Scorito Grand Tour Spel 2020

1 2 ... 151 152 153 154
Janz

Ik zal me ook even netjes melden als ploegleider van JansK.

Het vele uit de auto hangen, en daarbij “VAMOS VAMOS” heeft zijn vruchten afgeworpen. In de 3e week voelde ik me op het laatst wel als een prooi, waar boven een roedel hongerige “condors” cirkelde.

Ondanks het ontbreken van Flip en Majka, is het toch gelukt. Achteraf had ik Nibali graag ingeruild voor Majka.

Hopelijk snel weer om het echt. Want wees eerlijk, dat is toch het allerleukst.

Laatst gewijzigd
nasibal

Na alle discussies vooraf over Sagan wilde ik na afloop eens kijken hoe ik Sagan in mijn team had kunnen passen zodat het mij méér punten zou hebben opgeleverd. Hiervoor maak ik voor het gemak gebruik van de Scoritopuntenranking. Daar horen echter wel 2 belangrijke nuances bij:

- De scoritopuntenranking rekent géén kopmanpunten mee
- Naarmate een renner méér team en truipunten als onderdeel van zijn puntentotaal heeft is het lastiger om ook het daadwerkelijke maximale puntenaantal behaald te hebben met betreffende renner.

Nog even mijn team + Prijs + Scoritopuntenrankingpunten
Bernal (6m – 437)
Thomas (5m – 503)
Pogacar (4m – 482)
Roglic (5m – 404)
Nibali (3.5m – 296)
Evenepoel (3.5m – 404)
S Yates (3.5m – 352)
Majka (2m – 302)
Fuglsang (2m – 162)
Higuita (1.5m 129)
Teuns (1m – 123)
Bennet (5m – 432)
Kristoff (3m – 271)
Matthews (3m – 320)
Nizzollo (2.5m – 163)
Trentin (2m – 196)
Stuyven (2m – 136)
Garcia (1.5m – 104)
MvdP (2m – 326)
Teunissen (1m – 62)

Sagan was 6 miljoen en had zonder kopmanpunten maximaal 526 punten kunnen halen. Goed, laten we eens gaan puzzelen:

Laten we eerst eens kijken naar mijn goedkopere en lager scorende renners. Had ik bijvoorbeeld Teunissen, Garcia, Stuyven, Teuns en Higuita allemaal voor 500k’er ingewisseld dan had ik daarmee 4,5 miljoen aan budget vrijgemaakt tegen 554 punten. Dat is te weinig budget voor Sagan, maar al wel meer punten. Rommelen met één of meer van deze renners in combinatie met een duurdere renner is ook lastig. Nibali ligt qua prijs/punten verhouding bijvoorbeeld relatief laag. Daar moet vervolgens echter nog steeds 2,5 miljoen bij. Nibali + Stuyven + Garcia is qua budget genoeg voor Sagan + 2x 500k en kost 536 punten. Dit lijkt een gangbare ruil, maar is het ook een logische? Denk dat we uiteindelijk van Stuyven meer hadden kunnen verwachten dan er uit is gekomen. Daarbij heeft géén van deze 3 renners echt team/truipunten verzameld. Dat is belangrijk met het oog op de 2e nuance die ik schets bij de scoritopuntenlijst. Ook kan je achteraf afvragen of ik niet beter gewoon Stuyven voor Schachmann had kunnen ruilen en die 1 miljoen elders investeren, ipv voor de Sagan ruil te gaan.

Als we kijken naar m’n sprinters kom ik tot de volgende conclusies:

Bennet + Garcia vs Sagan + 500k ontloopt elkaar ook niet veel. Hier is de 1e nuance echter bij de scoritopuntenlijst echter belangrijk. Zonder Bennet en met Sagan had je Sagan (gezien de rest van mijn sprintteam) kopman moeten maken ipv Bennet in de 5 sprintritten. Dit had me redelijk wat punten gekost. Ook de 2e nuance is belangrijk. Een flink deel van het verschil in punten tussen Bennet en Sagan heeft Sagan behaalt in ritten waar hij vóóraf nooit een logische 9e man geweest als je kijkt naar de rest van mijn team. Zelfs met bovenstaande wissel zou ik die winst op Bennet dus niet gepakt hebben

Verder zie ik zo geen enkele mogelijkheid om punten te winnen door 2 of meer sprinters te wisselen voor Sagan + x

Kijkend naar mijn AK mannen valt direct op dat de 1 op 1 wissel Bernal – Sagan wél een mogelijkheid zou zijn geweest (krappe 100 punten winst) Iets wat ik vooraf ook wel overwogen heb eventjes, maar niet logisch genoeg vond. Er valt echter wel wat voor te zeggen en had inderdaad gekund. De enige kanttekening die ik daarbij wil maken is denk ik dat Sagan een groter gedeelte van zijn potentieel heeft waargemaakt dan Bernal. M.a.w: De ‘ruimte naar boven’ is bij de laatstgenoemde groter denk ik.

Roglic + Higuita vs Sagan +500k is ook redelijk om het even. Maar hier kunnen we denk ik veilig zeggen dat Higuita redelijk ondermaats gepresteerd heeft. De vraag is dus of dit vooraf een logische wissel zou zijn geweest. Ik denk van niet.

Bij elke andere wissel vanuit mijn AK/Klimploeg verlies je al teveel punten.

Tenzij jullie andere logische mogelijkheden zien is mijn conclusie eigenlijk dat gebleken is dat Sagan deze ronde absoluut een goede renner is geweest om er bij te hebben, maar zéker geen must-have. Al helemaal als je bedenkt dat er (achteraf bekeken) zeker nog wel mogelijkheden zijn om, ook zonder Sagan, mijn team nog verder te verbeteren. Wat jullie?

N.B: Kragh is natuurlijk een belangrijke 500k'er die je in bovenstaand verhaal mee zou kunnen nemen. Dat heeft echter A) meer met hem te maken dan met Sagan en is B ) wat mij betreft relatief veel 'achteraf gelul'. Dat hij punten kon pakken zeker, maar hij heeft het wat mij betreft toch wel érg goed gedaan. ;)

N.B. 2: In bovenstaande heb ik niet meegenomen dat Sagan in enkele etappes een betere kopman zou zijn geweest dan iemand van mijn huidige 20 namen. In praktijk is dat echter minimaal het geval geweest.

Laatst gewijzigd
hartstikkebedankt

Gefeliciteerd Jan!

Poeksel

98% hier (zonder Sagan en Flip). Niet slecht, ook niet echt goed. Paar foutjes gemaakt in de opstelling vooraf, dagopstellingen gingen ook niet altijd goed, dan krijg je dat. Toch tevreden, want de Afvalkoers gewonnen en dat telt natuurlijk pas echt ;)

Wellens Nietens

Yes lekker gewerkt Janz.

@nasibal Heb even de top 20 erop nagekeken, en die hebben Sagan allemaal (was door 62% gekozen). Dus denk wel dat het erg hielp om Sagan te hebben. Maar dat is achteraf - of het van tevoren ook logisch was blijft natuurlijk discutabel. Vergeleken met jouw team heb ik zelf wat minder uitgegeven aan de categorie Stuyven/Trentin/Teunissen etc en daardoor Sagan ipv S. Yates kunnen nemen (had achteraf beter Nibali kunnen slachtofferen, maar da's weer een ander verhaal).

Vond het al met al best een leuk spelletje en goede sfeer hier op het forum!

nasibal

'@Wellens Nietens

Ik denk dat het er vooral in zit dat Sagan in zijn eentje een groot gedeelte van de punten van combinaties haalt. 1 renner is altijd minder foutgevoelig (zowel vooraf als tijdens het opstellen) dan een combinatie. Die fouten maken vervolgens het verschil.
Uiteindelijk heb je echter met Sagan niet méér punten gescoord dan ik met Yates + aanvulling uit de categorie Stuyven/Trentin/Teunissen etc. Ook niet als dat ipv Yates Nibali was geweest.

edit: Kijkend naar jouw team is het met name Schachmann geweest die punten op mijn team gewonnen heeft. Die haalt voor jou gewoon 200 punten meer dan mijn Teunissen bijvoorbeeld. Ook haal jij met Dennis voor de helft van het geld bijna net zoveel punten als ik met Stuyven. Ik zou dus zeggen dat het niet zozeer in Sagan zit, maar in betere keuzes in de goedkope categorie.

Laatst gewijzigd
Benzardi

"Team De Durecelli's kreeg van Scorito het blauwe rugnummer, die staat voor de meest snel dalende ploeg" , zei Teambaas Benzardi tegen het reclameblaadje alles mag weg.

Als 1ste willen we Jan feliciteren met deze mooi overwinning.
Ten 2de het was gezellig, zo sloot Teambaas Benzardi de Grand Tour af.

Voor de mensen die de rondetijden noteren, ik had vandaag 240 punten en ben op een schamele 66,6% geëindigd.

Jofferde

Een eindscore behaalt van 97,2%
Gematig tevreden met mijn score.

Ik bedank jullie allen hierbij voor jullie input op het forum.

Een speciale SO naar @Julius en @Condor voor de dagelijkse scripts!

Ragnar Lolbroek

Met de eindafrekening nog een half procent gezakt. We eindigen op 96%.

Ludi

Nizzolo was.2.5m @nasibal

Nizzolo + stuyven + igc + fuglsang + higuita (2.5+2+1.5+2+1.5=9.5) -> sagan + schachmann + dennis + gilbert+ mezgec + kragh

Zoiets?

TheStrikers

Op de Valreep nog Beker binnengesleept. 95.5% geeindigd. Met wat missers in de dagopstelling zoals Benoot niet opstellen toen hij de rit won. Kon het hoger zijn, maar tevreden met eindresultaat.

Opvallend: geen renner was uitgevallen in mij team.🙂

De Tourminator

De Tourminator eindigt op plaats 145 met 98,7%. Helaas net dat gouden bekertje gemist, maar toch redelijk tevreden. Dit was een score die we al een tijd lang niet hebben gehaald.
Kragh die wint en Mezgec 2e die op dat moment op de bank zaten kostten me net teveel punten. Ook het eruit halen van Schachmann was een verkeerde keuze.

Ik ben redelijk tevreden over hoe Scorito het heeft gedaan deze virtuele ronde. Toch wat verrassingen maar de tijdsverschillen voor de tijdrit en Evenepoel de laatste tijdrit laten winnen op zijn leeftijd met zo'n ronde gaat er bij mij niet in. Ook al zat hij wel in mijn team.

Tot bij de volgende ronde.

jsprunk

Quintana heeft me een paarhonderd punten gekost (2 keer 0 gescoord als kopman) ten opzichte van Evenepoel voor dezelfde prijs.
Daarnaast had ik vdPoel+1M voor Lampaert+Bouhanni moeten doen.

Verder ben ik over mijn selectie best tevreden, met name te vaak de verkeerde kopman gekozen.

nasibal

'@KJ

Goed gespot, heb het even aangepast.

Wat de wissel die je voorstelt betreft rijst gelijk bij mij de vraag in hoeverre het bij een dergelijke wissel nog gaat om de vraag: "Is Sagan te compenseren". De kracht (kragh) van jouw voorgestelde wissel ligt met name bij het zeer goede presteren van Shachmann, Kragh en Dennis en tegelijkertijd het onderpresteren van Huiguita en Stuyven. Daarbij heb jij in de rechterrij ook een renner én budget extra?

laten we er even wat cijfers bijpakken. Ik laat Gilbert uit de vergelijking, dan zijn beide kanten in aantal en budget weer gelijk. Volgens de scoritopuntenlijst scoort de totale linkerhelft van jouw vergelijking 694 punten. De rechterhelft scoort 1172 punten. Nogal een verschil inderdaad. 487 punten in totaal

Als ik rechts Shachmann, Kragh en Dennis wegstreep scheelt dat 559 punten voor een totaal van 2,5 miljoen. Dat is bijna de helft van het totaal rechts, voor ongeveer een kwart van de prijs. De kracht ligt vooral daar en niet zozeer bij Sagan. Sterker nog, het puntentotaal van Sagan en Mezgec is samen 613. Nizzolo en Fuglsang pakken samen 325 punten. Ondanks dat ik dan de twee duurste renners links laat staan heb ik vervolgens budget om Schachmann, Kragh en Dennis naar links te halen én hou ik nog 2,5 miljoen over. Links zou dat een puntentotaal van 884 punten opleveren. Nog steeds 300 punten minder dan de vergelijking rechts, maar dus ook met 2,5 miljoen minder. Dat verschil is te verkleinen door bijvoorbeeld niet Fuglsang en Nizzolo te laten staan, maar IGC en Hiquita. Dat kost pakweg 100 punten, maar levert nog eens 1,5 miljoen aan budget op.

M.a.w: Jouw vergelijking geeft eerder aan dat Schachmann, Dennis en Kragh mogelijke must-haves zijn dan Sagan.

Edit: Bij nader inzien levert dit nog wel een leuk vraagstuk op.

Als je aan beide kanten dus Schachmann, Dennis en Kragh opneemt en tegen elkaar wegstreept. Zou je dan met het budgetverschil tussen Higuita + IGC vs Sagan + Mezgec het verschil in punten goed kunnen maken (Door beide namen links te upgraden).

Edit 2: Bovenstaande vraag is eigenlijk niet relevant. Het budgetverschil zou je in het Sagan team nog ergens uit die andere 18 renners moeten trekken namelijk, wat ook weer puntverlies oplevert.

Laatst gewijzigd
barceman

Geëindigd op een 9e plek in de totale ranglijst. Alleen jammer dat ik alaphillipe niet had die ik normaal altijd kies maar had het idee dat ze die niet zo goed zouden laten scoren. Maar al met al was het een leuk evenement van scorito en kijk ik erg uit naar augustus.

wesley1983

'@De Tourminator: zijn toch wel veel ergere dingen gebeurd tijdens deze GT dan Evenepoel die een tijdrit wint, je weet dat dit in het echt ook kan gebeuren.

Ikzelf heb mij vooral miskeken op de uitstekende vorm begin dit jaar van Quintana en A.yates. Reken daar nog Kruijswijk bij, die normaal altijd wel zijn top-10 plaats haalt in een grote ronde (nu wel geen absolute kopman maar er stond dat hij medekopman was dus prima om erbij te hebben met ook Roglic en Groenewegen in die ploeg) en je doet niet mee voor de prijzen. Toch nog 92.9 gehaald met het ontbreken van Thomas, S.yates (beiden niet genomen door hun mindere vorm dit jaar, maar moest geweten hebben door het commerciele dat ze zo'n renners niet laten falen) Pinot en Lopez (niet verwacht dat het verschil met Quintana en Kruijswijk zo groot ging zijn) als belangrijkste puntenpakkers. Alle andere renners die veel punten pakten had ik wel, enkel Flip niet, maar die was volgens het script moeilijk op te stellen in de ritten waar hij wel goed was dus dit was geen drama.
Ook van GVA, Stuyven, Bouhanni en Cimolai had ik meer verwacht. GVA haalde amper resultaten in de 2 kasseiklassiekers en had zijn aanvalsbenen thuisgelaten in de overgangsetappes (was allemaal voor Trentin), Stuyven had ik van verwacht dat hij meer ging meesprinten, Cimolai was gewoon voor op te stellen in de sprintritten maar 42 punten ook te weinig. Bouhanni was wel weer in vorm maar scorito zag hem als gemakkelijk slachtoffer door zijn verleden. Konden ze evengoed Porte van zijn fiets laten vallen of Dennis laten opstappen net voor de tijdrit ook.

Ab Normaal

'@Nasibal
Ja, omdat ik zo stom was om te denken dat de scripter misschien geen grafhekel aan Matthews had.
Als ik gewoon Bennett als captain had genomen ipv Matthews dan was ik precies boven Hartstikkebedankt uitgekomen.
Nu wordt het plaats 125 op 98,9%.
Dom.

hartstikkebedankt

Balen Ab, maar soms wordt een gokje ook beloond.

Gevoelsmatig is jouw selectie misschien beter dan de mijne inderdaad. De verschillen zijn:

S. Bennett + Nizzolo + Majka + Dennis + Lampaert van jou
=
Sagan + Cimolai + Dumoulin + Schachmann + Latour van mij

Ab Normaal

'@harstikkebedankt
Ach, gewoon een verkeerde keuze.
Die zul jij vast ook een keer gemaakt hebben en als je die had opgeteld was jij weer boven mij geëindigd.
Het is wat het is.
En mijn team is zeker niet beter dan het jouwe.
Jij hebt concessies moeten doen om Sagan in je team te krijgen, maar die heeft wel flink gescoord.
Dom van mezelf dat ik sSchachmann uit mijn team heb laten lullen.
Moet je maar bij je eigen keuzes blijven.

Ludi

'@nasibal: was aan het koken, bedoelde eigenlijk 3 van de 4 1mers, of alle 4 en ook teunissen vervangen. Ik had het eerst anders getypt, zag er onduidelijk uit, en daarna maakte ik de fout. Bedoelde of dennis, of mezgec of gilbert weg afhankelijk van je opstellingen, dus schachmann (mega overpresteren tov vorig jaar + 2 van die keuzes). Ciccone heb ik expres niet genoemd want was vooraf een grote no go imo (net als schachmann eigenlijk, door "3 kopmannen voor hem" + een verder sterk team).

Sagan als mega dure renner presteerde relatief gewoon beter dan veel van de 1.5-3.5m "beetje dure" renners, bij jou team. Bij mijn team waren ook de "beetje dure renners" het probleem, zoals kruijswijk.

hartstikkebedankt

De duivel schuilt ook weer aardig in de details. Ik had eerst Valverde omdat ik die gewoon in een heel aantal etappes goed zag scoren en dan als bijzaak ook nog wel een mooie AK klassering zag rijden. Ook een duidelijke kopman voor LBL bijvoorbeeld.

Uiteindelijk heb ik het geld van Valverde ergens anders geïnvesteerd maar vond ik dat ik de kopman voor LBL en iemand met een mogelijke vrijbuitersrol in de heuvels te kort kwam. Daardoor heb ik Schachmann er nog bij genomen. Dat blijkt dan een goede keuze te zijn geweest.

M@thijs

Plek 66 in het ak kunnen opeisen met een team zonder flip evenepoel schachman. Ook mis ik yates en dennis helaas.
Wel had ik de faalhazen bouhanni valverde en in mindere maten stuyven in mijn team.
Maar door de stabiele allround keuzes toch de top 100 ingewandeld

Ludi

Ik heb Valverde eigenlijk nooit overwogen niet te nemen. Net als roglic, thomas, pogacar, nibali, higuita, sagan, matthews, kristoff, trentin, vdpoel, gilbert, teuns. Misschien moet ik niet altijd te veel aan mn eerste gevoel hangen. Aan de andere kant, 98.4 blijft prima.

Schachmann met majka, sagan, buchmann en zelfs een goeie muhlberger vond ik gewoon te tricky ivm vorig jaar tour.

De Condor van Echt

Uiteindelijk is Team Condor op 96,6% geëindigd; de vrees van een neergang is niet uitgekomen. Zelfs een bronzen bekertje, die had hij nog niet 😊.

Voor de nabeschouwing 4 vragen voor jullie:
1
Wie was in dit spel de “dark horse”? Ik kon hem niet ontdekken, want eigenlijk waren alle goed scorende renners bekende namen. Of het moet Ciccone zijn, maar die scoorde zo weinig punten dat je daarmee niet de grote klapper maakt. (Zoals wel met Carapaz in Giro18, toen hij 4e ak werd. Condor had hem als een van de weinigen.)

2
Is er iemand op dit forum die wél een gouden beker heeft gewonnen, maar géen Sagan in het team had? (Wellens Nietens beantwoordde deze al in enge zin voor de top-20)

3
Er is vaak gesproken over nivelleren tussen renners. Voor de ak-renners klopt dit, maar als je kijkt naar de sprinters vond ik juist een enorme DE-nivellering. Immers voor de sprinters luidt het lijstje scorito punten:
Sagan 527 Bennett 452 Matthews 320 Kristoff 271 Ewan 264 DG 237 Trentin 196 Nizz 163 en de rest allemaal lager. Grote gaps dus en ca 350 pp tussen nr 1 en 8
Vergelijk dit met het lijstje ak-mannen:
Thomas 503 Poga 482 EB 437 Roglic 404 Rev 404 MAL 357 SY 352 Pinot 334. Veel kleinere gaps en slechts ca 170 pp tussen nr 1 en 8.
Klopt mijn conclusie dat er voor de sprinters veel minder genivelleerd is (en Sagan goed bedeeld is)?

4
Deze haakt aan op het gesprek tussrn @nasi en @kj.
Achteraf had Condor in zijn team de wissel Groenewegen + 1,5 M —> Sagan + 500k moeten doen.
Maar.... was dat *vooraf* ook te beredeneren? Immers, op het vlakke zouden Bennett en DG hoger moeten eindigen dan Sagan, en in de heuvels zou je het gemis van Sagan met GvA, Stuyven, MvdP moeten kunnen opvangen. Dat bleek niet het geval.
Was dat van tevoren te voorzien geweest? En ligt dat aan de combi van nivellering tussen ak-mannen en denivellering tussen sprinters?
Ter info, het team van Condor was (behaalde pp incl kopmanpp erachter):
Poga 492 Thomas 483 Bernal 431 Roglic 418 REV 371 Nibali 300
Bennett 442 Matthews 302 DG 283 Nizzolo 142 IGC 94
MvdP 341 Stuyven 126 GvA 106
Higuita 145 Majka 318 D Teuns 148 Ciccone 88 A.Yates 36
Dennis 112

nasibal

Is er iemand op dit forum die wél een gouden beker heeft gewonnen, maar géen Sagan in het team had? (Wellens Nietens beantwoordde deze al in enge zin voor de top-20)

+/- 50 plekjes van een gouden bekertje geeindigd zonder Alaphilippe en Sagan. Met Schachmann en Dennis voor pakweg Teunissen en Fuglsang (maar 75 punten mee gepakt) had ik het gehaald. Het niet opstellen van VDP vandaag en dramatische kopmankeuzes door de hele ronde heen heeft ook wel meegespeeld, maar daar heeft iedereen last van.

Overigens is met een 62% pickrate de kans dat iemand wél Sagan in z'n team heeft natuurlijk groter dan dat iemand dat niet heeft ;)

Laatst gewijzigd
1 2 ... 151 152 153 154

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.