Even iets heel anders over kopen:
Waar halen jullie eigenlijk onderdelen (banden/ketting/cassette etc) voor je fiets? Zelf wacht ik altijd koopjes af bij Futurumshop of Math Salden (heb daar ook een goldcard), maar geen idee hoe je eigenlijk het goedkoopst af bent.
En nog iets: verslijt je frame eigenlijk? ik heb nu een frame van 5 jaar oud, maar gaat dat op den duur niet kapot, en hoe kan je dat weten? Ik ben altijd bang voor zo'n moment van volgens mij Jens Voigt, dat er ineens wat afbreekt en je met een loeisnelheid een stuk uit het afvalt hapt.
'@ stelvio:
boerenkool heb ik wel zin in, maar ik vind het nog iets te vroeg. goeie boerenkool heeft toch een nachtvorstje nodig dan is ie veel lekkerder. ik denk dat ik maar voor spinazie ga.
@ topicstarter:
hebben jullie ook gratis verzendkosten? jullie liggen een beetje uit de (mijn) buurt.
Mijn favoriete maaltijd?
Tomaten-groentensoep vooraf (met veel groenten, ballen en liefst een beetje dik.
Zuurkoolschotel: op de bodem van een ovenschaal gehakt of kip, daarop zuurkool, dan ananas, dan een laag aardappelpuree en dan een beschuitje eroverheen kruimelen.
Een 'tussendoortje' met gestoofde peren.
Als 'toetje' apple crumble met vanillevla.
En dan de rest van de week uitbuiken en op bed liggen! Soms is het jammer dat m'n maag maar een beperkte inhoud heeft, want schransen is soms best fijn.
'@Stelvio-fan, ik ben een groot zuurkool fan, vooral omdat het met zoveel te combineren is. Laatste keer heb ik peer-kaneel bij de zuurkool gedaan.
En het makkelijkste gerecht wat ik lekker vind, is broccoli met als het klaar is kruidenkaas er doorheen en dan pasta erbij. Eventueel hamblokjes er doorheen aan het eind. Misschien een leuk idee voor mensen die niet zo veel tijd/zin hebben.
Leuk topic! Ik las de titel net als 8.6 verkeerd om er vervolgens achter te komen dat het topic nu alsnog is wat ik er van verwachtte.
Gisteravond heb ik barszcz gemaakt, een Poolse rode bietensoep. Erg lekker! (rode bieten, winterpeen, ui, bleekselderij, runderbouillon, laurier, piment, zout, peper en een beetje citroensap)
'@8.6: hier nog een kook-liefhebber op het verkeerde been....
@stelvio: warm fruit in combinatie met aardappels en groenten (of pizza): SMERIG! ;)
Kooktip: Marrokaanse keuken.
Kooptip: mantel.com (of het goedkoop is weet ik niet, maar voor een leek als ik wel handig dat ze, misschien alleen in mijn beleving, iets minder keus hebben als futurumshop)
bij ons in de familie circuleren oudhollandsche recepten van grootmoeder zoals erwtensoep waar ze twee dagen mee bezig zijn om m te maken, balkenbrij, en natuurlijk de groentensoep met ballen. helaas zijn die van moeder op dochter gegaan, dus zelf kan ik die niet maken.
wel kan ik een heerlijke chili con carne maken, met tegen de 30 ingrediënten waar je ook een paar uur mee bezig bent en dan nog een dag moet laten staan om de smaken de kans te geven zich wat meer met elkaar te vermengen. ook staan mijn ovenschotels (waaronder natuurlijk zuurkool maar ook bijvoorbeeld Zuid-Afrikaanse bobotie), pasta's (ook alles zelf maken) en wokgerechten op een hoog niveau. simpel aardappels, groenten en een stukje vlees klaarmaken heb ik dan weer een broertje dood aan.
Vroeger kookte ik vrij gemakzuchtig, pakje kopen, ingrediënten achterop toevoegen en klaar. Inmiddels 3 jaar geleden gestopt met het gebruiken van pakjes. Sindsdien vooral heel veel bezig met kruiden. Een van m'n favorieten is gerookte paprika poeder, dat doet het erg goed in goulash of chili con carne. Ik houd me meestal niet echt strak aan recepten maar breng het op smaak naar wens.
In mijn familie hebben we trouwens ook een erwtensoep :-). Wel een iets snellere versie zo te lezen, hoewel die de tweede en derde keer eten bij ons ook steeds lekkerder smaakt.
Dat chili recept wil ik eigenlijk wel graag 8.6. Love a good chili.
Hier in huis is nog nooit een aardappel gekookt, behalve voor gado gado. Ik eet eigenlijk altijd Indisch of pasta. Als er dus liefhebbers zijn van de Indische keuken.. geef maar een schreeuw. Stukje beter dan de boemboes van conimex zullen we maar zeggen. En veel makkelijker dan de meeste belandas denken.
Een lekker en simpel Italiaans gerecht doet het ook altijd goed hier. Mochten jullie daar nog aanraders voor hebben hoor ik het echt graag.
'@ klootje:
ik heb ooit het beste van 2 recepten voor chili samengevoegd, en het resultaat was voortreffelijk en sindsdien maak ik hem zo:
ingrediënten:
2 middelgrote uien (ik geef zelf de voorkeur aan rode uien)
1 rode paprika
1 groene paprika
1 teentje knoflook (of een paar als je het niet erg vind om uit je bek te meuren de volgende dag)
olijfolie
2 tl chilipoeder (als je van heet houdt, 4 tl)
1 tl paprikapoeder
2 tl cheyenepeper
1 tl komijnpoeder
1 vers rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden
1 tl djintan
(zee)zout
vers gemalen zwarte peper
600 gr rundergehakt
200 gr zongedroogde tomaten in olie (potje)
2 blikken hele tomaten, in stukjes snijden (hele tomaten uit blik zijn naar mijn mening iets lekkerder dan tomatenblokjes)
0,5 stokje kaneel
2 blikken rode kidney bonen, uitgelekt, of een groot blik bruine bonen
beetje suiker
halve tl sambal (of paar druppeltjes tabasco)
1 laurierblad, gescheurd
hand vol fijn peterselie of dille
- Hak de uien en de knoflook in een mixer fijn (of heel fijn snijden)en fruit deze in een klein beetje olijfolie totdat ze zacht zijn.
- Voeg de rode peper, chilipoeder, rest van de poeders, djintan en zout en peper toe.
- Voeg het gehakt erbij en bak het rul, totdat alles bruin is.
- voeg de fijngesneden paprika's toe, en fruit ze mee
- Hak de gedroogde tomaten in de mixer zodat deze een pasta vormt en voeg dit bij het gehakt.
- Voeg de tomaten, het kaneelstokje en 1 dl water bij het vlees.
- voeg suiker, tabasco/sambal, laulierblad toe
- Proef even en voeg zo nodig nog wat kruiden toe
- Doe het deksel op de pan en laat dit een 1/2 uurtje sudderen.
- Voeg de uitgelekte kidneybonen/bruine bonen en dille/peterselie erbij en laat alles even doorwarmen.
Serveertips:
Dit gerecht komt beter tot zijn recht als het een dag van tevoren is klaargemaakt !
eventueel met stokbrood en een groene salade en een grote klodder Bulgaarse yoghurt of guacamole. of voeg wat annasschijfjes toe.
smakelijk eten!
'@ klootje:
yep, cayennepeper, en per abuis 2 keer komijn. heb het recept in mijn hoofd zitten, maar heb voor de zekerheid nog even gekeken bij de 2 recepten op internet om maar niets te vergeten. dat doe ik overigens nog steeds als ik hem zelf maak, bang iets te vergeten.
chili met een pakje standaardkruiden/ tomatenpoeder en bindmiddel en dan een bak water erbij vind ik een stuk minder lekker, maar je bent wel zo klaar. dat dan weer wel.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.