig hoe veel deelnemers dezelfde afwegingen gemaakt hebben, en besloten dat het geen zin had Pogacar (terecht) en Roglic (onterecht) onder plek 1 op te stellen.
Als ik de regels goed begrijp, wil dat wel zeggen dat Ab in ronde 2 Roglic en nog enkele andere vrije kleppers zonder tegenstand kan oppikken. Zijn team zal immers eerst aangevuld worden tot hij evenveel renners heeft als de minste van de andere spelers. Ab is dus allerminst uitgeteld.

Drossard Kudus

Draftronde 1 is verwerkt en een groot deel van de ploegen begint al heel aardig vorm te krijgen. Te beginnen met de ploegleiders die zich op de borst mogen tikken: Arry1338 en Zwartebroekengeletrui. Zij wisten, mede door gokjes op Pogacar en Vingegaard te wagen, alle renners van hun eerste ballot veilig te stellen. Ook Maillot à Pois en Mithrandir doen het met 5 renners allerminst onaardig. In de hoek waar de relatieve klappen vallen Bonorrie (3 renners) en ondergetekende. In mijn ploeg nog maar 2 renners, maar wel de sweepstakes om de begeerde Aleksandr Vlasov overleefd.

Tijd om de lotingen toe te lichten. De eerste loting was die om Wout van Aert. Met 8 #1-selecties was er voor ieder een kans van 25% om de alleskunner in te lijven. Die odds bleken goed genoeg voor Rabbiej en Gerrit Glomser, die elkaar in de Divisie Rosa regelmatig tegen zullen komen. Loting twee was om de rechten van Aleksandr Vlasov. Drie ballots hadden hem op #2 staan, te weten die van Maillot à Pois, bastaix en Drossard Kudus. Het was helaas bastaix die de 33% kans op een mispeer moest incasseren. Gelukkig voor hem wist hij de 50/50 om de laatste Jasper Philipsen wel te overleven, ten koste van King Kelly.

Zoals Maillot à Pois al aangaf heeft Ab nog alle kans om sterke renners op te pikken. Voor de duidelijkheid, Ab, of een vervanger met interesse, heeft eerste keus totdat hij evenveel renners als de volgende speler heeft, in dit geval dus als mij. Zodra wij drie renners in ons team hebben wordt het ballot van Bonorrie weer in beschouwing genomen en zodra wij op vier zitten komen bastaix, King Kelly, SvenVDB en Rabbiej weer in aanmerking, enzovoorts. Hierbij geldt wel: zodra je weer 'meedoet' is de hoogste rangschikking leidend. Genoeg om af te wegen en te puzzelen dus nog.

Voor de liefhebber trouwens, scherp opgemerkt door Zwartebroekengeletrui, vanavond om 2:00 Nederlandse tijd zal vanuit Brooklyn, New York de NBA-draft plaatsvinden. De Orlando Magic hebben daar de eerste pick in handen, de verwachting is dat Auburn-speler Jabari Smith als eerste zal worden verkozen.

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Alvast voor de volgende draftronde met deadline aankomende zaterdag om 22:00 de lijst met vergeven renners en renners die slechts één keer beschikbaar zullen zijn. Ditmaal graag 10 renners per ballot.

Vergeven renners
Aleksandr Vlasov
Ben O'Connor
Caleb Ewan
David Gaudu
Dylan Groenewegen
Enric Mas
Fabio Jakobsen
Filippo Ganna
Jasper Philipsen
Jonas Vingegaard
Julian Alaphilippe
Mads Pedersen
Stefan Küng
Tadej Pogacar
Wout van Aert

Eénmaal beschikbaar
Adam Yates
Bryan Coquard
Damiano Caruso
Daniel Felipe Martinez
Jack Haig
Jakob Fuglsang
Magnus Cort Nielsen
Mathieu van der Poel
Matis Louvel
Matteo Trentin
Mattia Cattaneo
Michael Matthews
Michael Woods
Nairo Quintana
Primoz Roglic
Ruben Guerreiro
Simon Yates
Thibaut Pinot

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

De teams na draftronde 1

Divisie Rosa
Maillot à Pois (5)
Aleksandr Vlasov
Mads Pedersen
Caleb Ewan
Thibaut Pinot
Stefan Küng

Rabbiej (4)
Wout van Aert
Fabio Jakobsen
Mathieu van der Poel
Dylan Groenewegen

Gerrit Glomser (4)
Wout van Aert
Julian Alaphilippe
Michael Woods
Ben O'Connor

Ab Normaal (0)

Divisie Jaune
Zwartebroekengeletru (6)
Tadej Pogacar
Nairo Quintana
Jakob Fuglsang
Bryan Coquard
Mattia Cattaneo
Matis Louvel

King Kelly (4)
Primoz Roglic
Stefan Küng
Filippo Ganna
Dylan Groenewegen

Arry1338 (6)
Jonas Vingegaard
Fabio Jakobsen
Mads Pedersen
David Gaudu
Filippo Ganna
Enric Mas

Mithrandir (5)
Tadej Pogacar
Jasper Philipsen
Ben O'Connor
Michael Matthews
Matteo Trentin

Divisie Rojo
bastaix (4)
Jasper Philipsen
Damiano Caruso
Ruben Guerreiro
Magnus Cort Nielsen

Drossard Kudus (2)
Aleksandr Vlasov
Daniel Felipe Martinez

Bonorrie ([s]3[/s] 2)
Jonas Vingegaard
Adam Yates
[s]Simon Yates[/s]

SvenVDB (5)
Enric Mas
Caleb Ewan
Jack Haig
Julian Alaphilippe
David Gaudu

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Niet ontevreden over de 1e biedronde.

Vraag: Stel een renner die ik heb geselecteerd start niet aan de Tour (vanwege blessures, ziekte of simpelweg niet geselecteerd) gelden dan ook de regels dat ze pas kunnen worden gewisseld op de 1e transferdag?

Heb de regels doorgelezen maar kwam er niet helemaal uit. Misschien is het een idee om de laatste draftronde, als alle ploegen al compleet zijn, te gebruiken om een paar reserves te draften?

Drossard Kudus

Dat is ook iets wat mij te binnen schoot. Zeker omdat de draft toch wel vlotjes lijkt te werken, goed om mee te nemen voor een eventueel volgend spel. Zeker met de onzekerheid rond Corona nu weer lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dar dit voor gaat komen.

Ik zat eraan te denken om bij een non-selectie in een volgende ronde opnieuw te picken. Als bij jouw ploeg bijvoorbeeld Mathieu toch niet geselecteerd wordt kun je in de eerstvolgende ronde weer een vervanger draften. Dan blijft de kwaliteit van die pick ietwat gewaarborgd. In dat geval zouden we je selectie tellen met drie renners en kom je dus eerder weer in aanmerking om te kiezen en dus meer kans op een renner 'vergelijkbaar' met Mathieu.

In principe ben ik ook wel voorstander van Coronareserves. Als de volgende draftrondes ook zo vlotjes gaan kunnen we de laatste ronde wellicht gebruiken als Coronadraft. Waarbij, als een van je renners door Corona uit de Tour wordt gehaald, dat één van je Coronareserves in je ploeg wordt opgenomen. Wat vinden de andere spelers daarvan? Is zo'n situatie part of the game of is dit met de huidige situatie iets om te overwegen?

Mithrandir

Om te beginnen bedankt voor de snelle verwerking.
De uitwerking van het draft systeem begint nu duidelijk te worden en het niet selecteren van enkele toppers in de eerste ronde heeft voor mij goed uitgepakt.
Ik ben wel voor een beperkt aantal corona reserves.
Voor het selecteren van een vervanger voor een niet starter is het wel lastig op welk moment dat dan precies kan.
Wat gebeurt er bv als een renner van de lijst wordt gehaalt en later er weer op komt?
Zie Mareczko in de laatste giro.
Ik ben er voorstander van dat je pas een vervanger voor een niet starter kunt halen als de rest van de teams vol zijn.
Dit zou tegelijk met de corona reserves in 1 ronde kunnen.
Bijvoorbeeld met een deadline 24 uur voor de start.

Maillot à Pois

Tevreden met 5 van mijn 6 picks die ik binnenhaalde, alleen jammer dat de 2 teams met Van Aert in mijn poule zitten en ik het er dus vaak tegen ga moeten opnemen. Ook nog even goed nadenken over de tactiek voor de volgende ronde, want er zullen nogal wat renners gepickt worden voor mijn lijstje weer in aanmerking wordt genomen.

De situatie die @rabbiej schetst, doet zich al voor. Door de niet-selectie van Yates, heeft @Bonorrie al een niet-starter in zijn huidige team. Mij lijkt het wel billijk om dat plekje opnieuw toe te wijzen in de volgende pick.

Zo'n reservedraft is zeker ok voor mij, maar kan je die dan niet beter algemeen inzetten? Is een renner die uitvalt door een valpartij of maag-darmproblemen niet evenzeer pech als een coronageval? Gewoon een bedenking, organisator beslist uiteraard en ik volg gewoon ;-)

Maillot à Pois

'@mithrandir
voor niet-starters mag je inderdaad niet op de startlijsten op PCS afgaan, die zijn immers deels speculatie en gebaseerd op voorlopige lijsten en geruchten.
Een vrij simpele regel zou zijn dat een plek enkel weer vrijkomt voor de pick als er een officiële communicatie van de opstelling vanuit de ploeg is gekomen waaruit blijkt dat een renner niet start. Zoals met Yates nu. (ben ik trouwens ook voorstander van bij andere spellen)

Rabbiej

Eens dat als er officiële communicatie van de ploeg is en dat een renner die in iemand zijn team zit niet is opgenomen die plek weer vrijkomt. In het geval van Bonorrie is wat mij betreft de plek van Simon Yates dus per direct vrijgekomen.

Dinsdag zullen geloof ik alle teams hun renners bekend hebben gemaakt in verband met de start in Denemarken. Daarna is er nog een draftronde waarin niet geselecteerde renners kunnen worden vervangen.

Voor uitvallers gedurende de Tour vind ik dat de regels die er zijn voldoende. Op de wisselmomenten kunnen renners worden geruild. Ben dan ook niet direct voorstander van reserves als iemand om wat voor reden ook zou uitvallen. Maar goed, organisator bepaalt uiteindelijk dus als er wel met reserves wordt gewerkt is dat uiteraard ook prima.

Drossard Kudus

Thanks voor de snelle feedback! Wellicht dat dit een optie is:

- Je draft de 'rechten' tot een renner. Wordt deze, na officiële communicatie, niet geselecteerd door zijn team, dan komt de pick te vervallen.
- Het aantal renners in je team = (toegewezen spelers via draft) - (officieel niet-geselecteerde renners)
- Wanneer een van je renners niet wordt geselecteerd zal bij de eerstvolgende draftronde je ballot eerder in beschouwing worden genomen, op basis van het aantal renners in je team na het verwerken van niet-geselecteerde renners

Wat betreft reserverenners zie ik goede argumenten voor en tegen. Vooral de onzekere Corona-situatie doet mij twijfelen, gezien de taferelen in Zwitserland waarbij hele ploegen uitstappen. Beetje voorzorg natuurlijk ook, maar toch. Waar ik nu mee in mijn hoofd zit is om dit spel zonder reserves te doen. Zo kunnen we eerst bekijken hoe zulke pechgevallen invloed hebben op het spel en of we eventueel voor een volgend spel zo'n element toe moeten voegen.

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Ontvangen ballots Draftronde 2
Maillot à Pois ✅
Rabbiej ✅
Gerrit Glomser
Ab Normaal ✅
Zwartebroekengeletrui ✅
King Kelly ✅
Arry1338 ✅
Mithrandir ✅
bastaix ✅
Drossard Kudus ✅
Bonorrie ✅
SvenVDB ✅

Laatst gewijzigd
Bonorrie

Goedenavond allen.
Ik heb even een vraag m.b.t. de 2e draftronde.
Ik heb nu 2 renners in mijn team (na het afvallen van Simon Yates).
In de uitleg las ik dat we in deze ronde gaan naar 10 renners.
Betekent dit voor mij dat ik nu 8 renners mag selecteren om aan de 10 te kunnen komen, of blijft het gewoon weer bij 6 renners en na draftronde 3 de overige 2 (of meer). Dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Of lees ik er ergens overheen?

SvenVDB

'@Bonnorie: Je moet een lijst van 10 renners doorsturen.

Ab Normaal

Inderdaad niet verkeerd achteraf zie ik. Kan zo twee wereldtoppers binnen halen :)

En Drossard Kudus, je stukjes zijn erg leuk om te lezen!

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Verzonden.

Drossard Kudus

'@Bonorrie inderdaad zoals Sven al aangaf, 10 nieuwe namen. Enige wat verandert is dat wij bij onze eerste paar keuzes minder concurrentie zullen hebben omdat wij minder renners in onze ploeg hebben. Wanneer we weer op gelijke hoogte met andere spelers komen wordt hun lijst weer in beschouwing genomen en loopt de concurrentie op. We blijven lijsten (vanaf nu van 10 renners) insturen totdat alle ploegen uit 10 renners bestaan.

1 2 3 4 ... 11 12

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.