Wat kan de ASO doen om de Tour in de toekomst spannender te maken? En hoe kunnen we genieten van deze Tour?
Als je het salaris van bijvoorbeeld Vermeersch & Grosschartner bij elkaar optelt kan UAE daar wel een leuke knecht voor binnenhalen. Voor iedereen die denkt dat een ploeg:
Pogi
Del Toro
Yates
McNulty
Narvaez
Wellens
Politt
Minder zou domineren dan de huidige ploeg heb ik slecht nieuws. Haal je er nog een coureur dan gebruiken ze gewoon budget om een Politt te vervangen voor een Ganna en halen ze een Yates eraf, dan is de lead-out van Pogi een kilometertje korter, daarmee verander je fundamenteel niks. Of ze vervangen Wellens voor een Skjelmose en je bent nog verder van huis want wat ga je als concurrentie doen tegen een superteam van:
Pogi
Del Toro
Skjelmose
McNulty
Narvaez
Ganna
Met kleinere ploegen kan je minder makkelijk controleren en heb je vooral minder speling bij uitvallers. Maar aan de waardehoudingen zou het m.i. weinig veranderen.
Je zou het dan moeten combineren met een salary cap. Maar ook daar heeft UAE nog heel veel overschot, Als je ziet wie ze allemaal thuislaten uit de Tour. Zelfs als ze de helft van hun renners door goedkopere krachten moeten vervangen, kunnen ze nog een supersterk achttal (of zevental) samenstellen.
Of meer ploegen de vlakke etappes in de Tour zoveel leuker zouden maken, betwijfel ik. Zelfs nu zijn er nauwelijks ploegen te bewegen voor de vroege vlucht, en je krijgt nog meer chaos in de sprints met nog een extra treintje erbij.
@woutomaat, ben je trouwens na twee dodelijk saaie sprintetappes nog steeds overtuigd dat je er meer van wil? Niet dat ik ze er uit wil, maar het zijn er wel genoeg zoals het nu is.
Sprintetappes horen in een grote ronde, maar kunnen net als bergetappes wel iets meer afwisseling in het parkoers gebruiken. Geografisch zal het misschien niet altijd mogelijk zijn, maar teveel bijna volkomen vlakke etappes lokken niet uit tot aanvallen. Er mogen best wel wat meer tussensprints c.q. bonussprints onderweg zijn. Voor bergetappes hoef je niet altijd de lange grote klimmen op te zoeken. Kleine opeenvolgende klimmetjes kunnen een koersverloop aantrekkelijker maken met tussenstukjes en afdalingen. Uiteindelijk ligt het toch in de handen van de renners zelf de koers te maken of te breken..
Ik denk ook dat het wielrennen voor het spannender maken heel veel kan leren van Amerikaanse sporten!
Als eerste een draft waarin elk team jonge talenten kan kiezen de teams met de minste resultaten het jaar ervoor krijgen de eerste keuze daardoor blijft het gelijk en krijg je geen superteams als UAE en garbage teams als Picnic.
Ook iets wat mee kan helpen is een salary cap, teams mogen niet onbeperkt geld uitgeven aan salarissen hiermee voorkom je dat een team onbeperkt geld kan uitgeven aan wereldtoppers. Deze 2 redenen zorgen in bv. de NBA ervoor dat erin 8 jaar tijd 8 verschillende kampioenen zijn.
Dan iets compleet anders, er moet zoals Simmons ooit al een keer benoemde veel meer show komen in het wielrennen. Video's en muziek voor meer hype. Neem bv. de volgende video's ik weet niet hoe het met jullie zit maar hierdoor zit ik er gelijk helemaal in als ik dit bij wielrennen te zien krijg!
https://www.youtube.com/watch?v=o6VOHPzR1-8
https://www.youtube.com/watch?v=CkmsQRypLBc
https://www.youtube.com/watch?v=0mHqpOyZ5-8
https://www.youtube.com/watch?v=DD8DL4fjtnU
https://www.youtube.com/watch?v=HrjMZSR7eDI
Ik snap dat dit ook lastig te realiseren is omdat je niet in 1 groot stadion zit waar je de vibe meekrijgt en de aura voelt en ook omdat een splijtende demarage wel minder cool is dan een keiharde slamdunk of een legendarische touchdown maar zoiets moet toch te realiseren zijn in een tv-uitzending? En bij de koers zelf coole rennerintro's nu worden ze op zo'n dodelijk saai podium geroepen dan houden ze een saai nietszeggend babbeltje en dan is de volgende ploeg. Doe iets zoals de Omloop al heeft in het Kuipke dat is cool, dat geeft een hype dat heeft aura!
Als laatste iets wat we niet echt in de hand hebben maar dat alle renners echte rivalen zijn en elkaar haten. Na het uitvallen van Vin zit Pog een groot lulverhaal te verzinnen over dat ze vrienden waren en hoeveel respect ze hebben nee dat hoeft zeg niks of zeg gewoon, poeh wat ben ik blij dat die klojo weg is en Pog en Mathieu zijn gewoon bevriend, kom op jongens dat hoeft helemaal niet als rivalen moet je elkaar het licht in de ogen niet gunnen, zie de TDFF, heerlijk toch zo'n conflict tussen Niewiadoma en Vollering zoiets hoort bij rivaliteit. Ook dat Pog dan met Mathieu gaat meerijden op de Champs omdat hij zo'n 'groot kampioen' is daar wordt heel mooi over gedaan maar dat moet hij niet doen. En gewoon lekker een conflict laten ontstaan of zelfs gisteren nog dat hij Wout dan zn excuus gaat aanbieden voor het niet meerijden, come on Tadej je hoeft niet iedereens vriendje te zijn. Ik hoop dat Evenepoel een beetje de 'bad boy' en de klootzak van het peloton wordt hij heeft er wel de potentie voor.
Wat denken jullie hiervan?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.