Spam op alleen hier geregistreerd e-mailadres

Poeksel

Ik krijg de laatste tijd best veel spam op het e-mailadres dat ik alleen hier gebruikt heb (wielerflits@mijndomein). Zijn er anderen die hetzelfde ervaren? 

Dat betekent dat er een lek is geweest bij of Wielerflits zelf, of een partner waarmee ze adressen van gebruikers gedeeld hebben. Dat kan best lang geleden gebeurd zijn; ik kan me echter niet herinneren (noch kan ik vinden) hierover bericht ontvangen te hebben, dus ik vraag me af of er wel aan de meldplicht is voldaan.

esims6.0
Poeksel
Ik krijg de laatste tijd best veel spam op het e-mailadres dat ik alleen hier gebruikt heb (wielerfl...

Nee de e-mailadressen van forumgebruikers staan 'gewoon' in de paginabron. Ik heb me daar ook al eens over verbaasd.

Poeksel

WTF, je hebt gelijk. Bizar. Dat is een best wel ernstige datalek en een ongelooflijke blunder van Wielerflits.

Als het voor morgen niet opgelost is (inclusief de gebruikelijke procedure bij datalekken) ga ik melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Laatst gewijzigd
Jelmer IJff
admin

Dankjewel voor het melden. Ik ben er meteen mee bezig!

Maxim Horssels
admin

We steken nu alle aandacht in een snelle fix, want dit moet z.s.m. verholpen worden. Daarna zal ik hier communiceren over wat er mis is gegaan en welke noodzakelijke vervolgstappen we nemen.

Laatst gewijzigd
Klaas Maes
admin

Dankzij Poeksel en esims6.0 zijn we erop gewezen dat emailadressen van forumleden zichtbaar waren in de broncode. We hebben dit meteen aangepakt. Het probleem is nu opgelost - emailadressen staan niet meer in de broncode

We doen nu verder onderzoek naar de omvang van dit probleem. Op basis van dit onderzoek kunnen we dit melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Verder nemen we stappen zodat dit in de toekomst niet meer kan voorkomen.

Bedankt Poeksel & esims6.0 voor het melden! Dit helpt ons om de site beter te maken.
Mochten er vragen zijn over dit incident, neem dan gerust contact op via [email protected]

Laatst gewijzigd
Poeksel

Mooi. Ik wil jullie verder erop wijzen dat de betrokken gebruikers recht hebben op een schadevergoeding, zie https://www.privacy-regulation.eu/nl/artikel-82-recht-op-schadevergoeding-en-aansprakelijkheid-EU-AVG.htm

De gebruikelijke schadevergoeding is een paar honderd euro als ik naar eerdere zaken kijk. Nou ben ik niet in geld geïnteresseerd, maar wel in boetedoening. Een jaarabonnement op Ride voor iedereen die hier overlast door heeft gekregen lijkt me billijk.

Laatst gewijzigd
Wheely

Ik heb wel wat rare dingen voorbijzien komen ja, hoe en door wie was mijn emailadres te zien dan?

Arry1338

Ik heb ook een adres waarmee ik alleen op deze site kom. Daar heb ik dan weer niets aan spam ontvangen.

Klaas Maes
admin

E-mailadres was zichtbaar in de broncode van de pagina via rechtermuisknop 'view source'.

Klootje Kriekeljon

Goed werk mannen. Wat gaat WF nu nog doen?

Wheely
Klaas Maes
E-mailadres was zichtbaar in de broncode van de pagina via rechtermuisknop 'view source'.

Ok thanks, nou fijn dat het gefixt is. Geef Poeksel en esims maar dat gratis Ride abonnement voor het melden want dit is nu met een sisser afgelopen volgens mij.

Laatst gewijzigd
Poeksel

Goed dat er een mail is gestuurd om betrokkenen te informeren! Wel weer typisch Wielerflits, geen spoiler in het onderwerp ;)

Laatst gewijzigd
Txirrindularitza

LOL @ Poeksel

Ook de mail gehad. Ik zou toch graag wat meer informatie willen: hoe lang hebben de mailadressen in de broncode gestaan? Hoe is het uberhaupt mogelijk geweest dat dit gebeurd is? Etc etc

Marik

Yes ik heb ook de mail gehad. Op z'n minst slordig te noemen en wat mag WF blij zijn dat haar gebruikers scherp waren.

esims6.0

De ironie wil dat ik vanavond voor het eerst spam ontvang op een alleen voor Wielerflits in gebruik e-mailadres.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.