Wat kan de ASO doen om de Tour in de toekomst spannender te maken? En hoe kunnen we genieten van deze Tour?
Beste lijdende medewielervolgers, we gaan door een moeilijke tijd, een tijd van (misschien wel) d*ping maar in elk geval een tijd waar de sport stervende is. En er is geen licht aan het eind van de tunnel aangezien we de volgende keizer/oliesjeik (want hij gaat naar UAE) al klaar hebben staan. Soms droom ik nog van die goeie ouwe tijd toen ik net begon met kijken, toen er nog spanning was, tijdens saaie solo's probeer ik dan maar weer te denken aan Roubaix, La Planche de Belles Filles of de Col du Granon en vaak als ik dan hard word wakker geschud met het harde besef dat mijn dromen bedrog zijn en ik naar een solo van 100km zit te kijken raak ik al snel weer in andere gedachten verzonken, gedachten met ideeen, bv. hoe kan -in dit geval de ASO- voorkomen dat het wielrennen zo saai blijft of is er een manier waarop wij als nederige bankzitters hier toch van kunnen genieten? Vandaar dit forum waar we tijdens lange solo's deze Tour op terug kunnen vallen om ideeen te opperen als is het maar om je ideeen te delen over bovenstaande vragen of om gewoon iets te doen te hebben.
In dit topic discuseren we over ideeen hoe het wielrennen en met name het wielrennen interessanter kan worden! Alle ideeen zijn welkom! Om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt, houden we het netjes, hebben we het niet over doping (dat kan op andere topics) en -ik zeg het er toch maar altijd bij, omdat het vaak overal erbij wordt gehaald- geen controversiele onderwerpen!
En ik zal beginnen:
- Is het eigenlijk wel spannender om naar bergritten te kijken? Aangezien Pogacar daar volledig domineert, en de hele rit het peloton braaf mee naar de slachtbank gaat. Is het niet veel spannender om er (op voorwaarde dat er veilige finishplekken gevonden worden) veel meer sprintritten in te gooien, zeker in de TDF waar het de laatste 50km toch spannend is met positioneren. Een sprint royale zonder dat je weet wie er gaat winnen is toch veel spannender?
- Meer tijdritkilometers, Evenepoel kan daar dan veel tijd pakken en het spannend AK maken!
- Nu gaan wel heel ver, maar moet de Tour wel op bergritten beslist worden, aangezien dat toch bloedsaai is?
Nu aan jullie de beurt om hierover verder te praten
Waarom kijk je uberhaupt wielrennen als je bergetappes al saai gaat vinden ? Met sprintersetappes wordt ook niemand vrolijk en tijdrijden is ook niet aan iedereen besteed. Als je niet kan genieten van een renner als Pogacar of van Van der Poel en nog andere die altijd willen koersen, dan is dit een zinloze discussie.
In elk tijdperk steekt er wel iemand bovenuit. Merckx, Hinault, Armstrong, Indurain en nu is het Pogacar.
Vanuit Nederlands oogpunt is het karig gesteld en heeft Nederland na Van der Poel weinig zicht op een uitzonderlijk talent die echt een gooi kan doen na een overwinning in een grote Ronde. Dit zal ook van invloed zijn op het kijkplezier van de gemiddelde Nederlandse wielrenliefhebber.
Het is toch zo dat er geen bal is aan die lange solo's! Een strijd om positionering en dan een sprint royale vind ik in ieder geval spannender! Maar goed als jij dat niet vindt, prima opper jouw ideeen daar is dit topic voor! En als je het al spannend vind vertel dan aan mij, hoe ik er ook van kan genieten want daar zou je mij en vele anderen erg mee helpen
Sowieso moeten ze een keer kappen om er zoveel zware etappes in te leggen. Alleen maar in het voordeel van Pogacar. Bergritten: verdelen over de Tour met makkelijker ritten er tussen voor klassieker renners met lastige finales (paar korte heuveltjes en vlakke finish). Niet alle zware ritten opsparen voor de slotweek, alleen maar in het voordeel Pogacar. Finishen op lange klimmen (> 15 km) Lange vlakke tijdrit van 40-50 km mag wel weer eens en dan aan eind eerste week.
Mijn idee is je het kapot focussen op een voorspelbare winnaar, maar respect en waardering hebben voor zijn uitzonderlijke prestaties.
En je kan ook proberen te genieten van de strijd voor het podium en overige top 10 plekken. Die was in ieder geval in de Giro wel leuk.
Als neutraal wielerliefhebber heb ik het liefst een Tour met zoveel mogelijk spankracht. De Lemond-Fignon Tour van 89 die op acht seconden beslist werd staat in mijn geheugen gegrift.
Maar dat is altijd al de uitzondering geweest. Er zijn altijd al lange periodes van hegemonie geweest en veruit de meeste Tours hadden een voorspelbare winnaar. Een parcours ontwerpen tégen de topfavoriet is in het verleden vaak genoeg geprobeerd, maar dat werkt niet en is wat mij betreft ook totaal niet wenselijk. Stel nu dat Evenepoel ooit de Tour wint omdat er zes vlakke tijdritten van 50k in liggen, dan ga je voor eeuwig en altijd horen dat hij alleen maar gewonnen heeft omdat ze het hem op een dienblad hebben aangereikt. En terecht. Wie wil dat nu? Bovendien zitten we nu met een renner die op zowat alle terreinen dominant is. Dus je zou inderdaad al moeten mikken op chaosritten met pech of valpartijen om hem terug te slaan. Again, wat is daar leuk aan?
Mijn advies: kijk niet naar koers in de hoop dat iemand verliest, en kijk wat verder dan de strijd om het AK alleen. Er zijn elke Tour wel mooie verhalen te rapen, al is het maar een nieuwe naam in een ontsnapping of een overwinning als die van Arensman op Superbagnères vorig jaar.
Pogacar is in alles de beste dus het parcours maakt echt niet veel uit hoor.
Tijdritten in het voordeel van Evenepoel? Vorig jaar 16 seconden gepakt op een vlakke tijdrit van 33km. Dan mag je nog twee tijdritten erin steken van 50km: 1 aankomst bergop en die achterstand is al uitgewist.
Je moet echt voorbij Pogacar kunnen kijken. Aandacht geven aan prestaties van renners in de top 15. Kijken wat jonge talenten doen.
Pooltjes spelen zodat je kan focussen op de renners in je pooltje desnoods.
Met een parcoursaanpassing ga je alleszins de dominantie van Pogacar niet doorbreken.
Ik vrees dus serieus dat we deze Tour ook niet een moment a la la plagne of superbagneres gaan krijgen, we hebben gisteren gezien dat Pog alles wil winnen! De strijd om de andere plekken in het AK kan interessant zijn maar dat is toch anders aangezien ze gewoon allemaal braaf meegaan naar de slachtbank bovendien het draait niet om de 9e plek ofzo de winnaar is toch veruit het belangrijkst, the second place is the first loser zeggen ze in de VS en daar zit wel wat in!
Mijn voorkeur heeft een tour waarbij:
de eerste week om sprints, waaieren, keien ligt, ook dan het liefst zowel de TTT (kan alleen als proloog vind ik) en TT (als afsluiter) nemen
in de tweede week beginnen met bergen en eindigen met bergen, met 2 overgangsritten ertussen. Dit hoeven niet per se de alpen en Pyreneeën te zijn, Jura, Vogezen, Ardêche, Morvan etc ook allemaal prima. Sowieso mag die noodzaak er wel eens af om altijd beide ketens aan te doen.
Laatste week vol klassieke ritten douwen met heuvels, gravel, originele nieuwe atypische dingen, wat je maar verzinnen kan. Om de renners en hun teams (die je dus goed moet overhouden) het maximale te vragen qua diversiteit en tactiek.
Dan zal Pogacar nog wel winnen hoor,
Beetje vroeg voor een conclusie dat er in deze Tour niets te zien zal zijn.
Verder heb je wel een mooie dag uitgekozen voor dat 'first loser' citaat ( 🇧🇪 4 - 🇺🇸 1 ). 😁
Maar gelukkig is wielrennen geen Amerikaanse sport, thank God, Insjallah !
Gelukkig maar anders had Trump vast al wel een telefoontje gepleegd met Prudhomme zodat Simmons een uurtje eerder mag vertrekken of dat alle amerikanen wat voorsprong krijgen in het AK, misschien is dat wel de oplossing: de VS neemt het hele wielrennen over en Trump laat alle Amerikanen elke rit eerder vertrekken en dan hebben we een spannende Tour
Jeroen en Bobbie hadden het vandaag over kleinere ploegen! We hebben het nu alleen nog maar over parcourswijzigingen gehad maar als we nou ploegen van bv. 6 doen, dan kan 1 ploeg niet in z'n eentje het hele koersverloop bepalen zoals UAE altijd doet! Op die manier kun je ook 3 andere ploegen uitnodigen die dan in zo'n rit als vandaag het spannend kunnen maken!
Kleinere ploegen gaan alleen maar zorgen voor nog meer concentratie van de beste renners bij een kleine groep ploegen omdat ze hetzelfde budget houden voor minder in te vullen plekjes.
Het is heel simpel: er is geen oplossing want Pogi is gewoon te goed. Dat neemt niet weg dat je een Tour nog altijd leuker kan maken. Ik vind starten met een TTT prima wat waaiers/kassei/gravelritjes erbij, nog wat leuke parcours voor de klassiekercoureurs, een korte klimetappe, een lange slopende klimetappe, een lange TT, een etappe waarin het zwaartepunt in de eerste 100km met een vlakke laatste 50km. Uiteindelijk zit er gewoon weinig variatie in deze Tour met veel etappes die passen bij ploeg UAE en dus kat in t bakkie zijn voor Pogi. Meer verschillende renners die strijden voor etappes zorgt voor meer spektakel.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.