Nachtdienst Tourspel 2023

« 1 2
esims

De 22e editie van dit spel. De naam ‘Nachtdienst’ verwijst naar de ontstaansgeschiedenis, maar heeft tegenwoordig geen betekenis meer. Iedereen is welkom om mee te doen. Een toenemend aantal deelnemers is afkomstig van Wielerflits.

Het spel onderscheidt* zich van de meeste andere spellen door de ‘bonusrenners’. D.w.z. weinig gekozen renners leveren dubbele punten op. Verder heeft het spel leuke graphics en spelprognoses voor de volgende etappe en de eindwinnaar.

Ik vind het altijd leuk voor de promotie van het spel als mensen alvast een voorlopig team invullen, zodat je als renner wordt toegevoegd in het grafiekje onderaan de pagina. Je kunt dit team later nog zo vaak veranderen als je wilt.

https://www.youtour.nl/

*) Andere spellen op Wielerflits met hetzelfde bonussysteem hebben dit gekopieerd. Helaas is deze voetnoot nodig geworden.

bastaix

Ik wil er zeker bij zijn

pirazzi

👍

esims

Ik ga het hier onomwonden zeggen: Toerdepoele is een copycat.

esims

Ik las ergens dat er een nieuw forum komt met een upload mogelijkheid. Dan zou dit wel leuke clipart zijn.

https://www.youtour.nl/afbeeldingen/tourforum/groot/000095.png

Laatst gewijzigd
esims

Ik heb dit jaar spelersstatistieken toegevoegd (alleen van de laatste 5 jaar). Paars is zeer goed, geel/oranje is zeer matig tot slecht 😂 Deze statistieken zijn te zien via het statspictogram op de teams pagina. Ik doe trouwens dit jaar mee onder de teamnaam ChatGPT.

https://www.youtour.nl/afbeeldingen/tourforum/groot/000096.png

Laatst gewijzigd
esims

En nog een statistiek. Zo ziet een typische sprintploeg eruit 😅

https://www.youtour.nl/afbeeldingen/tourforum/groot/000098.png

esims

De bekendmaking van de selecties van de teams lijkt dit jaar meer dan voorgaande jaren op een toneelstukje; iedere dag een paar teams, met natuurlijk als uitsmijter Education First als laatste. Ik dacht dat Jumbo-Visma in ieder geval de afgelopen twee jaren al heel vroeg was met deze bekendmaking, en dus niet aan een of ander schema meedeed. Het kan goed zijn dat ik nu dingen zeg die niet kloppen want ik heb er nooit echt goed op gelet.

Edit: ik zie nu net dat BORA de cliffhanger een onbekende renner introduceert. Waarover het besluit natuurlijk al lang en breed genomen is.

Laatst gewijzigd
esims

Ik ben van plan om dit Tourspel eens te beginnen als een echte Rotterdammer: onnodig hard optrekken en showrondjes rijden.

https://www.youtour.nl/afbeeldingen/tourforum/groot/000099.png

Marik

Ik doe veel liever mee met Toerdepoele. De initiatiefnemer van dat spel is vele malen sympathieker dan de initiatiefnemer van dit nachtdienstding.

esims

Nadat ik kritiek geuit heb op het overnemen van een belangrijk kenmerk van mijn spel, krijg ik verschillende vervelende reacties. In voetbaltermen: geen enkele intentie om de bal te spelen. De vaste forumleden komen op mij over als een eenkennige club die elkaar de hand boven het hoofd houdt.

Toen ik dit spel hier in 2016 voor het eerst onder de aandacht bracht, bedacht ik meteen dat ik een reden moet geven voor mensen om eraan mee te doen. De bonusrenners in mijn spel zijn dat onderscheidende kenmerk. Als anderen dat concept overnemen, halen ze die reden weg, en ben je dus letterlijk elkaar in de wielen aan het rijden.

Marik

Zoals ik al zei, niet zo sympathiek.

Jommelb

'@esims, ik kan me je frustratie voorstellen hoor. Jr hebt ergens tijd in geïnvesteerd en bent met een leuk alternatief idee gekomen. Als dat zomaar overgenomen is, is dat zeker niet leuk. Het is alleen niet verboden en niet te bewijzen dus ik denk dat je het beter los kan laten. Je kunt het ook als compliment zien dat het een leuk bedachte toevoeging is.

esims

Kijk eens wat Marik hierna vervolgens bij Toerdepoele heeft geschreven. Zo super kinderachtig. Jean Dumas gaat naar alle waarschijnlijkheid ook niet vrijuit.

Wat het bewijs van overnemen betreft. Sies geeft zelf toe dat het idee van een ander spel afkomstig is, maar niet van dat van mij. Terwijl het dit jaar bij Toerdepoele wordt geïntroduceerd en hij in 2021 meegespeeld heeft met dit spel. Iedereen moet zelf maar bepalen hoe geloofwaardig zo'n bewering is. En het klopt, het is niet verboden. Maar ik zou het respect voor anderen wel kunnen opbrengen.

Hier wordt trouwens gedaan alsof Sies de initiatiefnemer en maker van Toerdepoele is, maar dat is niet eens het geval. Toen door iemand anders gevraagd werd wie er achter die website zit, liet hij daar andermaal twijfel over bestaan. Ik heb nog een compliment gemaakt over dat die website er verzorgd uitziet. Maar ook dat is vrijwel zeker geen eigen ontwerp, maar een template van een CMS.

Laatst gewijzigd
kraamvisite

Ik verdedig even Sies hier, die is er nl. nooit in het weekend. Laat iedereen toch gewoon z'n spel doen, we zitten niet meer op de lagere school. Toch?
(select all cars)

Marik

Hey kijk eens aan, weer niet sympathiek.

pirazzi

Grappig, als je op de naam van kraamvisite klikt krijg je een advertentie van de Hema te zien: "Alle corrigerend ondergoed 3 voor 7,50."

SprintMaster

Tja, met zoveel mensen die bezig zijn met Tourspellen is het vrijwel onmogelijk om nog origineel te zijn. Alles is dan wel een keer ergens bedacht.

VincentK

Vooral eens met @jommelb. Laat het gaan en zie het als een compliment. Er zijn genoeg andere zaken om ons druk over te maken.

Los daarvan zie je site er goed en verzorgd uit @Esims. Ik mis alleen een “maak team” knop die gemakkelijk te vinden is, maar misschien heb ik niet goed gekeken.

Maillot à Pois

'@Esims
Ik heb nog nooit deelgenomen aan Nachtdienst, noch aan Toerdepoele, maar ben wel een frequent deelnemer en sporadisch organisator van spelletjes op dit forum (nu even niet, Tourspelletjes sla ik traditoneel over wegens weinig tijd in deze periode). Buiten Wielerflits beperk ik me tot enkele spellen waar ik al vele jaren aan meedoe.
Ik snap heel goed dat je het niet leuk vindt om een element uit jouw spel in een ander spel te zien opduiken. Of Sies het nou van jou of van een ander spel overgenomen heeft, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat ik dit soort spelregel al in meerdere spellen heb gezien. Het Wielerflits GrandTour spel op het forum is er bijvoorbeeld helemaal rond opgebouwd.
Verder heb ik jouw site net even bekeken. Je spel staat of valt niet met die regel. Ik heb maar zelden een spel gezien met zoveel randinformatie en statistieken, dus troeven genoeg. Ik raad je aan om verder uit te gaan van je eigen sterkte, en je over andere spellen niet druk te maken.
Door dit soort discussies worden potentiële nieuwe deelnemers alleen maar afgeschrikt - die hebben immers geen idee waar het allemaal over gaat, je ontneemt hen enkel de zin om je spel inhoudelijk te bekijken.
All the best, en geniet van de Tour en de koers!

esims

'@VincentK: die knop heet 'Verzend' en staat onder de lijst met renners. Het spel maakt bewust geen gebruik van registratie (accounts) omdat mensen daarop afhaken, en er tot nu toe ook geen noodzaak was.

"Zie het als een compliment", tja daar kom je in de muziekwereld niet mee weg. Nu heb ik al uitgelegd dat ik het bonusrennerprincipe ook niet bedacht heb (want zo gespeeld tijdens een stage in 1990). Maar je ziet wat er gebeurt: overnemen en vervolgens aanprijzen als het beste spel op Wielerflits.

kraamvisite

Daar kom je in de muziekwereld prima mee weg, het is het hele bestaan van DJ's.
Als ik het goed lees, heb je het dus zelf niet bedacht, maar overgenomen, en verwijt je nu iemand die het ook overneemt??
Kom op kerel, gewoon doorgaan met je spel, en ophouden met die verwijten.
(select all bridges)

Marik

Kraamvisite heeft natuurlijk groot gelijk.

VincentK

Ik doe aan je spel mee @esims, net zoals aan het andere spel. Ook jouw spel staat bij mijn favorieten.

En nu je het toch over de muziekwereld hebt: recentelijk heb ik nog “Fanfare” (1958) van Bert Haanstra gezien. Zelfs van voor mijn tijd, maar een heerlijke film met veel parallellen naar de Nachtdienst- Toerdepoele situatie. Een dikke aanrader voor als je even stoom moet afblazen en de relativiteit van de meeste dingen even vergeten bent.

Veel plezier de komende weken!

esims

'@Maillot à Pois (hoe tag je een naam met spaties?): mijn bericht heeft dat van jou gekruist. Nee, ik ben niet de bedenker van het bonusrennerprincipe, en de opzet van Rahim lijkt erop maar is toch anders. Zou Rahim daar anders over denken, dan was ik zeker bereid om promotie hier voortaan achterwege te laten.

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.