Bekijk reactie (Het misschien ooit grote politiek-topic)

Bekijk onderwerp

Wijsgeer

@

Volgens mij kun je de problemen rondom asielmigratie niet los zien van de rest van migratie. Zeker niet als je daar het hele verhaal rondom volkshuisvesting aan koppelt: iets wat ik "op rechts" en bij jou consequent zie gebeuren.

De asielketen stokt omdat asielzoeker met een verblijfsstatus nergens heen kunnen. Net als de startende kinderen van Henk en Ingrid zijn ook zij op zoek naar huizen die er niet zijn. Een gevolg van enerzijds rechts en neoliberaal beleid op de woningmarkt (inclusief zaken als hypotheekrenteaftrek, jubeltonnen, erfbelastingsvraagstukken) waardoor huizen investeringen zijn geworden en nog slechts weggelegd voor het rijkste deel. En anderzijds doordat er een heel groot aantal mensen in dit land komt om te studeren of te werken (ook wel studie- en arbeidsmigratie genoemd), die niet wonen in een doos onder een brug, maar in datzelfde huis of kamer waar ook de kinderen van Henk en Ingrid in hadden kunnen wonen. Of natuurlijk die asielzoeker met verblijfsstatus.

Maar wat ik helaas ook nu weer zie is dat je deze dingen uit elkaar probeert te trekken op het moment dat het je niet uit komt, maar aan elkaar verbindt als ze passen binnen je straatje.

En overigens: WE (of althans IK) hebben niet gevraagd om al die Oosteuropese arbeidsmigranten, die Indiaase IT-ers bij ASML, of al die buitenlandse studenten die de Nederlander uit de collegezaal verdringen. Maar ook hier moet ik concluderen dat we al meer dan een decennium een rechtse premier hebben, maar dat links hiervan de schuld krijgt. Schiet mij maar lek...

Edit redactie: Graag niet op de persoon spelen en namen noemen als leden dat niet wensen. Houd het netjes richting elkaar.

Laatst gewijzigd