Scorito Giro d'Italia 2020

1 2 ... 81 ... 191 192
DvH6

Tot nu toe krijgt de rocket al 3 teampunten en dan gaat hij zelf ook nog een topnotering rijden, ik had moeten luisteren naar de Nederlander van Israël ;)

De Condor van Echt

Hierbij mijn team en overwegingen. Nasibal heeft de strategische afwegingen al gegeven, maar ik heb op 1 punt een andere keuze gemaakt.

Dit parcours is erg onvoorspelbaar, het verloop van wie roze en paars heeft ook, en dat zorgt ervoor dat je veel zekerheden in moet bouwen. Bovendien zijn er veel meer typen renners die op dit parcours tot hun recht komen dan in de Tour. Ik telde naast de 3 tijdritten maar 4 pure sprintkansen en 7 kansen voor voor klimmers (waarvan een deel voor vluchters zal zijn). Blijft over: liefst 7 ritten die voor punchers, heuvelmannen, aanvallers of heuvelsprinters geschikt zijn. Het koersverloop van die 7 ritten is lastig te voorspellen, maar wel bepalend voor de top-10. Je kunt wel een ‘gemiddelde’ over vele scenario’s maken, maar dan ben je er nog niet helemaal. Ik heb besloten om daarom in mijn ak/klim kern en sprinterskern zekerheden in te bouwen. Dat betekent:
1) omdat bij de klimmers de spoeling redelijk dun is, iig de mannen mee te nemen die grote kanshebber zijn, en voor de rest te spreiden over de middenklasse (2 tot 4 M). Totaal andere benadering dan de Tour dus.
2) niet te bezuinigen op de sprintkern, maar wel in te zetten op de veelzijdige jongens, de ‘paarse’ route zeg maar.

Vervolgens zag ik me gesteld voor het dilemma dat je van de duurste 6 er slechts 4 kunt meenemen. En dan kom je op de dilemma’s/routes die Nasibal ook al schetste. Maar mijn denkproces was heel wat minder lineair dan het zijne.... Lees maar mee.

Ik heb eerst gekozen voor de Nibali-route, maar moest in eerste instantie daarvoor Sagan thuis laten. Gezien het parcours en de gevraagde veelzijdigheid was dat na enig rekenen een gevaarlijke keuze; zelfs een slechte Sagan haalt veel punten (zie Tour).
Daarna Sagan erin en Nibali eruit, maar dan bleken er te weinig middenklasse klimmers over te blijven om over te spreiden, toen Soler plots thuis moest blijven van ome Eusebio. En Nibali stáát er altijd in de Giro.
Vervolgens Gaviria gedowngrade naar Cimolai om Nibali en Sagan erin te krijgen, maar dan moest ik ook Kelderman opofferen. Toen zag ik tot mijn grote schrik dat mijn tt team erg zwak was, wat niet bevredigend op te lossen was met 750-minners. Toen Majka voor Kelderman gedaan, wat al beter voelde. Toen het bericht kwam van de plannen van QS in Italiaanse kranten (waarvoor dank), heb ik alsnog Almeida “geupgrade” naar Majka (ik had budget over dus hoefde voor rest niks te versnderen) en Knox erin. En Ballerini -> Hodeg gedaan; die laatste heeft niet de minsten erop gelegd, incl. Gaviria. Na nog wat kleine schuifjes in de 750-minners was dit mijn team, waar ik na ca. 11:30 van af gebleven ben.

Ak/klimmers
1 G
2 Yates
3 Nibali (had uiteindelijk budget om hem naar Xwijk te doen, maar die laatste is qua vorm een risico en Nib heeft meer ‘wapens’)
4 Majka
5 Kelderman (ik heb als hint zijwieltjes naar ome Iwan opgestuurd - als hij ze laat monteren, wordt dit een mooie Giro voor Wilco!)
6 Vlasov
7 Masnada (of hij nu wel of niet voor bergtrui gaat of ak, bij de laatste 15 rijden in week 3 is bij hem net zo reëel als bij, pak hem beet, Ciccone of Pernsteiner)
8 Knox

Sp/hvsp
9 Sagan
10 Matthews
11 Démare (stuk veelzijdiger dan Gaviria)
12 Hodeg (zie boven)
13 Barbier
14 Lonardi
15 Vendrame (ook voor de heuvels)

Av/punchers
16 Ulissi
17 Visconti (had ook zonder vis kunnen zijn)

Tijdrijders. Dit moesten wmb jongens zijn die ook teampunten kunnen halen. Cerny viel daarom af - hij kan ook in de aanval, maar ja, haalt hij meer dan 1 keer top-10? Besloten om ook hier voor zekerheid van teampunten te gaan.
18 Ganna
19 Affiniteidrijder

Bonusrenner. Voor het eerst had Youri leuke tips! Maar ben gegaan voor degene die hij niet noemde:
20 Pernsteiner. Voor als een ak-man hierboven (uit)valt. Hindley vond ik te onzeker. Bovendien had ik net niet genoeg budget voor Bilbao, maar maak ik zo wel kans op ritpunten.

Nu zit ik de tt te volgen. Uit de historische gegevens bleek uit niets dat Almeida kan tijdrijden, op enkele uitslagen bij U23 na. Kudos voor degenen die hem hebben opgesteld!

Ik bedenk nu dat ik in mijn TS de wissel Kelderman -> Almeida had moeten doen, en dan had ik ergens nog Bilbao in mijn team kunnen wringen. Te laat. Het zal mij verbazen als ik boven de 90% uit kom deze Giro. Ook een beetje het Zadelpen gevoel: een heel saai team met alleen maar zekerheden - en daarmee dus kwetsbaar, voor valpartijen en verrassingen.

Ajvenema

Nou, zelfs als ik Almeida had genomen had ik hem er vandaag niet ingezet, dat verzacht de pijn. Benieuwd of dit een voorbode is van de volgende belachelijke QS prestatie:)

Guido73

Morgen Almeida voor het roze.

De Condor van Echt

'@AJ: Van mij mag Knox de Giro winnen en Hodeg paars >D

Starlynk

Ja, Almeida die dit kan, gaat waarschijnlijk zo'n bak met punten scoren dat je zonder hem eigenlijk niet meer meedoet... Ik ga me voorbereiden op de Vuelta :D

Jori

Zoals Hirschi die je niet had en toch top 10 eindigde? :p

vevie

Miguel angel gevallen. Zure, knullige val.

Guido73

Lopez valpartij...wow

Sjas Patatje

Echt spijt van die tijdrijders tot dusver (Dowsett, Rosskopf, Campenaerts, Kangert). Pakt slecht uit vandaag.

Daan Brakenhoff

Zag er ook echt niet best uit. Hoop dat MAL niet te veel schade heeft zeg..

Guido73

Lijkt me einde Giro, dwars door de hekken heen

rev

Wat doet die MAL nou joh

Daan Brakenhoff

Matthews rijd echt een tegenvallende tijd zeg... geen roze voor hem morgen

Guido73

Wat een 'spektakel' toch weer die eerste rit, dit belooft voor het het vervolg van de Giro!

Guido73

Wat doet die Sobrero daar trouwens op de 7de stek!?

Laatst gewijzigd
Starlynk

'@Jori: haha Hirschi was wel een ander verhaal.. dat was een leuke aanvaller die je nog goed op moest stellen, wat veel mensen niet deden.. Almeida gaat na deze tijdrit uiteraard voor een klassement en kan zodoende morgen zomaar roze + wit pakken (en de etappe?). Hopelijk zakt ie er vervolgens op de Etna gruwelijk doorheen, maar zo niet, dan kun je hem super gaan gebruiken voor opvulpunten.

nasibal

Geen zorgen, hekken stonden netjes vast! ;)

Jori

Almeida opstellen was blijkbaar ook niet evident :p

Starlynk

Nee vandaag niet nee ;) maar morgen wel!

Guido73

Renners die in het eerste deel starten hadden toch voordeel als je de (tussen)tijden nu bekijkt.

Daan Brakenhoff

Lopez al naar huis

Guido73

Lopez met de ambulance weggehaald, einde Giro

Guido73

Tussentijden van iedereen zijn echt slecht nu, omstandigheden lijken erg veranderd.

Guido73

Echt een dikke blunder van Bora, Jumbo, Astana om kopmannen zo laat te laten starten, gisteren was al duidelijk dat de windrichting ging veranderen en minder zou worden. Renners van het laatste uur komen er gewoon niet meer aan te pas.

1 2 ... 81 ... 191 192

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.