Beste (mannelijke) wielrenners van de 21ste eeuw

Checco

Wie zijn voor jullie op dit moment de beste wielrenners van de 21ste eeuw?

Ik ga voor deze top-20 (Armstrong maar even buiten beschouwing gelaten):

1) Pogacar

2) Froome

3) Contador

4) Cancellara

5) Valverde

6) Nibali

7) Gilbert

8) Sagan

9) Van der Poel

10) Boonen

11) Bettini

12) Roglic

13) Evenepoel

14) Vingegaard

15) Cavendish

16) Freire

17) Zabel

18) Evans

19) Alaphilippe

20) Van Aert

Laatst gewijzigd
Handige Harry

Valverde en Vingegaard moeten sowieso hoger.

Ik schat trouwens Thomas en Simon Yates hoger in dan in ieder geval van Aert.

Maksiem

Wat doe je met renners die in twee eeuwen hebben gefietst? Ik denk bijvoorbeeld aan Mario Cipollini...

Als ik zou kijken in de categorieen:

Ronderenners: Pogi, Froome, Contador, Roglic, Vingegaard

Pure sprinters: Cipollini, Kittel, Cav, Petacchi, Greipel (voor Merlier of Phililpsen is het nog te vroeg imo, nog niet consistent over heel hun loopbaan)

Sprinter PLUS: Sagan, Freire, Zabel, Boonen

Klassiek: Pogi, VdPoel, Boonen, Cancellara, Gilbert, Alaphillipe

Van alles wat / allround: Pogi, Valverde, Evenepoel, Nibali, Evans

Voor mij is Van Aert ook een vreemde eend in de bijt... Verder kan ik me behoorlijk vinden in het lijstje

Checco

Pure sprinters schat ik persoonlijk wat lager in, al kun je moeilijk om Cavendish heen in zo'n lijstje. Cipollini zou er ook wel in kunnen, maar de meeste van zijn zeges dateren toch uit de jaren '90. Al had hij zijn beste seizoen in 2002, met het WK, MSR en Gent-Wevelgem. Mannen als Petacchi, Kittel, Greipel, McEwen, enz. zet ik zelf niet bij de 20 beste.

Er zijn wel nog wat renners uit de overlap tussen de jaren '90 en '00 en hier wel in zouden kunnen. Ik denk aan Ullrich, Vinokourov, Rebellin, enz.

Er zijn er ook een paar die er zeker tegenaan zitten. Quintana, Joaquim Rodriguez, Andy Schleck, Cunego, Wiggins, Thomas, Bernal, Kwiatkowski ...

Van Aert hoort er qua palmares wellicht niet in, qua klasse naar mijn gevoel wel. Zeker omwille van zijn uitzonderlijke prestaties in de Tour. Hij eindigde bv. ook 3 keer bij de top-3 van de Vélo d'or, in tegenstelling tot die andere namen.

Vingegaard en Evenepoel gaan wellicht nog wat stijgen de komende jaren, net als misschien Van der Poel.

Het is een persoonlijk lijstje (ik schat grote rondes wat hoger in dan klassiekers). In 'Radio Fringale' stelden 3 podcasters een top-25 samen en daar zie je dat de klassieke renners een pak hoger staan, met Froome pas op een 9de en 10de plek in hun lijst (https://www.reddit.com/r/peloton/comments/1ispl3g/the_25_greatest_cyclist_ot_the_21st_century/). 

Ikzelf hecht ook wel belang aan dominantie. Nibali won bijvoorbeeld wel de 3 grote rondes en ook nog eens 3x een monument, maar was noch als klassementsrenner, noch in klassiekers echt de dominante renner, de nummer 1. Daarom pas op plaats 6. Cancellara was bijvoorbeeld wel heel dominant als klassiek renner en als tijdrijder, en won ook koersen als de Ronde van Zwitserland en Tirreno. Valverde was vooral als puncher heel dominant en daarnaast heel veelzijdig. Net als Roglic wel een zuinigere manier van koersen, dat speelt voor mij ook een rol. Boonen was de absolute nummer 1 in het kasseiwerk (tot Cancellara hem overvleugelde) maar vrij beperkt in andere koersen. Gilbert de enige met 4/5 monumenten sinds Sean Kelly. Van der Poel heeft 8 monumenten maar won daarbuiten niet zo heel veel (op de weg). De cross schat ik sportief gezien dan weer niet zo hoog in, maar hij won toch ook Strade en Amstel. In die zin een pak veelzijdiger dan Boonen. Bettini doe ik misschien wat tekort omdat het al wat langer is geleden. Sagan won maar 2 monumenten, maar won daarnaast zo vaak en deed het hele seizoen lang mee op topniveau. Liet fantastische dingen zien in de Tour en was in de tijd dé superster van het peloton. Roglic heeft een prachtig palmares maar won nooit de Tour en was eigenlijk nooit de echte nummer 1 van het rondewerk. Qua manier van koersen zoals gezegd ook saaier dan veel andere renners in deze top-20.

Ben wel benieuwd naar anderen hier hun lijstjes...

FDJ

In willekeurige volgorde

Pogacar, Vingegaard, Armstrong, Froome, Contador, Nibali, Petacchi, Cavendish, Cancellara, Boonen, Freire, Roglic, Van der Poel, Alaphilippe, Valverde, Kittel, Bettini, Gilbert, Vinokourov en Sagan. 

Poeksel
Laatst gewijzigd
Limal
Poeksel
Volgens PCS, renners geboren in 1980 of later:    6 6 - VALVERDE Alejandro   1910.5 8 17 ▲9 POG...

Dat lijkt me wat te nauw genomen, Poeksel. Zabel bijvoorbeeld, die van 2000 tem 2004 als eerste eindigde op de PCS-jaarranking, werd geboren in 1970.

Poeksel

Zo zou je ook Jalabert kunnen meetellen, nummer 10 aller tijden. Maar als het alleen gaat om prestaties deze eeuw behaald mag iemand anders dat uitrekenen :)

FDJ

Virenque ook nog

Romāns Vainšteins

K*t, ik kende een hele goede hermafrodiet die een loeier van een palmares heeft, maar die mag ik niet noemen in dit topic.

Limal
Poeksel
Zo zou je ook Jalabert kunnen meetellen, nummer 10 aller tijden. Maar als het alleen gaat om prestat...

Ik vrees dat de all-time ranking om die reden idd niet voldoet, want Zabel niet opnemen in het lijstje van deze eeuw (waarvan hij 1/5e van de tijd de ranking aanvoerde) is even fout als Jalabert en Virenque wel meetellen (beiden al ver over hun top bij de start van deze eeuw).

Checco

PCS-punten zijn voor mij sowieso geen doorslaggevende factor voor zo'n top-20. Iemand als Greipel mag dan wel enorm veel koersen gewonnen hebben, ik kan hem onmogelijk boven een viervoudig Tourwinnaar en 7-voudig GT-winnaar zetten als Froome. Ook mannen als Démare en Viviani behoren voor mij zeker niet tot de allerbeste coureurs van deze eeuw.

Ik merk overigens dat FDJ tot gelijkaardige namen komt. Hij neemt Armstrong wel op, en noemt daarnaast Kittel, Petacchi en Vinokourov waar ik Evenepoel, Zabel, Evans en Van Aert had. De rest komt goed overeen.

Whatsinaname

Freire, Martin, Boonen, Cancellara, Pogacar, Vingegaard, Valverde, Sagan, Degenkolb, Contador, Zabel, Ullrich, Museeuw, Van Petegem, Roglic, Leipheimer, Bettini, Gilbert, Van der Poel en Van Aert.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.