WFL: Giro 2024 - Draftspel Wielerflits Fantasy League

« 1 2 3
Drossard Kudus

Bentornato beste wielervrienden,

 

De Wielerflits Fantasy League is terug! Na twee Tours en één Vuelta wagen wij ons voor het eerst aan de Ronde van Italië in dit spel. Hoe ging het ook alweer? Net als bij vele andere spellen stel je een team van renners samen. Er is echter een Amerikaanse twist. Het samenstellen gebeurt door middel van een Draft. In verschillende rondes probeer je een team samen te stellen door begeerde renners eerder dan je concurrenten te kiezen. Vervolgens speel je iedere etappe een duel tegen één andere deelnemer. Daarbij kunnen je renners iedere etappe punten scoren, waarmee je je directe tegenstander een hak probeert te zetten. Wat telt is namelijk de zege in een duel. Groot verschil of klein verschil, veel punten of weinig punten, het doet er niet toe, in ieder duel is datzelfde ene winstpunt te verdienen.

 

Dat mondt uiteindelijk allemaal uit in de Play-Offs, een knock-out toernooi dat eindigt met de Wieler Bowl om de winnaar van deze editie te kronen. Voor iedereen blijft er echter reden om tot het einde door te spelen. Zo liet King Kelly bij de vorige editie bijvoorbeeld zien. Na 10 etappes stond hij al op 7 verliespunten, maar wist vervolgens ieder duel in de tweede helft van de ronde te winnen en wist zich zo te kronen tot Wieler Bowl III Champion. Ook de Cinderella-run van Rabbiej in de Vuelta van 2022 laat de charme van dit spel zien.

 

Erelijst WFL

Tour 2023: King Kelly

Vuelta 2022: Rabbiej

Tour 2022: Drossard Kudus

 

Volledige spelregels: https://docs.google.com/document/d/13qfTisyL2GqHA-3phclWo1w2PDS6oOSeJwpQHJhFZsM/edit?usp=sharing

 

Lijkt het je leuk om mee te spelen? Meld je dan zsm aan. Aanmelden kan tot en met zaterdag 27 april 20:00. Zodanig kan iedereen op de hoogte zijn van het gehanteerde format voor de eerste draftronde op zondag 28 april. Er zijn verschillende formats, met een harde bovengrens van 24 deelnemers. Het passende format zal zsm bekend gemaakt worden.

 

Ben je benieuwd hoe het werkt, bekijk dan eens de voorgaande spellen:

Tour 2023: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MUIco00qrZ-rePao8qx9kJvq5IJfVf_zax9EY05wvrM/edit?usp=sharing

Vuelta 2022: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1etLrLZow1G3hlX6rqmuPJIJuQjjm5KVrwL7Sk3zYJ3A/edit?usp=sharing

Tour 2022: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KfroC6w__VGqQOH1WYB9_w_K8ylP_CLNrEB04l8i7jo/edit?usp=drive_link

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Deelnemers:

1. Drossard Kudus

2. vernis

3. Rabbiej

4. Zwartebroekengeletrui

5. bastaix

6. Arry1338

7. Ab Normaal

8. pirazzi

9. SvenVDB

10. Mithrandir

11. kokkie1975

Laatst gewijzigd
Drossard Kudus

Je team wordt samengesteld middels de Draft. Bij iedere deadline zend je een lijst met een X-aantal renners in. Daarbij nummer je de renners, met de renner die je het graagst wilt op plek 1, je tweede favoriet op plek 2, etc. Vervolgens gaat die renner naar de speler welke deze de hoogste ranking op zijn lijst heeft gegeven. Hoeveel spelers één enkele renner kunnen kiezen is afhankelijk van het format gebonden aan het deelnemersaantal.

 

Echter zijn er ook de voorkeurspicks. Spelers die bij het voorgaande spel voor de halve finales afvielen streden daar namelijk om. Voorkeurspicks zijn tweeledig. In de eerste draftronde krijgt iedere speler met een voorkeurspick eerst één renner toegewezen. De speler met de #1 pick heeft dus vrije keuze voor zijn of haar favoriete renner. Vervolgens gaan we de lijst af om #2, #3, #4, enzovoort een renner toe te wijzen. Wanneer alle 8 spelers met voorkeurspicks een renner in de gelederen hebben gaan we verder met de reguliere Draft. Daarbij houdt het nog niet op. Mochten twee spelers een renner op dezelfde plek hebben gerankt dient de voorkeurspick als tie-breaker. De speler met een, of de hoogste, voorkeurspick krijgt in dat geval de renner toegewezen. Mochten beide spelers geen voorkeurspick hebben wordt er geloot.

 

Na de Vuelta is dit de volgorde van voorkeurspicks indien deze forumleden mee willen doen:

#1 Zwartebroekengeletrui

#2 vernis

#3 Arry1338

#4 Rabbiej

#5 Drossard Kudus

#6 SvenVDB

#7 bastaix

#8 kokkie1975

 

Daarnaast hebben ook titelverdediger King Kelly, pizarri, Mithrandir en Ab Normaal voorrang om zich aan te melden.

 

De draftrondes zijn als volgt gepland:

Draftronde 1: Zondag 28 April (20:00) – 4 renners

Draftronde 2: Dinsdag 30 April (20:00) – 8 renners

Draftronde 3: Donderdag 2 Mei (20:00) – 8 renners

Draftronde 4: Vrijdag 3 Mei (20:00) – 8 renners

 

Veel spelplezier!

Drossard Kudus

Ook belangrijk om te vermelden: deze Giro experimenteer ik wat met de puntentelling. Zo wordt het aantal renners uit de top van de rituitslag uitgebreid van 20 tot 25, met ook meer punten te verdienen voor ritwinnaars. Ook krijgt de top 8 van het algemene klassement per dag punten en tevens een hoger aantal. Daarnaast zijn er per dag bij deze editie ook punten te winnen bij tussensprints en bergsprints, voor de top 3 van het ploegenklassement en zelfs voor de prijs voor de strijdlust! Zo de hoop om een breder scala renners aantrekkelijk te maken en de teams nog gevarieerder te maken. Hopelijk bevalt het, zo niet kunnen we voor een volgend spel altijd terugschakelen naar het oude systeem.

 

Een overzicht van de puntentelling is via de link te vinden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1q8_cLQcgLPTpW1yqBKYy-FehuOXRUnH9MHNoxyXCdTs/edit?usp=sharing

vernis

Ik doe graag mee

Rabbiej

Ben zeker van de partij.

De werking van een voorkeursrenner in deze ronde geeft mijn inziens wel erg veel voordeel. Maar goed, blijft een mooi spel.

Laatst gewijzigd
ZwartebroekengeIetrui

Ik doe graag weer mee

bastaix

Ik doe graag mee

Arry1338

Ik zal ook weer meedoen!

Ab Normaal
ZwartebroekengeIetrui
#7
Ik doe graag weer mee

Snap ik. Pogey in je team is lekker. 

Ab Normaal

Ik doe ook graag weer mee DK. Tof spel. 

pirazzi

Ook weer van de partij!

SvenVDB

Ik doe ook mee

Drossard Kudus

We zijn intussen met 9, wat wil zeggen dat renners bij deze Giro tweemaal te selecteren zijn. Hopelijk volgen er nog net een paar aanmeldingen, anders moet ik een klein beetje knutselen met het format.

 

Om jullie alvast een beetje warm te maken voor de draftrondes plaats ik doorgaans een kort verhaaltje over een Draft die onlangs heeft plaatsgevonden in de Amerikaanse sportwereld. De drafts van de MLB, NBA, NFL en NHL staan allen echter pas na de Giro gepland. Toch vond er eerder deze maand een noemenswaardige Draft plaats, bij de WNBA, de vrouwelijke equivalent van de NBA. Daar wordt nu namelijk al gesproken van een gouden generatie. Een draftclass aangevoerd door fenomeen Caitlin Clark, maar met daarbij ook de twee gezichten van de voorgaande twee NCAA-kampioenen, Angel Reese van LSU en de Braziliaanse Kamilla Cardoso van USC. Voeg daarbij grote talenten als Cameron Brink, Rickea Jackson, Aaliyah Edwards en Nika Mühl en het wordt snel duidelijk waarom men gelijkenissen trekt met bijvoorbeeld de legendarische Class of 2003 (onder meer LeBron James, Carmelo Anthony, Dwyane Wade, Chris Bosh) en Class of 1996 (Kobe Bryant, Allen Iverson, Steve Nash, Ray Allen). Ook de Belgische Nastja Claessens van Royal Castors Braine maakte deel uit van de Draft en mag zich binnenkort gaan melden in Washington D.C. bij de Mystics.

 

Allen een fijne Koningsdag/-nacht gewenst! Zondag vind de eerste ronde van de Draft plaats. Op ieder ballot graag de eerste 4 renners. Een ballot inzenden mag via PB of via het mailadres [email protected] (voorkeur).

Mithrandir

Leuk dat je dit weer organiseert.

Ik wil graag weer meedoen.

vernis

Mijn eerste ballot is verzonden

kokkie1975

Ik ben ook weer present

 

Drossard Kudus

Dan zullen we gaan spelen met een opzet voor 12 deelnemers. Mocht iemand zich nog geroepen voelen blijft er dus één plekje over om in te stappen. Vergeet niet, vanavond vind de eerste draftronde plaats, deadline 20:00.

Limal

Edit: na het lezen van de volledige spelregels denk ik dat het me te veel tijd zou kosten om (ook nog) aan dit spel mee te doen, dus ik trek me terug uit de draft. Ziet er wel een heel leuk spel uit, veel plezier allemaal!

Laatst gewijzigd
Arry1338
Limal
#19
Edit: na het lezen van de volledige spelregels denk ik dat het me te veel tijd zou kosten om (ook no...

Dat is niet helemaal waar. Met 12 deelnemers zijn enkel de 5 beste renners meest waarschijnlijk niet beschikbaar voor de 12e pick. Maar dan krijg je de situatie dat de deelnemers voor jou hun keuzes niet kunnen afstemmen op elkaar. Dus als jij een renner als O'Connor, Merlier, Bardet, Thomas, Groves oid kiest als eerste, is er een aardige kans dat hij nog niet 2 keer is gekozen wanneer jij 'aan de beurt' bent. 

Limal
Arry1338
#20
Dat is niet helemaal waar. Met 12 deelnemers zijn enkel de 5 beste renners meest waarschijnlijk niet...

Oops, ik had mijn post nog gewijzigd voordat ik je antwoord zag dus nu is de continuïteit een beetje zoek. Goede uitleg in ieder geval voor wie het laatste plaatsje wil inpikken ;-)

Drossard Kudus
Limal
#21
Oops, ik had mijn post nog gewijzigd voordat ik je antwoord zag dus nu is de continuïteit een b...

Jammer Limal, toch bedankt voor de interesse.

 

De optie om als #12 in dit spel aan te sluiten blijft beschikbaar tot de start van etappe 1. Echter, hoe langer er wordt gewacht hoe minder renners er beschikbaar zijn. Desalniettemin heb je dan startrecht en wellicht een voorkeurspick voor het eerstvolgende spel.

 

Ondertussen is het nog een klein anderhalf uur tot de eerste deadline. Succes allen!

Drossard Kudus

Draftronde 1 is alweer in de boeken, het spel kan nu echt beginnen. Opvallend thema in deze ronde: er wordt massaal gekozen voor de jeugd. Thymen Arensman,Olav Kooij, Jonathan Milan, Antonio Tiberi en Cian Uijtdebroeks waren bijzonder begeerd. Niet geheel onverwachts kozen Zwartebroekengeletrui en vernis in deze eerste ronde voor Tadej Pogacar. Ook Olav Kooij kwam al snel van het bord, hij werd door Arry1338 en Rabbiej gelijk met picks 3 en 4 geselecteerd.

 

Drie man hebben voorlopig 4 op 4. bastaix, Zwartebroekengeletrui en ikzelf wisten in deze eerste ronde alle renners op het ballot in te lijven. Met 3 renners scoren ook kokkie1975 en Rabbiej. Pechvogel is vernis, die met zijn #2 pick slechts één renner wist te bemachtigen, al is dat wel hyperfavoriet Pogacar. pirazzi maakt vandaag een valse start. Vanuit dat kamp bleef het ballot voorlopig leeg en zo staat het lid met de Italiaanse username in zijn thuisronde een inhaalslag te wachten. Ook pech voor SvenVDB. Cian Uijtdebroeks stond daar net als bij Zwartebroekengeletrui en Arry1338 op plek 2 op de lijst. Die laatste twee hadden echter een hogere voorkeurspick en winnen zo dus de tiebreaker.

 

Voor de draft vond ook de loting van de divisies plaats. Grappige kanttekening daarbij is dat bepaalde deelnemers in dezelfde divisie zijn ingedeeld als bij het vorige spel tijdens de Tour van 2023. Zo vinden we in de Divisie Rosa wederom Ab Normaal, Arry1338 en Rabbiej terug. kokkie1975 en Zwartebroekengeletrui vinden elkaar wederom in de Divisie Jaune en in de Divisie Rojo treffen ik, Mithrandir en pirazzi elkaar weer tegen. Het nog in te vullen Team #12 is voorlopig ingedeeld in de Divisie Jaune. Deadline voor de volgende draftronde is dinsdagavond 20:00. Ditmaal mogen er 8 renners op het ballot worden ingevuld.

 

Teams na Draftronde 1

Divisie Rosa

Arry1338 (2)

Olav Kooij

Cian Uijtdebroeks

 

bastaix (4)

Kaden Groves

Daniel Felipe Martínez

Biniam Girmay

Einer Rubio

 

Ab Normaal (3)

Antonio Tiberi

Thymen Arensman

Biniam Girmay

 

Rabbiej (3)

Olav Kooij

Antonio Tiberi

Tobias Lund Andresen

 

Divisie Jaune

kokkie1975 (3)

Filippo Ganna

Romain Bardet

Kaden Groves

 

vernis (1)

Tadej Pogačar

 

Zwartebroekengeletrui (4)

Tadej Pogačar

Cian Uijtdebroeks

Thymen Arensman

Filippo Ganna

 

Team #12 (0)

 

Divisie Rojo

Mithrandir (2)

Jonathan Milan

Romain Bardet

 

pirazzi (0)

 

Drossard Kudus (4)

Jonathan Milan

Daniel Felipe Martínez

Damiano Caruso

Laurence Pithie

 

SvenVDB (2)

Tim Merlier

Christophe Laporte

 

Teams en intussen ook het programma zijn terug te vinden in het spreadsheet: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1q8_cLQcgLPTpW1yqBKYy-FehuOXRUnH9MHNoxyXCdTs/edit?usp=sharing

Het logboek van de draft is hier terug te lezen: https://docs.google.com/document/d/1UpT6Ic_Q_G3zzrl2hBFkCzyVsgN2J-C-zddSgcLnRds/edit?usp=sharing

Drossard Kudus

Hier ook weer een overzicht voor aankomende draftronde welke renners niet meer of nog slechts éénmaal beschikbaar zijn.

 

NIET beschikbaar Nog 1x beschikbaar
Thymen Arensman Tobias Lund Andresen
Romain Bardet Damiano Caruso
Filippo Ganna Christophe Laporte
Biniam Girmay Tim Merlier
Kaden Groves Laurence Pithie
Olav Kooij Einer Rubio
Daniel Felipe Martínez  
Jonathan Milan  
Tadej Pogačar  
Antonio Tiberi  
Cian Uijtdebroeks  

 

Drossard Kudus

Nog een kwart dag tot de tweede draftronde. Blijkbaar maakte ik vorige week een foutje in mijn inleidend verhaaltje, er stond namelijk wel degelijk een belangrijke Draft voor de deur, die van de NFL. In het centrum van Detroit leerden 257 spelers hun lot kennen. Heisman-winner Caleb Williams, kort gezegd college speler van het jaar, kwam als eerste van het bord en mag het Los Angeles van USC deze zomer inruilen voor Chicago. Hij werd gevolgd door Jayden Daniels van LSU, in 2023 winnaar van de Heisman Trophy. Hij mag van de bayou van Louisiana inruilen voor de moerasgronden van Washington DC. Verder kwam Marvin Harisson Jr., zoon van de gelijknamige Hall of Famer, als vierde van het bord voor de Arizona Cardinals en Michigan's thuisfavoriet JJ McCarthy als tiende voor de Minnesota Vikings.

 

Voor de duidelijkheid heeft pirazzi vanavond de eerste vrije keuze (tenzij een mogelijke 12e instapt). Zodra deze is gemaakt doet vernis ook weer mee in de debatten, zodra zij twee renners in de gelederen hebben komen Arry1338, Mithrandir en SvenVDB weer in aanmerking, enzovoorts.

 

Deadline is om 20:00

« 1 2 3

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.