Tour CQ-Biedspel 2025

Arry1338

Welkom allemaal bij het 13e CQ-Biedspel voor een grote ronde. Een spel waarbij je je team samenstelt door meer te bieden dan je tegenstanders, maar waarbij je ook niet teveel punten wilt verspelen. Wie wil jij graag in je team? En hoe graag?

Het spel wordt gespeeld met 24 deelnemers. Alle deelnemers krijgen 5000 punten budget om mee te bieden op de renners die deelnemen aan de Tour de France van 2025. Een team is maximaal 8 renners groot. Elke individuele renner kan in maximaal twee teams worden opgenomen. Dit betekent dat de twee deelnemers met het hoogste bod op een individu deze renner in hun team opnemen. Er wordt door alle deelnemers over een aantal rondes geboden op renners totdat ófwel alle teams vol zijn óf het budget van de deelnemers op is. Jouw team kan op verschillende manieren punten sprokkelen tijdens de etappes, en je doel is eindwinst of in ieder geval deelname aan de volgende grote ronde! Kun jij een gebalanceerd team samenstellen waarmee je meedoet voor winst?

Spelregels

Biedfase

Meld je aan in een reactie en zorg dat je vóór zaterdag 28 juni 22:00 je eerste bod hebt ingediend op de volgende website: ‘www.youtour.nl/bs/teamselectie/selectie.aspx'. 

Je kunt je bod hier oneindig aanpassen. Zorg er wel voor dat je je definitieve bod bevestigd als je zeker bent. Tussendoor kun je blijven aanpassen zonder te bevestigen, maar het laatste bevestigde team voor de deadlines van 22:00 uur is het team dat je indient. Bevestig je helemaal niet, dan komt er geen bod binnen en vervalt je plek in het spel aan een wissel.

- De maximale grootte van een team is 8 renners.
- Je biedt minimaal de waarde van een renner op de CQ-Ranking van 2024. Zit je hier onder dan is je bod op deze renner niet geldig.
- *NIEUW* Renners die méér dan 1500 CQ-punten kosten (de top 10 van de ranking) mogen worden gekocht voor 1500 punten of meer. Voor deze renners dien je dus een minimum bod in te sturen van 1500.
- Bij een gelijk bod wint de deelnemer die het mailtje het eerst heeft verstuurd.
- Start een gekochte renner definitief niet, dan mag je het gespendeerde budget toevoegen aan je resterende budget en opnieuw met dit vrijgekomen budget bieden. (Aanpassing op startlijst van PCS is de maatstaf!)
- Je mag enkel op het aantal (of minder) renners bieden als dat er vrije plaatsen in je team zijn.
- Op 28 juni om 22:00 is de deadline van de eerste biedronde. De biedrondes gaan over 6 dagen door t/m donderdag 3 juli 22:00. 

Wissels tijdens de ronde
- Wanneer een van je renners uitvalt mag je deze renner vervangen voor een nog beschikbare renner. Vanaf deze editie moet je ook bieden op je wissels. Mocht je niet de speler zijn met het meeste overgebleven budget, is aan te raden om eventueel een 2e of zelfs een 3e keuze door te geven. Dit doe je door middel van een bod op de website. Wissels kunnen worden doorgegeven voor de start van de volgende etappe. Het verwerken van de wissels van de dag voordien gebeurd bij het afwerken van de uitslag van de etappe.
- Wanneer een renner niet start aan de etappe en dit is voor aanvang van de etappe bekend (wanneer er een DNS staat op PCS) dan mag je nog je wissel doorgeven.
- Wanneer een renner punten haalt tijdens een etappe maar later in diezelfde rit moet opgeven worden de behaalde punten nog wel toegevoegd aan de behaalde punten van de teams die deze renner bij aanvang van de etappe bezitten.
- De punten van een nieuwe renner gaan pas tellen vanaf het moment dat de renner in je team komt. Voor eindklassementen en punten op de rustdagen krijg je gewoon alle punten die je toekomen maar voorheen behaalde punten krijg je niet.
- Overgebleven budget blijft in je portemonnee door het hele spel! Dit kan dus later ook ingezet worden wanneer een goedkope renner uitvalt en je dus een duurdere beschikbare renner in je team kan opnemen. Je mag budget bewaren, je mag ook starten met minder dan 8 renners. Wél mag je pas spenderen op het moment dat je je eerste renner verliest. 

Afronding en plaatsing voor de Vuelta a Espana 2025
- Bij een gelijke score in een eindklassement wint de deelnemer met de meeste etappezeges. Is dit gelijk dan wint de deelnemer met de meeste tweede plekken. Etc.
- Behaal je de top 10 in het algemeen klassement? Dan kwalificeer jij je automatisch voor de volgende grote ronde.Win je, dan plaats je je óók automatisch voor *NIEUW* de Giro van ’26 Alle grote rondes in het volgende jaar!
- Voor de eerste 3 reserves die een bod insturen maar niet kunnen deelnemen is een plek gereserveerd voor het spel van de Vuelta ‘25.
In het geval van de Tour van '25 zijn dit er 2; Ivo001 en Jappe666 hebben een plekje door wissel te zijn in de Giro. Maar, Jappe666 had dit eigenlijk al als titelverdediger. Maakt wel dat er voor nieuwe inschrijvingen of revanche-zoekers één plek meer is!
- Voor mijzelf als organisator houd ik een plek beschikbaar, al zal ik ook mijn best doen deze ‘gewoon’ te verdienen.
- Win je één van de vier nevenklassementen (bergklassement, sprintklassement, ploegenklassement of de Strijdlust) of (gedeeld) de meeste etappezeges, dan verdien je ook direct een plek in het Vuelta spel van 2025.

Deelnemerslijst
Via de volgende link (https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2025/startlist) kom je bij de meest up-to-date voorlopige deelnemerslijst.

Puntentelling
De top 20 krijgt punten per etappe uitslag én voor de einduitslag in de klassementen volgens de volgende verdeling:
50 – 44 – 40 – 36 – 32 – 30 – 28 – 26 – 24 – 22 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2

Ook behaal je punten tijdens de etappes op de volgende wijze:
Bergklassement: 4x het behaalde aantal bergpunten in de rit.
(Hierbij geen aanpassingen omdat het in verhouding tot de Giro hier wél zou moeten kloppen)
Sprintklassement: 2x het behaalde aantal sprintpunten in de rit.
Ploegenklassement: 5 - 4 - 3 - 2 - 1 (punten voor elke nog actieve renner in de ploeg volgens de etappe uitslag).
Strijdlust: 25 punten bij aanwezigheid in de vlucht voor langer dan 50% van de etappe.

Voor de stand in het algemeen klassement worden op de eerste rustdag (1x), de tweede rustdag (2x) en na afloop (3x) punten toegekend volgens bovenstaande verdeling.
Voor het punten en bergklassement wordt eenmalig punten toegekend na afloop van de Tour. *NIEUW* Voor het jongerenklassement twee keer.

Erelijst
Tour ‘21 – WIDMollema?
Vuelta ‘21 – Sies
Giro ‘22 – Mithrandir
Tour ‘22 – Sies
Vuelta ‘22 – Rabbiej
Giro ‘23 - Thomberg
Tour ‘23 - Guido Maltempi
Vuelta ‘23 – Bode80
Giro '24 - Pier Tol
Tour '24 - Jappe666
Vuelta ’24 – BrackenRidgeCycling
Giro ’25 – Guido Maltempi

Deelnemerslijst (Top 15 bevestigen aub)
1.
Guido Maltempi
2. Rabbiej (Bevestigd)
3. Maillot a Pois (Bevestigd)
4. Pier Tol
5. Zwartebroekengeletrui
6. Ajvenema (Bevestigd)
7. Mithrandir (Bevestigd)
8. BlingSagan
9. Bode80
10. Sies
11. King Kelly
12. Flowtosti (Bevestigd)
13. Jappe666
14. Ivo001
15. Arry1338 (Bevestigd)
----------------------------------------
16. Hofsje
17. Vernis 
18. Pascuale
19. VincentK
20. Thomberg
21. Pirazzi
22. Limal
23. Kokkie1975
24. BrackenRidgeCycling

Reserves:
1.
2.
3.
4.
5.

Laatst gewijzigd
Arry1338

Extra reactievakje voor mogelijke wissels / teams / tussenstand of zoiets!

Flowtosti

Doe graag mee. Revanche voor de Giro

Flowtosti

Oh hee. Welk klassement heb ik gewonnen joh? Haha

hofsje

Hofsje wil het ook wel proberen weer 

vernis

Ik doe graag mee

Mithrandir

Ik bevestig mijn deelname 

Pascuale

Doe graag als debutant voor de 1e keer mee

VincentK

Ik doe graag mee

Thomberg

Ik doe graag mee

pirazzi

Ik doe graag mee.

Limal

Ik doe ook graag terug mee!

Edit: na snel inschrijven nu ook de regels nagelezen en dat ziet er goed uit, Arry. We zullen nog moeten ontdekken welk effect de wijzigingen gaan hebben op het bieden en de uitslag, maar mijn gevoel zegt dat het positief zal zijn. Kudo's om dit spel te blijven ontwikkelen!

Laatst gewijzigd
kokkie1975

Indien nog plek doe ik graag mee.

BrackenRidgeCycling

Ik doe graag mee

Rabbiej

Ik ben zeker van de partij. 

Ajvenema

Ik ben dr bij.

wat is nou precies het voordeel van die 1500 regel? Voor mijn idee vergroot het vooral de kans dat iemand ineens een superteam heeft met een veel te goedkope pogacar?

Laatst gewijzigd
Arry1338
Ajvenema
Ik ben dr bij.   wat is nou precies het voordeel van die 1500 regel? Voor mijn idee vergroot het voo...

Het idee is dat een renner die meer dan 1500 kost al snel niet rendabel is in dit spel. We gaan er vanuit dat Pogacar, Vingegaard en Evenepoel niet voor 1500 zullen verkocht worden. Als ze niet verkocht zouden worden zou het wel jammer zijn voor het spel. 

Het zou kunnen dat we vaststellen dat 1500 te laag is, maar daar komen we maar op 1 manier achter. 

Laatst gewijzigd
pirazzi

1.   (1)   SLO    POGACAR Tadej   UAD   21/09/1998   5332  
  2.   (3)   BEL    EVENEPOEL Remco   SOQ   25/01/2000   2843  
  3.   (6)   BEL    PHILIPSEN Jasper   ADC   02/03/1998   2272  
  4.   (8)   SUI    HIRSCHI Marc   UAD   24/08/1998   2137  
  5.   (44)   AUS    O'CONNOR Ben   DAT   25/11/1995   1894  
  6.   (2)   DEN    VINGEGAARD HANSEN Jonas   TVL   10/12/1996   1760  
  7.   (4)   SLO    ROGLIC Primoz   RBH   29/10/1989   1691  
  8.   (10)   NED    VAN DER POEL Mathieu   ADC   19/01/1995   1614  
  9.   (12)   BEL    DE LIE Arnaud   LTD   16/03/2002   1533  
  10.   (129)   ERI    GIRMAY HAILU Biniam   IWA   02/04/2000   1518  

pirazzi

Hierboven staat die top 10, van Pogacar t/m Girmay. Theoretisch kan iemand dus voor 4500 3 van die renners binnen halen. Maar ik weet nog niet of die hele top 10 ook start in de komende Tour de France.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.