Punt voor Jacco.
José de Cauwer sprak in een radio-interview over een van zijn 'finest moments' als renner: de paar dagen dat hij de leiderstrui droeg in de Vuelta, als superknecht van Kuiper. Die leiderstrui is in de loop der tijd een paar keer van kleur veranderd, maar toen (in 1976) was hij geel.
Kuiper behoort tot de eerste helden uit mijn wielerleven. Van de renner De Cauwer herinner ik me niets. Toch vind ik het moeilijk te beoordelen wie van beiden me uiteindelijk meer plezier in de wielersport heeft gegeven.
Kende hem destijds (in het pre-internet tijdperk) ook alleen maar van naam omdat hij bij Post reed. Zelfde gold voor zijn landgenoot Wilfried Wesemael en ietsje later had je de Zwitsers Mutter en Sutter. Kwamen nooit in beeld of in de krant en hadden daardoor op mij een geheimzinnige aantrekkingskracht. Ja, dat waren knechten, werd mij –nog zonder baard in de keel- verteld, maar wat deden die dan?
Jacco van Stierop: 7
Pédaleur de charme: 6
simplex: 5
Vic413: 2
dustin: 2
Wielrennertje: 1
chrisabels: 1
billi 1
RainbowJersey 1
ZwartebroekengeIetrui 1
“Het was een droom die uitkwam en sterke emoties kwamen vrij, maar op de eer die me te beurt viel volgden natuurlijk ook de nodige lasten…”
Hoor ik in deze quote de krekel?
Eén van mijn favoriete aanvallende buitenlandse renners destijds.
Vorige quote had ik ook graag zelf opgelost want mijn eerste en grootste renner is vanaf 1977 ook de man uit Denekamp met eigenlijk een veel grotere erelijst dan Zoetemelk. Dat krijg je vanzelf als je durft aan te vallen en karaktervol en soms doldriest de koers in gaat.
Gelukkig heeft José de Cauwer zich als mentaal, tactisch en als slim ploeglid over hem ontfermd en toen kwamen de echte mooie en hele grote successen.
Ik heb in 1977 op de Alp en daarna in Dijon ook nog even wat steun en moraal kunnen geven ;)
Nee, de quoter moest nog geboren worden toen Odiel overleed. Ik sluit niet uit dat hij in wedstrijdverband wel eens langs diens velodroom is gekomen.
Met Gimondi, Bettini en Wiggins enkele linken, met Criquielion één.
Jullie zitten wel in de goede richting te denken maar kan niet helemaal inschatten in hoeverre jullie daar bewust van zijn.
Qua type komt Bettini het dichtst in de buurt.
@simplex: ik dacht dat hij toen de regenboogtrui droeg, maar ben niet helemaal zeker, maar volgens mij kon Kuiper wel wat morele steun gebruiken toen hij ten val kwam in die laatste bocht naar de finish op Alpe d’Huez. Was jij er toen ook?
Om nog een keer mee te gokken zonder diepgaande en tijdrovende "studie" en uitgaande van de laatste linken ga ik nu maar voor:
Phil Anderson.
Alleen die gemiddelde OPA leeftijd lijkt dan niet te kloppen want Phil is ongeveer van mijn leeftijd en dan ken ik wel vele mede opa's .
Andere reden voor keuze Anderson is een beetje het type renner en toch heel aardig meegedaan in de Vlaamse koersen maar zonder een overwinning in een Vlaams monument.
Voortbordurend op Kuiper in de vorige opgave die hier meer vanaf weet als één der actieve finale mannen of the match in RVV 1985.
Maar 1985 was het jaar van Anderson zijn heel sterke ploeggenoot Vanderaerden, dus helaas geen overwinning voor Phil in RVV.
@Jacco. Brug naar en mijn reactie op je Kuiper opmerking.
Nee Kuiper won de regenboogtrui al in 1975 en reed in Tour 1976 daarmee. Van dit WK-onderwerp heb ik afgelopen jaren al wel eens quotes kunnen plaatsen.
Ik ken Kuiper als renner vanaf OS 1972 en zijn meestal sterk aanvallend stoempen zoals ook in WK Yvoir 1975 en vele malen daarna!
Tot 1977 had ik alleen maar eenmaal Acht van Chaam bezocht maar verder lagen mijn interesses ook op heel ander gebied. Ook op twee wielen maar met een 750cc motorbron besloot ik in 1977 solo een Ronde deel Europa met mijn Moto Guzzi te rijden en via diverse etappes en 6 landen kwam ik de laatste 2 weken uit in Frankrijk. Uiteraard wel bewust om de Tour live te gaan volgen. Geen spijt van gehad want 6 aankomsten samen met 3 supporters van Hennie Kuiper en dan zulke mooie prestaties. Ik was helemaal om en koos definitief voor Hennie (en de wielersport)
Oja en daarom volg is José de Cauwer ook al vanaf die tijd. Vermoedelijk was ik de eerste Nederlander op Wielerflits die ca. 7 jaar geleden deze klasbak kon aanbevelen ;)
Inmiddels zijn er alleen maar 100 % medestanders hier op de site.
Helaas was ik dat jaar ook getuige van de neergaande prestaties van Eddy Merckx, alhier op WF inmiddels door velen weggezet als een volgevreten oliedollars slikkende en destijds ook op ander gebied slikkende?!
Jammer dat Merckx zijn unieke talent, inzet en prestaties na zoveel jaar door deze generatie wordt vergeten. Vandaag lijkt zelfs Adrie van der Poel een volgend slachtoffer van deze onzinkennis van zaken.
Maar de keuze van Hennie Kuiper heeft minder met nationaliteit of ploeg te maken waar het hier meestal bij vele sitebezoekers wel om gaat. (het forumvoorbeeld hoef ik niet te vernoemen)
Wielrennen is talent maar vooral trainen, durven afzien en altijd blijven gaan. Zo nodig wat advies krijgen en ook gebruiken van José Decauwer.
Aanvalluh!
Niks treintjes, hoogtes, pieken, supplementen, twitter :p etc.
Jammer dat deze tijden voorbij lijken.
PS Jacco. In 1977 was ik er dus bij maar dat was wel Zoetemelk die onderuit ging in die laatste bocht (vermoedelijk al van slag (?) door zijn doping geval op Morzine-Avoriaz)
1977 was een mooie tour met TI Raleigh. Didi Thurau gooide t.o.v. Kuiper eigenlijk wel wat roet in het eten, Knetemann was sterk (Cees Bal ook!) en eigenlijk de hele ploeg en het was toen vooral kleinschaliger en vooral gezellig!
Jean Nelissen, Theo Koomen, Heinze Bakker , Dries van Agt , Kneteman, en anderen gezien en enkelen ook gewoon kunnen spreken. Daarna nog diverse malen de Tour bezocht maar het ging er niet op vooruit qua beleving.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.