Het 'wat-luister-je-nu' topic

1 2 ... 135 ... 228 229
Romāns Vainšteins

Ik heb het angstige vermoeden dat je een intelligente doch a-muzikale gast bent die desondanks stug muziek als passie poogt te hebben FTvEnde ...

Trance is namelijk precies daarvoor ontworpen.

Laatst gewijzigd
ti-raleigh

Giel Beelen weg bij radio 3. Jippie. Ik heb nooit zijn populariteit begrepen. Ik vind hem de grootste kwijlebal ever. Vot der met.

fvtende

Ben benieuwd hoe ze dat oplossen. Ik luister, als ik radio luister, vooral BNR of 3FM. Er loopt veel talent bij 3FM rond, ben benieuwd wie er dus de kansen gaan krijgen.

@RV. Ik laat je even in je eigen wereldje, oke?

Laatst gewijzigd
ti-raleigh

In de auto luister ik radio 3. Op het werk (meerdee collega's) staat radio 2 aan. Dat is over het algemeen goed te pruimen, ook al draaien ze ook daar veel hetzelfde; De Dijk en Bløf komen elke dag minimaal 1 keer voorbij. En ook daar zit een zelfgenoegzame gladjanus die wat mij betreft snel mag vertrekken, Gijs Staverman.
Op radio 3 komen nu een paar dames in de middaguren en vage Frank gaat iets anders doen op radio 3.

fvtende

Ik vind bijvoorbeeld de vrouwlijke DJ die momenteel even Michiel Veenstra vervangt erg prettig.

Retro Lex

Het legendarische Amerikaanse hiphoptrio De La Soul komt naar Utrecht.
Maandag 20 november staan de mannen in de Ronda van TivoliVredenburg.

Het Amerikaanse trio wordt geroemd om hun bijdrage aan het jazzrapsubgenre. De mannen begonnen op de middelbare school al met De La Soul en werden bekend met hun demo Plug Tunin dat ze samen maakten met producer Prince Paul.

Vorig jaar startte het drietal een crowdfundingsactie om geld in te zamelen voor een nieuw album. Dat is het hiphoptrio goed gelukt: binnen tien uur hadden ze het bedrag bij elkaar. Hun nieuwe album And The Anonymous Nobody kwam vorig jaar uit en werd genomineerd voor een Grammy

Zelf ga ik niet. Maar ik weet dat hier een paar HipHop liefhebbers zijn.

achtpuntzes

oh my god.
laten we het weer snel over muziek gaan hebben in plaats van over BNR nieuwsradio en radio 'hits, hits en nog meer hits' 3fm, de zender voor tieners. oh, wat heb ik een hekel aan radiozenders die alleen maar pophits draaien, aan elkaar geregen door schijtlollige radiopresentatoren die niet eens zelf mogen bepalen wat ze draaien want het moet natuurlijk wel zo mainstream mogelijk blijven.

hey De La Soul. 1989, ik was een jaar of 13, op vakantie naar wat toen nog Joegoslavie heette, en in de auto met 3 feet high and rising in de sony walkman. wat een tijd was dat. :)

https://www.youtube.com/watch?v=kSEttbnaAbc

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Radio kan op muzikale oren prima als martelwerktuig ingezet worden.

fvtende

Op technische oren ook hoor. Alles plat gecompressed

Romāns Vainšteins

https://www.youtube.com/watch?v=TQKV_CG_4Ns

Schaar ik ook onder Techno,..

Romāns Vainšteins

Veragt stom genoeg de grootmeester van de herhaling in mijn grootscheepse techno post onlangs :

https://www.youtube.com/watch?v=4o8DPUfGLxs&t=2078s

https://www.youtube.com/watch?v=O378FOvtuSo

https://www.youtube.com/watch?v=u4jAoG12VwQ

achtpuntzes

'@ RV & Fvtende:
inderdaad. het is alweer een hele tijd geleden toen op de radio de cd-tjes werden ingewisseld door de mp3 database, die immers veel handiger in gebruik was. dat de muziek als bagger klonk was bijzaak en vonden ze niet relevant. maar goed, de tieners van tegenwoordig vinden geluidskwaliteit toch niet belangrijk, radio, YouTube en spotify zijn hun tools om hun hits te kunnen beluisteren.

fvtende

Die compressie heeft niet zozeer te maken met mp3's. Simpelweg met de limiter/compressor die alles zo plat slaat als een pannenkoek. Met mp3's is echt niks mis als je gewoon 320kbps versies hebt. Het is gewoon een voortvloeisel van de 'Loudness War' helaas

achtpuntzes

'@ fvtende:

Met mp3’s is echt niks mis als je gewoon 320kbps versies hebt

ik ben bang dat er iets mis is met je oren dan.

fvtende

Ik ben bang dat jij verkeerde mp3's hebt.

320kbps mp3 is voor vrijwel elk geluidssysteem en vrijwel elk gehoor een hoge standaard. Studiomasters zijn uiteraard beter, maar daarvoor moet je eigenlijk ook studio-monitoren hebben om uberhaupt echt dat te horen. Wat mp3 doet is een vorm van compressie, bij lagere bitrates gaat het snel achteruit in mijn beleving. Het verschil zit hem dan met name in de hogere tonen die echt vervormen.

Bij dat laatste moet nog opgemerkt worden dat hoge tonen de tonen zijn die mensen als eerst niet meer gaan horen. Opzich niet gek om dat dan weg te comprimeren als je toch wilt comprimeren.

achtpuntzes

'@ fvtende:
we verlaten hier het gebied van smaak en betreden feitelijk gebied. ik hoop echt dat je een grapje maakt en hieronder gewoon toegeeft dat je dat stukje kwaliteitsverlies gewoon op de koop toe neemt. zo niet dan zit je je echt volkomen belachelijk te maken.
net zoals je onderling verschil hoort tussen 32, 64, 128, 160, 192, 256 en 320 hoor je dat ook tussen 320 en wav/cd alsmede tussen wav/cd en vinyl. en als je dat verschil echt niet hoort, dan lijkt het me raadzaam eens langs te gaan bij de dokter om eens een hoortest te gaan doen.

tja, als je echt oud aan het worden bent en je oren gaan achteruit, ja dan hoor je het verschil inderdaad niet meer. maar om dat dan als argument te gebruiken om voor mp3 te gaan pleiten is natuurlijk bullshit.

Laatst gewijzigd
fvtende

Ik stel enkel dat dat verschil op de radio niet te horen is. De radio comprimeert zelf en slaat ook nog eens de muziek plat als een pannenkoek met hun compressor/limiter. Dynamiek in geluid is nog aanwezig in mp3, maar word weggedrukt door compressie. De mindere geluidskwaliteit van radio heeft mijn inziens nauwelijks te maken met hun audiobron, maar vooral met hun eigen output.

fvtende

Ik hoor het verschil zeker wel overigens. Twee weken geleden nog een release afgeslagen omdat ze onze bronbestanden te groot vonden... Dit is geen grap.

Romāns Vainšteins

Maak ze wat kleiner dan

fvtende

Nope. Release gaat op een ander label die wel inziet dat de bron zo goed mogelijk moet zijn. We zijn nu bezig een oudere plaat opnieuw te masteren om die op de 'b-kant' te zetten. Gek genoeg bestaat dat zelfs in het digitale tijdperk nog steeds.

achtpuntzes

kijk, goed bezig fvtende. je wil als artiest toch dat de geluidsopname van je muziek een zo hoog mogelijke kwaliteit heeft. het siert je dat je geen concessies hebt gedaan en verder bent gaan kijken. :)

fvtende

Keuze was nog niet zo simpel uiteraard. Het label waar we op zouden releasen heeft wel een veel beter netwerk die mogelijk meer kansen had gegeven als het label waar we nu voor gaan.

Maar uiteindelijk zijn we inderdaad voor kwaliteit gegaan.

Romāns Vainšteins

nu de muziek zelf nog :)

fvtende

RV. Ik wens je echt veel plezier in de genre-gevangenis die je voor jezelf hebt gemaakt.

Retro Lex

Voor mijzelf is de mp3 in 320 voldoende voor huis tuin en keuken gebruik.
Neil Young is ook al jaren en tegenstander van de gecomprimeerde muziek en komt me een nieuwe standaard. Pono Voor technici: de nieuwe muziekstandaard is 192kHz/24-bit, tegenover 44.1kHz/16 bit voor de cd.

Hieronder een link naar een stukje over Pono.
https://bartebisch.wordpress.com/tag/neil-young/

1 2 ... 135 ... 228 229

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.