Toerdepoele 2023

« 1 2 3
Sies

Hi allen,

ook voor de Tour de France van 2023 is het toerdepoele spel weer online. Je kan je team weer inschrijven en ik heb ook alvast een wielerflits Subleague gemaakt onder de naam, hoe kan het ook anders, Wielerflits.

Dit jaar is er afgestapt van het inschrijf en prijzengeld, maar kan je wel zelf een subleague maken waar je om prijzen kan spelen als je dat leuk vind.

Ga snel naar https://www.toerdepoele.nl en schrijf je team in!

VincentK

Ziet er leuk uit, maar ik ken het niet. Is Toerdepoele een privé initiatief of zit er een commerciële partij achter?

Sies

Is privé, ontstaan uit hobby. Op termijn is het de bedoeling dat er meerdere spellen uit gaan rollen. Afhankelijk van hoe groot en populair het wordt kan het ooit misschien een soort van commercieel gaan worden, maar voorlopig nog niet.

VincentK

Ok, ik waag een poging (zodra de inschrijfknop blauw is :-))

Sies

Bij mij is dat gewoon het geval hoor!

esims

Je zegt hobby, maar gaat het om je eigen hobby of om die van iemand anders? Ik las dit bericht vanmorgen en het riep bij mij ook vragen op. Want er staat alleen wat er is afgeschaft, niet waarom ik eraan mee zou moeten doen (in plaats van een andere pool). Ik kan twee redenen bedenken waarom je een pool organiseert: omdat je het leuk vindt om te doen en/of om het anders te doen dan andere pools. Maar het lijkt erop dat beiden hier niet van toepassing zijn (tenzij je wel de maker bent). De website ziet er verzorgd uit, dat moet gezegd.

Sies

Ik geloof dat ik je punt niet echt begrijp, maar zal proberen te antwoorden op je vraag.

Het huidige spel en de site zijn van iemand anders, hij is begonnen met dit spel via excel en heeft het nu al een aantal jaren via de website aangeboden. De laatste jaren probeer ik mee te denken over hoe het spel verbeterd kan worden.

Voor de komende jaren is het idee om meer mogelijkheden te gaan bieden, zoals een jaarspel, waar ik zelf meer bij betrokken zal zijn.

VincentK

Ik speel een rondje mee en heb V1 van mijn team erin staan. De site/het spel ziet er goed uit en heeft zeker potentieel. Je zou wel de rennersprijzen en het budget kunnen verdubbelen, voor de vorm :).

Laatst gewijzigd
pirazzi

Het spel heeft originele aspecten, maar bij het samenstellen van het team ontdek je dat de waarde van de renners gewoon van Scorito is overgenomen, van Pogacar 6,5 miljoen tot Lampaert 0,5 miljoen.

Sies

We zijn aan het zoeken naar een alternatief voor de waardes, maar vooralsnog niet iets gevonden (buiten het zelf te bepalen, maar daar zit behoorlijk veel tijd in) dus als iemand nog tips heeft is dat uiteraard altijd welkom.

VincentK

Over die prijzen valt inderdaad wel wat te zeggen. Ik heb er niet een groot probleem mee. Volgens mij kun je, zolang de site niet commercieel is, het beste renners waarderen op basis van gemiddeldes van waardes bij andere, professionele spellen (Scorito, Ploegleider, Sporza). Daar lijkt mij niets mis mee.

Het concept van renner + reserve - renner vind ik mooi bedacht en voegt wat mij betreft wat toe. Als uitslagen en tussenstanden goed leesbaar zijn, vind ik de site ook een prima optie voor een vriendenpoule waaraan ook spelers meedoen die niet dagelijks willen kijken (om te wisselen).

Laatst gewijzigd
pirazzi

6,5 miljoen voor Pogacar vind ik aan de hoge kant, vooral omdat hij sinds zijn uitvallen in Luik - Bastenaken - Luik geen wedstrijd meer gereden heeft dus het is gissen naar zijn vorm. Maar dan kan ik hem hier wel kiezen en bij Scorito niet, of andersom natuurlijk.

Poeksel

Ik heb al een paar keer meegedaan, ik vind het leuk dat het weer net anders dan andere spellen is. En het uitvallen van een renner in je team is hier minder erg (of soms zelfs gunstig).

esims

Over die originele aspecten gesproken waar pirazzi het over heeft. Ik zag dat dit jaar een bonuspuntensysteem is geïntroduceerd dat precies hetzelfde is als bij mijn eigen spel (Nachtdienst Tourspel): een verdubbeling van de punten beneden een bepaalde frequentie van selectie. Ik kan trouwens ook niet claimen dat ik dit principe bedacht heb, want ik heb het spel zo gespeeld tijdens een stage in 1990. Toch vind ik het onsympathiek dat dit systeem nu is overgenomen, want onder anderen daarmee probeer ik me hier op Wielerflits te onderscheiden.

Laatst gewijzigd
Sies

Buiten het feit dat het bonussysteem zeker niet 'gejat' is van jouw spel (het is wel naar een idee van een ander spel) vind ik dat je je veel te druk maakt. We houden hier allemaal van spelletjes en van wielrennen en dit gecombineerd is dan helemaal leuk. Geen enkel spel zal uniek in zijn soort zijn en er zullen altijd aspecten uit andere spellen gepikt zijn. Ik maak hier al een paar jaar reclame voor Toerdepoele en er doen geregeld mensen mee van hier en nog nooit is er iemand over gevallen dat er aspecten van andere spellen gebruikt zijn.

Verder wil ik er niet al te vel woorden aan vuil maken maar gewoon genieten van hopelijk mooie koers en veel spelvreugde.

esims

Ik zie nu pas dat je ook al eens aan mijn spel hebt meegedaan (2021), dus dat het element van een ander spel afkomstig zou zijn, is hilarisch. Maar los daarvan volstrekt niet relevant.

1. De bonusrenners zijn hét kenmerk van mijn spel. Het hele spel is eromheen gebouwd.
2. Je maakt zelf niet eens een spel. Zou je dat wel doen dan zou je wellicht wel respect hebben voor de moeite die anderen doen om een website met een Tourspel te maken.

Ik laat het hier ook bij. Ik vind het een behoorlijk asociale houding, maar zie ook dat het geen zin heeft om je op andere gedachten te brengen.

Laatst gewijzigd
Wheely

Wat een asociaal gedrag in dit topic zeg, doe eens ff normaal allemaal, het is maar een spelletje hè.

esims

Dooddoener nummer 33. Ik zie dat het vaste meubilair zich opnieuw komt melden om ander vast meubilair te verdedigen. Zo vatte ik de bijdrage van Poeksel ook op. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als iemand van de vaste forumleden die een tourspel organiseert bezwaar zou maken tegen een nieuwkomer die in zijn ogen te veel kopieert met een spelopzet.

Sies

Ik zie de eerste teams vanuit Wielerflits al binnen komen, maar ongetwijfeld zitten er hier nog een hoop mensen die nu denken, ohja, daar wilde ik ook nog een team inschrijven! Bij deze dus een herinnering!

Jean Dumas

Ziet er goed uit, dat spel. Ik heb er zin in.

Marik

Beste spel van Wielerflits dit. Ik raad het iedereen aan.

Maillot à Pois

'@Marik
Dit soort aanbeveling van iemand die ik nog nooit aan een wielerflits spel heb zien deelnemen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Verder bewijs je noch Sies, noch Toerdepoele een dienst door hier even een smeulend vuurtje wat verder op te komen poken.
(mijn inhoudelijke mening daarover heb ik in dat andere topic gegeven)

Marik

Dank voor je bijdrage Maillot.

Robertje

Ik ga mee doen, ben wel benieuwd waar alle commotie om te doen is!

( "Fout: rustig aan; je gaat te snel." )

Laatst gewijzigd
VincentK

ben wel benieuwd waar alle commotie om te doen is!

Gewoon lekker met allebei de spellen meespelen.

Alhoewel, het lijkt er op dat Toerdepoele offline is. Waarschijnlijk gehackt door Nachtdienst ;-).

« 1 2 3

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.