Afvalkoers Vuelta 2020

1 2 ... 7 8 9 10
coolietje

Die tijdrit wordt echt een probleem zo 🤨

coolietje

NM

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Tweede rustdag, tijd voor een analyse van de overblijvende teams, het restant van de etappes en de favorieten.

Opvallend aan de teams is dat 3 Roglic hebben de niet-Roglic teams hebben Carapaz.
Verder willen alle deelnemers het liefst met Rahimns of mijn team naar Madrid aangezien wij beiden als enige Bennett niet hebben.

Unieke renners: Coolietje heeft Woods en Gaudu, Kanibaal heeft Tosh, Bode Manzin, Kokkie Ackermann, KJ Kanter en Morin en ik heb Valverde.
Rahimns rijdt nog met 7 renners die het verschil kunnen maken, Bode met 8, Coolietje, Kokkie en KJ met 9 en Kanibaal en ik met 10.

De teams (uitvallers en renners die iedereen heeft er uit gefilterd):

Rahimns 7809
ROGLIC Primoz 3235
MAS Enric 811
PHILIPSEN Jasper 755
SOLER Marc 350
CHAVES Esteban 322
CORT NIELSEN Magnus 227
ABERASTURI Jon 230

Coolietje 7863
BENNETT Sam 1227
CARAPAZ Richard 1217
WOODS Michael 1134
GAUDU David 830
MAS Enric 811
ARANBURU Alexander 353
CHAVES Esteban 322
ABERASTURI Jon 230
CORT NIELSEN Magnus 227

Kannibaal van Schepdaal 7936
ROGLIC Primoz 3235
BENNETT Sam 1227
SOLER Marc 350
DE LA CRUZ David 252
BAGIOLI Andrea 83
PHILIPSEN Jasper 755
CORT NIELSEN Magnus 227
ABERASTURI Jon 230
VAN DER SANDE Tosh 269
CHAVES Esteban 322

Bode80 7200
BENNETT Sam 1227
CARAPAZ Richard 1217
MAS Enric 811
PHILIPSEN Jasper 755
MANZIN Lorrenzo 271
KUSS Sepp 233
ABERASTURI Jon 230
BAGIOLI Andrea 83

Kokkie1975 7796
ACKERMANN Pascal 1822
BENNETT Sam 1227
CARAPAZ Richard 1217
MAS Enric 811
CHAVES Esteban 322
DE LA CRUZ David 252
SMITH Dion 221
FROOME Chris 77
ARENSMAN Thijmen 0

Ab Normaal 7281
VALVERDE Alejandro 2315
CARAPAZ Richard 1217
MAS Enric 811
PHILIPSEN Jasper 755
ARANBURU Alexander 353
KUSS Sepp 233
ABERASTURI Jon 230
SMITH Dion 221
BAGIOLI Andrea 83
FROOME Chris 77

Kj 7722
ROGLIC Primoz 3235
BENNETT Sam 1227
PHILIPSEN Jasper 755
DE LA CRUZ David 252
KUSS Sepp 233
BAGIOLI Andrea 83
FROOME Chris 77
KANTER Max 8
MORIN Emmanuel 5

Ranking bij tiebreak:

1 Bode80 7200
2 Ab Normaal 7281
3 Kj 7722
4 Kokkie1975 7796
5 Rahimns 7809
6 Coolietje 7863
7 Kannibaal van Schepdaal 7936

We beginnen met een tijdrit.
Denk dat we er van uit kunnen gaan dat de teams met Roglic veilig zullen zijn.
De afvaller moeten we dus gaan zoeken bij een Carapaz team.
Kijken we naar de verschillen, tijdrijd kwaliteiten van die verschillen en de CQ score dan is dit de hoop van de Carapaz teams:
Coolietje (7863): Gaudu of Chaves zal top 20 moeten rijden
Kokkie (7796): lijkt veilig met De La Cruz. Die rijdt normaal gesproken gewoon top 20
Ab Normaal (7281): hoopt / verwacht dat Valverde of Froome top 20 rijdt
Bode (7200): de tijdrijderskwaliteiten van Bagioli zijn mij onbekend, heeft er al 3 jaar geen gereden (en dat is misschien niet voor niks)

Verwachting: Als Gaudu of Chaves per ongeluk top 20 rijdt is het einde voor Bode, maar ik verwacht het einde, via tiebreak, voor Coolietje.

Etappe 14 wordt een ratrace tussen aanvallers en (heuvel)sprinters. Worden het aanvallers, dan is de kans aanwezig dat renners als Tosh, Soler, Arensman en misschien Chaves er bij zullen ziten. Verder verwacht ik eigenlijk niet.
En als het een sprint wordt, is het essentieel of Bennett er bij zit. Is dat het geval, dan zitten Rahimns en ik met knikkende knieën, waarbij ik Rahimns het voordeel geef omdat hij Cort heeft en ik Smith. In dat geval is het over en sluiten voor mij.
Is het te zwaar voor echte sprinters en krijgen we de punchers zoals in etappe 10, dan moeten we de aandacht verleggen naar deze categorie.
Met name naar Aranburu, Bagioli, Cort en Aberasturi (al was die nergens in etappe 10).
Rahimns en Bode hebben er daar 2 van, Coolietje, Kanibaal en ik 3. KJ 1 en Kokkie geen. Kokkie heeft wel, net als ik nog Smith, maar ook die was niet dichtbij in etappe 10. In dit scenario zitten KJ en Kokkie niet erg rustig.

Etappe 15 is een loterij. Zit er iemand in de ongetwijfeld grote kopgroep, sprint er nog een klassement man naar de 18e plaats? Onvoorspelbaar. Teams met een hoge CQ score zullen met heel veel belangstelling uitkijken naar de samenstelling van de kopgroep.
Voor Etappe 16 zie ik een zelfde scenario.

Etappe 17 is voor de klassement mannen. Verschil Roglic – Carapaz zal dan een belangrijke factor zijn, ook is het fijn om mannen als Mas en Kuss in je team te hebben.
In de gevarenzone als ik naar de teams kijk: Kanibaal van Schepdaal die echt moet hopen op Soler, Chaves en De la Cruz.
Etappe 18 is een massasprint. Dat zien we tegen die tijd wel weer.

Dat betekent dat iedereen wel ergens moeilijk zit.
De Afvalkoers win je in de laatste etappe. In de sprint dus. Ik heb deze keer geen team gemaakt om te winnen, dan had ik meer sprinters gekozen. Ik heb een team gemaakt om de Giro te halen. Daarvoor moet ik het finale weekend halen. Daarom geïnvesteerd in goede klimmers en een lage CQ waarde.

Behalve dat Rahimns en ik normaal gesproken niet gaan winnen (tenzij we tegen elkaar de sprint rijden) durf ik geen voorspellingen te doen, behalve dat ik vrees voor Coolietje morgen.
Benieuwd naar voorspellingen van anderen!

Laatst gewijzigd
Bode80

Mooie analyse Ab. Morgen verwacht ik niet dat Chaves of Gaudu in de top 20 zal eindigen dus dat zou het einde Coolietje betekenen.

Wat er in etappe 14-16 gebeurd is lastig te voorspellen. Wie er afvalt kan beslist worden met een top 20 plek van een AK man of CQ punten. Afvallen in etappe 16 zal ik extra zuur zijn vanwege het missen van de Giro in 2021.
Als ik en Ab er nog bij zitten in etappe 17 dan haalt Ab de laatste 2. Voor de rest zal het afhangen van Carapaz vs Roglic en ev. extra AK-er/vluchter die het verschil kan bepalen.

Kannibaal van Schepdaal

Ik verwacht ook dat het morgen wellicht moeilijk wordt voor Coolietje.

Wat de heuveletappes daarna betreft, ben ik blij met renners als Cort, Aberasturi, Van der Sande en Bagioli in mijn team. Normaal gezien genoeg rennes die het verschil kunnen maken. Door mijn hoge teamwaarde loert het gevaar van een verloren ex aequo echter altijd om de hoek. Als ik de laatste bergrit haal, zal het van het scenario afhangen. Als de vlucht vooruit blijft heb ik met De La Cruz, Soler en Chaves genoeg aanvalslustige renners die goed kunnen klimmen. Als de vlucht niet vooruit blijft, is het waarschijnlijk game over voor mij.

In tegenstelling tot Ab heb ik wel echt een team gemaakt voor de overwinning. Dat wil zeggen genoeg sprinters voor de laatste rit, waaronder de goedkoopste topsprinters (Bennett en Philipsen) en enkele heuvelsprinters (Cort, Aberasturi en van der Sande). Dit liet mij toe om nog een bergteam samen te stellen dat bestond uit één absolute zekerheid in zowel explosieve aankomsten, bergetappes als de tijdrit (Roglic) en enkele goedkope outsiders die top tien kunnen rijden in (Vlasov, Soler, Chaves, De La Cruz). Tot slot had ik nog plaats voor mijn dark horse Bagioli, waarvan ik wist dat hij explosief was in heuveletappes maar niet goed wist waar precies zijn grenzen lagen in de bergetappes.

Kortom, ik geef mezelf een goede kans om het ondanks mijn hoge teamwaarde met wat geluk tot zaterdag uit te zingen, en als Soler, De La Cruz en Chaves mij daar redden door bijvoorbeeld mee te gaan in de kopgroep die het tot het einde trekt (al is dat in de laatste bergetappe van een grote ronde niet evident), geloof ik ook zeker in mijn kansen op eindwinst (al zou het een extra meevaller zijn als Thijssen tegen dan de Vuelta heeft moeten verlaten).

coolietje

Ik heb morgen sowieso een mirakel nodig!

Mocht ik het toch overleven, dan heb ik wel mijn zwaarste klip omzeild en zal ik er heel dicht bij zijn...

Onbekende gebruiker

Nette analyse Ab! Ik had van tevoren niet verwacht dat Roglic zo beslissend kón zijn, volgens mij hebben we het er zelfs over gehad. Ik vind het knap, 40% van je punten uitgeven aan één renner, en ik meen dat alle Roglic-teams van etappe 1 nog steeds rondrijden. Ben overigens al wat minder chagrijnig over mijn eigen uitvallen, ik had deze fase sowieso niet gehaald. Kudoos en veel geluk aan de overblijvers! Met name coolietje idd, die zal morgen met gemengde gevoelens kijken..

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@Sammysosa ik heb er ook enorm over getwijfeld.... voor het zelfde geldt was hij over zijn top heen en was hij volledig door de mand gezakt dan was het waarschijnlijk na 2 dagen over geweest. Gelukkig heeft het goed uitgepakt tot nu toe, maar vrees ik dat het na morgen snel over is voor mij. Van de 3 Roglic teams is die van mij vrees ik de zwakste.

Ab Normaal

Eens met Coolietje. Als hij vandaag op wonderbaarlijke wijze overleefd kan hij de tickets voor de Giro wel boeken verwacht ik.
En wie weet Gaudu....

Ja, klopt Sammy, ook ik had oorspronkelijk Roglic. Maar vanwege wat Rahimns zegt heb ik toch besloten om hem en Arensman in te wisselen voor Carapaz en Valverde (niet dat ik daar al veel aan gehad heb). Dacht met Dumoulin en een lage top 20 voor Valverde wel veilig te zijn voor de tijdrit.... Niet dus. Stiekem verwacht ik van El Imbatido nog wel een 18e plek vandaag, maar met zijn huidige vorm zou hij er ook wel eens buiten kunnen vallen.

Hoop ook dat Froome vandaag weer eens Vroem doet.

zeewolde

De Vuelta afvalkoers volg ik, na mijn deelname bij de Giro, van de zijlijn. Wat mij opvalt is de enorme variatie in de teams. In deze fase zaten we in de giro met de laatste 6/7 teams te kijken naar een paar unieke renners. Majka /Nibali, Kangert /Masnada, Cimolai vs. Ballerini. Voor de rest waren de teams vrijwel gelijk, of waren renners uitgevallen.
Mogelijk komt dit door de Roglic factor : teams met Roglic zijn gedwongen om meer goedkopere andere renners te kiezen. Zo krijg je interessante variatie in de teams.

hartstikkebedankt

Jammer zeg, kwam net te kort door het goede rijden van Vlasov en door Soler die er helemaal doorheen zakte. Helaas, bedankt voor de organisatie, succes aan de andere spelers en tot de volgende!

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Als reserve die de ronde net niet heeft gehaald houd ik de afvalkoers deze ronde toch een beetje meer in de gaten. De afgelopen grote rondes was ik steeds net te laat om er zelf aan mee te doen maar zelfs vanaf de zijlijn is het een erg boeiend spel om te volgen.

Als het reserve team besloot ik mijn punten goed aan te wenden en was ik, indien ik de start had gehaald, het duurste team in de ronde: 7956 CQ punten. Daarvoor zaten wel zowel Roglic, Carapaz als Bennett in mijn team. Dat bleek tot op heden wel een gouden combinatie. Mede hierdoor had het team dan nog niet in de problemen gekomen.

Alle overgebleven teams nog heel veel succes en hopelijk tot in de Giro!

Jori

Aah mijn grote mentor die mij net op tijd berichtte dat de inschrijving geopend was, HB, eruit. Jammer, maar wel mooi team en ook ver gekomen! Zonde, maar zoals betaamd is de meester (voor nu) nog beter dan de leerling ;)

Vooral Valverde zat inderdaad in de weg. Zonde, want verdere balans zat mooi. Vlasov na dag 1 had ik niet meer verwacht dat hij zo beslissend zou zijn.

Etappe 14,15,16 wordt vooral gekkenwerk, benieuwd wie dan de ongelukkigen zijn.

Laatst gewijzigd
kokkie1975

Mooie analyse Ab.
Ik verwacht vandaag te kunnen overleven , maar zit nu al met samen geknepen billen voor de daarop volgende etappes.

Ab Normaal

'@Kokkie
Arensman lijkt jou sowieso al te redden.
Froome valt zwaar tegen. Voor mij dus ook nog heel gevaarlijk vandaag.
Woods gaat het ook niet doen voor Coolietje.
Alle ballen op Gaudu dus.

Ab Normaal

Gaudu ook buiten de top 20. Dus tenzij ik er ergens vreselijk naast gekeken heb (of Roglic nog onderuit gaat) is het over denk ik voor Coolietje.

pirazzi

Roglic wint.

Ludi

#teamRoglicensprinters boemelt nog een rondje verder

Manman wat rijdt roglic veel top 5s

Ceramiche Ariostea

De dag na de rustdag, de enige tijdrit van deze Vuelta. Deze tijdrit is gewonnen door Primoz Roglic dus Kannibaal van Schepdaal, KJ en Rahimns veilig. Kokkie1975 met een sterke Arensman en De La Cruz ook maar dan 3 teams met slechts de punten van Carapaz en Mas. Bode80, Ab Normaal en Coolietje in een tiebreaker. Deze pakt in het nadeel van Coolietje uit. Hij wordt daarmee 7e en moet deze Vuelta verlaten.

1 Kannibaal van Schepdaal 7936 790
2 Kj 7722 720
3 Rahimns 7809 700
4 Kokkie1975 7796 350
5 Bode80 7200 190
6 Ab Normaal 7281 190

7 Coolietje 7863 190

Teamnaam Coolietje

1 BENNETT Sam 1227 0
2 CARAPAZ Richard 1217 160
3 WOODS Michael 1134 0
4 GAUDU David 830 0
5 MAS Enric 811 30
6 VLASOV Aleksandr 645 0
7 MARTINEZ Daniel Felipe 526 0
8 ARANBURU Alexander 353 0
9 DUMOULIN Tom 341 0
10 CHAVES Esteban 322 0
11 ABERASTURI Jon 230 0
12 CORT NIELSEN Magnus 227 0

7863 190

coolietje

Zonde, maar niet aan te doen.

Wel Benieuwd hoe het gaat aflopen!

Corné 't Glansarm

Wonderlijk blijft het... eruit gevlogen in een sprintetappe met én Bennett én Ackermann om nu te constateren dat mijn allergrootste vrees niet bewaarheid zou worden. Omdat Arensman een plekje voor Mas eindigt.

Maar die etappes nu, niet meer te voorspellen, ik vrees zelfs niet voor de kandidaten met de op papier sterkste teams. De hamvraag is natuurlijk of een team met sprinters de laatste etappe haalt. Ik blijf het aandachtig volgen, succes allemaal!

Ab Normaal

Hele spannende dag voor mij.
Deze etappe lijkt nog het meest voorspelbaar van de komende 3.
Om eerlijk te zijn maak ik me hier het meeste zorgen om. En dan vooral om Bennett. De volgende 2 zijn echt een loterij.
Geen idee of het te zwaar is voor Bennett vandaag.

pirazzi

In theorie (in de praktijk ook waarschijnlijk) komt 1 van de overgebleven teams 3x op de hotseat terecht.

Ab Normaal

Rahimns, Kanibaal en Kokkie zullen hopen dat de vlucht het haalt, dan zijn zij veilig.
Billenknijpen dus voorlopig voor KJ, Bode en mijzelf.

Ab Normaal

KJ ook veilig met Roglic en De La Cruz.
Gaat het tussen Bode en mij.
Weet niet of ik weer zo'n stom geluk heb of Valverde nu net 20e wordt of 21e.

Edit: 20 volgens mij. Dan heb ik het geluk wel aan mijn kont hangen deze keer. Vriend Alejandro, ik heb niets gezegd.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 7 8 9 10

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.