Scorito Giro d'Italia 2021

1 2 ... 261 262 263 264
Zadelpen

Ken die Modolo en Cimolai tijd. Maar een beetje vorm zou je wel nodig hebben lijkt me. Je kiest niet op behaalde resultaten in het verleden, lijkt mij dan. In aanloop was die niet eens de sprintkopman maar een lead out in wat kleine rondes ed.

Laatst gewijzigd
Ajvenema

'@zadelpen: Ja, maar als dat echt was omdat ie zo slecht was, zouden ze wel een van hun andere 12 sprinters meenemen, was mijn idee... Ging er dus maar vanuit dat het een kwestie van verdelen was. Knechten in de voorbereiding, voor eigen succes in de giro. Vorig jaar hadden ze er 3 bij zich, en toen was ie ook nog goed voor 3x top7. Als ze nog een extra sprinter hadden meegenomen dit jaar had ik hem overigens echt nooit gekozen.

Zadelpen

Dat zou goed kunnen idd. Maar ja, ik vind dat moeilijk. Want namen die niet in vorm zijn, of niet laten zien, die zal ik nooit nemen. Op uitzonderlijke talenten op bv Evenepoel na. Als ik dat doe, bouw ik wel nog een failsave in. Helaas vielen die deze keer of lieten niks zien.

Maar ja... zulke namen heb je wel nodig in veel rondes. En daar scoor ik bijna altijd slecht. Had een keer Pantano. Verder weinig verrassend goede namen.
I
Team lijkt steeds meer te kloppen, op de vluchters en ‘goed uit het niks’ namen na. Krijg de goede maar niet te pakken.

Soms lijkt het ook wel dat als je elke meter wielrennen volgt, je af en toe in het nadeel bent, tov mensen die dat niet doen. Had ik bv niks gezien/gelezen van Ganna van die twee zwakke tts, een week voor de Giro, had ik hem gewoon gehad.

Maar goed, het is hoe het is. Ik zal toch een manier moeten vinden om ze wel te vinden.

Ps. Dit zou kunnen overkomen als van, nou wat een geluksvogels met Cimolai. Maar zo zit ik niet in elkaar. Wil gewoon leren/weten waarom je zo een gast zou nemen. Had ik hem nu ipv Kanter, had dat ook weinig uitgemaakt verder voor deze ronde.

maar ja, het is een hardnekkig probleem bij team Zadelpen wat me maar niet lukt te tackelen. Want had nu qs heel goed geweest, Landa niet gevallen en Bernal niet zo goed. Dan had ik toch nog een Cimolai of Caruso nodig gehad voor goud denk ik. Omdat heel veel mensen de niet Bernal wel QS route hebben genomen.

Laatst gewijzigd
nasibal

Tuurlijk is het balen als jouw 750k-keuze verkeerd uitpakt en een andere renner het pareltje blijkt te zijn. Maar het scenario ‘Landa valt uit in etappe 5, Caruso blijkt sterker dan Bilbao én alle andere ak mannen behalve Bernal’ was vooraf echt niet plausibeler dan ‘Carthy valt uit, Guerreiro wint twee etappes en finisht op plek 9 in het ak’ of ‘Cepeda rijdt 4x top 10 en pakt de bergtrui’.

Dat is juist het hele punt. Er waren relatief veel 750k'ers die vooraf allemaal een scenario hadden waarin ze goed zouden kunnen scoren. Géén van die scenario's was echter veel waarschijnlijker (of onwaarschijnlijker dan het andere). Het hoge aantal 750k'ers in combinatie met de weinig van elkaar verschillende kansen zorgt er voor dat er:

1) door veel mensen 750k'ers zijn meegenomen"
2) De gekozen 750k'ers onder de teams sterk kunnen verschillen

Voeg daar vervolgens aan toe dat achteraf 2 van die 750k'ers het héél goed hebben gedaan, een aantal 'gewoon naar behoren' en en aantal ronduit slecht en je kan stellen dat het kiezen van de juiste 2 opties dit jaar een flinke impact had. Veel meer dan in een situatie waarin de keuze vooraf beperkter is en/of de score van de betreffende renners lager. Of die keuze vervolgens berust op kunde, mazzel en/of geluk en in welke mate er sprake is van overprestatie is een andere discussie.

Laatst gewijzigd
La Primavera

'@Ajvenema

Ik vond Cimolai de meest logische 1.5 miljoen keuze

Als je precies een gat moet opvullen van 1,5 miljoen voor een sprinter, dan snap ik de keuze wel. Ik voorkwam liever de situatie dat Cimolai een plek moest opvullen. Dat hij het nu zo goed doet vind ik dan ook niet echt jammer, aangezien ik hem vooraf niet als een optie zag.

Persoonlijk vooral pech gehad met de keuze Landa/Sivalkov i.p.v. Eganito/500k man. Levert een totaal op van 66 punten terwijl Eganito zo 1.100 punten hengelt voor de mensen die hem hadden. In deze situatie had Landa misschien 3/400 punten gepakt. En Sivakov de rol van Martinez. Dan kom je samen met Landa/Sivakov ook al op 8/900 punten in deze Giro. Dat is gewoon een verschil van 49% finishen of ergens in de 90%. Verder nog wel wat slechte keuzes met o.a. Pello; pech met sprinters die eerder afstappen dan etappe 13; Guerrio en Paddy die ondermaats scoren puntenwise en de vele slechte kopman keuzes.

Op naar de Tour.

mas22

Uiteindelijk geëindigd op 58,5, dat is van het zelfde bedroevende niveau als vorig jaar. De Giro is de laatste jaren niet mijn ronde. Teveel verkeerde keuzes en de team samenstelling en daarnaast in sommige etappes ook verkeerde keuzes in opstelling en kopmanschap. Maar dat heeft me niet eens al te veel punten gekost. Dat zat vooral in het feit dat mijn meeste renners erg tegen vielen of uitvielen.

Ik heb me ook echt teveel laten leiden door alle lovende verwachtingen rondom Evenepoel. Overal was te lezen hoe goed hij wel niet was en dat hij kopman was. Daardoor kreeg ik echt het FOMO gevoel bij hem. Wijze les van deze Giro, neem geen renners mee die eeuwen niet meer gekoerst hebben.

Op naar de Tour, daar heb ik een beter score van vorig jaar te verdedigen.

Laatst gewijzigd
Zadelpen

Het lijkt wel dat deze Giro de verschillen in dit topic enorm zijn ook. Meestal scoort het meerendeel heel hoog. En een slechte ronde zit dan al rond de 80%.

Maar deze Giro, en en die van vorig jaar zijn wij als forum helemaal uiteen gereten. Zit soms wel meer dan 40% tussen spelers die normaal beide vaak hoog staan.

Giro is bij mij al jaren de zwakste ronde ook. Misschien dan toch nog te weinig kennis van parkoersen en vorm ed. De tour zijn het bijna altijd de grote namen die veel punten halen. Is misschien toch wat eenvoudiger om een minimaal subtop team te selecteren.

Keshi

'@Zadelpen
Natuurlijk is het een voordeel veel te weten. Daarom zal de 'kenner' gemiddeld hoger scoren dan de 'leek'. Echter, er gebeurt altijd iets onvoorziens. De leek zal vaker lager scoren, maar zijn piek zal dan weer hoger zijn. Op zoveel duizend deelnemers zullen er altijd zijn die per ongeluk die onvoorziene scenario's hebben. Zeker in een individuele sport die met valpartijen, ziekte, pech, blessures, wat dan ook, altijd een grote onzekerheidsfactor kent.

Laatst gewijzigd
Zadelpen

Je bedoelt dat ongrijpbare... Dat de voetbalpool altijd gewonnen wordt door iemand die nooit voetbal kijkt haha.

Dat is ook wel de charmes van de poolwereld he 😊.

Ajvenema

'@zadelpen: Soms is het met sprinters in de giro gewoon genoeg om de enige van het team te pakken, die ook nog eens kan klimmen. Hopen dat ze er iig altijd bijzitten en stabiel top10 rijden. Bij Cimolai valt dat dit jaar super uit. Pasqualon had blijkbaar ook gekund, die heb ik zelf geskipped vanwege Minali. Ik vind de Giro ook het lastigst... Komt denk ik ook omdat de rijders zélf nog niet eens weten of ze in vorm zijn. Weinig uitslagen om op terug te vallen. Vaak favorieten die volledig door de mand vallen. De tour is inderdaad een stuk makkelijker te voorspellen imo. Voor de giro scoor ik 50-90%, de tour eerder 80-99. Het is daar wel heel moeilijk om echt hoog te eindigen, omdat je dan precies de Hirschi/Kamna/Kragh andersens moet pakken en opstellen.

Wat me blijft opvallen is dat het heel belangrijk blijft om de balans in orde te hebben, zodat je voor elke etappe genoeg maar niet teveel opties hebt. Dat heb ik deze giro wel goed gedaan, maar Bernal:) Overigens is dat ook weer geen garantie voor succes in de giro, want daar zie ik in de top juist weer mensen met absurd veel 'kopmannen', zodat je uitvallen kunt opvangen.

Is het uitvalpercentage altijd zo hoog in de giro of lijkt dat maar zo?

Thomberg

Wat me vooral ook opvalt deze giro is dat sprinters snel meer punten pakken dan redelijke klassementsmannen. Bardet en Carthy bijvoorbeeld. Dan hadden er genoeg interessantere sprinters geweest die snel meer opleveren. We moeten niet vergeten dat er veel kopgroepen de winst hebben gepakt. Maar voor de Tour, met het grote aantal sprintritten worden veel sprinters belangrijk

La Primavera

Alvast even voor de Tour. Mijn zwarte lijst sprinter Demare klopt weer aan de deur.....

Milanjacks

Demare een zwarte lijst sprinter? Voor mij is die - zeker - de afgelopen en die giro daarvoor een prima optie geweest.

Jeffrey81

Goed, in de eindafrekening nog een paar tikken, en daarmee is de gehele Giro een Zakarin-afdaling voor me geweest. Begonnen bij de top (na etappe 2 stond ik in de top 100) en daarna alleen maar afgegleden, bochten gemist, verkeerde lijnen gereden, gaatjes laten vallen en uiteindelijk in het ravijn gelazerd. 76,7% is mijn deel.

Op naar de Tour!

Ludi

Ik denk dat een klassiekers"zwarte lijst" en een GT"zwarte lijst" niet per se hoeven te matchen, waardoor Demare voor de tour mogelijk best een optie is

Timvideo

Ik heb hier nog gepleit voor Gaviria vlak voor het begin van de Giro. Moet ook wel zeggen dat ik enkele keren achter de oren gekrabd heb met waar ze bij UAE mee bezig waren in de eerste week. Gelukkig bleek hij achteraf toch nog een prima keuze ten opzichte van de andere 3 miljoen sprinters, bovendien kan je ze niet allemaal thuis laten natuurlijk. Toch waren ze best apart bezig. Sagan natuurlijk als verwacht de beste sprinterkeuze (samen met veel minder verwacht Cimolai).

Ik lees hier veel teleurstelling over Bevin maar die leverde mij nog 54 puntjes op. Kan voor Cepeda niet gezegd worden, wellicht dat het verwachtingspatroon net wat anders is? Denk dat deze Giro ook aardig beïnvloed is geweest door het weer, we hebben nauwelijks twee dagen mooi weer gehad en een groot deel van de favorieten hier vooraf blijken toch opnieuw weer mooi weer renners te zijn.

En voor wat betreft de Tour... Wie durft er Roglic of Pogacar thuis te laten? En de wetenschap dat er veel gesprint gaat worden met keuzes tussen Demare, Bennett, Ewan, Sagan, Nizzolo, Ackermann en dan ook nog WvA, MvdP, Kristoff, Colbrelli, Stuyven, Pedersen, Philipsen, Viviani, Kragh Anderson, Coquard, Bol, Asgreen, Bouhanni, Bol, Matthews en van Poppel. Meer dan voldoende sprinter types om te overwegen in ieder geval, dat is wel andere koek dan het was voor deze Giro.

Valvuillerdemoz

De FOMO begint nu al toe te slaan! 🙈

Thomberg

Ja dd sprinters kiezen wordt de uitdaging !

Milanjacks

'@Tim

De keren dat hij punten opleverde had bijna niemand hem opgesteld. Bevin stelt twee keer teleur in de tijdrit en andere puncheurs dagen. Kreeg ook nog punten voor de stage win van Dan Martin maar denk niet dat veel mensen hem hebben opgesteld toen. Ik heb zelf maar 22 punten gehaald met Bevin. En dat is ook nog omdat de Marchi in het roze reed.

KV

Ik denk dat ik voor de Tour 3 AK mannen meeneem en 17 sprinters/puncheurs 😉

Ajvenema

Het ellende aan de tour is dat ik nú al weet dat het podium niet roglic/pogacar/thomas wordt, maar je ze wél allemaal in je team wilt😅

Wordt nog super lastig om de theoretische top 4-10 in te vullen trouwens... volgens mij komen de meeste teams met het idee dat ze toch niet gaan winnen😬

Daan Brakenhoff

Gaan Laporte en Viviani allebei de tour rijden? Laporte had ik zeker overwogen mits ze Elia gewoon er buiten laten. En dan heb je ook nog Sagan en Ackermann en Philipsen en Merlier... hoop dat er gewoon duidelijk vooraf wordt gemaakt wie er gaat sprinten

Imbatido

Nog even over:

- Aanvallers, soms denk je ze niet nodig hebben omdat ze onvoorspelbaar zijn, maar andere rondes ben je juist blij dat je ze meehebt (Alaphilippe, Hirschi) vanwege de soms toch wel grote voorspelbaarheid van het koersverloop en kopmanschap. Nu is er niet echt een must-have opgestaan die ook het bergklassement in fietste. Maar zo is de ene ronde de andere niet. Guerreiro had die potentie misschien in de laatste week maar viel helaas uit.

- Cimolai en Gaviria. Die gaven qua uitslagen vooraf voor mijn gevoel 0 garantie op succes. Cimolai had het hele jaar nog niet gesprint. En zijn uitslagen vorig jaar in de Giro (1x 5e, 1x 7e) hielpen ook niet mee. Gaviria had na zijn handbreuk in E3 niet meer gekoerst en niks meer van zich laten horen op social media dus daar durfde ik me ook niet aan te wagen. Verbazingwekkend dat hij ook nog eens zo goed klom. Doordat de andere sprinters nog naar de Tour gaan ook nog eens veel punten in het puntenklassement voor hen. Gelukkig werd er dan maar beperkt gesprint.

- Cepeda. Kans zat erin dat het niks zou worden maar dit was wel het absolute doemscenario. Het zag er veelbelovend uit in de Tour of the Alps en de Giro had best zijn doorbraak kunnen worden. Als hij in elke bergrit rond plek 10 (of beter) zou eindigen sla je jezelf voor het hoofd dat je hem niet hebt. Helaas pakte het anders uit.

- Caruso thuislaten voelt wel pijnlijk. Helemaal omdat Landa ook nog eens uitviel voor mij. Maar ik dacht wel genoeg klimmers te hebben in mijn Bernal-variant en twijfelde hoeveel Caruso zou scoren met Landa, en Bilbao voor hem. Dit scenario had ik niet voorzien.

- Bernal. Had een hoog puntenplafond en heeft dat waargemaakt. Als je de topfavoriet dan niet meeneemt loop je wel een groot risico ingehaald te worden door enorm veel spelers. En dan kan het zijn dat je op een laag % eindigt. (Ik had hem zelf wel mee.)

Op naar de Tour.

nasibal

Nu is er niet echt een must-have opgestaan die ook het bergklassement in fietste

eeeeeh?

La Primavera

Den dikke Bouchie mist alleen nog de bolletjestrui. Dat wordt een 90% pick als die de Tour rijdt.

1 2 ... 261 262 263 264

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.