Felice Gimondi? De link doelde op Battaglin?
Na zijn carrière druk bezig geweest met mountainbiken, dus was in de tijd van Van Basten zeker nog lekker aan het trappen...
Zeker een veelwinnaar, maar geen idee of hij ook op de baan zijn overwinningen pakte.
Toch belachelijk wat vroeger de doping straffen waren: 'In 1975 kreeg hij bij de Ronde van Frankrijk een tijdstraf van 10 minuten in het algemeen klassement, omdat hij positief getest werd bij de 15e etappe. Hiernaast kreeg hij een boete van 1000 Zwitserse frank en een maand voorwaardelijke schorsing.'
Helaas.
Met Thurau is er wel een link, niet voor niets beëindigden beiden op min of meer hetzelfde moment hun loopbaan.
Ga er in eerste instantie niet van uit dat het een renner is, maar iemand die een rol speelt in de entourage van het baanwielrennen. Vervolgens kun je er dan achter komen ‘Oh, hij is vroeger zelf ook prof geweest’.
Punt voor @simplex!
Inderdaad, Noppie Koch. Zijn naam alleen al: pure poëzie.
De quote handelt over de fysieke pijn die hij op oudere leeftijd ondervond. Die pijn was een gevolg van de houding die hij jarenlang had moeten aannemen op de derny-motoren.
Het gemene in de opgave zat hem erin dat Koch zijn carrière uit twee delen bestaat: één als (voornamelijk baan-)renner en één als gangmaker. De meeste van mijn reacties hadden betrekking op dat tweede deel hetgeen tot dubbele bodems leidden (remmen, pedalen rondtrappen, valpartij).
Als renner werd Koch drie maal Nederlands kampioen stayeren en pakte hij twee maal brons op dit onderdeel op het WK.
Als gangmaker wist hij vele renners naar de Europese en wereldtitel te loodsen, zowel bij de profs als de amateurs.
In die tijd, jaren 60 tot en met 80, waren enkele gangmakers minstens zo beroemd als de pistiers. Naast Koch had je natuurlijk ook Bruno Walraven en, iets jonger, Joop Zijlaard, de vader en schoonvader van.
Ik volg het baanwielrennen niet meer zo nauwgezet; zijn er nu nog gangmakers van naam? Het hele stayeren is natuurlijk een stuk marginaler geworden, het heeft plaatsgemaakt voor de keirin op het WK. Je hebt nog een paar kleine derny-criteriums maar dat is het dan. Waar is het Criterium der Azen gebleven? Zal wel weer met geld te maken hebben, maar ik vind het jammer.
Het tot stand komen van deze opgave werd ook ingegeven door nostalgische gevoelens. Mijn eerste kennismaking met het wielrennen was op de baan van het Olympisch Stadion, begin jaren 70, aan de hand van mijn vader. Ik hoef niet te vertellen wie ik toen op de piste voorbij zag brommen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Noppie-Koch_Rein-Tupker_Herculeslaan_Utrecht_Nederland.JPG
Een hele leuke quote die ons veel uitleg / linken opleverde, maar er ingetuind dat het ook iemand (ex toprenner) vanuit de zijlijn kon zijn, die dus wel daadwerkelijk heel lang bleef doortrappen.
3 Jacco van Stierop
3 simplex
2 ZwartebroekengeIetrui
2 Pédaleur de charme
1 RainbowJersey
1 dustin
Een niet zo moeilijk nieuwe quote die uiterlijk zondagavond opgelost moet worden.
‘Als ik de aanval inzet, moet dat met alle wilskracht zijn, met overtuiging en niet uit een soort angst, puur om te zien hoe de andere renners daarop reageren”.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.