Ketonen
Goed dat je dit topic opent. Wat mij betreft is het DE discussie die gevoerd moet worden. Hier de link naar het artikel op wf (gek genoeg zonder reactiegedeelte):
We leven in een tijd van übermensen in de koers, met vrijwel onmogelijke prestaties. Onmogelijk? Teams zijn geprofessionaliseerd, geoptimaliseerd, stappen gemaakt in voeding, materiaal, training. Maar verklaart dat de generatie van superhelden?
Ik weet het eerlijk gezegd niet...
Ik heb zojuist het artikel van radio France (vertaald naar het Nederlands) gelezen. Dat artikel geeft veel meer zaken aan dan alleen het Ketonen verhaal, het stukje over ketonen is maar een heel klein deel.
https://www.radiofrance.fr/franceinter/podcasts/secrets-d-info/secrets-d-info-du-samedi-26-octobre-2024-2351786
Ik spreek helaas geen Frans, maar die podcast had ik best willen luisteren.
Zaken die ik er verder uithaalde en interessant vond:
- Olivier Rabin, directeur wetenschap en geneeskunde bij het World Anti-Doping Agency (WADA), is van mening dat de dreiging van genetiesche doping "veel reëler" is dan een paar jaar geleden. (hij wijdt daar ook nog iets verder over uit).
- Er wordt gemeldt dat: "Toen we 25 jaar geleden begonnen, werd er slechts één EPO (synthetisch, noot van de redactie) vervaardigd. Tegenwoordig zijn er tientallen, zo niet honderden, over de hele wereld.” Het WADA geeft ze via internet de opdracht om ze in het laboratorium te analyseren en vervolgens een test te ontwikkelen om ze op te sporen. “Maar om u te vertellen dat deze generieke EPO’s allemaal detecteerbaar zijn, zou een beetje pretentieus zijn; het zou betekenen dat we ze allemaal hebben getest.”"
- Een stukje over microdosering (maar dat verhaal kennen we natuurlijk al langer). En dat renners nu soms kort achter elkaar worden gecontroleerd, om dit te achterhalen. Guilaume Martin verteld daar ook wat over.
- Nog een stukje over Gianetti en zijn doping verleden (maar die discussie is op WF ook al 100x voorbij gekomen).
- Dat er bij ploegen ook allerhande medicijnen worden aangeboden aan renners vanuit de ploeg. Niet verboden, maar er is ook een anonieme renner die daar zijn beklag over doet: “In de bus van mijn oude team, in de ochtend, vóór de start van de evenementen, was er wat we de magische doos noemden ”, getuigt hij. “We vonden paracetamol, cafeïne, theofylline [een ademhalingsstimulans] en thiocolchicoside [met ontstekingsremmende en pijnstillende effecten]. Lopers die zichzelf wilden helpen. Het stoorde me, het is niet mijn gemoedstoestand ”, zegt onze getuige terwijl hij zich kwalificeert: “Het is in ieder geval niet dankzij dat sommigen de passen drie keer sneller beklimmen dan twintig jaar geleden!”
- Naast ketonen komt ook het verhaal van de carbon monoxide rebreather (koolmonoxide herademer?). Dat apparaat wat van de zomer al eens genoemd werd als HET nieuwe ding. “Door deze machine herhaaldelijk te gebruiken, kunnen we een niveau van 6-7% koolmonoxide bereiken, wat hypoxie [afname van zuurstof in het bloed] zal veroorzaken en daardoor onze eigen productie van erytropoëtine (EPO) zal stimuleren” , ontcijfert Gérard Dine.
En voor wie het leuk vind, je kan dat ding gewoon kopen (ze vertellen er alleen bij dat je bloedwaardes kan meten):
https://detalo-health.com/detalo-performance/
Edit: Ik vergat nog het stuk over TUE's en dat 80% van de renners Astmha heeft/had.
Op IDL staat ook een wat uitgebreidere versie dan het artikel hier op WF: https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/legale-en-illegale-doping-grote-problemen-in-het-peloton-doping-is-zo-wijdverspreid-dat-we-het-hebben-gereguleerd
Bedankt voor de links naar de meer uitgebreide teksten. Want de bevindingen rond ketonen vind ik eigenlijk de minst opzienbarende. Het mag niet verbazen dat die grote prestatiebevorderende effecten hebben, anders zouden ze niet op zo'n grote schaal gebruikt worden. En als ze werkelijk de verklaring vormen voor alle records die de laatste jaren bijeen gereden zijn, zou dat een goede zaak zijn want het zou betekenen dat de toppers niet hun heil zoeken bij dingen die niet mogen. De rest van de tekst suggereert helaas anders.
Rond de vraag of ketonen verboden moeten worden, mis ik belangrijke info: hebben ketonen, naast gelijkaardige prestatiebevorderende effecten, ook gelijkaardige negatieve effecten op de gezondheid als EPO?
Immers, alles rond voeding, trainingsmethodes, hoogtestages... is gericht op prestatiebevordering. Dat alleen is onvoldoende om iets te verbieden.
Erg lollig dat WF kopt "weer discussie" en dat ze dan de reacties sluiten.
Bedankt voor iedereen die naar uitgebreidere artikelen hebben gelinkt.
@Maillot à Pois, in het WF artikel staat dat het de concentratie EPO verhoogt. Dan zullen er waarschijnlijk ook negatieve effecten op de gezondheid zijn.
Het verschil is wel dat je geen epo inneemt (wat trouwens alleen via een infuus kan) maar dat het de aanmaak van de natuurlijk Epo in het lichaam stimuleert. Dus het is nog maar af te wachten of dat de waardes zo verhoogd dat het gevaarlijk wordt. Dat blijkt blijkbaar tot nu toe niet uit de wetenschappelijke artikelen. Zodra dat wel zo zou zijn dan zou het Wada het ook meteen op de dopinglijst zetten.
@jumbowintdetour
Een verhoogde concentratie van endogene EPO, dus van de EPO (=een hormoon) die ons lichaam zelf produceert, met als gevolg een stimulatie van de aanmaak van rode bloedcellen. Precies wat ook het effect is van een hoogtestage.
Maar als dat effect even groot zou zijn als bij synthetische EPO zou de hematocrietwaarde ook de lucht inschieten en zouden er alarmbellen afgaan bij het biologisch bloedpaspoort.
Dit is denk ik het onderzoek naar waar verwezen wordt:
https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpendo.00264.2022
En hier het merk ketonen waar sommige ploegen mee samen werken:
https://www.deltagketones.com/
Om nog wat meer reclame te maken ;)
Klopt. Ik vermoed (nergens op gebaseerd) dat ze de ketonen gebruiken op zo'n manier dat het meer lijkt op microdosering en het dus niet opvalt in het bloedpaspoort. Icm de koolmonoxide rebreather, waarmee ze dus zelf het aantal rode bloedlichamen kunnen meten, kunnen ze binnen de lijntjes van afwijken blijven en uiteraard (want geen doping) geen positieve testen afleveren.
Ik denk dat je met ketonen sowieso slechts een beperkte verhoging van de epo concentratie krijgt.
Het gaat in dat geval immers op het stimuleren van de aanmaak van EPO door ons lichaam zelf, en ik denk niet dat, hoeveel ketonen je ook inneemt, je het lichaam zover krijgt een dergelijk grote concentratie aan te maken als wanneer je rechtstreeks (synthetische) epo zou toedienen.
Die verhoogde EPO concentratie is ook maar één van de positieve effecten van ketonen die door het artikel benoemd worden, er zijn meerdere redenen waarom ze gebruikt worden.
Tegenstanders wijzen op studies die suggereren dat ketonen deels dezelfde effecten kunnen hebben als EPO, zoals het verhogen van het volume van rode bloedcellen.
Meer informatie: https://www.wielerflits.nl/nieuws/weer-discussie-studies-stellen-dat-ketonen-deels-dezelfde-effecten-hebben-als-epo geometry dash meltdown
Bij het eerder aangehaalde onderzoek worden gemiddeld ongeveer 20% verhoogde natuurlijk EPO gemeten. (Het aantal deelnemers aan het onderzoek is wel vrij klein, 9, maar de significantie schijnt wel betrouwbaar te zijn). Aanname: er is met een andere dosering misschien nog wel meer uit te halen.
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel EPO bijvoorbeeld Armstrong toediende en hoeveel winst daar mee te halen valt. (Er zijn inmiddels ook onderzoeken die claimen dat EPO eigenlijk niks doet voor wielrenners, maar voor nu even geen zin om daar verder in te duiken).
Er zijn zeker ook nog andere bijkomstige effecten van ketonen. Als je alleen al minder honger gevoel hebt, is het al makkelijker gewicht verliezen.
Weet iemand hier hoe ze nou zo'n bloedpaspoort bij houden? En welke schommelingen/stijgingen binnen een bepaalde tijdsperiode nog "oke" zijn?
EDIT: Ik zat vanmorgen even te googlen en ik was benieuwd of Ozempic (semaglutide) ook op de doping lijst zou staan. Want dat kan, zeker voor wielrenners die iets te zwaar zijn, natuurlijk top zijn. En semaglutide is dit jaar op de monitoring list gezet. Daar staan nog wel wat gekke middeltjes op, maar ook caffeine. Ik vrees voor de hippe wieler koffie zaakjes en de espresso apparaten van de profs.
Dat is inderdaad het standpunt van de MPCC. Maar zoals in het artikel is aangegeven wordt het zelfs bij die ploegen gebruikt en dan liever via de ploeg gecontroleerd, dan renners die zelf maar gaan klooien. Het lijkt me overigens heel menselijk als renner dat als je weet van het bestaan van dit middel en je ziet de renners die het wel nemen voorbij vliegen terwijl jij onderste boven op je fiets zit, je zo'n flesje ook gaat bestellen.
Ik kan het niet dadelijk terugvinden, maar volgens mij gaat het bij de toediening van EPO om een vermenigvuldiging van ettelijke keren het normale niveau. Dan is een schommeling van 20% relatief weinig.
Wb cafeïne: dat stond tot 2004 op de dopinglijst. Toen kon je dus positief testen als je heel veel bakken koffie dronk. In 2004 is het naar de monitoringlijst verhuisd, wat betekent dat bijgehouden wordt welk percentage van de monsters boven de oude grenswaarde zit, om in te schatten of het middel wordt misbruikt ter bevordering van prestaties.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.