Afvalkoers Tour 2022

1 2 ... 7 ... 12 13
zeewolde

Bedankt Ab voor de organisatie en je dagelijkse schrijfsels die elke keer weer een glimlach bij mij tevoorschijn toveren. Deze glimlach verdween vandaag helaas snel toen bleek dat je het over mijn team had in je laatste alinea's.... helaas ik kreeg Wout er niet in zonder concessies te doen in de rest van mijn team. Een gok inderdaad... en helaas het pakt verkeerd uit. Bedankt en tot in de Vuelta !

SvenVDB

Als trotse inwoner van Herentals ben ik uiteraard blij met Wout zijn prestaties, voor de afvalkoers daarentegen... Hopelijk komt Mathieu de komende etappes wat meer aan de bak!

Pier Tol

Inderdaad, Wout heeft zijn rit en paar dagen gele trui binnen; terug in je hok en lekker gaan knechten voor Roglic en Vingegaard. Anders wordt mijn idiote gedachtekronkel dat Matthews me in dit soort etappes gaat redden snel afgestraft.

Onbekende gebruiker

De etappes zijn toch nog toe niet wat we hoopten. En al was deze finale spectaculair, toch kijk ik haast meer uit na Ab's nabeschouwing! Mooi man!

2021 - etappe 20 🥇
2021 - etappe 21 🥇
2022 - etappe 1 🥈
2022 - etappe 2 🥈
2022 - etappe 3 🥈
2022 - etappe 4 🥇

Mental note voor iedereen, Wout mee, geen overbodige luxe, daar kunnen er inmiddels velen over meespreken.

mensFaber

Ik mag hopen dat Wout zijn pleziertjes heeft gehad.
Nu zijn anderen aan de beurt 🫣

Meijers

Dit wordt nagelbijtend richting de uitslag, veel teams alleen Vlasov in de eerste groep lijkt het

BigApple

Ik leun achterover met Cort Nielsen, Jakobsen en Schachmann:-)

Rico.

Helaas :(

Ab Normaal

De benaming 'kassei' gaat terug naar de Romeinse tijd. Het Latijn kende het woord 'calceatia' of 'calciata' voor een weg die met steen bedekt was. In het oud-Picardisch werd het 'cauchie' (bestrate weg), wat vervolgens in het Frans 'chaussée' werd. Dat leidde bij ons dan weer tot 'kassei'. De Nederlanders spreken eerder over kinderkopjes, een verwijzing naar het formaat.
Kasseiwegen zijn de laatste getuigen van een bestratingsvorm die een lange geschiedenis kent, startend in de Romeinse tijd.

Zo weten we dat de straten in Mechelen al in de 12de eeuw bestraat zijn met kasseien en ook in Antwerpen is er kasseibedekking gezien onder het huidige straatoppervlak.
De reden voor deze kasseibedekking is dat men het zich in de middeleeuwse stad niet kan veroorloven dat de stedelijke straten door veelvuldig gebruik omgeploegd worden door karren, paarden en mensen. In tegenstelling tot het clichébeeld is een middeleeuwse stad erg gesteld op hygiëne en het tegengaan van modder en afval (onder meer via afvalophaling). De handelsbloei van deze steden zorgt dus voor een grote verkeersstroom, en dus ook de behoefte aan harde bestrating. Tegelijkertijd willen de vroege steden ook symbolisch het belang van de stedelijke openbare ruimte ruimte benadrukken, door ze van kasseien te voorzien.

De kasseien van de wielerklassieker Parijs-Roubaix hebben Noord-Frankrijk op de wereldkaart gezet. Op elk van deze weerbarstige stroken is wielergeschiedenis geschreven.

Op le forêt de Wallers-Arenberg, zeg maar het Bos van Wallers, de meest mythische kasseistrook uit de wielerklassieker Parijs-Roubaix: 2,4 middeleeuws aandoende kilometers om van te gruwen, heet een standbeeld van wijlen Jean Stablinski je welkom. Jean Stablinski, de Pools-Franse renner die als Jean Stablewski het levenslicht zag, nadien genaturaliseerd werd en vervolgens de harten van de Franse wielersupporters stal dankzij zeges in de Ronde van Spanje, Parijs-Brussel en de allereerste Amstel Gold Race. En dan vergeten we nog zijn wereldtitel in 1962. Toch heeft Stablinski, ondanks zijn standbeeld aan deze porfieren poort van de hel, nooit Parijs-Roubaix gewonnen. Hoewel hij gebouwd was om over de stenen te dokkeren, kwam hij nooit verder dan een zevende plaats, in 1964. De reden van het standbeeld moet je dus elders zoeken, weg van zijn Helse prestaties. Een beetje grasduinen in de geschiedenis van de koers leert ons dat het Stablinski was die toenmalig organisator Jacques Goddet op het bestaan van deze mythische kasseistrook wees. Stablinski had als veertienjarige in de mijn van Arenberg gewerkt – zijn knoestige handen als blijvend souvenir aan die stoffige dagen. Die donkere, bijna spookachtige passage vol puntige stenen door het bos van Wallers-Arenberg was hem altijd bijgebleven. En dus deed de Helleklassieker ‘het Bos’ voor het eerst aan in 1968. Winnaar die dag, hoe kan het ook anders: Eddy Merckx. Sindsdien zijn de kasseien van het Bos werelderfgoed, althans voor koersliefhebbers. Laat de naam vallen in het bijzijn van Amerikanen, Engelsen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders: als ze iets van koers kennen, kennen ze deze plek. Logisch dat Stablinski beloond werd met een standbeeld. Hij zette dit dorp op de wereldkaart, dankzij de stenen van het Bos.

Soms kiest een koers zijn renner, een elegante ballerina, dansend van steen naar steen. De tubes als balletschoenen. Een broek met zeemvel als tutu. Soms doen kasseien dromen.

Horen kasseien in de Tour thuis? Dat is een vraag waar een ieder een andere mening over heeft.
Deze kasseien droom werd een nachtmerrie voor TJV.
Maar niet alleen voor hen. O'Connor lek, Vingegaard lek, Roglic een val dankzij een domme baal hooi die Küng de weg op torpedeert met z'n trapper. Ook Ewan werd hier het slachtoffer van.
En dan zijn dit alleen nog maar enkelen. Van der Poel zakte gewoon door het ijs. Ik vrees voor de mensen met Mathieu in de ploeg. Dat gaat het niet meer worden deze Tour.

Het spektakel in deze etappe is eigenlijk uitsluitend ontstaan door valpartijen en lekke tuubkes. Wie ontwijkt zoals altijd de pechduivel? Jawel, Tadej. Sterk is ie, maar een engeltje heeft hij zeker op de schouder.

Toen de stofwolken, in dit geval letterlijk, opgetrokken waren leek het wel een WO 1 slagveld.
De bijnaam van Roubaix mag hier ook met recht gebruikt worden.

Ondertussen zijn de 6 koplopers gestaag doorgereden, Gougeard overboord gekieperd en met 5 de laatste kasseistrook over geniepig sluipend naar de finish. Cort vond eindelijk zijn waterloo.
Dus met 4 naar de streep. Powless vertrok, wilde het geel. Hagen wachtte lang, maar niet lang genoeg. Dan toch Taco en weer een renner uit de lage Landen?
Nee, het was uiteindelijk Clarke die het beste timede en met een ultieme jump Israel de zege bracht.

Pogacar wint slechts 13 secondjes op de meeste concurrenten, maar achteraf zal het hem teleurstellen.
De verliezer van de dag? Primoz Roglic dankzij een hooibaal en Stefan Küng.

Deze verrassende uitslag zorgt ook voor zeer weinig punten bij ons.
Winnaar van vandaag is Big Apple met slechts 470 puntjes, HeldS en Tom Kemmeren mogen mee het erepodium op.
De lekke banden van onze competitie luisteren naar de namen Limal, Rawol, Jefgodfather en BrackenRidgeCycling. De laatste ontsnapt op het nippertje en zal tevreden zijn met een hotseat.

De letterlijk gevallene, of de Primoz Roglic en Ben O'Connor van vandaag heten Rico en Pier Tol die met slechts 40 en 30 punten als de schlemielen van deze etappe uit de bus komen.
Helaas is er bij de Afvalkoers geen tweede kans. Keihard moeten we zijn en dat zijn we dan ook. De toegang tot etappe 6 is jullie ontzegd.
Au revoir!

Morgen gaan we punchen. Een discipline waar velen van jullie niet echt op geselecteerd hebben. We gaan het zien!
Uitslag morgenavond helaas heel laat omdat ik zakelijke verplichtingen heb tot laat.

Big Apple 470 8.201
HeldS 440 8.293
Tom Kemmeren 440 8.409
Guido Maltempi 440 8.425
Zwiebeln 440 8.722
Franky122 410 7.767
Coolietje 410 8.326
Vernis 390 8.989
Platje 340 8.785
Sjonge Jonge 320 8.392
Arry1338 260 8.563
Rabbiej 240 8.952
Bode80 220 8.324
Rimenno 210 8.000
Rije Rudy 186 8.634
Sammysosa 186 8.708
Ab Normaal 180 8.451
Ludi 180 8.482
Maillot à Pois 180 8.854
kokkie1975 180 8.972
Sies 180 8.979
Zwartebroekenegeletrui 156 8.779
mensFaber 150 7.879
SvenVDB 150 8.222
Nick Vermeulen 150 8.463
Wielervolger 150 8.498
Nasibal 140 8.069
Meijers 140 8.362
Bonorrie 140 8.949
Limal 96 8.961
Rawolf 66 8.747
Jefgodfather 60 8.072
BrackenRidgeCycling 60 8.523
Rico 40 8.431
Pier Tol 30 7.875

Team Rico
VAN AERT Wout
O'CONNOR Ben
VLASOV Aleksandr
THOMAS Geraint
HAIG Jack
PEDERSEN Mads
KRISTOFF Alexander
MARTINEZ POVEDA Daniel Felipe
GROENEWEGEN Dylan
GUERREIRO Ruben Antonio Almeida
PINOT Thibaut
LEKNESSUND Andreas

Team Pier Tol
VINGEGAARD RASMUSSEN Jonas
CARUSO Damiano
VLASOV Aleksandr
MATTHEWS Michael
THOMAS Geraint
GANNA Filippo
PEDERSEN Mads
KRISTOFF Alexander
EWAN Caleb
MARTINEZ POVEDA Daniel Felipe
GROENEWEGEN Dylan
GUERREIRO Ruben Antonio Almeida

BigApple

Complimenten voor je fantastische artikelen Ab ! Maakt het spel dubbelleuk!

jefgodfather

pfff dat was nipt vandaag maar gelukkig de kasseien overleeft

mensFaber

Normaal kost het me 5min om de uitslag te bekijken. Maar dit keer ben ik wel een half uur bezig geweest om het historische epistel van Ab te lezen. Ge-wel-dig!!
Zo leer je nog eens wat.
Complimenten Ab!!

BrackenRidgeCycling

Gelukig deze overleefd, wel jammer van Haig, nu mis ik een man in de bergen

Teeke_de_Kapper

Ik volg - natuurlijk - @Abs mooie verhalen hier ondanks dat ik er al lang uitlig. Zelf woon ik in een straat met "Kopfsteinpflaster" zoals het hier heet. Kasseien dus, maar in het midden een strook van zo'n 40 cm mooi geplaveid. Deze strook heet "Pastorenpatt", want de pastoor moest voorop bij processies, begrafenissen of bruiloften zonder te struikelen naar de kerk kunnen gaan. Zo'n strook hadden sommige renners vandaag goed kunnen gebruiken.
Ben benieuwd, hoe het met de punchetappes verder gaat. @allen veel succes

Ab Normaal

Leuke aanvulling Teeke!

Limal

Inderdaad een interessante aanvulling, Teeke!

Gisteren was het al billenknijpen voor mij, vandaag zal dat nog erger zijn als er een een grotere vluchtersgroep voorop blijft. In dat geval moeten Bettiol en Barguil (staat eigenlijk nog wat te kort in het AK) mijn dure team redden 😅

Ab Normaal

Op het vallen van de dag nog de uitslag. Geen feitjes vandaag, geen hersenspinsels.

Pogacar sprint iedereen weer aan gort bergop, met fietslengtes voorsprong op Matthews en Gaudu.

Winnaar bij ons vandaag is mensFaber. Met Matthews en Teuns heeft hij wel rekening gehouden met de punch etappes . Dik bovenaan en geen zorgen voor hem bij de overige punch etappes.
Op ruime afstand volgt Vernis die Wielervolger op zijn beurt weer ruim voor blijft
Onderin vinden we een grote groep met 370 en 330 punt.
Daaronder nog slechts 3 heren. Met 290 punten is Rabbiej de gelukkige en brandt "slechts" zijn gat op de hotseat.
Een rechtse directe punch hebben Zwiebeln en Nick Vermeulen gekregen. Direct knock out.
De eerste heeft simpelweg verzuimd puncheurs mee te nemen en dan doet het niet hebben van Martinez pijn, de tweed gokte op Mathieu. Normaal een vrij safe pick, maar deze Tour niet.
Sterkte aan alle Mathieu spelers.

mensFaber 1.030 7.879
Vernis 930 8.989
Wielervolger 840 8.498
BrackenRidgeCycling 830 8.523
Arry1338 830 8.563
Rije Rudy 830 8.634
Platje 800 8.785
SvenVDB 730 8.222
Sies 710 8.979
Bonorrie 690 8.949
Limal 570 8.961
Coolietje 470 8.326
Zwartebroekenegeletrui 450 8.779
Maillot à Pois 430 8.854
kokkie1975 430 8.972
Franky122 370 7.767
Bode80 370 8.324
Sjonge Jonge 370 8.392
Ab Normaal 370 8.451
Sammysosa 370 8.708
Rawolf 370 8.747
Rimenno 330 8.000
Nasibal 330 8.069
Jefgodfather 330 8.072
Big Apple 330 8.201
HeldS 330 8.293
Meijers 330 8.362
Tom Kemmeren 330 8.409
Guido Maltempi 330 8.425
Ludi 330 8.482
Rabbiej 290 8.952
Zwiebeln 230 8.722
Nick Vermeulen 170 8.463

Team Zwiebeln
VAN AERT Wout
VINGEGAARD RASMUSSEN Jonas
VLASOV Aleksandr
THOMAS Geraint
JAKOBSEN Fabio
PEDERSEN Mads
CORT NIELSEN Magnus
EWAN Caleb
GROENEWEGEN Dylan
GUERREIRO Ruben Antonio Almeida
PINOT Thibaut
KÄMNA Lennard

Team Nick Vermeulen
VAN DER POEL Mathieu
PHILIPSEN Jasper
CARUSO Damiano
O'CONNOR Ben
VLASOV Aleksandr
COSNEFROY Benoît
KRISTOFF Alexander
PEDERSEN Mads
EWAN Caleb
MARTINEZ POVEDA Daniel Felipe
GROENEWEGEN Dylan
KÄMNA Lennard

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Oef billen knijpen… Zal vast niet lang goed blijven gaan.

Nick Vermeulen

Had het wel zien aankomen met mvdp niet in vorm en het niet hebben van vingegaard. Had nog gehoopt op cosnefroy maar helaas. Bedankt Ab voor het organiseren van dit leuke spel. Op naar de vuelta.

Arry1338

Als ik zo naar mijn uitslagen kijken van de afgelopen etappes dan heb ik er wel een goed gevoel bij. Helaas verlies ik Haig, maar anderen zullen ook nog wel ergens pech hebben. In de sprintritten ging ik relatief oké mee, de laatste 3 etappes werd ik 11e, 10e en 5e. Dus lets go!

Ab Normaal

'@Arry
En dat is meestal een goed teken.
Ikzelf heb al twee ritten gewonnen. Da’s altijd een slecht teken.
Iedere etappe middenmoot is het beste.
Dan ben je overal redelijk in en is er in elke discipline wel iemand slechter.

Meijers

Ik wilde graag de eerste week doorkomen en dat is ten koste gegaan van de klimmers, dus zal spannend worden vandaag (kans is groot dat het aankomt op de CQ-punten). Succes allen!

Zwiebeln

Spijtig van de val van Vlasov. Anders was hij waarschijnlijk hoger geëindigd en was ik misschien niet de pineut…

Meijers

'@Zwiebeln, iedereen die gisteren nog in het spel zat had Vlasov in z'n team, dus daar had je het verschil niet mee kunnen maken

Zwiebeln

Terechte uitschakeling dan haha! Veel succes nog aan iedereen.

1 2 ... 7 ... 12 13

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.