Begrijp jij dat de gemeente Vaals wielertoertochten wil verbieden?

Avatar of
Redactie WielerFlits
admin

Het voortbestaan van de grote wielertoertochten van de Amstel Gold Race, Limburgs Mooiste en de Mergelheuvelland 2Daagse is in gevaar. Als eerste gemeente in Limburg wil Vaals de toertochten weren. En daarmee zet de gemeente ook de toekomst van de Amstel Gold Race zelf op het spel.

Begrijp jij waarom de gemeente Vaals wielertoertochten wil verbieden?

Lees ook:

Laatst gewijzigd
Heipaal

Belachelijk voornemen van de Gemeente Vaals. Het verbieden van toertochten gaat de overlast alleen maar verergeren. Nu reizen mensen speciaal naar Limburg om deel te nemen aan de (gecontroleerde) toertochten. Zonder die toertochten gaan mensen op eigen initiatief daar fietsen. Die versnippering van alle wielertoeristen gaat de overlast alleen maar vergoten.

Jan

Het is geen leuk bericht voor de toertocht organisaties van toer clubs 

Maar dit is compleet om zeep geholpen door als eerste Leo met zn AGR toerversie met tig achterlijke afstanden en teams bedrijven teams en vip deelnames etc. Ook Limburgs mooiste heeft hier een handje van. En het meest achterlijke nu? Leo laat deze discussie door anderen voeren en kijkt op een afstandje mee. 15.000 op 1 dag? Misschien heeft de gemeente Vaals wel een heel klein beetje gelijk? En misschien kan Leo een handreiking doen. Hij had al signalen kunnen opvangen. In België mocht hij en terecht al niet meer komen. 

 

Heipaal
Jan
#3
Het is geen leuk bericht voor de toertocht organisaties van toer clubs  Maar dit is compleet o...

Tuurlijk zorgen die voor overlast, maar wel maar op één dag. En het aantal deelnemers is de laatste jaren met 35% afgenomen, hoorde ik gisteren op het RTL Nieuws.

Toertochten verbieden is mijn inziens de oplossing niet. Dat gaat de overlast echt niet verminderen. Wielertoeristen ga je niet kunnen tegenhouden op de openbare weg.

Whyze Katje

Dit kadert in de veel grotere discussie van uit de hand gelopen toerisme. Dat wordt aan alle kanten gevoeld. Of het nu in steden is of in de natuur, in Nederland, België of elders. Dus ja er zal een stapje terug gedaan moeten worden. Roepen dat een verbod niet moet, of roepen het moet verboden worden, beide gaat niets oplossen. Dus denk eens wat creatief. Hoe kan de koers op een andere manier aan financiële middelen komen? Wat kan er wel, is er wel iets mogelijk maar in kleiner verband? Een combinatie met andere tochten, spreiding? Wat mij altijd stoort in deze discussies is het "het was nu eenmaal zo, dus moet het zo blijven" verhaal. Als iets teveel wordt moet je gaan kijken hoe het met minder kan. 

FDJ

Totaal onbegrijpelijk natuurlijk. De gemeente Vaals gaat nu 3 dagen per jaar plus een belangrijk evenement voor de regio slachtofferen om een groter, onderliggend probleem aan de kaak te stellen. Het Heuvelland is overvol. Dat is het niet met alleen fietsen, maar ook met motoren, auto's en op enkele stukken met voetgangers. Om dan voor de bühne te willen scoren met deze toertocht is lachwekkend natuurlijk.

Zuid Limburg moet zich goed beseffen dat de economie van deze regio grotendeels afhankelijk is van het toerisme en wat de Amstel Gold Race en de toertocht de regio opleveren. De gemeente Vaals maakt een slechte beurt en zet zichzelf compleet voor schut. Sterker nog van de toertochtdeelnemers heb je over het algemeen minder last dam van de toeristen op een doodnormale zondagmiddag met mooi weer fietsers. 

TP85
FDJ
#6
Totaal onbegrijpelijk natuurlijk. De gemeente Vaals gaat nu 3 dagen per jaar plus een belangrijk eve...

Woon je er zelf of hoe weet je dat het meevalt? Denk dat velen meer begrip krijgen als ze voor de aardigheid eens op zo'n dag een paar uur op dezelfde plek bij mensen gaan kijken. AGR toerversie en Limburgs Mooiste kunnen best wat kleinschaliger. Vele andere toertochten hebben hooguit 1000 deelnemers t.o.v. de 15.000 en 12.000 van deze twee. Alleen Mh2d zit daar nog tussenin denk ik, maar dat is qua opzet en hoeveelheid deelnemers al stuk gemoedelijker. De gemeente Vaals heeft in ieder geval het probleem op de kaart gezet, ongeacht de uitkomst. Dat er meer overlast komt zonder grote toertochten zal vast meevallen, er komt immers veel meer spreiding. Beste is kiezen voor de middenweg. Bijvoorbeeld 4x per jaar max. 5.000 deelnemers met vergunningplicht en evenementen tot 500 deelnemers vergunningvrij. Verder los van racefietsen, mtb's en gravelbikes ook kijken naar hoeveelheid e-bikes (maar ja wat doe je eraan op openbare weg) en vooral de verhuur van (e-)scooter, fatbikes, etc. Dat zijn vaak best grote groepen met weinig ervaring op dergelijke 'machines'.

Jim Beam

Het is echt weer Nederland, en dan in het bijzonder Limburg, op z'n kleinst. Jarenlang wordt er geroepen dat er gezonder geleefd moet worden. Mensen moeten meer sporten, meer bewegen, etc. En dan gaan mensen massaal fietsen maar is het weer niet goed omdat een aantal kortzichtige figuren vindt dat het georganiseerd fietsen de leefbaarheid zou aantasten! Als het nou een rally van oude auto's of optochten van bikers zouden zijn kun je je er nog iets bij voorstellen maar dit is gewoon belachelijk. What's next? De grenzen van de gemeente helemaal sluiten voor fietsers? En dan gaan ze weer zeuren dat de horeca sector in het dorp het zo zwaar heeft. 

TP85
Jim Beam
#8
Het is echt weer Nederland, en dan in het bijzonder Limburg, op z'n kleinst. Jarenlang wordt er gero...

Denk dat 'men' met meer fietsen niet per se bedoelt het zich eerst massaal met auto's verplaatsen haha. Ik maak me er zelf richting delen van België, Duitsland, Frankrijk, etc. ook schuldig aan. Net zoals mensen voor bijv. Mallorca 312 naar Mallorca vliegen.

esims2.0

Heipaal
esims2.0
#10

Het juiste besluit. Goed dat de gemeente Vaals tot inkeer is gekomen. Overigens ook kudos voor Tom Dumoulin die zich hard maakt voor deze zaak.

esims2.0

Ik had gisteren nog ironisch willen opmerken dat de hele heisa B&W erom te doen was om het toerisme in de regio weer een impuls te geven, net zoals destijds het geval was met de poema op de Veluwe of de ontsnapte lanspuntslang in 1999, het komkommerdier van het jaar. Wat een ironie als je dan dit bericht van 4 uur geleden ziet. 'Lelystad rulez'.

 

Laatst gewijzigd
FDJ
esims2.0
#12
Ik had gisteren nog ironisch willen opmerken dat de hele heisa B&W erom te doen was om het toeri...

Er is wel wat meer dan een slang nodig om Lelystad aantrekkelijk te maken.

Romāns Vainšteins

Dit topic is een veenbrand die snel weer zal aanwakkeren. Ik kan me levendig voorstellen dat locals zich finaal gekidnapt voelen door alle typen toerisme die de godganse dag de heuvels op-en-af gaan. 

Maar goed: ik ben zelf van origine van de zuidkant Veluwe en zie daar in mindere mate hetzelfde gebeuren evenals het Noordoosten van het land waar ik nu woon. Recreatieruimte stroomt snel vol en, newsflash, het zijn níet de immigranten die hier het vol=volgevoel doordrukken. Het is ná Corona echt 2 tanden erger geworden, zeer zeker ook qua racefietsers, er zullen er in die tijd uit pure ellende relatief veel opgekropen zijn. 

Omdat ikzelf toertochten en massale gezelligheid háát ben ik bijzonder innovatief en creatief geworden met routeplanning op mooie/drukke dagen. Lekker Komoot op en puzzelen: niet alleen voormezelf maar ook de mensen die ik niet lastigval ben ik dan blij.

Iets als Heuvelland, kustlijn, Salland ga zo maar door pak ik tegenwoordig in matig weer of héél vroeg dan wel tegen-het-randje-aan laat. Of op doordeweekse dagen wanneer ik vrij ben.

 

 

Laatst gewijzigd
Heipaal

The soap continues... Wat een puinhoop bij die gemeente.

Besluit over wielertochten in Vaals blijkt in strijd met de wet

 

Heipaal

Zelfs in België is het fietstoerisme niet (meer) heilig...

Toertocht Luik-Bastenaken-Luik geweigerd door liefst 17 gemeentes

Laatst gewijzigd
esims2.0

*** Komkommerdier modus: uit ***

(Context: zie enkele berichten terug)

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.