Filippo Fiorelli was de openbaring van de Giro 2020, hij viel op en zal de groepssprints doen samen met Enrico Battaglin, waarbij hij duidelijk de voorkeur geeft aan die niet voor pure sprinters, maar veeleisender.
Zo staat het idd ook wel op hun website maar betekent dit dan dat hij op het vlakke niet zal meesprinten... zou me toch ten zeerste verbazen. En die aankomsten licht bergop waarvan hij spreekt van vorig jaar zijn er nu eenmaal niet deze Giro.
Goedemiddag forumleden, ik lees geregeld en met plezier jullie berichten, maar wilde nu een idee met jullie delen. Zie dat veel mensen de 100-punten-per-miljoen-regel hanteren. Je kunt dit m.i. ook beredeneren vanuit de gedachte dat je x-punten per etappe moet halen. In dit geval 4700/21 is ongeveer 225 punten per etappe.
Natuurlijk zijn er etappes waar je meer zekerheid hebt over de uitslag (tijdritten, '100%'-sprintetappes, zware bergetappes), waar je wellicht meer dan het gemiddelde scoort en dit afweegt met de etappes die wat meer voor de vluchters/aanvallers is. Maar met dit in het achterhoofd kun je redelijk inschatten of je met jouw 20 renners dit gemiddelde kan halen.
Daarnaast, is die 100 punten niet wat zuinig ingeschat? De punten per etappe zijn hetzelfde als in de tdf bijvoorbeeld, maar het budget is lager.
Benieuwd hoe jullie hierover denken.
'@jori:
( ... ) Ik kan starten met 4x DQS en 2x Ineos in de tijdrit, met daarnaast een stuk of 5-6 sprinters. Ganna zou alleen maar mijn balans verstoren, omdat ik liefst nog een redelijk extra vaatje klimmers heb, puur vanwege de geschatte verschillende uitkomsten van aanvallende klimmers versus ak-luitjes. Als je Ganna opstelt voor Bernal zijn teampunten, is dat voornamelijk geschat in de 3e week met vooral veel bergen. Dan is Ganna puur teampunten, waar Sivakov juist ook nog groot deel van zijn eigen punten haalt.
Ik zie waar je naar toe wilt. Als ik je goed begrijp, hedge je het ontbreken van Ganna met 4 DQS. In dat geval is het ontbreken van Ganna inderdaad op te vangen, mits je nog 1 of 2 goedkope tijdrijders meeneemt (die ook andere rollen kunnen aannemen) die de ritpunten kunnen compenseren.
Daar heb je wel een punt. Maar dan speculeer je erop dat wat je laat liggen in het begin, later weer goed gemaakt wordt. En dat is een strategie die ik eerder heb gehanteerd, maar niet altijd succesvol was...
Ik vraag me nog steeds af wie die fabel is gestart dat Tesfatsion een sprinter is??... zelfs Youri trapt erin.
Die gast weegt 55kg en z'n beste resultaten zijn eindklassementen van rondjes met meerdere bergritten erin, heeft ook bergritten gewonnen. Klimmer die redelijk rap is. Type Simon Yates.
Wel grappig als Fiorelli straks niet sprint en door zijn ploegbaas de Giro uit wordt gegooid. Die gaat er namelijk ook van uit dat Fiorelli gewoon gaat sprinten met zelfs Marengo als man om te helpen en Battaglin die daar ook wel wordt verwacht (naast, samen, tegen of voor elkaar) :p Daarnaast zou hij zich ook moeten melden in vluchten die tot het einde kunnen geraken.
Zijn stukje sluit niks uit qua sprinten, al zou het dan wel inderdaad heel vreemd zijn verwoord. Voegt wel weer extra hoofdstuk toe aan het hoofdpijndossier dat "sprinters" heet. Eerste week ziet hij meerdere kansen, hoe dan? 1 = tijdrit, 2,5,7, (10) zijn sprints, 4 en 6 te zwaar, dus enkel etappe 3 zou kunnen, als hij daadwerkelijk sterk genoeg is.
Ergo, hij zal zich volgens mij toch moeten mengen in de sprints.
'@rawolf: Hij is volgens mij meer een type voor de lastigere aankomsten, Coppi Bartali was ie wel oke geloof ik.
Maar je verwacht van die pro-conti's wel dat ze er altijd iemand ingooien bij de sprints, en verder is er niet zoveel in dat team wat snelheid heeft:) Dus als er wordt aangegeven dat Tesfatsion mee gaat doen, dan mag ie best mijn selectie in voor p12-15. Zonder bevestiging doe ik dat echter niet, als ik ergens een bloedhekel aan heb zijn het nog wel 0-punters in mn sprintselectie.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.