Koop tip

albertooo

Spicy eten met yoghurt, zo hoort het. :)

Zelf ben ik erg fan van aubergine gewokt in sojasaus, na een paar minuten een paar eieren erbij met iets later nog wat kruiden(een goede kerrie, peper, knoflook, snufje zout). Ondertussen een bakje rijst laten klaarstomen. Afserveren met yoghurt met Balkantintje en eventueel sambal. Variaties met shoarmavlees of gehakt i.p.v. eieren, of wraps i.p.v. rijst zijn ook aan te raden. Of courgette, wortel, paprika, peultjes gebakken.

Klootje Kriekeljon

Dit gerecht is een gepimpte versie van hét ontbijtgerecht (en lunch) in Indonesië, nasi goreng.

Nasi Goreng Amplop (Balinese Nasi Goreng in een envelop van omelet)

Ingrediënten (4-6 personen):

500 gram rijst
400 gram kipfilet (2 grote stukken)
2 ons garnaaltjes
een paar eieren
olie
500 gram grof gesneden groenten ( kool en prei)
1 worteltje (zeer fijn snijden)
2 grote fijngesneden uien
3-4 teentjes gesnipperde knoflook
1 theelepel ketoembar
1 theelepel laos
1 half blokje trassi
3 lomboks/rode pepers fijn snijden (zaadjes eruit als je niet zo van heet bent)
2 eetlepels ketjap manis
2 eetlepels gehakte selderij
2 lente-uitjes (bosuitjes)
pakje diepvrieserwten
zout
sambal

Van tevoren rijst koken en af laten koelen, want alleen met droge rijst kun je goed nasi goreng maken!

Dan in een wok de stukjes kipfilet halfgaar bakken in olie. Voeg vervolgens uien, knoflook, lomboks/pepers en trassi toe. Vervolgens de garnaaltjes/wortel en nog even verder laten fruiten.
Volgende stap is 2 rauwe eieren er bij gooien en blijven roeren tot ei gemengd en gestold is (kruimelig). Dan de laos, ketoembar en snufje zout erbij en uiteindelijk je overige gesneden groente er in gooien en verder wokken (wel knapperig houden).
Uiteindelijk schep voor schep de rijst toevoegen, goed opbakken en mengen! Als laatste gooi je nog een 1 of 2 handjes diepvrieserwten en de bosuitjes/selderij er doorheen plus ongeveer 2 eetlepels ketjap manis om de nasi af te maken. Evt. nog wat sambal.

Nasi afgedekt in een schaal aan de kant zetten en even laten staan.
Als je aan de omelet/envelop begint alvast een rond kommetje met 1 portie (aangedrukte) warme nasi klaarzetten.

In de wok of grote koekenpan 1 los geklopt ei gieten en deze meteen zo breed mogelijk in de pan maken door de pan schuin te bewegen! Je wilt dus een zo dun mogelijke omelet maken. Als de omelet halfgaar is, snel dus, het kommetje van nasi omgekeerd in de pan op de omelet plaatsen en verwijderen. De zijkanten van de omelet proberen dicht te vouwen en zodra de omelet klaar is kun je ondersteboven een bord op je pan/wok plaatsen. De hele boel omkeren en je hebt een pakketje omelet met rijst er in.

Dit gerecht serveren met atjar, kroepoek, gebakken uitjes en vooral heel lekker zoetzure chilisaus! Wat ook lekker is is juist een omeletje met lopend eigeel in plaats van de omelet er overheen.

Selamat makan!

Laatst gewijzigd
kartje

Wat krijg ik een honger als ik jullie recepten lees, woon zelf nog bij la mama (die overigens voortreffelijk kan koken), zal haar zeker het recept van de chili concarne meegeven. (ooh wat eet ik dat graag, liefst niet te pikant).

één van mijn favoriete recepten is Irish Stew ideaal voor in de winter te eten. Het is een Iers stoofpotje met normaal gezien lamsvlees maar ik maak het altijd met (runds)stoofvlees, aardappelen/puree, wat wortelen, knolselder, en worchestersaus (probeer het maar eens uit te spreken).

Verder is er ook een recept dat al generaties meegaat noemt men bij mij thuis, slunsen (betekent zoveel als vodden). Het hoofdbestanddeel is andijvie die men goed kuist en in kleine sliertjes doet, daar doet men een witte bechamesaus bij en wat gehakt. Afkruiden met wat peper en serveren met puree. Dit is de hemel op aarde!

achtpuntzes

wat simpele dingen waar ik verzot op ben:
- velderwten (jonge capucijners) met daarin wat krokant gebakken spekblokjes en een klodder mayonaise, met daarbij eveneens krokant uitgebakken speklappen.
- prut; van grootmoeders groentensoep alleen de soep opeten, dan de overgebleven stukjes vlees, ballen en groenten goed prakken, in stukjes gehakte augurk, amsterdamse/ of zilveruitjes er bij, klodder mayonaise en tomatenketchup, en goed mengen. goddelijk gewoon.
- klassiek gekookte mosselen, dus met wat groenten en een (belgisch) biertje er in.
- gerookte paling, kun je me voor wakker maken. helaas erg duur geworden, want het gaat niet zo goed met deze vissoort.

Laatst gewijzigd
richardm

Iemand ook ervaring met GoZwift? Twijfel om het te kopen, ben benieuwd naar verhalen van jullie erover!

edit: twijfel om de fietstrainer die er voor nodig is te kopen dan.

Laatst gewijzigd
Netraam

Wat krijg ik een zin in eten van dit topic! Ik zal binnenkort eens snel het recept van de soepen van mijn schoonmoeder vragen, dat is een interessante Indonesische/Surinaamse combo dacht ik.

Verder ga ik een paar van deze recepten eens met mijn moeder en (oudste) zus doorspreken en kijken of we het zelf ook eens (aangepast aan de dieetwensen van 7 personen waaronder 2 vegetariërs en 1 FODMAPer....) kunnen klaarmaken.

@Richardm
Zaterdag 31 oktober testdag bij Mantel. Ik ga iig even kijken daar.

achtpuntzes

'@ netraam:
noog nooit van FODMAP gehoord, en vind het maar een vreemd dieet. lijkt me lastig, 2 willen geen vlees en vis, en een ander blieft geen groente en fruit en melkproducten. blijft over droog brood? voor de zekerheid dan ook maar glutenvrij?

Laatst gewijzigd
nafnikleb

'@8.6, FODMAP-ishe dieten helpen heel veel mensen met die heel vaak last hebben van hun darmen. Maar het is verschrikkelijk wat je dan allemaal niet mag.

achtpuntzes

'@ nafnikleb:
ik ben chronisch darmpatient, ik had regelmatig last van verstopping van de dikke darm. ik vang dat nu op door veel vezels te eten. Fodmappers hebben last van het tegenovergestelde? diarree en winderigheid als ik het goed begrijp?

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

zelf ben ik van 'eet gevarieerd en matig'. ik vind dat we een beetje doorgeslagen zijn in de verschillende dieten, die gebaseerd zijn op het uitsluiten van bepaalde soorten voedsel, en gebaseerd zijn op quasi wetenschappelijke artikelen die nog nooit echt goed onderzocht zijn. of de term 'superfood', die misbruikt wordt om allerlei normaal gezonde producten aan ons te slijten tegen absurd hoge prijzen.

Klootje Kriekeljon

8.6 misschien is negerzaad wat voor je?

https://www.youtube.com/watch?v=BdBAJUHc3rI

Netraam, je mag aan je schoonmoeder vragen of ze eens een barra kipkerrie wil maken voor Klootje dan! Ik reed er vroeger speciaal voor naar Dunky's Corner in Kralingen.

Netraam

'@8.6
Tja, het fijne weet ik er ook niet van maar van verschillende soorten suikers krijgt ze een verschrikkelijke buikpijn die zelfs tot meerdere dagen kan aanhouden.
EDIT: En FODMAP is glutenvrij, en droog brood (Tenzij puur speltbrood) bevat natuurlijk gluten he :P Gelukkig is er wat betreft groente en fruit weinig dat we niet lusten, maar het beperkt het aantal keer dat ik een goede curry of chili con carne kan nuttigen.

Laatst gewijzigd
lnnrt

Ik deel graag mijn pasta recept dat ik in mijn studententijd bijna dagelijks at, omdat het makkelijk, spotgoedkoop en ideaal was na het sporten.

Ingrediënten budgetvariant (voor 1 persoon)

Penne (zoveel je wilt, na een lange rit raad ik minimaal 200 gram aan)
1 teen knoflook
Spekreepjes
Blik gepelde tomaten
Gedroogde oregano
Olijfolie

Voor de rijkere
Potje zwarte olijven in plakjes
Rucola
Parmazaanse kaas

Bereiding
Zet een koekenpan op het fornuis en mik de spekreepjes erin. Vergeet het gas niet aan te zetten. Bak de spekreepjes krokant, als ze tegen het krokante aanzitten, en er in de koekenpan dus een laagje vet drijft pers er dan de teen knoflook bij. Geniet even van de geur, er gaat niets boven de geur van gebakken spek met knoflook. Niet te lang genieten, snel het blik gepelde tomaten openen. Erbij gooien, samen met een stevige hoeveelheid olijfolie. Prak de tomaten fijn met je spatel. Je zult merken dat het behoorlijk begint te pruttelen, en dat alles onder de tomatenspetters komt te zitten. Als dat zo is, dan gaat het goed. Lekker laten pruttelen en een flinke dosis van het geheime ingrediënt toevoegen: geduld. Ondertussen kun je het water opzetten voor de pasta. Kook de pasta beetgaar. Roer af en toe ook in de saus, om te voorkomen dat die aankoekt. Halverwege voeg je de oregano toe aan de saus, ik ben voorstander van veel, maar doe dit naar eigen smaak. Een beetje peper kan er ook bij, zout hoeft niet, want de spekreepjes zijn al behoorlijk zout van smaak. Uiteindelijk pruttelt al het vocht uit de saus en heb je een lekker dikke stevige tomatensaus. Als je blut bent, en dus voor de budget variant hebt gekozen, ben je klaar. Pak de saladekom uit de kast, of iets anders dat groter is dan een gemiddeld bord, en mik de pasta en de saus erin. Slechts een vork nodig, scheelt weer afwas, en eten maar.
Had je toevallig nog wel wat geld over aan het einde van de maand, doe dan op het laatste moment de olijven bij de saus, zodat ze warm worden. Gooi een flinke hand rucola in de saladekom, of iets anders wat je als bord gebruikt, en gooi daar de pasta en saus bovenop. Parmazaanse kaas eroverheen raspen en klaar.

Smakelijk.

achtpuntzes

'@ klootje:
nigerzaad? volgens mij krijg ik genoeg calcium binnen, ik hou wel van zuivelproducten, dus niet echt geinteresseerd. of het moet gewoon lekker zijn, en niet al te duur. :)
@ netraam:
ik dacht dat groenten en fruit ook niet mogen van het fodmap dieet. de M staat voor monosachariden, natuurlijke fructosen die voorkomen in groenten en fruit en slecht zouden zijn. daarnaast zijn de galactanen uit peulvruchten taboe, en die vind je in bruine bonen. geen chili dus. de P staat voor Polyolen, oftewel suikeralcoholen, eveneens te vinden in groente en fruit en no-go voor de fodmapper.
tja, voedsel. we moeten het eten anders gaan we dood. maar daarnaast zorgt het ook voor oxidatie in het lichaam, zodat het lichaam veroudert en aftakelt. erg slecht dus voor je gezondheid. ;)

Laatst gewijzigd
nafnikleb

'@Innrt, herkenbaar die studentenpasta's. Wij aten elke week wel eens spinazie-pasta.

Pasta, spekreepjes, spinazie, champignons en kruidenroomkaas.

Extra uitje en teentje knoflook optioneel. Dan kun je spinazie a la creme pakken en de roomkaas weglaten.

Simpel maar lekker.

Klootje Kriekeljon

nafnikleb, dat is volgens mij (zo ongeveer) het meest gemaakte makkelijke recept van Nederland hahaha :D

Pasta, kip/vis, spinazie en kruidenkaas. Snel klaar en best lekker.

Laatst gewijzigd
hiddenz

En ik maat denken dat dit een wielrensite met dito forum was. Het lijkt hier potdomme wel het allerhandeforum.

Wheely

Hou op met me, krijg trek...

Goed wielervoedsel; haring met rode bietjes!

Stelvio-fan

Het irritante van spinazie is dat je uren later nog rare tanden hebt; die voelen zo ruw aan. Maar het is prima te knagen ;-)

Klootje Kriekeljon

8.6, die uitzending van de KvW gaan ze negerzaad als superfood in de markt zetten. Een grote marketingstunt dat superfood. Totale onzin.

Wheely

Wat eten jullie vanavond? Mijn vriendin is teriyaki aan t maken, met zilvervliesrijst.

iLLan

Vandaag was het: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186276/kipstoof-in-romige-mosterdsaus

Jacco van Stierop

'@kartje

Het is nog moeilijker: het is Worchestershire-sauce. Lekker in zelfgemaakte kruidenboter.

Rhohan

Hoe is 'koop tip' hier veranderd in kook tip?

lnnrt

Het was duidelijk een spam topic, geopend door iemand waarvan het zijn eerste post was, dus hebben we het maar gekaapt.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.