Bagagedrager Jaarspel 2023 (World Tour + Pro Series heren editie)

1 2 3 4 ... 36 37
Sies

Had ik de angst maar niet laten regeren.... 😉

Laatst gewijzigd
Ceramiche Ariostea

Wedstrijd 1 van het spel zit erop. De Cadel Evans Great Ocean Road Race zit erop en inderdaad zoals er een aantal al hebben aangegeven boni's voor dit spel voor de gele trui zou een mooie aanvulling zijn met daaraan tevens ook een groene trui gekoppeld. Aangezien het spel gestart is kan ik dat nu niet meer toevoegen dus dit vinden jullie in de 2024 editie terug. Eventueel zou je daaraan nog een puntentrui kunnen koppelen maar daar wil ik nog even over nadenken. De sheet moet voor mij ook werkbaar blijven.

Zoals door Sies aangegeven Marius Mayrhofer was door Sies een aantal uur als enige gekozen maar ik kreeg helaas toch nog een aanpassing van hem door. Jammer dat Sheffield en Bevin niet van start zijn gegaan maar gelukkig blijft door de 1 minuut bovenop de laatst gefinishte renner de schade nog te overzien in de resterende 50+ wedstrijden. Voorlopig 15 deelnemers in dezelfde tijd, gevolgd door een aantal spelers op 8 seconden.

Op 12 februari 2023 gaan we verder met wedstrijd nummer 2 de Clasica de Almeria. Deadline zal liggen op zondag 12 februari 2023 10.00

Stand na wedstrijd 1: Cadel Evans Great Ocean Road Race

1 Limal 00:00:00
2 Wielervolger 00:00:00
3 Mithrandir 00:00:00
4 Bonorrie 00:00:00
5 Bastaix 00:00:00
6 Koekebakker 00:00:00
7 Coolietje 00:00:00
8 Ab Normaal 00:00:00
9 Flowtosti 00:00:00
10 Ajvenema 00:00:00
11 Franco Bitossi 00:00:00
12 Rimenno 00:00:00
13 Kschiffmacher 00:00:00
14 Nijmos 00:00:00
15 Zwartebroekengeletrui 00:00:00
16 JefGodfather 00:00:08
17 Maillot a Pois 00:00:08
18 BrackenRidgeCycling 00:00:08
19 Erveedeeee 00:00:08
20 Sies 00:00:08
21 Arry1338 00:00:08
22 HeldS 00:00:08
23 Rabbiej 00:00:08
24 BBflood1 00:00:08
25 Hartstikkebedankt 00:00:08
26 Capra 00:00:08
27 SvenVDB 00:01:46
28 Rico 00:01:46
29 BlingSagan 00:02:46
30 King Kelly 00:02:46

Nijmos

Niet om te tornen aan de regels van een lopend spel, (maar als ik zelf eenmaal achterloop is het een nog slechter verhaal) maar zeker voor zon jaarspel zou het misschien (nu of volgend jaar) leuk zijn om in te voeren/te overwegen dat je je x (bijv 1 of 2) aantal slechtste resultaten mag wegstrepen. Dat houdt het spel wel zo leuk en spannend voor iedereen die straks stefan kung uit de ronde ziet vallen en 48+1 minuten aan zn broek krijgt omdat Bas tietema zo nodig wou uitrijden.

Limal

Inderdaad, iemand die zijn renner ziet uitvallen zou niet gestraft mogen worden door de oneindig domme keuze van iemand anders om in Vlaanderen Bas Tietema te spelen :-)

Maar serieus, zowel boniseconden (15s, 10s, en 5s voor het podium bvb) als het schrappen van de 2 slechtste resultaten vind ik goede voorstellen. Van mij zou dit nu nog ingevoerd mogen worden (zou totaal geen effect hebben op het eindresultaat) maar ik begrijp ook dat Ceramiche dit liever voor volgend jaar overweegt.

In ieder geval een mooi begin van dit spel - door de onschuldige hand van de jury (en enkele stevige steekpenningen) sta ik helemaal bovenaan, hoera!

Laatst gewijzigd
Ceramiche Ariostea

Het volgende voorstel, ik wil voor de top 5 met terugwerkende kracht de boni's invoeren 25,20,15,10 en 5 sec maar alleen als er uiterlijk woensdag 1 februari 2023 geen enkele negatieve reactie heeft plaatsgevonden. Als er 1 speler op tegen is zal ik het niet doorvoeren voor dit jaar.

Wat betreft schrapresultaten pas ik hier voor dit maakt het mijn inziens onnodig complex voor de verwerker. In een grote ronde kan je met maagproblemen ook in 1 dag 40 minuten verliezen en daar praten we maar over 21 wedstrijden dagen terwijl dit spel 2,5x zolang is dus je ook meer hersteltijd hebt. De Tour wacht tenslotte ook op niemand daarnaast verwacht ik wel deskundigheid dat renners zoals de heer Tietema niet worden gekozen.

Arry1338

Ik ben het helemaal eens met het niet invoeren van de schrap resultaten. Er zijn een hele hoop races op deze kalender waarbij er niet enorm grote verschillen zullen ontstaan in de top van de uitslag. Als je dan bij de wedstrijden waar wel verschil gemaakt kan worden ook nog ziet dat anderen dat verschil niet aangesmeerd krijgen, dan komt het echt aan op de marges. En dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat de spelers die nu wat meer tijd verloren al veel minder kans maken.

Verder denk ik dat de boni's wel een goed idee zijn omdat je dan toch beloond wordt wanneer je niet voor een steady top 20 renner gaat, maar durft te gokken op een kopman die in een kleinere koers maar zo kan laten lopen.

SvenVDB

Ik vind de boni's op zich een goed idee, maar ik zou dit niet met terugwerkende kracht invoeren, maar dan eerder vanaf de volgende wedstrijd.

Ik heb bewust niet iemand van de grote toppers gekozen om gewoon in de eerste groep binnen te komen. Als ik rekening had gehouden met boni's had ik voor Matthews gegaan.

Laatst gewijzigd
Bonorrie

Wat wordt hier bedoeld met de eerste 5:
A; de eerste 5 renners in de uitslag
B; de eerste 5 "gekozen renners" in de uitslag
C; de eerste 5 deelnemers aan het spel,
En bij dat laatste; wat als er meer dan 5 deelnemers zijn die in de prijzen vallen, door bv een ex aequo ??

Ik zou de spelregels nooit veranderen tijdens de wedstrijd.
Lijkt mij om dit vooraf goed duidelijk te stellen.

Ceramiche Ariostea

'@bonorrie dit is A de eerste 5 renners in de daguitslag

Bonorrie

Oké, dat is dan duidelijk

Maillot à Pois

Ik vind 25 seconden dan weer vrij veel boni's, vooral in wedstrijden waar er wel verschillen zijn. Winst met een voorsprong van 35 seconden, wordt dan ineens een minuut (op de zesde weliswaar).
Ik zou pleiten voor boni's voor de top-3 van 15-10-5 of 10-6-4 zoals gebruikelijk in grote rondes - dan valt ook ineens de vraag van de retroactiviteit en het bezwaar van Sven weg, gezien dan niemand iemand van de top-3 koos vandaag en dus dan niemand boni's krijgt voor deze eerste race.

Wielervolger

Eens met Maillot à Pois. De bonificaties zijn een leuk idee maar de invloed ervan moet niet te groot worden. 10-6-4 zoals in de grote rondes lijkt me ideaal.

Ab Normaal

Eens met zowel Maillot als Wielervolger.

Bonorrie

Met bonificatie-secondes 10-6-4 voor een top 3 kan ik me wel in vinden.
Dan heeft het voor vandaag geen invloed op het spel gehad

Laatst gewijzigd
Nijmos

Tietema was natuurlijk een grapje. Ik dacht zelf aan 1 schrapresultaat om de portie pech iets af te zwakken en iemand die in almeria al 10 minuten aan de broek krijgt niet te ontmoedigen een heel jaar door te spelen. Maar prima om.het in elk geval voor dit jaar te laten.

Boni ben ik voor. Maar niet teveel 10-6-4 lijkt me goed. En niet voor de cadel race want daarop heeft niemand zijn keuze kunnen baseren.

Nijmos

'@arry: ik denk juist dat bij de verschil makende wedstrijden het verschil dan meer gemaakt wordt, ipv door een valpartij op 5x van de meet in Almeria waar de ene sprinter wel en de andere niet bijligt die na 30 minuten opkrabbelt en toch maar finisht. Dan komt het aan op dat minuutje dat mathieu eerder op de piste van roubaix is dan wout. Noem het maar in de marge! ;)

Misschien is het iets voor de statistieken aan het einde vh seizoen: was de uitslag heel anders geweest als de slechtste resultaten waren geschrapt?

Laatst gewijzigd
jefgodfather

ik ben het ook eens met dat ideetje van de boni's (10-6-4) voor de eerste 3 renners uit de daguitslag
schrapresultaten zou ik niet doen

Limal

Ik kan me goed vinden in de groeiende consensus: wel 10-6-4 boniseconden, maar geen schrapresultaten*.

(*aan het einde van het seizoen kunnen we eens kijken welke invloed schrappen van de 2 slechtste resultaten gehad zou hebben, om te evalueren naar volgend jaar toe)

Franco Bitossi

Boni prima, 10-6-4. Schrappen; nee, dat is nu juist de clou van dit spel. Gokje kan goed, maar ook verkeerd uitpakken. Dat is risico van dit vak.

BlingSagan

Bij de opzet van het spel was toch bewust gekozen om geen boni’s te doen ? Voegt wat mij betreft niks toe aan dit spel.
De aantrekkelijkheid van dit spel is juist dat een 1e plek net zo’n goed resultaat kan zijn als de laatste in dezelfde groep.

Schrapresultaten vind ik lastiger. Wellicht een idee om 3 schrapresultaten gelijk te trekken met het aantal keren dat je geen renner opgeeft, maar wel in het spel blijft.

Sies

Ik zit denk ik meer op de lijn van @BlingSagan. Boni's nu gaan toevoegen gaat de tactiek van het spel totaal veranderen, al zitten we nog wel vroeg genoeg in het spel om het te doen. Het voegt voor mij dus niet veel toe, maar als het wel aangepast wordt, kan ik er mee leven.

De schrapresultaten is lastiger. Ik ben van mening als je een gok neemt die verkeerd uitpakt, dat dat je eigen schuld is, maar als een renner valt, of door een toeschouwer gehinderd oid dat dit echt pure pech is en daar zou je wel 1 of max 2 schrap resultaatjes voor mogen hebben. Maar ik snap ook wel dat het lastig te bepalen is wanneer wel en wanneer niet, dus dat je dan beter alles of nies kan doen.

Laatst gewijzigd
Arry1338

Bij nader inzien denk ik ook dat we beter geen boni kunnen doen. Laat dit jaar zijn zoals het is want wat Sies en BlingSagan zeggen snijdt ook wel hout. De hele essentie is juist niet hoeven te kiezen voor de winnaar, maar de juiste wedstrijd voor de juiste renner te kiezen. Het gaat om tijdsverlies de beperken. Ik ben benieuwd wat het verschil in de top van het klassement zal zijn zonder boni's. Misschien worden de verschillen juist onnodig groot met bonificaties.

Ceramiche Ariostea

Helder verhaal waarvoor allen veel dank. Zoals eerder besproken in mijn vorige reactie zou ik het alleen invoeren als er geen negatieve geluiden waren. Inmiddels is duidelijk dat er veel voorstander van boni's zijn maar ook een aantal spelers met bedenkingen. Voor de 2023 editie pas ik daarom NIKS aan en gaan we met 15 koplopers naar Almeria. Wel heb ik voor mijzelf een notitie gemaakt om dit aan het einde van het jaar nog eens te heroverwegen.

Limal

Perfect zo, Ceramiche.

Ik hoop dat dé beslissende factor niet tijdverschillen achteraan vanwege DNS of valpartijen/materiaalpech gaat zijn, maar dat is sowieso beter te evalueren aan het einde van het jaar. Volgens een snelle telling zie ik ook slechts een zevental echte sprinterskoersen - in alle andere is er dus kans op het maken van verschillen vooraan, zonder toekenning van boni's.

Laatst gewijzigd
Ajvenema

Eens met 10-6-4, maar niet met terugwerkende kracht want dan had ik mayrhofer gepakt;)

1 2 3 4 ... 36 37

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.