Team Roompot Oranje Peloton 2016

1 2 3 4
AndriesW

Vanavond werd de lange samenvatting van de Eurode Omloop uitgezonden op Eurosport. Ik heb de sterke indruk gekregen dat de uitslag is beïnvloed door afspraken tussen concurrerende teams en renners. Zo gaf Hartthijs de Vries aan dat hij niet zo bezig was met zijn positie in de daguitslag omdat hij dacht dat binnenkomen in het groepje vóór zijn concurrenten voldoende zou zijn. Hij werd laatste van een groepje van acht renners met daarbij twee ploeggenoten. Erg opmerkelijk scenario en hij leek nauwelijks teleurgesteld.
Nog voor de finish was Metec-ploegleider Van Houwelingen wel erg zeker dat De Vries niet bij de eerste zeven zou eindigen. En RaboDev-ploegleider Sierk Jan de Haan zei dat de kans op eindwinst voor De Vries nihil was, wat gezien het beeld van dit seizoen en uiteindelijk ook het verloop van deze wedstrijd echt niet klopte.

Het lijkt mij dan dat aan De Vries een bepaalde toezegging is gedaan, en mogelijk ook aan Metec-renner Riesebeek, om af te dwingen dat Vermeltfoort de eindwinst en het profcontract bij Roompot zou binnenhalen.

Laatst gewijzigd
Wielerfan1987

En wat voor nut zou dat hebben???

Riessebeek had al reeds zijn contract bij Roompot binnen dus hoefde op geen enkele manier een toezegging van wat dan ook te hebben.

De Vries had al zijn contract bij SEG binnen waar hij zeer content mee is.

Gevolg:

Als ofwel Riessebeek ofwel de Vries de topcompetitie had gewonnen dan had Roompot in het eerste geval geen extra contract hoeven toe te kennen aan de winnaar

En in het tweede geval was de kans zeer groot dat de Vries bedankt had voor de eer.

In beide gevallen zou Roompot alsnog contact met Vermeltfoort kunnen opnemen over een mogelijk contract.

Roompot had er dus vrijwel niets bij te winnen om deze wedstrijd onderhands te beinvloeden.

Of het had moeten zijn om Vermeltfoorts ploeggenoot Bol van de mogelijke winst te houden (die stond ook nog dicht) , maar Bol reed de hele wedstrijd duidelijk zichtbaar voor Vermeltfoort.

Laatst gewijzigd
AndriesW

Een mogelijkheid is dat Roompot niet van plan was om Vermeltfoort (of eventueel Bol) te contracteren als hij niet de eindwinst zou pakken. Riesebeek had inderdaad zijn contract bij Roompot al binnen. Het zou vooral zaak zijn (voor Vermeltfoort / Join-S | De Rijke) om te zorgen dat De Vries er niet met de eerste plaats in de eindstand vandoor zou gaan. Die liet het op het allerlaatste moment zomaar door zijn vingers glippen.

Laatst gewijzigd
Chrys

Verlenging voor:

Jesper Asselman
Huub Duijn
Etienne van Empel
Sjoerd van Ginneken
Brian van Goethem
Raymond Kreder
André Looij
Nick van der Lijke
Berden de Vries

Michel Kreder heeft al getekend bij een pro-conti team. Van Honig, Markus, Kerkhof en Slik is nog niet bekend waar ze volgend jaar rijden.
Kerkhof had ik graag langer bij Roompot gezien. Begon de afgelopen maanden toch leuke uitslagen te rijden.

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Roompot begon dit seizoen met 20 renners, Reus kwam daar bij als 21e renner. Jens Mouris stopt echter na april. Dus wellicht dat Roompot nog 2 plaatsjes vrij heeft voor komend seizoen. Ik vind inderdaad ook dat Kerkhof het best goed gedaan heeft en alsnog zou kunnen blijven. Voor het laatste plaatsje zou ik Ockeloen wel een geschikte vervanger van Michel Kreder vinden en anders wellicht Peter Koning halen.

S. Morgenstern

Kerkhof lijkt me inderdaad nog interessant genoeg om nog mee verder te gaan. WT-potentie zit daar toch nog altijd in.

tristania

Zag alleen oud topic over deze ploeg. Maar weet iemand hoe het staat met deze ploeg voor 2018? Hoor maar weinig transfer nieuws over deze ploeg.

Verweggistan

Mouris stopt en Tusveld gaat naar Sunweb. Ze hebben vorig jaar met van der Hoorn, Meijers, Ariesen, Budding, Reinders en Riesebeek zes neo's gehaald, dus die hebben een tweejarig contract. Weening blijft ook nog een jaar (http://www.wielerflits.nl/nieuws/206333/pieter-weening-verlengt-met-twee-jaar-bij-roompot-oranje-peloton.html). En ook van Ginneken schijnt nog een contract te hebben. Dus dat zijn al 8 renners.
Vorig jaar brachten ze het nieuws van de contractverleningen ook pas eind september.

Maar ik hoop dat Ligthart en Vermeltfoort blijven. Ook Asselman heeft een goed jaar gehad, van der Lijke heeft zich in een aantal wedstrijden ook goed laten zien; die vier verdienen wel contractverlenging
Raymond Kreder begon het jaar vooral erg goed, daarna niet zo heel veel meer.
Looij is natuurlijk pas 22, maar blijft wel een beetje hangen, zou eigenlijk eens een koers moeten winnen en dan is het niet erg als dat een .2 koers is.
Berden de Vries valt qua resultaten tegen dit jaar, een tweede plek in Duinkerken als hoogtepunt. Ook van Goethem heeft niet de resultaten, maar zit nog iedere keer mee in de vlucht van de dag.
Van Empel ontwikkeld zich aardig, maar ik vraag mij af of hij goed genoeg is/gaat worden om echt een meerwaarde te zijn.
Eigenlijk zijn de jongens die in de eerste twee jaar al bij Roompot zaten (De Vries, van Empel, Looij, van Goethem, van Ginneken en in mindere mate Asselman) al overvleugeld door de nieuwe generatie met Reinders, Riesebeek, van der Hoorn, Tusveld en Meijers

tristania

'@Verweggistan: thanks voor de info. Inderdaad de eerste generatie roompot renners is inmiddels wel overvleugeld. Ben benieuwd wie ze nog aantrekken. Afvallers van grotere teams Wippert, misschien wel Langeveld.

EmPeHa

"Breuk vraagt of het in orde is"

Laatste man

Persoonlijk hoop ik dat ze dit jaar eens goed evalueren en wellicht dat de inbreng van Boogerd volgend jaar tot wat meer succes zal leiden. De doorstroom van 1 a 2 renners naar de WT per jaar is prima, doen ze netjes. Echter vallen de resultaten van het team wel tegen, slechts 2 overwinningen is wel erg mager. Daarnaast nog eens 13x 2e of 3e. Dat aanvallend rijden is allemaal wel leuk en klinkt wel lekker, maar iets meer lijn om tot resultaat te komen zou ik graag zien. Zeker in de sprints is het ieder voor zich.

Verweggistan

Roompot wint inderdaad te weinig, maar in vergelijking met vorig jaar doen ze wel veel vaker mee in de finales.
Qua aanwinsten voor volgend jaar zou je vanuit de WT kunnen denken aan renners als Wippert en Castelijns. Wellicht dat ook Gerts buiten de boot valt bij BMC. Vanuit het continentale circuit komt natuurlijk de winnaar van de topcompetitie (Robbert de Greef). Andere renners die opvielen in het continentale circuit zijn Jan Willem van Schip (Delta), Arvid de Kleijn (BabyDump), Jasper de Laat (Metec) en Hartthijs de Vries (SEG).

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Al 2 goed qua nieuwe aanwinsten :)

Wielerfan1987

Serieus,

Nu wordt de verlenging van oa. Etienne van Empel bekend gemaakt.

Waarom hem wel en een talent als Looij niet verlengen??

Van Empel heeft in 3 jaar tijd niets maar dan ook niets laten zien wat een verlenging rechtvaardigd... of zou het een Zeeuw zijn??

S. Morgenstern

Volgens mij wordt er over Van Empel altijd gezegd dat er heel veel in zit, wat er om verschillende redenen (nog) niet uitgekomen is. Wanneer het daarnaast een prettige jongen is om mee te werken, dan kan ik me voorstellen dat het iemand is waar ze langer in willen investeren.

Neemt niet weg dat het, zonder kennis van de daadwerkelijke reden, vreemd blijft dat Looij zo'n kans niet meer krijgt. Die jongen zou volgend jaar nog altijd bij de jongste drie van de ploeg horen..

kelderfan

Op de startlijst van de Brabantse Pijl staat met bib 132 Hartthijs De Vries vermeld.
Zo die gaat weer rijden voor Roompot. Hartthijs is een hardrijder en klimmer; dus een welkome versterking voor dit team.
131 BUDDING Martijn
132 DE VRIES Hartthijs
133 LIGTHART Pim
134 MEIJERS Jeroen
135 RIESEBEEK Oscar
136 VAN DER LIJKE Nick
137 WEENING Pieter

AndriesW

'@kelderfan
Ik ben benieuwd of dat echt zo is of dat het een foutje is. Het lijkt wel alsof Hartthijs zich op het serieuze werk aan het voorbereiden is gezien zijn bijna 600 trainingskilometers in drie dagen, achter de brommer. Ik kwam hem gisteren nog tegen.

Laatst gewijzigd
schipperaar

Mooie koers ook met langere hellingen dan in de ronde, zwaar ondergewaardeerd en een mooie selectie.

Pieterboy

Goed nieuws voor Roompot. Sponsor heeft twee jaar bijgetekend met een optie voor nog twee jaar.
https://nos.nl/artikel/2227347-roompot-tekent-bij-en-verhoogt-budget-wielerploeg.html

mollemarijden

Geweldig nieuws voor ROOMPOT zeker 2 jaar en mogelijkheid om 2 jaar te verlengen en BUDGET OMHOOG!

maklukzat

Goed voor het Nederlandse wielrennen.

Verweggistan

De sponsor heeft verlengd en volgens mij lopen bijna alle contracten af aan het einde van het jaar. Alleen Jan-Willem van Schip is volgens mij een neo en dus voor twee jaar vastgelegd.
Volgens PCS heeft ook Ligthart nog een contract. Een overwinning is tot nu toe uitgebleven, maar Riesebeek rijdt dit jaar erg goed, die zou ik zeker een nieuw contract geven. Als Weening zelf ook nog een jaar door wil, lijkt mij dat de ploeg daar blij mee zal zijn. Verder rijden Meijers, Vermeltfoort, Budding en van der Lijke naar hun mogelijkheden dit jaar en dat lijkt mij ook goed genoeg om te blijven. Gerts doet het in mijn ogen ook prima nadat hij pas in februari erbij kwam. Wippert had een slechte seizoensstart, maar lijkt aan de betere hand. Van Goethem rijdt natuurlijk altijd in de aanval en dat doet hij goed en hij reed ook een sterke tijdrit in België. Een prima renner voor Roompot om erbij te hebben.
Reinders en van Ginneken blijven wat hangen in hun ontwikkeling en lijken beide meer in de helpersrol terechtgekomen.
Voor Ariesen, De Greef en van Empel lijkt het niveau toch net even te hoog.
Asselman en van der Hoorn zijn geblesseerd, maar lijken mij normaal gezien goed genoeg om te blijven, vooral van der Hoorn.

In het continentale circuit vallen dit jaar Julius van den Berg en Cees Bol natuurlijk op, maar het zou ook kunnen dat zij een niveautje hogerop gaan. Hartthijs de Vries zou wellicht weer kunnen terugkeren als de hartproblemen uitblijven. Verder doen ook Ottema, Havik en Bugter het goed op CT niveau, maar ik betwijfel of zij de stap kunnen maken.

Adrianus en Patrick

Kortom wat is het bestaansrecht voor de lange termijn van Team Roompot?

S. Morgenstern

Groenewegen en Tolhoek hebben er toch een aardige introductie gehad in het profpeloton? Lammertink vond er tevens een nuttig tussenstation. Ik kan me voorstellen dat voor Van der Hoorn en Van het Schip hetzelfde op zal gaan en dat daar in de toekomst vast nog wel wat namen bij gaan komen.

Laatst gewijzigd
Verweggistan

Het nut van een Nederlands PCT team is dat het een belangrijke brug vormt tussen de CT ploegen en de WT ploegen. Voor veel renners is die stap (te) groot en voor WT ploegen is het lastig in te schatten wat het niveau van een CT coureur is. Dan is een PCT team een ideaal tussenstation.
Daarnaast vangt de ploeg renners op die net niet geslaagd zijn of pech hebben gehad in de WT, anders zouden deze renners terugvallen naar het CT circuit of misschien stoppen.
Het nut is natuurlijk ook dat meer Nederlanders prof kunnen worden en ook veel meer CT renners daar nu hoop op hebben. CT renners worden meestal niet of nauwelijks betaald en je ziet dat heel veel renners afhaken na hun beloftentijd, soms gaan ze nog één of twee jaar door maar dan is het einde carrière. Dus indirect zorgt een ploeg als Roompot ervoor dat misschien wel meer jongens voor het wielrennen kiezen of kiezen om er mee door te gaan.
Daarnaast zorgt Roompot ervoor, door ieder jaar de beste CT renners te halen, dat de CT ploegen ook weer ruimte hebben voor nieuw talent. Kortom een goede doorstroming van talent.
En Roompot doet, gezien een 5e plek in de ranglijst voor de PCT ploegen(CQranking), ook internationaal gewoon goed.
De ploeg wint te weinig, dat is hun grootste probleem. Dat komt deels doordat ze geen grote ronde mogen rijden en dus echte winnaars/WT waardige renners niet snel kiezen voor zo'n ploeg (en ook het budget er niet naar is). Dat zie je wel bij de Italiaanse en vooral Franse ploegen. Die halen of behouden makkelijker hun toppers. En deels doordat ze zich nauwelijks aan .2 koersen wagen. In Frankrijk en Oost-Europa (CCC) zie je dat de PCT ploegen veelvuldig meedoen op het laagste profniveau en daar veel zeges behalen.
Het nut van een PCT zie je bij bijvoorbeeld Denemarken en Noorwegen, daar is er geen; veel Scandinavische talenten schieten als een raket omhoog en belanden uiteindelijk weer bij hun CT. (gelukkig is daar wat geld om jongens als Skjerping en Guldhammer aan het fietsen te houden). Maar een tussenstap zou ideaal zijn voor veel van die renners.

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.