Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 36 ... 285 286
SprintMaster

@Sunneklaas: bij de grootste groep, de Syriers, zit het probleem vooral bij de vrouwen. Zij zitten vaak ook vast aan zorgtaken. Van de mannen had in 2022 69% betaald werk, bij de vrouwen maar 26%. 

De achterblijvende arbeidsmarktparticipatie van vrouwelijke Syrische statushouders roept de vraag op wat hiervan de oorzaken zouden kunnen zijn. Door middel van diepte-interviews met 25 Syrische vrouwen die na 2013 naar Nederland zijn gekomen hebben wij onderzocht wat volgens deze vrouwen zelf belangrijke hordes zijn op hun weg naar de arbeidsmarkt (zie kader p. 7). Dit start met de inburgering, en vervolgens spelen zorgtaken, onderwaardering van diploma’s en vaardigheden, en uitsluiting op de arbeidsmarkt een rol. 

https://nidi.nl/demos/syrische-vrouwen-en-de-hordes-op-weg-naar-werk-en-succes

SprintMaster

@esims: oei, Maaike van Charante. Als ik die site lees rinkelen bij mij na een paar minuten al alle alarmbellen... 

esims2.0
Il Leopardo della Primavera
#875
lol Nederlandse boeren vergelijken met indianen, sure thing budPS: ik haalde het land wat de boeren...

Ik heb dat debat niet gezien, maar het doet er eigenlijk niet toe met welke aanleiding je het grondbezit van de boeren opvoerde. Je zei dat het 50% van Nederland is (heb ik niet nagetrokken) en dat het best wat minder kon. En voedselzekerheid was volgens jou al helemaal geen thema, we produceren zat.

https://nos.nl/artikel/2512318-milieuagentschap-europa-onvoldoende-voorbereid-op-klimaatrisico-s

(Eveneens niet recent gegoogeld)

Laatst gewijzigd
esims2.0
SprintMaster
#877
@esims: oei, Maaike van Charante. Als ik die site lees rinkelen bij mij na een paar minuten al alle...

Ik ken haar alleen van dit artikel, maar ik heb daar iets meer vertrouwen in dan de gemiddelde borrelpraat in dit topic. Zij lijkt me niet het type dat droogte en misoogsten als gevolg van CO2-uitstoot verwart met het stikstofprobleem, wat jij deed.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
esims2.0
#878
Ik heb dat debat niet gezien, maar het doet er eigenlijk niet toe met welke aanleiding je het grondb...

Ik heb het niet over bezit maar gebruik, een deel van het land wordt namelijk gepacht. En in 2020 werd 54% van het Nederlandse land gebruikt door boeren.

Op het moment produceren we - mislukte oogsten en rampjaren daargelaten - inderdaad meer dan zat. En het artikel wat je aanhaalt geeft het belang van goede klimaatwetgeving aan waarin er op bepaalde plekken binnen europa wellicht minder plek is voor boeren (of op een andere manier geboerd moet worden) om zo droogte/overstromingen/andere klimaatproblemen te voorkomen. Op andere plekken is er wellicht meer ruimte op te boeren, maar feit is dat we van de megastallen en bizar grootschalige boerenbedrijven af moeten, en terugmoeten naar iets kleinschaliger en absoluut met meer oog voor ( de diversiteit van) de natuur. Oostenrijk is daar een prachtig voorbeeld van overigens.

Il Leopardo della Primavera
esims2.0
#879
Ik ken haar alleen van dit artikel, maar ik heb daar iets meer vertrouwen in dan de gemiddelde borre...

Het stikstofprobleem is dat ook vrij lokaal en speelt zich op het moment vooral in NL af omdat wij een tijdje terug dachten dat we de Europese wetgeving hieromtrent wel konden omzeilen met een truukje. Achteraf bleek dat dat toch niet kon, dat we te veel hebben uitgestoten en dat moeten we nu compenseren. Mede door die te hoge uitstoot heeft onze natuur wel een tikke gehad op bepaalde vlakken zoals je ongetwijfeld weet.

esims2.0

Wat ik al eerder zei, naast het stikstofprobleem bestaat ook het CO2-probleem dat volgens mij veel ernstiger en moeilijker beheersbaar is. Wat mij stoort is dat boeren worden weggezet als milieucriminelen, terwijl wij ook jaren autoreden, vlogen en vlees aten alsof er niets aan de hand was. En dat gedrag ook niet willen veranderen. We vliegen in ieder geval meer dan ooit.

Inktspotprijs 2022, Jip van der Toorn

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Raul Alcala
Marik
#872
Ah de heren Kraam en Raul zijn weer bezig met wat ze het liefste doen: een forumchat kapen met pestg...

Laat het geen obsessie worden jongen

Il Leopardo della Primavera
esims2.0
#882
Wat ik al eerder zei, naast het stikstofprobleem bestaat ook het CO2-probleem dat volgens mij veel e...

Waar worden boeren precies weggezet als criminelen, en door wie?

Ik ben overigens geen fan van de CO2 zo veel op de normale mens verhalen, dat is echt grotendeels een tactiek waardoor grote bedrijven zoals Shell lekker kunnen blijven uitstoten. Het initiatief en de druk om minder co2 uit de stoten moet in de eerste plaats bij de vervuilende industrieen liggen, daarna pas bij de consument. In de praktijk is het nu omgekeerd en dat is kwalijk.

 

Sterker nog: bedrijven zoals ExxonMobil hebben sinds de jaren 60 actief patenten opgekocht die klimaatverandering tegen gingen. Denk aan zonnepanelen, elektrische auto's, etc etc. Door het opkopen konden die producten nooit gemaakt worden. Echt vrij ziek als je het mij vraagt: Klik hier voor het artikel

Laatst gewijzigd
SprintMaster

"Wat ik al eerder zei, naast het stikstofprobleem bestaat ook het CO2-probleem dat volgens mij veel ernstiger en moeilijker beheersbaar is. Wat mij stoort is dat boeren worden weggezet als milieucriminelen, terwijl wij ook jaren autoreden, vlogen en vlees aten alsof er niets aan de hand was. En dat gedrag ook niet willen veranderen. We vliegen in ieder geval meer dan ooit."

In mijn post https://forum.wielerflits.nl/t/1717-het-misschien-ooit-grote-politiek-topic/p/457367 op pagina 27 heb ik uitgelegd dat de stikstofuitstoot door verreweg de grootste bijdrager, de landbouw, tussen 1990 en 2010 met 55% gedaald is. Sindsdien hebben de andere sectoren een lichte daling laten zien terwijl de landbouw (ammoniak) is stil blijven staan. Dat laatste wordt dus door de BBB altijd vergeten te vertellen en de media laat dit punt steeds liggen. 

Overigens moet je hierbij wel bedenken dat de boeren de fuik van de schaalvergroting zijn in gedreven door de banken. Investeren in grotere stallen. Door nieuwe regelgeving moest men allerlei dure innovaties invoeren die lang niet altijd de beloofde resultaten opleverden. Gevolg: meer dieren per bedrijf waren nodig om van te kunnen leven. Daarbij komen nog allerlei dure adviezen van mengvoerbedrijven m.b.t. rantsoen voor de dieren. Overigens zou je denken dat Nederland met al zijn kennis (Wageningen universiteit behoort tot de wereldtop) al heel veel deed op het gebied van biologisch boeren. Echter zitten we hier in de Europese achterhoede (4% van de grond, t.o.v. 9% EU gemiddeld, doel is 25% in 2030), zie Nederland blijft ver achter bij groei biologische landbouw (nos.nl)

Het vele vliegen vind ik ook problematisch. Vooral doordat er op kerosine dus geen belasting zit waardoor het veel te goedkoop wordt aangeboden. Zie voor meer info Kerosinebelasting: hoe zit het nou? Uitleg - Klimaatweb

Daarnaast is het internationaal reizen per trein als alternatief op de middellange afstand iets dat niet goed functioneert doordat de spoorwegorganisaties vooral nationaal gericht zijn. Hier is veel winst te halen. 

Laatst gewijzigd
esims2.0
Klootje Kriekeljon
#874
Ga je nog even in op turbo evolutie in Malawi-, Tanganyika- en Victoriameer? 

O had je het tegen mij? Zoals al gezegd vind ik bijdragen aan een discussie in de vorm van een video, in plaats van een mening met een verwijzing naar een video als onderbouwing, vervelend. Maar ik heb het zojuist toch aangeklikt en zag pas na 10 minuten dat de video 30 minuten duurt. Dat ga ik niet helemaal bekijken. Maar als de strekking is dat evolutie heel snel kan plaatsvinden, dan heb ik daar zelf ook een voorbeeld van. Ik meende dat mensen in Engeland koolmezen in de winter bijvoerden via gevulde netten die werden opgehangen. En al na 10 jaar zag je dat de snavellengte van die mezen was toegenomen. Het hele principe van natuurlijke selectie ontken ik ook helemaal niet, dat had ik hier al op een iets andere manier gezegd. Maar als je een rotsvast geloof hebt in de evolutietheorie dan moet je het ook voor jezelf aannemelijk hebben dat processen op celniveau spontaan ontstaan zijn. Om de eiwitsynthese er nog eens bij te halen: er wordt bij mij in ieder geval een groter beroep op geloof gedaan met de bewering dat dat proces spontaan is ontstaan, dan met de bewering dat daar een idee of ontwerp achter zit. Vooral omdat ik me een geleidelijk ontstaan (wat je meestal in de evolutie ziet) niet kan voorstellen.

Romāns Vainšteins

Maar als ze WEL allemaal door een baardaap in elkaar geknutseld zijn, hoe kwam die vent dan zijn minipincetjes en supermicroscoop? Wat dat moet toch ook ergens vandaan komen?

a room in a room

Klootje Kriekeljon

Ah ok. Nou ja het was een filmpje van iemand die ik volg dat voortborduurt op eerder onderzoek. Malawi en Tagangyika was al bekend. In Victoria ging het nog sneller kennelijk. De vraag was of je er bekend mee bent? Niet of je dit filmpje wilt kijken, want dan had ik iets anders gekozen. 

 

 

Klootje Kriekeljon

Sws is de bijbel een hybride van astrologie, verzameling van al veel langer bestaande volksverhalen van eerdere beschavingen en een stukje paganisme. 

Laatst gewijzigd
Sunneklaas

Uiteindelijk is de Bijbel wéér een boek dat PVV'ers niet lezen

esims2.0
Klootje Kriekeljon
#889
Ah ok. Nou ja het was een filmpje van iemand die ik volg dat voortborduurt op eerder onderzoek. Mala...

Nee niet bekend mee. Ik ben ook helemaal geen deskundige. En laat me ook meteen overtuigen over het ontstaan van de eerste cel door iemand die daar wel verstand van heeft.

Ze hebben wel eens experimenten gedaan met bliksem (elektriciteit) loslaten op een soort oersoep in een laboratorium..

Laatst gewijzigd
esims2.0

Eigenlijk voor het muziektopic, maar omdat het aansluit bij de discussie over religie hier. Dit nummer staat ieder jaar in mijn Top 2000 lijstje.

"In het nummer beschrijft Van Roozendaal dat iedereen mag doen wat hij wil, zolang ze hem er maar niet mee lastigvallen." -- Wikipedia

 

Klootje Kriekeljon

Heb wel eens iets gezien dat overal in het universum het cijfer 5 ofzo terugkomt. Ook in de natuur op aarde. 5 was het dacht ik. Wel interessant hoor, maar ook daarvan kon je 2 dingen vinden: die is uit te leggen op basis van natuurkundige verklaringen.. of dit moet wel een voorbeeld van design zijn.

Volgens mij is het theoretisch ook prima mogelijk dat we al in de matrix zitten. In een simulatie.

Raul Alcala

Misschien is er wel sprake van een colab. De oerknal, ark van noah, evolutie, iets goddelijks.

Dieren en mensen horen bij elkaar, dat bewijst de evolutietheorie. Maar ook in het geloof zijn dier en natuur van belang. Ark van Noah, het Hof van Eden. En de slang speelt volgens mij zowel in de evolutietheorie als in de bijbel een belangrijke rol. Als je met de slang chillde in het Hof van Eden betekende dat einde paradijs. In het leven is het eigenlijk precies hetzelfde. Toch intrigeert de slang, je weet dat je er van weg moet, maar je blijft kijken. Het onbekende is ook spannend.

Apen hebben exact hetzelfde,  de cirkel is rond.

 

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Alle oude beschavingen hebben het vaak over dezelfde verhalen. Ark van Noah? Epos van Gilgamesh. 

Il Leopardo della Primavera
Klootje Kriekeljon
#894
Heb wel eens iets gezien dat overal in het universum het cijfer 5 ofzo terugkomt. Ook in de natuur o...

er is een helemaal niet zo'n gekke theorie dat wij een simulatie zijn. 

Raul Alcala
Klootje Kriekeljon
#896
Alle oude beschavingen hebben het vaak over dezelfde verhalen. Ark van Noah? Epos van Gilgamesh.&nbs...

Mesopotamië is geen kattenpis 

kraamhol
Raul Alcala
#884
Laat het geen obsessie worden jongen

zu spät!

Klootje Kriekeljon

Mesopotamië? Volgens mij de Summeriers die het epos van Gilgamesh beschreven. Eentje uit Mesopotamië dan: Sargon van Akkad, basis van het verhaal van Mozes. 

1 2 ... 36 ... 285 286

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.