De grootste kunst in hiphop vind ik om daadwerkelijk een coherent verhaal te vertellen. Een van de weinig die dat echt beheerst nu is Slug, van Atmosphere.
Ik ken ze allemaal Raul, maar natuurlijk lang niet zo uitgebreid als jij die met lusiteren verder komt dan pakweg 1,5 minuut per track (maximaal) na 'ok, dit is de beat, ok, dit is de flow, next'. HipHop is bij mij dat (luister)stadium nooit voorbijgekomen, het blijft relatief saaie muziek wat dat betreft.
Ook live vond ik het nooit best uitpakken, hiphop, zowel instrumentatie als stemmen erg moeilijk afstembaar, klinkt altijd als een overstuurde en stuurloze variant van het origineel.
Aparte vergelijking. Want Mos Def En Talib Kweli dat is wel echt wat meer intellectueel. En Mobb Deep is wat meer typische gangstarap, en dan aan de gritty storytelling kant. Allebei goed, maar niet in dezelfde hoek.
Ik snap je verbazing.
Ik vermoed dat Kleo, net zoals ik, niet naar teksten luistert maar de beat an sich en de flow van de MC. Als je dan van Blackstar houdt: concept beats goed allebei de MC's goed, dan is Mobb Deep, ook beats goed, allebei de MC's goed een prima aanrader voor een non-hiphopper. Als breed muziekliefhebber ben je toch altijd op zoek naar de papkrenten in niches die niet helemaal de jouwe zijn.
Maar misschien is Kleo nu wel de lyrics aan het uitpluizen en denk hij 'hey man, die gasten lullen over totaal verschillende dingen joh!?'
Dan snap ik je. Ben zelf ook van beats, amper van tekst. Wel van stem/flow. Kan zelfs naar freaking Kanye of 2Chainz luisteren als de beat lekker is. Wat voor kansloze flapdrol er ook op aan het rappen is.
Absoluut wel dikke krenten uit de pap idd. En als je voor deze tijd gaat dan zou ik als eerste op Alchemist producties instemmen. Zoiets als dit album.
1/14 van een album (playlist) dit. Vergeet 15 en 16/16.
Probeer als het aanspreekt wel eens de tekst te begrijpen, maar normaal gesproken ga ik ook meer voor de generale flow, de sound enzo.
Eentje waarvan ik de tekst wilde begrijpen bij het muzikale dat voorgeschoteld wordt
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.