Scorito vuelta 2026

1 2 3 »
Arie Bombarie
martijncr
Check!  Pedersen dus mee naar Vuelta. Zal niet misselijk geprijsd zijn door de Tour. Maar geeft duid...

Kleppers will be...? 😉

martijncr

Beukbazen!

martijncr

Heb een eerste analyse gedaan van het parcours, nog in grote lijnen maar wel de routes al beschouwd op de klimmen en haaientanden/-jes, en zie dat het parcours met name voor klimmers, klassementsmannen en ook puncheurs (aanvallers met MVDP benen) goed past. De eerste week, vaak belangrijk voor teambalans en keuze mbt de truien, ziet er als volgt uit. 

1. Proloog van 9 km: dit wordt een vrij random winnaar denk ik
  2. Hobbeldebobbel van 215 km met laatste 5km een sprint licht omhoog (3-5%): voor Brennan, WvA, Girmay, Pedersen-achtige-types
  3. Vlakke rit welke richting laatste 20 km omhoog loopt, maar niks wordt grandioos steil. AK kan hier moeilijk iemand pijn doen, maar vluchters met klimbenen kunnen leuk verschil maken.
  4. Andorra, dus felle klimmen, en wel meteen vanuit de start. Gaat AK hier wat tests doen? Zo ja, dan komen er al verschillen in klassement. Vluchter van etappe hiervoor zou goed mee kunnen als het een type Soler, Vine of Tullet is. 
  5. Een sprintersrit, maar wel eentje waar op 30km voor de finish nog een 3de categorieklim ligt. Meeste sprinters komen hier wel overheen of hebben tijd om terug te keren. 
  6. Best wat op en af en een 1ste cat. klim redelijk dicht bij finish. Dus na afdaling nog een 8 km vlak en kan je opgebouwde voorsprong op klim goed vasthouden. Extra spanning: deze klim heeft een gravelstrook van een paar kilometer naar de top. Verwacht hier dus zeker wel AK. 
  7. Vluchtersrit waar het op en af gaat maar met bergen die je bergjes mag noemen. Laatste klim is nog venijnig, en eindigt ook bergop. 

Pogi buiten beschouwing latend, want als die meedoet is het duidelijk dat hij op al deze ritten schade kan toebrengen... 

...is het vrij moeilijk voorspellen vind ik wie de trui een lange tijd kan dragen. Wel heb je direct klimmers en AK nodig. 

Zijn er al andere die wat beschouwingen hebben? Ik heb trouwens, heel chill, cyclingflash hiervoor gebruikt in combi met vuelta presentatie van parcours. De Komoot bij laatstgenoemde laat vrij eenvoudig de percentages zien als je erover heen 'fietst'. 

Laatst gewijzigd
1 2 3 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.