Team Jumbo-Visma 2020

1 2 ... 9 ... 396 397
kelderfan

'@S.Morgenstern
Quote:"Volgens mij is het voorstel om hun programma aan te passen en ruimte te maken voor meer kleinere koersen. Daarvoor zouden dan enkele pure knechten extra gehaald moeten worden."
Sorry ik volg dat niet helemaal. De ToC vervangen door de Tour of the Alps en 4 Jours de Dunkerque vervangen door Yorkshire is gelijk aan ruimte maken voor meer kleinere koersen.
Je haalt Foss en Harper, die voor hun ontwikkeling baat hebben bij wat kleinere koersen en daarbij dat renners als De Plus, Kuss, Tolhoek en Vingegaard ook hun kans moeten krijgen om in de wat kleinere koersen {ook WT-koersen als de ToP/Binckbank.
Met 1 klimmer meer kun je makkelijk enkele kleinere koersen toevoegen. Daar heb je echt geen meerdere pure knechten voor nodig.
Stel dat TJV vol gaat voor de Giro en TdF. Dan kom je nu 1 klimmer tekort, omdat Giro en TdF moeilijk zijn te combineren en juist voor die renners, die de OS gaan bestrijden is dat problematisch.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Volgens mij heb ik het gewoon in het algemeen gehad over het kopmanschap ambiëren. Het belangrijkste is denk ik wat je uit deze interviews kan halen is dat De Plus een teamspeler is, hij zal geen kopmanschap gaan opeisen, denk ook niet dat dit überhaupt speelt bij TJV. Hij gaat zijn kansen gewoon krijgen... en daar is ruimte genoeg voor en uiteindelijk ook in de grote rondes. Als je kijkt hoe het beleid is bij de ploeg, de manier waarop ze renners selecteren (niet alleen op talent, maar ook op hoe bereid ze zijn om onderdeel uit te maken van het team en het teambelang voorop te stellen. Bereid zijn om te leren en open te staan voor nieuwe trainingsvormen) dan kan je toch alleen maar constateren dat de kans dat renners ontevreden weglopen vrij klein zal zijn. Natuurlijk gaat het gebeuren dat renners eens elders hun heil gaan zoeken omdat ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging, maar niet vanuit onvrede denk ik.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Kelderfan als de ploeg zou weten dat ze een klimmer te kort zouden hebben voor de Giro of Tour dan hadden ze toch wel een extra klimmer gehaald. Of denk je dat ze bij TJV niet kunnen tellen of dat ze straks opeens er achter komen dat ze geen genoeg klimmers hebben, want een selectie samenstellen dat je gewoon uit de losse pols. Ik begrijp niet waarom hier allemaal problemen en hobbels op de weg worden gezien terwijl ze er binnen de ploeg blijkbaar denken dat dit de selectie is waarmee het moet gebeuren.

S. Morgenstern

Dus ze komen nu één klimmer tekort voor de ambities in de Giro en Tour en tevens zou één knecht erbij al genoeg zijn om enkele kleine koersen aan het programma toe te voegen voor De Plus, Kuss, Vingegaard, Tolhoek, Foss en Harper!? Dat lijkt me met elkaar in strijd te zijn.

Tevens is het inderdaad nogal merkwaardig om te denken dat ze bij de ploeg zelf slecht in kunnen schatten wat ze nodig hebben voor hun programma.

Laatst gewijzigd
Witte Trui

Ik ben wel benieuwd naar de puzzelstukjes die TJV (Zeeman en consorten) voor zich hebben liggen. Hier wordt volop gespeculeerd over de uitkomsten, maar waar hebben we (eigenlijk) mee te maken?

Zelf verwacht ik de volgende overwegingen:
1) tussen slotdag Tour en wegwedstrijd OS zitten 6 dagen.
2) tussen slotdag Tour en Olympische tijdrit zitten 10 dagen
3) TJV heeft 3 kopmannen voor het klassement. Logischerwijs rijden zij alledrie 2 grote rondes (wellicht andere overweging gezien OS)
4) Dumoulin nog geblesseerd; tijdig goed genoeg als kopman?
5) TJV heeft één topsprinter. Rijdt normaliter de Tour. Bij géén Tour: 2 grote rondes om kopman- waardig programma te bieden?
6) Groenewegen heeft een trein nodig / wil een trein (3 renners?)
7) Roglic wil een trein / volledige ploeg?
8) Sponsorverwachtingen? Tour winnen? Tour/grote ronde winnen met Nederlander?
9) renners uit 2e lijn (voor zover je daarvan kunt spreken) kansen in grote rondes bieden? Van Aert / Teunissen / de Plus?
10) Jongere talenten / renners uit 2e lijn kansen op rijden grote ronde bieden? (Vingegaard, Harper, Bouwman, Eenkhoorn, van der Hoorn)

Ik puzzel hier graag op, maar het is een lastige opgave en vergt 'people management skills' denk ik.

Witte Trui

Uitkomst van bovenstaande puzzelstukjes is dan wellicht:

Giro met 1 klassement kopman (Kruijswijk / Dumoulin (mits fit genoeg) + 3 knechten (2x klimknecht, 1x krachtpatser á la Hofstede), Groenewegen + 2 knechten (en tempobeul klassementsrenners). Eventueel 'joker' voor klassement

Tour met kopman Roglic voor het klassement (afgedwongen afgelopen jaar) en vrije rol Kruijswijk óf Dumoulin (degene die geen kopman was in Giro) + volledige ploeg op klassement (eventueel Van Aert met vrijheid voor eigen kans, daar wij hij niet hoeft te knechten)

Olympische spelen piekmoment voor Roglic en Dumoulin (in overweging voor Dumoulin; is Tour dan verstandig?).

Vuelta met 1 kopman voor het klassement en secondant/joker (mits nog goed ná Tour / OS) + Groenewegen met 3 volwaardige knechten.

Ik denk dat wanneer Roglic absolute kopman Tour is en OS rijdt, hij het ook bij 1 grote ronde kan houden. Van de 3 klassementsrenners is hij namelijk ook degene die in overige koersen voor de winst meedoet en dus andere wezenlijke doelen kan hebben. Dumoulin (mits tijdig fit) en vooral Kruijswijk zijn het type renner dat de grote rondes zou moeten rijden (hoofdmoot seizoen).

Wanneer je op deze wijze redeneert, rijdt de ploeg iedere grote ronde óók om het eindklassement te winnen. In mijn optiek is er niet of nauwelijks plek voor 'leerplekken' in die selecties. Groenewegen zal de best beschikbare ondersteuning mee willen/krijgen (Roosen, Teunissen, Martin, Janssen). De klassementsrenners idem dito (en dat zijn geen renners als Eenkhoorn, Vingegaard, Foss en wellicht zelfs Bouwman en Tolhoek).

kelderfan

Quote:"Tevens is het inderdaad nogal merkwaardig om te denken dat ze bij de ploeg zelf slecht in kunnen schatten wat ze nodig hebben voor hun programma."
Bij is alles merkwaardig … als niet in je kraam te pas komt., zoiets.
Er wordt nergens gesteld, dat de ploeg niet kan inschatten. Het programma zal eerder kleiner worden met de huidige bezetting en de OS in het achterhoofd. Dat gaat m.i. ten koste van de jonge komende mannen. Want ik heb gesteld, dat met de komst van Tom de kans, dat De Plus en Kuss kansen gaan krijgen om zich op WT-niveau te tonen, kleiner wordt of je moet enkele kleinere koersen toevoegen.

kelderfan

'@Witte Trui
De teamleiding wil toch graag met twee kopmannen de GT's rijden op de Ineos-manier.

KJP

Het zijn wel interessante gegevens, maar op zich zou je met een paar kleine beslissingen denk ik een hele hoop wensen kunnen invullen, en iedereen voor een groot gedeelte bieden wat ze willen het komende seizoen.

Bij een Roglic:
Lijkt me duidelijk dat hij qua prestaties de voorkeur moet krijgen en dus eerste keus moet hebben. Het is duidelijk gebleken dat hij een voorkeur heeft voor de Tour, dus daar zou ik zijn programma op afstemmen. Afhankelijk van hoe hij uit de Tour/OS komt kun je hem dan naar de Vuelta sturen. Maar beter lijkt me via een break naar het WK en het Italiaanse najaar te gaan. Roglic verdient gewoon een hele ploeg om zich heen, en ik denk dat de beslissing om Groenewegen dan niet mee te nemen genomen moet worden.

Bij een Kruijswijk:
Lijkt me goed om hem in een rol als schaduwkopman aan de Tour te laten starten, en dan vervolgens mogelijk naar de Vuelta toe te werken. In de rondes van een week is Kruijswijk geen wereldtop, dus daar waar je hem inzet kun je gewoon van start gaan met een gedeeld kopmanschap, en dat kan dan voornamelijk de Plus zijn en af en toe een keer een Kuss, Vingegaard, Tolhoek en afhankelijk van de groei Harper en Foss in vrije rollen.

Bij een Dumoulin:
Het lijkt me bij hem het beste om zo vroeg mogelijk weerstand tegen te gaan komen. Wellicht gewoon zuinigjes beginnen in een TdU, en dan via een rustige periode in Februari via de Italiaanse Maart en April koersen richting een Giro gaan werken. Dan kan hij zich daarna optimaal voorbereiden op een tweede blok met OS/Vuelta?/WK. Ik denk dat het sowieso goed is voor Dumoulin om eens wat meer te koersen in het voorjaar dan hij bij Sunweb deed, een daar ook voor resultaten te gaan. Heb het gevoel dat de voorzichtige aanloop naar grote rondes hem vaak ook veel plezier heeft gekost in het koersen.

Bij Groenewegen:
Dan dus in eerste instantie via het voorjaar naar de Giro en gewoon een leuk najaarsprogramma aanbieden met Londen, Hamburg etc. erin. Dit jaar lijkt de Tour me gewoon een ronde waar je vol op een klassementsman in moet zetten als je Roglic in de gelederen hebt, en ook nog Kruijswijk als backup.

Bij de Plus:
Ik zou hem achter de hand houden indien Dumoulin wat tegenvalt in het begin van het seizoen, en dus vooral koppelen aan Dumoulin tot en met de Giro. In principe dus als backup, maar daar waar Dumoulin te kort komt kan hij de gaten proberen te vullen.

Dan zou je dus uit kunnen komen op:

Giro:
Dumoulin
Groenewegen
Teunissen
Grondahl Jansen
Laurens de Plus
Robert Gesink
Jonas Vingegaard
Jos van Emden

Een hele uitgebalanceerde ploeg, met behoorlijk wat power als knecht voor Dumoulin, maar ook heel wat trein voor Groenewegen. Teunissen en Grondahl zijn erg sterk en kunnen best een tijdje mee. Gesink en Vingegaard halen weer een steeds beter niveau en zullen met regelmaat bij de laatse 20-30 zitten. En met De Plus zou Dumoulin een absolute meesterknecht moeten hebben.

Voor de Tour:
Primoz Roglic
Steven Kruijswijk
George Bennett
Sepp Kuss
Robert Gesink
Antwan Tolhoek
Tony Martin
Wout van Aert

Gewoon een super sterke ploeg op papier. Twee kopmannen die bij de beste 5-8 renners horen, een Bennett die vaak bij de laatste 15 over moet kunnen blijven en met Gesink/Kuss en Tolhoek nog drie mannen die behoorlijk lang mee kunnen. Tel daar de power van Martin en van Aert bij op en je hebt gewoon een supersterk team. Van Aert zal dan veel met Gesink en Martin moeten doen die de aankomsten die hem liggen, maar dat lijkt me prima.

Ploeg Vuelta:
Steven Kruijswijk
Tom Dumoulin
Laurens de Plus
Chris Harper
Koen Bouwman
Tobias Foss
Pascal Eenkhoorn
Timo Roosen

Als je voor Groenewegen kiest zou je hier het onderste gedeelte deals kunnen vervanger voor de trein, maar de Vuelta is op voorhand vaak niet een ronde die Groenewegen echt ligt, dus een andere najaar voor hem lijkt me beter. Met Kruijswijk en Dumoulin heb je twee kopmannen, maar je kunt er ook nog voor kiezen om De Plus in het begin niet te veel op te gebruiken en te kijken hoe de ronde zich ontvouwt.

In de aanloop naar de Tour zou je er eens voor kunnen kiezen op Roglic bijvoorbeeld de Dauphine te laten doen met de wat lichtere knechten als Harper, Bouwman, Foss. Ik denk dat hij daar nog steeds best wel wat steun aan kan hebben, en dan kun je renners als De Plus, Kuss, Tolhoek vrijheid geven in Zwisterland. Ook in de blokken in Maart/April liggen die mogelheden er. Daarnaast kun je dan mannen als Harper en Foss eens kansen geven in de ronde van Polen die vroeger valt.

Ik denk dat je daarmee prima iedereen tevreden kan houden. Hooguit dat Groenewegen er behoorlijk van zal balen, en dat Bennett wat minder kansen krijgt dan hij zou willen. Dat is een prijs die je moet betalen, maar Groenewegen heeft dan verder buiten de Tour wel overal de keuze waar hij wil starten.

kelderfan

'@KimJungPoels
Groenewegen kijkt met Amsterdamse humor naar de onderste alinea. Die gaat knallen in de Giro.

kelderfan

Die arme Lars Boom is nog steeds niet onderdak. Boeh. Als oude renner van de club is dat niet goed.')

Stoempie

En toch zou het m.i logischer zijn dat Groenewegen de Vuelta rijdt.

kelderfan

'@Michiel De Rooij
Ik weet 't niet of Dylan Groenewegen iets kan betekenen in de Vuelta. Met die korte ritten wordt 't aanpoten om op tijd binnen te zijn. Dan zie ik hem eerder in de Tour de Pologne acteren, want daar kan hij wel meedoen. In de Giro krijgt hij meerdere kansen om te sprinten voor de zege.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Zullen we eerst eens het parcours afwachten van de Vuelta voordat je die conclusie kan trekken....

S. Morgenstern

De start in Nederland zal sowieso wel kansen geven voor Groenewegen en het lijkt het me onwaarschijnlijk dat er daarna in Spanje geen ritten meer voor hem bij zullen zitten. Bergritten met van begin tot eind zware beklimmingen, waarin het vechten is met de tijdslimiet, zijn in de Vuelta daarnaast ook nooit dikbezaaid.

Laatst gewijzigd
kelderfan

De Vuelta wordt tegenwoordig gereden met korte ritten en meerdere ritten bergop en steil. Als er oorlog wordt gemaakt heeft Dylan geen schijn van kans en wie blijft er dan bij hem.
Maar goed die conclusie kan nog wel even wachten natuurlijk.
Het kan natuurlijk zijn dat er een aanvallend team wordt afgevaardigd i.v.m. de OS.

Stoempie

Wat Morgenstern zegt. Plus, het is de 'minste' van de 3 grote rondes en waarschijnlijk rijdt de kopman de Vuelta als 2de grote ronde vh jaar.

S. Morgenstern

In de Vuelta worden tegenwoordig ritten gewonnen door sprinters als Jakobsen. Dat die op dagen waarop er oorlog wordt gemaakt kansloos zijn, is niet uniek aan de Vuelta en voor sprinters ook niet waarop ze worden beoordeeld.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Om eens een beetje inzichtelijk te maken hoeveel ruimte er zit in een ploeg van 27 renners die zo'n 70 koersen moet gaan rijden (dit jaar waren het er 66) heb ik eens een overzichtje gemaakt van het aantal koersdagen die de renners van TJV afgelopen jaar gereden hebben en dan zie je dat daar nog best wel wat speling in zit. 3 renners hebben 80 of meer koersdagen gemaakt, tegenwoordig zit een renner zo rond de 65-70. Klassieke renners gemiddeld meestal iets meer dan de klassementsmannen. Teunissen was de grootste veelvraat met vlak daarachter de diesels Van Emden en Martin.

BENNETT George 76
 BOUWMAN Koen 78
 DE PLUS Laurens 57
 DE TIER Floris 48
 EENKHOORN Pascal 56
 GESINK Robert 48
 GROENEWEGEN Dylan 73
 HOFSTEDE Lennard 66
 JANSEN Amund Grøndahl 79
 KRUIJSWIJK Steven 54
 KUSS Sepp 73
 LEEZER Tom 67
 LINDEMAN Bert-Jan 73
 MARTENS Paul 60
 MARTIN Tony 81
 OLIVIER Daan 9
 POWLESS Neilson 65
 ROGLIČ Primož 69
 ROOSEN Timo 56
 TEUNISSEN Mike 86
 TOLHOEK Antwan 68
 VAN AERT Wout  31
 VAN DER HOORN Taco 59
 VAN EMDEN Jos 82
 VAN POPPEL Danny 50
 VINGEGAARD Jonas 42
 WYNANTS Maarten 59

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Nog een leuk artikel over de TTT van TJV in de Vuelta, in ieder geval over de oorzaak van de val. Het was in ieder geval geen lekkend zwembadje maar helaas krijgt de auteur ook weer niet de volledige waarheid boven water. Maar leuk om te lezen

peerduell

'@assen(09/11) Dank nog voor je info, ga er iets over lezen. Wat ik wel “grappig” vind is dat niet bijdragen rationeel is, als ik je goed begrijp.

Stoempie

Thanks Rahimns. Daar zit geen woord Spaans bij. Blijft idd de vraag open wie we de zwarte piet moeten toespelen. Hopelijk weten we 5 december meer.

Rawolf

In het zwembad artikel 'vliegticket naar spanje is te duur' .... spendeert vervolgens wel weken aan een onderzoek, die freelancers van tegenwoordig :p

Stoempie

Idd. Free Lance! 😎

kelderfan

'@S.Morgenstern
Quote:"In de Vuelta worden tegenwoordig ritten gewonnen door sprinters als Jakobsen."
Ja Rit 4 Cullera › El Puig 175,5 km en Stage 21 » Fuenlabrada › Madrid {zo'n rit waar op de TdF manier wordt gereden met sekt of zoiets. Maar goed dat moet Dylan ook lukken, maar dan kiest hij toch liever voor de TdF.
@Michiel De Rooij
Het is wel de minste van de drie, maar toch niet onbelangrijk om te winnen. Zeker nu Roglic met de winst is gaan strijken.
@rahimns
Goed overzicht en niet onbelangrijk. Hopelijk heb je gelijk met 70 koersen. Want dat zijn er 4 meer. Ik ben voor.

1 2 ... 9 ... 396 397

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.