Europees hof: sporters mogen contracten opzeggen

Poeksel

Deze zaak lijkt me ook voor de professionele wielerwereld erg van belang. Het Europees hof heeft gezegd dat voetballers (net als normale werkgevers) hun contract mogen opzeggen. Althans, zo vat ik de volgende tekst op: 

"Volgens het Hof zijn de huidige regels bij contractbreuk er te veel op gericht om spelers en clubs af te schrikken. Sommige FIFA-regels kunnen gerechtvaardigd worden, omdat ze een zekere mate van stabiliteit bij de clubs garanderen, maar de regels gaan hier te ver in."

En dan zal dat ook voor wielrenners gelden, met waarschijnlijk minder beperkende voorwaarden dan nu het geval is.

https://nos.nl/artikel/2539542-stort-transfersysteem-vandaag-in-bosman-arrest-2-0-kan-voetbalwereld-overhoop-gooien

https://nos.nl/artikel/2539570-transferregels-fifa-in-strijd-met-eu-wetgeving-uitspraak-kan-grote-gevolgen-hebben

Laatst gewijzigd
Fuubs

Goedemorgen Poeksel,

Dat lijkt mij ook, zie ook mijn vraag in het 'durf te vragen' topic.

Fuubs

Ik lees net de column van Lefevre (of iig het artikel op wf). Hij benoemd de zaak ook, maar niet in de context dat het het wielrennen zal beïnvloeden, maar dat het in het wielrennen al zo geregeld is.

Raul Alcala

Zal wel loslopen

Poeksel
Fuubs
Ik lees net de column van Lefevre (of iig het artikel op wf). Hij benoemd de zaak ook, maar niet in...

Als het echt zo geregeld zou zijn, zou het vaker voorkomen. De meeste gevallen van contractontbinding zijn met wederzijds instemming. Ik kan alleen Uijtdebroeks bedenken waarbij dat niet zo was. 

En op Wielerflits stond laatst nog dit: 

"Lotto Dstny is volgens HLN echter niet bereid om mee te werken aan de contractverbreking Van Gils. Om een overstap te bewerkstelligen, is een akkoord van alle drie partijen nodig: de renner, diens huidige team en de nieuwe ploeg. Al kan Van Gils op basis van het Belgische recht wel een beroep doen op de fameuze wet van 1978. Daarmee kan een betaalde sportbeoefenaar zijn contract beëindigen als hij zijn ex-werkgever een vergoeding betaalt die gelijkstaat aan het salaris van de resterende duur van zijn contract, met een maximum van 36 maanden."

Het eerste lijkt een bepaling van de UCI te zijn en die moet dan wellicht gewijzigd worden.

Fuubs

De overstap van Van Aert waren ook niet alle drie de partijen het mee eens ;)

Poeksel

Is alweer vorig decennium, zo ver gaat mijn geheugen niet :P

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.