Toekomst van het Nederlandse wielrennen
De komende maanden duikt WielerFlits in het Nederlandse (jeugd)wielrennen. De afgelopen jaren is veel veranderd in de wedstrijdsport en de jeugdcategorieën. De licentie-aantallen lopen terug en voor wedstrijdorganisatoren wordt het steeds moeilijker om een wielerkoers te organiseren door strengere regelgeving, oplopende kosten en dalende reclame-inkomsten.
Tegelijkertijd wortelen de WorldTeams zich steeds dieper in de jeugdcategorieën. Dat vraagt om creatieve oplossingen van wielerverenigingen en wielerbond KNWU om renners die niet direct worden opgemerkt als talent, te behouden en te motiveren voor de wielersport.
WielerFlits is benieuwd wat jouw gedachten zijn over deze ontwikkelingen. Wat is jouw antwoord op vragen als:
- Wat is de reden voor de terugloop van de licentie-aantallen?
- Wat is de rol van wielerverenigingen bij het ontwikkelen van talent?
- Hoe worden jonge renners gemotiveerd voor de wielersport?
- Waarom worden er steeds minder jeugdwedstrijden georganiseerd?
- Moeten we ons zorgen maken over uitblijven van nieuw talent?
In Dossier Nationaal bundelen we alles over de toekomst van het Nederlandse wielrennen.
1 en 5 is natuurlijk gissen, maar ik denk dat de e-fiets, streamingdiensten/tiktok etc en in mindere mate de mogelijkheid voor mbo'ers om nu ook gratis met de bus te mogen toch wel flink invloed hebben. Liefde voor de koers moet ergens beginnen, bij mij was dat omdat Eurosport één van de weinige zenders was die redelijk te zien was op mijn zolderkamertje. Ik ben daardoor ook fan geworden van snooker en tennis. Men moet begrijpen dat wielrennen meer is dan domweg hard fietsen, maar kinderen hebben ws dat geduld niet of kijken naar de vele alternatieven. Daarnaast hebben steeds minder mensen een standaard tv-abo, waardoor je er al zappend ook niet langskomt. En het wielerpakje lokt natuurlijk ook niet echt, naast nog dat het materiaal best duur kan zijn. Geen idee of er bij de jeugd ook TT's zijn, maar het zou natuurlijk ook al centjes schelen als je tt-fietsen verbiedt, hetgeen dan eigenlijk ook bij de senioren het geval zou moeten zijn.
NL heeft nog wel het voordeel dat het nu vaak overwinningen boekt, en met steeds meer dameskoersen blijft dat ook nog wel even zo.
Het ziet er allemaal weinig rooskleurig uit. In 4 jaar tijd (2019-2023) zitten jongeren gemiddeld al bijna twee uur per week minder op de fiets, bron: RIVM.
Oorzaak is inderdaad de e-bike. Reguliere fietsen vervangen voor een e-bike is gewoon überslecht. En daarnaast de algemene desinteresse onder de jeugd voor alles wat met sporten of bewegen te maken heeft. Nog maar een derde van alle jongeren komt voldoende in beweging. Mijn verwachting is dat over 20 jaar Nederland op sportgebied echt nergens meer is.
Welke doorsnee Nederlander zet zijn kind dan ook op wielrennen? Dat is nogal een stap, een dure fiets kopen, gevaarlijke sport, niet de meest sociale bezigheid. Dus je moet of al uit een gezin komen waar de wielersport al een ding is of het het kind in kwestie moet er zelf mee komen en het wel heel graag winnen. Ik denk overigens alsnog dat Nederland na België de meeste gezinnen kent waar aan wielrennen gedaan wordt.
Als ik bij de wedstrijden waar ik kom kijk bij de jeugdcategorieen, zijn het inderdaad 8/10 keer ouders die ook fietsen, of die in de wielersport werken/hebben gewerkt, etc. Als je dus niet uit de 'scene' komt, is het niet logisch om als kind mee te beginnen.
Wat dat betreft is het wel een goede zaak dat de KNWU de breedtesport voor volwassenen gaat verbeteren komend seizoen. 5 klasses, waarbij de laagste écht voor beginners is.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.