Wielermaster CQ-spel 2019

1 2 3 4 ... 21 22
elrio

Ik denk dat als je onder de 22 deelnemers gaat je de dynamiek van het bieden heel erg verandert. Bij 24 deelnemers is er een krapte op de markt voor "dure" renners omdat het nou eenmaal beter is om je budget op te maken (vraag maar aan Gerrit Glomser). Dit voegt naar mijn idee iets toe aan het spel. Het zorgt ervoor dat je in het begin niet te laag moet bieden omdat je anders aan het kortste eind trekt en je in de latere biedrondes in de problemen komt, omdat je nog veel budget hebt maar er geen dure renners meer zijn. Als je met slechts 16 spelers zou spelen, kun je de eerste rondes laag bieden omdat, als je overboden wordt, je bijna zeker weet dat je in latere rondes toch nog makkelijk je budget kan opmaken, omdat er geen krapte in de markt is. Iets minder dan 24 kan misschien wel zonder het spel te veel te veranderen, maar 16 lijkt mij te laag of je zou de teams aanmerkelijk groter moeten maken (en ook de budgetten).

KJP

Eens, het bieden met 24 teams lijkt me essentieel. Het enige wat nog te overwegen zou zijn is het budget iets opvoeren naar 7250 op een gegeven moment omdat er vergeleken met de eerste editie wel een aantal races bijgekomen zijn en ook races zoals de WT3 zijn die nu zwaarder meetellen.

Als je kijkt dat je in 2015 de eerste 100 renners op de CQ lijst bijvoorbeeld 91645 punten verdeelde en dat in 2018 98392 was zou je dat nog kunnen overwegen, als die krapte echt gevoeld wordt, maar ik heb het daar eigenlijk niet echt mee eens.

Het spel dwingt je om na te denken welke renners jij het beter ziet doen, wat je ze dan waard vind, maar ook om na te denken welke renners mogelijk niet zo heel erg in trek zijn.

Laatst gewijzigd
elrio

Inflatie-correctie :)

hofsje

Ik doe graag weer mee

elrio

Opvallend dat alleen 123poetertjes zich (nog) niet weer heeft ingeschreven, toch degene die de eerste editie heeft gewonnen.

Edjahh

Dat komt nog we verwacht ik.

123poetertjes

Hooiiii. Ik ga er even een jaartje tussenuit hier denk ik. Waarom? Omdat ik vorig jaar dus niks in het topic gepost heb, srsly geen enkele letter sinds het begin van het spel (al heb ik het wel gevolgd hoor). Dan sta ik graag mijn plekje een jaartje af aan iemand die enthousiaste verhaaltjes schrijft, da's toch het belangrijkste aan dit topic.

Veel succes allemaal! <3 En als het bij mij weer begint te kriebelen dan doe ik volgend jaar graag weer mee hoor!

Gerrit Glomser

Ik zou inderdaad erg graag naar 16 gaan. Dan wordt het een stuk eenvoudiger om een representatief team samen te stellen. Het spel is nu erg lastig vanwege de krapte op de markt. Als je in het begin te weinig renners binnenhaalt, heb je feitelijk al verloren. Het bieden is dan ook veruit het belangrijkste onderdeel van dit spel (zo niet het enige), daarna is het niet meer dan volgen van koersen. Als je dat te eenvoudig maakt wordt het spel ook minder interessant. Al is een team met nauwelijks kansen wel iets minder, maar ik heb toch enkele renners nu iets beter gevolgd dan anders, omdat ze hier in mijn team zaten.

Luuuuuuukk

Niet helemaal eens met Glomser. Mijn biedingen verliepen ook redelijk dramatisch, maar ik ben toch mooi op het podium geëindigd, zij het ook tegen eigen verwachtingen in. Ik vind het juist zijn charme hebben om risico’s te moeten nemen

Wielervolger

Dus dan mag ik meedoen?
Ik ben het ook niet eens met Gerrit Glomser, bij 16 spelers is er te weinig uitdaging aan omdat er veel meer keuze is.

Wat ik wel graag zou willen veranderen volgend jaar is dat niet alle oude spelers voorrang krijgen bij inschrijving maar enkel de eerste 10 uit de rangschikking + de organisator uiteraard.

elrio

'@Wielervolger je bent toegevoegd aan de lijst met spelers.
Dat 23 van 24 weer meedoen vind ik enerzijds een heel goed teken want dat betekent dat het spel geapprecieerd wordt, anderzijds is het wel jammer dat daardoor 5 mensen teleurgesteld worden die op de wachtlijst staan. Misschien moeten we op een gegeven moment inderdaad een discussie voeren hoe het systeem misschien op een andere manier in te delen, maar ik denk niet dat dat voor dit jaar gaat lukken.

Voor de 24 mensen die op de lijst staan, denk alvast na over je biedingen, dan kan de eerste ronde snel worden afgehandeld. Even ter herinnering voor de eerste ronde:

- alleen bieden op de top 200
- niet meer dan op 12 renners bieden (minder mag wel)
- niet meer dan 7000 in het totaal bieden
- altijd meer of evenveel bieden als de huidige CQ-score

KJP

Kunnen we al gaan bieden? Denk niet dat de top-200 nog veranderd door Fuzhou. ;)

elrio

Nee we houden ons gewoon aan 20 november.

Gerrit Glomser

'@wielervolger

Dan ben je het dus met mij eens want ik gaf aan dat je met 16 renners te veel keuze hebt en er daardoor dus te eenvoudig is. Maar omdat ik de vorige editie laag ben geëindigd zou mij dat juist meer kans geven. Al zou iedereen dan veel meer kans hebben op een goed team, vanwege die te grote keuze.

Javier

'@Elrio

Ik ben het idd met je eens! Ik vind het best jammer, heb vanaf het begin af aan elke editie meegedaan. Helaas vorig jaar de deadline moeten missen. Dat zou dus betekenen dat ik ook de komende jaren waarschijnlijk niet meer mee zal kunnen doen.

el canibal

misschien is er nog een concept te verzinnen met een transfermarkt in augustus? beetje gelijk aan de werkelijkheid en een mogelijkheid om renners met hartritmestoornissen (ik noem geen namen) te dumpen

hartstikkebedankt

Jammer dat er in dit spel slechts plek is voor 1 nieuwe speler ten opzichte van 2018 maar so be it.

the rover

ik wil ook wel een poging wagen

the rover

waarom bij 30 deelnemers geen 2 divisies maken en op het einde van het jaar werken met stijgers en dalers?

elrio

Zoals al eerder aangegeven in dit forum, is de dynamiek van het bieden erg afhankelijk van het aantal spelers, bij te weinig spelers verdwijnt de drijfveer om in de eerste rondes genoeg te bieden omdat het toch wel lukt om je team goed compleet te maken aan het einde (er is immers meer keus).

KJP

Ik zou nog eerder naar 1 divisie met 30 teams gaan en dan 6000 punten dan naar 2 divisies van 15. Dan zou het spel echt geen klap meer aan zijn en is de kans super groot dat die een waanzinnige uitschieter hadden niet eens gekozen worden.

Dit spel is gewoon een soort koehandel met wielrenners. Je moet inschatten wat de rest gaat bieden en dan net iets efficienter dan de anderen je team gaan samenstellen (+ je moet natuurlijk goed inschatten welke renners stappen gaan maken). Als je bij koehandel al 60% kans hebt dat je de paarden binnen haalt is daar ook geen reet meer aan. :)

hartstikkebedankt

Kortom, in plaats van het budget voor inflatie te corrigeren zou er ook gedacht kunnen worden aan een paar meer deelnemers hint hint :D

Nee maar gekheid, ik snap dat elrio dit spelletje dat goed in elkaar lijkt te steken op de traditionele manier wil handhaven.

Joop Zoetemelk

Leuk dat het spel nog altijd bestaat jongens! :D
Dat het spel in grote lijnen hetzelfde is gebleven zoals ik hem aan jullie heb overgedragen.

"De werkelijke reden dat ik het stokje wel over moest geven was dat Wielermaster CQ op 9 September 2012 een herseninfarct kreeg en zich met moeite kon profileren, de vermoeidheid speelde daar een grote rol in."

Mocht er een keer een plek vrij komen dan lijkt het mij leuk om als deelnemer mee te kunnen doen.

Momenteel ben ik ook erg actief met het Peloton-game..

M.v.g. Melvin

Laatst gewijzigd
Joop Zoetemelk

Leuk dat het spel nog altijd bestaat jongens! :D
Dat het spel in grote lijnen hetzelfde is gebleven zoals ik hem aan jullie heb overgedragen.

"De werkelijke reden dat ik het stokje wel over moest geven was dat Wielermaster CQ op 9 September 2012 een herseninfarct kreeg en zich met moeite kon profileren, de vermoeidheid speelde daar een grote rol in."

Mocht er een keer een plek vrij komen dan lijkt het mij leuk om als deelnemer mee te kunnen doen.
Momenteel ben ik ook erg actief met het Peloton-game..

M.v.g. Melvin.

the rover

hallo is er nu al beslist met hoeveel deelnemers het spel dit jaar gespeeld gaat worden en kom ik eventueel op de reservelijst terecht?

1 2 3 4 ... 21 22

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.