WF went VV [= Wielerflits Toertocht #9]

1 2 3 4
Senioralex

Deel 2 van Paris-Bruxellles:
Twee dagen voor het vertrek verstuurde ik m'n fiets naar Parijs.Toen ik terug thuis kwam
was er een brief gekomen waarin men me mededeelde dat het Belgische parcours af-
gekeurd was en waarbij een nieuw tracé opgesomd werd.Dit zou extra afgepijld worden...
Het was zowat een ramp;bovendien werd de 285 km liefst verhoogd naar 324 !!! Toen ik
alles nakeek zag ik dat men ons een vreselijke kasseistrook van zo'n 15 km schonk.Als
m'n fiets niet weggeweest was...

Maar nu zat ik op de laatste trein naar Parijs.deze arriveerde in de Gare du Nord om 23 u-
20' en daar kon ik m'n fiets ophalen tot 23 u.30'.....U weet het al:De trein was wat later en
gelukkig kende ik dit station zo goed als dit van Antwerpen,gooide me uit de trein en ren-
de naar de fietsenopslag.De man draaide juist de poort op slot toen ik brulde: Een briefje
van 50 frank deed wonderen en ik had m'n fiets en kon om drie uur starten.Alhoewel....

Laatst gewijzigd
xistnc

Whaha, schitterend Senioralex!

Mooi dat je erbij bent, Greenride. Houd je de datum goed in de gaten? Nu over 2 weken... :|

En Jan-Willem heeft zich vandaag ook gekwalificeerd, dus die haakjes kunnen volgens mij wel weg. :p

(AndriesW)
Bulcke
Greenride
janwillem92
lnnrt
Spartacus
xistnc

Senioralex

Deel 3 van Paris-Bruxelles:
Hoe dichter ik Porte de la Villette naderde,hoe eenzamer het werd.Het was
trouwens 1u.15' toen ik er arriveerde...Het grote café waar ik wat ging drin-
ken was gesloten.Maar een reusachtig gebouw met muren in staal en ruiten
was nog hel verlicht.Het was het "Musée des Sciences et de l'Industrie", en
Alex wou meer weten.Aanpalend was er het Parc de la Villette en daar zette
ik koers naar...
De eerste poort was gesloten,de tweede,wat kleiner,gaf toegang en zo kon ik
dan het museum bewonderen...Niet lang echter want er begonnen twee rijks-
wachters tegen me te roepen, te tieren.Ze leidden me dan naar een gebouw,
naar 'n bureel waarachter een grimmige ambtenaar zat...
Om het kort te maken,ik klapte me er uit,vooral nadat een weggestuurd werd
naar " die poort die niet gesloten was.".Die kwam met hangende poten terug
en vijf minuten later waren we koffie aan het drinken en vertelde "Senioralex"
alles over de "Randonneurs",aan vier aandachtige luisteraars....

Laatst gewijzigd
janwillem92

Haha xistnc, gekwalificeerd nog wel, ik hoop deze weken nog een of 2 keer te fietsen en pak dan denk ik de 105.

Senioralex

Deel 4 van Paris-Bruxelles - Het vertrek.

Na 2 uur kwam er beweging.Er zou vertrokken worden onder de brede brug van de Péripherie,een ring-
weg voor autos en we zouden begeleid worden door zes motos van de rijkswacht en de auto van de in-
richters.Ik had m'n inschrijving gehad en plaatste me tegen de muur van de brug.Er stopte een camion-
ette met Belgische plaat en toen de chauffeur de achterdeur opende zag ik Herman de Munck in een
heerlijk bed liggen (won Paris -Brest - Paris in 1971 en 1983).Ik ging hem groeten en schooide hem een
bus drinken af en vroeg: "Er zit toch niets in,Herman?".
Terug op m'n plaats,kwam er een jonge neger naast me zitten en we waren vlug aan het schateren...
dat trok een derde man aan een lange slungel van de bekende club "Levallois".Van het een kwam het an-
der en we besloten met ons gedrieën bijeen te blijven tot in Brussel.Geen van ons drie had dit al gereden
en toen ze hoorden dat ik de omloop goed geleerd had,twijfelde niemand en benoemden ze mij tot de
"bendeleider" ...
Stipt 3 uur werd er gestart en raad eens wie me kwamen uitwuiven? Jawel,vijf rijkswachters! En dan veel
te snel de Péripherie af,waar dan de rijkwachters van de motors ons uitwuivden en het negertje toch nog
eens vroeg:"Jij kent de weg dus"...Waarop ik antwoordde:" Tuurlijk,ik heb die pijlen zelf geplaatst".

Laatst gewijzigd
Senioralex

Deel 5 van Paris-Bruxelles 324 km...

2 Juli:Zonsopgang om 5u.34'.Dat was niet zo slecht.We reden nog in een groot peloton,waarvan ik vernam dat
er een elitegroepje de benen had genomen.Was normaal,want er waren knapen bij die in augustus Paris-Brest-
Paris zouden rijden.Onze eerste controlepost naderde (was een boerengat waarvan ik de naam vergeten ben)
We waren nog in de grote groep toen we daar aankwamen en een half uur mochten blijven,maar er was dan al
het grootste deel verdwenen.Ik hield me toen nog aan die tijd en m'n uurrooster.De lange werd lastig toen ik
zei dat we vanaf nu alleen zouden rijden.
Hij kroop in m'n achterwiel en kwam er niet meer uit...M'n negerke,een zon die dag,reed derde, kwam naast me
rijden,reed terug derde,maar schuwde duidelijk de lange.Het jong reed goed en het was een plezier om hem te
zien klimmen.Het waren korte klimmetjes,maar de lange loste hier bij.Alex kreeg zorgen,want hij wist dat het in
Waals Brabant veel zwaarder was.

De tweede controlepost was na 200 km. te Bavai,niet ver van de Belgische grens.Je denkt dan aan de eerste weg-
wijzer (285 km.), en die van nu (324 km.)... De herbergier kwam me een hand geven,die kende me van "Le Raid
Ardennais",een pracht driedaagse in de Franse en Belgische Ardennen,die ik driemaal reed; De eerste keer alleen,
Het jaar daarop met twee en nog een jaar later met een groepje,met na afloop een klein feestje in Bavai...Nu zei
hij me "Er staat jullie heel wat te wachten;best van na een kwartier hier op te stappen!!! Als je op dat baantje van
Binche naar links moet,begint de oorlog!!!
Voor we vertrokken zei ik tegen de kleine : "We gaan dikwijls moeten vertragen voor die lange,maar houden ons
woord",iets wat dat jonk dadelijk beaamde.

Maar dat is voor Deel 6 : DE FINALE...

Laatst gewijzigd
Senioralex

Deel 6 :De finale (Aanvankelijk tragisch - later geestdrift en onderscheiding):
We waren dus afgeslagen naar links en kwamen in een andere wereld terecht:een bolle weg met kasseien,twee tot
drie centimeter van mekaar en .....eindeloos.De lange loste en ik riep naar het negertje dat hij door moest rijden,
want vertragen is moord.Ik zag een vlak stuk naast me en remde tot de lange er was;liet hem voorgaan en jaagde
hem op,jaagde hem op...M'n drinkenbushouder rammelde los.Stoppen - helemaal losdraaien - bus in de koerstrui
steken en houder de vrije wereld in.De lange inhalen,roepen en tieren (ze wisten niet dat het 14 kilometer duurde..)

In Ronquiéres blies ik verzamelen en zei tegen het negertje dat hij moest doorrijden,want het werd laat.Ik bleef dus
bij de lange,waar geen woord uitkwam...In Braine-le-Château keek ik op m'n uurwerk en zag het nog zitten...Maar...
Ik zag de lange niet meer!!! Die had zich gewoonweg verstopt,want even hiervoor had ik hem nog gehoord....
Een eindje achter de kerk heb je een joekel van een klim;niet lang maar steil en...met KASSEIEN! Het was de eerste
keer niet dat ik hem deed en ik mompelde "Links houden".Boven staat een rustbank (lief hé) en ik besloot van nog
even te wachten;kon de lange van vér zien aankomen.En ja hoor.Hij kwam aan het klimmetje en kroop te voet naar
boven.En nu komt het: boven sprong hij op z'n fiets en verdween!!!Zonder iets te zeggen dus.Ik at m'n laatste pro-
viand op en reed langs het mooie landschap dat hier volgde naar de Sanatoriumberg.Eens die gedaan reed je naar
de aankomst:Het Terkameren Bos,waar we in een select Restaurant aankwamen.

Op de Sanatoriumberg claxonneerde een auto.Het was Didier de la Rose,die z'n duim opstak en verder reed.Toen ik
de binnenkoer van het restaurant bereikte en afstapte gebeurde er iets wat me tranen bezorgde.Een groep met cen-
traal vooraan Didier en m'n negertje,juichten me toe.Want deze laatste had alles verteld aan Didier,die daarop ant-
woordde met :Het is de oudste deelnemer ook! M'n medaillon (met daarop de Eiffeltoren en Manneke Pis) werd me
overhandigd door (ik denk) Miss Brussel...Aan de laatste( Maar niet te laat!).
De Lange? nooit meer gezien....

Tot daar dan het einde van het verhaal van m'n enige Randonneursrit....Ik hoop dat jullie je vermaakt hebben...

Laatst gewijzigd
lnnrt

Wat een verhaal lex, daar kunnen onze verslagen van V-V niet tegenop vrees ik.

Over V-V gesproken, het parcours is volgens mij ongewijzigd t.o.v. vorig jaar. Dezelfde puntenverdeling voor de heuvels dus? Of heb je nog nieuwe oplopende wegen gevonden xistnc?

@ Janwillem: de 105? Dat wordt een leuke pauze voor je ;)
@ Andries: heb je al een slaapplaats kunnen regelen? Ik kan je helaas niet helpen, of je moet het leuk vinden om 4 à 5 keer eruit te moeten om een kleine te troosten en wiegen. Dan sta ikzelf i.i.g. fris aan de start ;)

xistnc

'@lnnrt
Volgens mij las ik op de website van VV iets over een aantal nieuwe stukjes. Daar ga ik nog ff naar kijken, maar qua bergjes verwacht ik er niks van. Sowieso moeten we nog ff bespreken of we überhaupt aan punten doen, of dat we gewoon gaan cruisen.

Gisteren ben ik richting Posbank gefietst. In het algemeen liggen de wegen en paden er slechter bij. Het eerste stuk van de Emmapyramide is bijvoorbeeld aan de rechterkant echt abominabel.

lnnrt

Wat dan? Scheuren en gaten in het asfalt? Of is V-V een kasseiklassieker geworden ;)

Edit: zó, 200 km. Netjes! Ik begin steeds meer op te zien tegen 8 april...

Laatst gewijzigd
xistnc

Ja, dat deed goed pijn! 's Ochtends windstil of hooguit 1Bft in de rug, 's middags 3+Bft tegen op de terugweg, terwijl de kms en hms toch al hun tol eisten...

Scheuren en gaten in het asfalt, inderdaad.

Qua route zie ik alleen, dat het stuk direct na de start weer is zoals het tot 2 jaar terug was. Dus zonder het lusje noordwaarts (Emminkhuizen/Overberg), we steken direct door naar de voet van de Amerongseberg. Verder is het parkoers precies zoals mijn Strava dat van vorig jaar heeft onthouden. Totale afstand 137km, vorig jaar zaten we net onder de 140.

Laatst gewijzigd
xistnc

Langer dan 3 dagen vooruit moet je niet kijken natuurlijk, weet ik ook wel. Maar dit ziet er toch veelbelovend uit!

Bulcke

Het lijkt er op dat het geen epische tocht gaat worden inderdaad. En dat is wel zo goed voor de sfeer :-)

Laatst gewijzigd
AndriesW

Nee, ik heb nog geen slaapplaats gevonden.

lnnrt

Je zou dit nog kunnen proberen: https://www.warmshowers.org/

Greenride

Ik ga hem niet vergeten jongens, hij staat in mijn agenda ;p.

Krijgen we nog meer volk mee? Effe aanhaken jongens!

xistnc

We gaan 'm episch maken, Bulcke!

Daan°

Balen zeg, 8 en 9 april is het openingsweekend van mijn werk: Mantel Tweewielers!
Ik moet dan werken, helaas, veel plezier! Kom anders even langs bij Mantel ;).

xistnc

Even wat quotes van vorig jaar, vooraf. Toch leuk om terug te lezen :p

6 graden, windkracht 6 en hagel graag. Feest op de Grebbedijk!

.
Ooit, ooit, zal ik alle moed bijeen rapen om hier terug te keren. Maar ’t zal nog niet voor dit jaar zijn

.
Het hoeft toch niet altijd op het scherpst van de snede?

.
Ik ga gewoon de hele rit in het wiel van Greenride zitten.

.
Helaas, helaas. Was graag geweest maar moet werken. Volgende keer neem ik op tijd vrij!

@lnnrt, goed onthouden wie er allemaal zeggen dat ze volgend jaar erbij zijn

.
Leuk die pronostiek, voor wat het waard is.

.
is dit jaarlijks of periodiek?

Bulcke

Haha. Mooie bloemlezing xistnc.

[indekmodus]Ik hoop dit weekend nog wel even wat meters te kunnen maken. Woensdag 65 kilometer gereden en dat voelde ik al goed [/indekmodus]

Man, wat heb ik er zin in. Lekker de heuvels op knallen en al stukzitten op de posbank en dan, met een extra armstrong-pauze afzien op de terugweg. Wat een fijn vooruitzicht

xistnc

'@Bulcke
Als de weersverwachting voor komende zaterdag wat verbetert, is dit misschien iets.

lnnrt

Haha, mooi die quotes xistnc! Volgens mij zijn er nog wel wat meer toezeggingen uit het topic van vorig jaar te vissen.

En wat m'n eigen quote betreft, die geldt dit jaar weer :)
Nu maar hopen dat Greenride goed in z'n agenda kijkt ;)

Bulcke

Zeker een leuke optie. Denk toch dat ik zondagochtend een stukje ga fietsen met wat mensen uit de buurt

Senioralex

Jaloers zijn mag niet,alhoewel...

lnnrt

Komt er nog een voorbeschouwing van het parcours en de favorieten? ;-)

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.