Aantal artikelen

Avatar of
Maxim Horssels
admin

WielerFlits is een wielernieuwsplatform. Een van onze pijlers is het brengen van het laatste wielersnieuws. Bij grote gebeurtenissen schalen wij op.

Dat gebeurde vorige week bij de grote valpartij in Dwars Door Vlaanderen en vandaag opnieuw in de Ronde van het Baskenland.

Van grote ontwikkelingen bundelen we het nieuws als het kan. Als er andere invalshoek is publiceren we een los artikel. Dat doen we om verschillende redenen:

  • Bezoekers lezen/kiezen heel selectief wat ze willen
    Bijvoorbeeld wel nieuwsgierig naar Vingegaard, niet naar Roglic.

  • Deelbaarheid & vindbaarheid
    Grote ontwikkelingen als los artikel helpen ook bij het distribueren; in WhatsApp-groepen, op social media en in de zoekmachines (Google).

  • Archief
    Wielerflits fungeert ook als groot wielernieuwsarchief. Losse artikelen van grote ontwikkelingen dragen ook bij voor de historische verslaglegging

Wij zijn een bereiksplatform. Paginaweergaven zijn een belangrijke inkomstenbron, daar doen wij ook niet geheimzinnig over.

Vandaag komen drie van de beste wielrenners zwaar ten val. Vanzelfsprekend berichten wij daar uitgebreid over. Net als de val van Wout van Aert gaat de wielerwereld ook van vandaag de gevolgen nog lang merken.

Het eerste bericht over de val is vier keer bijgewerkt. Geen vier losse berichten, maar één bericht met vier updates. Daarna zijn er zes artikelen gepubliceerd met alle zes een andere insteek.

Ik snap dat een aantal powerusers liever één artikel zou willen. Dat is simpelweg niet hoe wij werken. Vandaag ontvangen wij minstens honderdduizend unieke bezoekers. Wij doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te bedienen.

Dat betekent ook keuzes maken waar niet iedereen blij mee is. De wens om alles in één artikel te proppen komt steeds van een handvol dezelfde gebruikers. 

Met bovenstaande toelichting probeer ik jullie meer inzicht te geven in onze overwegingen.

Oproep:
Ik ga graag met jullie het gesprek over de sfeer en teneur in de reacties. Het zou zonde zijn om de reacties bij grote gebeurtenissen te moeten sluiten omdat ze in onze ogen misbruikt worden.

Whyze Katje

Bedankt voor de eerlijke uitleg. En uiteraard maken jullie je eigen keuzes. Ik vond het geupdate artikel prettig, vooral omdat ik pas later het nieuws vernam. Ik vind een soort live blog waarbij je ook kunt linken naar andere artikelen handig, dan hou je overzicht. Verder is het duidelijk dat jullie inkomsten komen uit clicks en dat heeft gevolgen. Dat is zoals het is, het alternatief is een betaalde site en dan zou er pas echt discussie komen ;-). Persoonlijk heb ik bij de van Aert crash ook aangegeven dat ik alle verschillende artikelen nogal onoverzichtelijk vind. Tegelijkertijd is het net zo vervelend dat er reageerders zijn die dat bij zo ongeveer elk artikel gaan herhalen. Met deze uitleg is voor mij de discussie gesloten, er zijn redenen waarom WF dit doet en die klinken behoorlijk plausibel of ik het er nu mee eens ben of niet.

josemanuelfuente

Sluit me aan bij Whyze Katje

Romāns Vainšteins

Dit is tenminste (eindelijk) een echte reactie.

Uiteindelijk zal het toch op een hybride uitkomen: 1 centraal liveblog met wat stof daar omheen. Soit, de tijd zal dat moeten leren.

 

Romāns Vainšteins

Zal nog even pogen iets creatiefs/constructiefs toe te voegen:

De klachten komen met name van leden die graag op een georganiseerde wijze willen discussieren over dit soort grote vraagstukken. Bij clusterbomnieuws verspreidt dit zich over meerdere topics waardoor het overal een herhaling van zetten wordt en het werkelijk waar alle kanten op gaat.

Voorbeeld: onder Milan Vader's 'o jee, dat zag er niet best uit' gaat het dan over carbon vs alu frames.

Misschien is het centraliseren van de discussie een idee en dan alle saharastof er rondom heen sluiten? Dan hebben jullie alle klikkerts nog! Onderaan: ga naar de discussie en voilà. Want even serieus: níemand gaat echt inhoudelijks iets kunnen discussiëren aan : 'MvdP zit na gisteren vandaag weer op fiets', dat hoort gewoon bij het grote '#MvdP24>de rest'-topic.

 

AWestie

In zichzelf is het ook niet gek dat op belangrijke momenten er veel gepubliceerd wordt en ik begrijp de overwegingen die je deelt dus ook compleet. Twee zaken die wat mij betreft dan nog steeds boven de markt hangen:

  • Hoe zorg je er voor dat je site tijdens zulke momenten nog wel overzichtelijk blijft? De huidige site heeft daar zijn mankementen volgens mij, al is het stukken beter dan bij de vorige.
  • Maar vooral ook er na: veel feedback gaat er volgens mij over dat een dag later (in de krant van gister verpak je de vis) er zelfs nog meerdere artikels bijkomen die vooral nog even social media herkauwen en dat de homepage nog steeds vol staat met de brij van de dag er voor.

En wederom, ik begrijp dat jullie ook veel willen publiceren, maar bundel het dan wat fijner. Ik weet niet hoe jullie dat zien in de cijfers, maar ik merk al direct dat ik in aanloop naar zondag al veel vaker even naar het P-R knipje bovenin beeld klik.

In essentie: goed dat jullie bovenop de veelheid aan nieuws zitten, maar mag het wat overzichtelijker en gebruiksvriendelijker?

Marik

Dank voor je uitgebreide uitleg Maxim. Goed om aan te geven wat jullie werkwijze is. Ik zie in bovenstaande reacties een aantal mooie verbeteropties, dus die zal ik niet ook gaan roepen hier.
1 Ding wat voor mij wel onbegrijpelijk is: hoe kun je nou niet nieuwsgierig zijn naar artikelen over Roglic? De man is een absolute cultheld, nieuwsberichten over Roglic mogen wat mij betreft sterk gepusht worden.

Raul Alcala

Wat Marik zegt. 🥰

SprintMaster

Het probleem is inderdaad de beheersbaarheid. Ik had laatst eens uitgezocht hoeveel artikelen er over de Ronde van Vlaanderen gingen, geteld vanaf een aantal dagen voor tot een aantal dagen na de wedstrijd. Het antwoord wil je zeker weten: bij 79 ben ik maar opgehouden te tellen. Gelukkig is er dan een link waarin al dat nieuws gegroepeerd wordt. Nu is er dan de link naar alles van Parijs-Roubiax. Men heeft dus wel rekening gehouden met een 'hot event'. Punt is dat er nu een tweede 'hot event' is die alles overspoelt. Ideaal zou zijn als het nieuws gegroepeerd zou kunnen worden per evenement, al vraagt dat waarschijnlijk wel het nodige aanpaswerk aan de achterkant. Of dat op zijn minst de 'hot events' er uit gefilterd kunnen worden zodat het overige nieuws nog weer makkelijk is terug te vinden. Het is iig iets om goed over na te denken. Zoals het nu gaat oogt het nieuws allemaal heel vluchtig: men probeert zo snel mogelijk overal bij te zijn waarbij kwantiteit boven kwaliteit lijkt te gaan. 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

We moeten eigenlijk een forum over Primoz opene

Fied

Ik begrijp de insteek zeker maar hoe de wildgroei aan artikelen nu de feed in gespammed wordt zie ik door de bomen het bos niet meer. Zaken terugvinden is ook een ramp. De chicane discussie verdwijnt in 10 verschillende artikelen want elke social media post moet weer een nieuw artikel worden. Nogmaals ik begrijp dat je voor centjes zoveel mogelijk artikelen maakt maar zoals het nu gaat kan ook niet de bedoeling zijn. Mag best wat meer moeite gedaan worden om orde in de chaos te scheppen.

MaGarin

Het meeste is hier boven al wel genoemd, maar de 2 grootste problemen met de overvloed aan artikelen lijken mij dus:

  • Gebruikers zijn het overzicht kwijt, belangrijk nieuws zoals wedstrijdverslagen verdwijnt soms al binnen een paar uur naar pagina 2.
  • De discussie in de reacties wordt gigantisch verspreid over talloze berichten, waardoor die eigenlijk steeds minder kan plaatsvinden.

Vandaag bijvoorbeeld zaten we rond 12:00 al op 18 artikelen. Waarvan een deel ook advertenties of eerder gepubliceerde artikelen die kunstmatigen waar naar boven worden geschopt. Bij mij zijn er op de homepage 4 grote tegels, 1 artikels met plaatje (het meest recente nieuwsbericht) en dan nog 15 regels aan artikels die enkel uit tekst bestaan. 

 

Oftewel, rond 12:00 zijn er al artikels van diezelfde dag die niet meer zichtbaar zijn, tenzij je er heel bewust naar op zoek gaat. Dat is in mijn ogen een teken dat het aantal artikels echt heel erg uit de hand gelopen is.

Il Leopardo della Primavera

Duidelijke uitleg inderdaad, bedankt.

Blijft nog wel dat het overzicht vrij snel weg gaat soms, dat blijft in mijn ogen niet ideaal.

Avatar of
Maxim Horssels
admin

Ik lees een aantal goede suggesties. Dank voor het delen.

Op drukke dagen, zoals gisteren, is soms wat chaotisch in de tijdlijn. Dat zien wij ook.

Een mogelijke oplossing waar wij intern al over hebben gesproken is op wielerflits.nl/nieuws of wielerflits.nl/wielrennen een soort tweede homepage te maken met alleen wielernieuws. Op deze pagina verschijnen geen Fietstoerisme- of Materiaalzone-artikelen. Sluit dat aan bij jullie behoefte?

Voor de discussie/reactie zouden we ook hier op het forum een 'tijdloos' topic kunnen maken. Bij grote events kunnen wij als redactie, maar jullie ook als community in een nader te bepalen subforum een topic openen. 

In het nieuwsartikelen verwijzen/linken wij door naar het overkoepelde forumtopic.

Benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Wheely

Ik vraag me vooral af of jullie het zelf nog wel leuk vinden om artikelen te schrijven wanneer deze zo snel ondergesneeuwd worden door de volgende artikelen. Neem bv het interview van Niels met Pedersen. Zoiets wil je als schrijver toch langer op de frontpage hebben staan lijkt me. Ik zou zelf de boel beter bundelen in blogvorm inderdaad. Dat is voor mij als lezer ook fijner, dan kan ik even de Roubaix funnel induiken of de valpartij funnel. Nu wordt je ook maar wat van hot naar her geslingerd hier op de site.

Laat me duidelijk zijn, de content is top, alleen hoe het gepresenteerd wordt kan beter lijkt me.

MaGarin

Zo'n wielerflits.nl/nieuws oid met alleen wielernieuws lijkt niet de oplossing, dat is eerder een soort symptoombestrijding.

Als er dan toch voor wordt gekozen om zo veel artikelen te plaatsen, zou ik vooral de controle zo veel mogelijk geven aan de gebruikers. Geef elk artikel een categorie(Voorbeschouwing, wedstrijdverslag, interviews, achtergrondartikelen, materiaalzone, fietstoerisme, noem maar op) en bouw wat filters in zodat een gebruiker de site helemaal kan customizen naar zijn eigen wensen. Sommige gebruikers zullen bijvoorbeeld alleen geinteresseerd zijn in de voorbeschouwingen. Dan vinken ze dat aan in de instellingen en zien ze vervolgens alleen nog maar voorbeschouwingen en worden alle andere artikelen verborgen.

 

Dat lijkt mij de beste optie, al zal dat automatisch ook betekenen dat het aantal clicks een stukkie omlaag gaat. Maarja. 

Maillot à Pois

De meeste categorieën die je noemt, hebben nu al hun plek in het menu. Je kan dus al makkelijk een overzicht krijgen van alle voorbeschouwingen of wedstrijdverslagen. Alleen denk ik dat veel geroutineerde bezoekers die links nog niet ontdekt hebben. 

Ik ben het verder eens met Wheely: je zou met bundels of dossiers kunnen werken. Niet alle artikelen over de valpartij de homepage laten vollopen en ander nieuws en zelfs elkaar laten verdringen. Maar één prominent blok op de homepage over de valpartij, die dan doorlinkt naar een afzonderlijke pagina met alle artikelen daarover. En dan mogen dat er best veel zijn.

Avatar of
Maxim Horssels
admin
Wheely
#15
Ik vraag me vooral af of jullie het zelf nog wel leuk vinden om artikelen te schrijven wanneer deze...

Een artikel dat laag in onze nieuwstijdlijn staat, trekt niet per se minder lezers.

Voor een substantieel deel van onze bezoekers is de homepage niet het instappunt. Zij komen via een artikel op de website en klikken vervolgens verder naar een ander artikel of bijvoorbeeld naar de homepage. 

De homepage is weliswaar een makkelijke en veelgebruikte manier, maar zeker niet de enige. Dit is ook de reden dat je via verschillende wegen naar artikelen kan navigeren.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Zeker geen doorverwijzingen richting forum voor discussie. 100 x beter onder de nieuwsartikelen. Zowel qua exposure als functionaliteit. Laat gewoon een 'discussie: MvdP gespot in roze Borat String' bovenaan de site meedraaien zolang het topic nog keiheet is. En alle 'Gianni Vermeersch: ikzelf hou meer van oranje tinten, maar goed het staat hem goed' gewoon geen commentsectie geven en doorberwijzen naar 'discussie: MvdP gespot in roze Borat String'.

materiaalzone en fietstoerisme zijn het probleem niet. Dat zit echt in alle non-berichten rondom grotere gebeurtenissen. Die laten de boel dichtslibben.

en zeker eens met de filters, die ik nog wel eens gebruik. Daar kan je trouwens ook iets met je grote onderwerpen zoals bijvoorbeeld 'MvdP gespot in roze Borat String' fliteren waarbij je je zo gezochte 'ik hou meer van oranje tinten, maar goed het staat hem goed' terugvinden kan. Je kan per periode de filtermogelijkheden op basis van actualiteit aanpassen.

Laatst gewijzigd
Maillot à Pois
Maxim Horssels
#18
Een artikel dat laag in onze nieuwstijdlijn staat, trekt niet per se minder lezers.Voor een substant...

Precies.

Maar dat neemt niet weg dat je wil dat je homepage te allen tijde een goede representatie is van àlle content die jullie aanbieden, en de chronologische weergave van artikelen is daarvoor niet steeds de beste weg.

En het feit dat bezoekers langs verschillende kanten binnenkomen lijkt me net een bijkomend argument om dossierpagina's aan te maken. Heb je een specifieke subpagina voor de valpartij in het Baskenland, dan komen mensen die googelen op 'val Baskenland' daar met grotere kans op terecht.

Kortom, het aantal artikelen staat hier op het forum al een hele tijd ter discussie, maar volgens mij is dàt niet het probleem. Het is eerder wat men in het vakjargon de informatiearchitectuur noemt.

Whyze Katje

Volgens mij zit het ook in vindbaarheid en mogelijkheid tot selectie. Persoonlijk ben ik louter geïnteresseerd in de sport en een mogelijkheid om alleen die artikelen te kunnen selecteren zou welkom zijn. En dat mag gerust een wat langere lijst zijn. Ik vind de 'wedstrijdverslagen' en 'voorbeschouwingen' al een hele vooruitgang en ook de variabele keuze boven in 'Parijs-Roubaix' is een goede aanvulling. 

Je zou een extra kop kunnen maken met filter mogelijkheden, waardoor je snel naar artikelen kunt selecteren die je zoekt. Overigens is er al een mogelijkheid die werkt maar te veel onderbelicht is. Het 'zoek' icoontje. Volgens mij taggen jullie vrij goed. Ik heb het even geprobeerd met 'Baskenland' en dan vind je moeiteloos alles. Ik zou die mogelijkheid wat uitbreiden en een misschien wat prominenter in de gele balk plaatsen.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.