Springer is een gokje dat goed uit kan pakken, zie hem zomaar van Rock winnen. Toch durf ik het niet aan omdat er veel pareltjes in E zitten. Zelf twijfel ik nog enorm over mijn laatste D speler: Nijman of Wright. Nijman heeft me al twee jaar op rij niets opgeleverd en heeft met Sedlacek een gevaarlijke klant. Wright zie ik wel zomaar zijn eerste twee rondes doorkomen. Voor beiden verwacht ik R3 als eindstation met Humphries en MVG.
Wat verwacht je van Michael Smith? Lees hier en daar dat hji nu pijnvrij kan spelen... Mocht hij ze raken kan het een leuke pick zijn. Daarnaast heb ik ook een interview met vd Bergh gelezen die weer geloof in zichzelf heeft. Zoiets kunnen we de verschilmakers zijn.
Na mijn eerdere post ben ik eigenlijk verplicht om mijn overwegingen te delen. Dat is een beetje uit de hand gelopen :p
A-spelers: Littler, Humphries, Bunting
De beide Lukes hebben we allemaal wel. Van de andere vier viel Rock als eerste af, Springer in ronde 2 en Greaves/Rydz/Gurney in ronde 3 is gewoon een hele zware loting en de kans dat hij beide wedstrijden overleeft is kleiner dan dat hij verliest. Van Veen heeft met Reyes een serieuze bananenschil in ronde 1, precies wat je niet wil bij iemand die nog nooit heeft gewonnen op dit podium. Geef hem toch wel 1 op de 4 kans om die te verliezen en dat trekt de EV behoorlijk omlaag.
Blijven over: Van Gerwen en Bunting. Beiden niet in de beste vorm, maar beiden kunnen ook vaak net wat meer op het WK. Het kwart van Bunting is echt het mickeymousekwart, alle overige seeds daar zijn of stelselmatige onderpresteerders op grote toernooien, of vergane glorie, of een eveneens in matige vorm verkerende Clayton - en die kan hij pas in de kwartfinale tegenkomen. Ik zie Bunting dus als favoriet om door dit kwart te komen. Bij Van Gerwen is dat toch wat minder duidelijk - O'Connor in ronde 2 is niet ongevaarlijk en Anderson of Wattimena in ronde 4 ook niet, en een eventuele kwartfinale is tegen de matador die het deel van Rock en Noppert heeft overleefd.
B-spelers: Clayton, Noppert, Price
Price was voor mij een zekerheidje, is mijns inziens favoriet om die kwartfinaleplek tegen Littler te halen. Dobey zou dat ook kunnen, maar geef ik toch minder kans en was daarmee al geen optie meer.
De rest van het schema aflopend: Clayton is het enige B-tje in Buntings kwart, en als hij iets van vorm heeft is Pietreczko denk ik nog het grootste gevaar dat tussen hem en de kwartfinale staat. Gaat dus mee.
Aspinall zit met Humphries in ronde 4, hij is daar niet kansloos maar anderzijds moet hij daarvoor al langs De Decker of Doets komen. Viel daarmee af. Hij en Dobey waren denk ik mijn vierde en vijfde keuze geweest
Wade heeft drie jaar op rij gelijk verloren, en met de winnaar van Evans-Leung in R2, Menzies in R3 en Van Veen in R4 is het schema op papier ook niet zo gunstig.
Anderson zit in R2 met de gevaarlijke Scutt, in R3 met op zijn best een fiftyfifty tegen Wattimena en dan wacht Van Gerwen. Absoluut geen optie voor mij.
Blijft over: Danny Noppert. Ja, zijn trackrecord op dit toernooi is beroerd, maar alle andere seinen staan op groen: speelt dit jaar beter dan ooit en heeft van alle 128 spelers de makkelijkste route naar ronde 4. En als hij die drie rondjes overleeft, waarom zou hij dan niet zijn normale niveau tegen een serieuze tegenstander kunnen halen?
C-spelers: Smith, Schindler, Wattimena
Dit gedeelte was kommer en kwel, en gezien er toch ook niet al te veel spannends zit in de D-categorie zegt dat veel over het niveau van de tweede helft van de seeds. De enige in wie ik ook maar een beetje vertrouwen heb is Wattimena en die ging dus automatisch mee. De rest is allemaal meer dan in staat om in ronde 1 of 2 er gelijk uitgegooid te worden, dus ben ik voor de twee opties gegaan die qua verder schema het meeste potentie hebben mocht het onverhoopt wel lopen. Schindler heb ik (figuurlijk) iets hoger zitten dan Searle, Chisnall is misschien wel in de slechtste vorm van alle C-tjes en zit met Pietreczko in een eventuele tweede ronde, dus daarmee was de keus gemaakt.
D-spelers: Woodhouse, Menzies, Van Duijvenbode
Allereerst wie ik absoluut niet wilde: Van den Bergh, Smith en Wright zijn rijp voor de sloop, Edhouse is een middelmatige speler die enkel dankzij een paar wondermaanden vorig jaar geplaatst is en Gurney heeft een horrorloting. Nijman en Cullen kunnen het Humphries en Littler wel lastig maken in ronde 3, maar zijn te zwaar underdog om er in welke berekening dan ook goed af te komen. Helemaal omdat ze pittige eerste rondes hebben.
Dan blijven er nog maar vier man over. Woodhouse en Joyce hebben allebei een aardig trackrecord, vergelijkbaar seizoen en zitten in hetzelfde deel van het schema. Echter heeft Joyce de lastigere tweede ronde en is eerst Dobey gunstiger dan eerst Price. Dus Woodhouse ging sowieso mee, en Joyce zat op de wip.
En uiteindelijk heb ik hem gewipt, want ik had toch net iets liever Menzies en Van Duijvenbode. Allebei onberekenbaar als de pest, maar als het in hun hoofd oké is zitten beiden in een deel van het schema waar ze echt een eind kunnen komen. Kwartfinales zijn niet al te waarschijnlijk, maar zeker niet ondenkbaar. En dan ga ik toch liever voor de potentie om het verschil te maken.
E-spelers: Pietreczko, Zonneveld, Rydz, Doets
Van de beste E-tjes heeft Pietreczko als enige goed geloot, dit is zowel een schema waar hij relatief makkelijk een paar rondes kan winnen als eentje waarmee hij in theorie echt ver kan komen. Voor mij het enige zekerheidje in deze categorie.
Als ik dan een topvier van qua niveau beste E-tjes zou moeten maken, komen Greaves, Springer en Rydz stuk voor stuk in aanmerking, en daar kan je echt allesbehalve van een goede loting spreken. Ja, ze kunnen alledrie dit horrordeel overleven, maar de kansen zijn niet in hun voordeel Dit geldt het sterkst voor Greaves met haar openingsduel tegen Gurney, dus haar heb ik gelijk gestreept. Helpt ook niet dat ze nog wel eens aan de druk ten onder wil gaan wanneer deze op zijn grootst is. Springer is toch wel de underdog tegen Rock en heb ik dus ook gelaten. Rydz is dan het interessantst: bewezen trackrecord, een van de weinigen die niet automatisch het publiek tegen zich heeft als hij Greaves zou treffen, en een eventuele clash met Rock zit een ronde later dan voor Springer.
Van de andere betere E-spelers zitten er sowieso niet zo veel in de bovenste helft van het speelschema. Ik heb even gekeken naar Ratajski, maar tegen Joyce is hij al de underdog en dan wacht Price. De andere opties waren Taylor en Zonneveld, allebei in het meest interessante kwart. Niet de meest flashy keuzes, maar wel beide al langere tijd prima bezig. Allebei nemen vond ik iets te veel van het goede, en dan geef ik toch de voorkeur aan Smith in ronde 3 boven Clayton in ronde 3. Dus mag Zonneveld komen opdraven.
Dan waren er nog twee andere opties die ik interessant vond: Kevin Doets en Connor Scutt. Doets heeft het vorig jaar al laten zien en heeft een solide seizoen achter de rug, Scutt is meestal op zijn best op het podium (Grand Slam was hij echt behoorlijk goed), en beiden hebben een niet-onoverkomelijke eerste seed. Het was twee van de drie tussen deze heren en Rydz, en dan vind ik uiteindelijk Doets het meest kansrijk in ronde 2 en Rydz de grootste kans op een uitschieter.
F: Nebrida, Leung, Van den Herik, King
Een van de dingen die echt anders is aan het huidige darts dan aan zelfs dat van pakweg 10 jaar geleden, is dat je de overzeese spelers vaker op het podium ziet en dus een beter beeld hebt bij wie daar het best gedijt. Het antwoord daarop is simpel: Nebrida en Leung. Beiden hebben het al op het WK laten zien, maar ook in de afgelopen 11 maanden hun kansen gepakt. Nebrida heeft Cross eruit gekegeld op de Bahrain Darts Masters en was vervolgens duidelijk de betere van Ilagan toen beide heren de achtste finales op de World Cup haalden. Leung was bij vlagen echt fantastisch op laatstgenoemde toernooi en leidde Hong Kong zelfs naar de kwartfinale. Nebrida zit in ronde 1 tegen een met darteritis worstelende Williams en is de enige F-speler die ik licht favoriet zou noemen in zijn eerste wedstrijd. Denk ook niet dat de snelheid van Nebrida het ritme van Williams gaat helpen. Leung tegen Evans is een fiftyfifty, maar wat daarna zou komen biedt toch ook enige hoop.
Alle andere F-jes zijn op zijn minst licht underdog in hun eerste ronde, dus werd het voor de overige opties kijken naar welke lichte underdogs de beste kansen in een eventuele tweede ronde hadden. Dan kwam Van den Herik onmiddellijk als eerste uit de bus. Heeft ontzettend veel gespeeld dit jaar en eigenlijk overal een prima indruk achtergelaten, Razma is speelbaar en de winnaar van Van den Bergh-Beveridge is zo gunstig als een eventuele tweede ronde gaat worden.
Voor het laatste plekje heb ik met verschillende opties gespeeld. Harrysson is een speler met potentie in het makkelijke kwart. Echter: Ross Smith is weliswaar te pakken maar verre van een ideale eerste tegenstander, en dan is er nog het kleine probleem dat Smith al in mijn team zit. Gates heeft een vrij gunstige loting in ronde 1, maar Aspinall in ronde 2 lijkt een tamelijk kansloze exercitie. Sevada houdt als zowat enige F-speler zijn tegenstander voor ronde 1 bij qua seizoensgemiddelde, maar op de US Darts Masters en North American Championship was het niet best. Cameron won vorige keer ook al zijn eerste wedstrijd en Suljovic is inmiddels tamelijk versleten. Bellmont en King zitten in een sectie waar je tot ronde 4 geen enkele speler waar ik iets van verwacht tegen kan komen, maar profiteren is een tweede.
Ik denk dat er een stuk of 4 opties in dat rijtje staan die lood om oud ijzer zijn, uiteindelijk ben ik voor King gegaan, vooral omdat ik denk dat hij de hoogste pickrate zal hebben en dus het gevaarlijkst is om over te slaan.
Voor deze eerste ronde waren er dan 2 captainopties: Nebrida en Rydz. Nebrida geef ik een kleine 60% kans om te winnen, Rydz een ruime 90%. Daarmee is de EV van Rydz marginaal hoger, maar anderzijds heeft Nebrida wat meer kans om de betere optie te zijn. Ik heb uiteindelijk op safe gespeeld met Rydz, in de hoop dat er veel mensen op het verkeerde F-je gokken.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.