Scorito Giro d'Italia 2021

1 2 ... 94 ... 263 264
Laurenesi

'@Jori

Dat is altijd simpel. Zonder een beetje geluk kan je nooit winnen, dus dit is het moment op een eurootje te pakken en kop (bernal) of munt (geen bernal) te spelen.

MvdL

Ik heb de volgende sprinters meegenomen:

Sagan, Merlier, Nizzolo, Viviani en Vendrame (5)

Dit is een flink budget besteed aan dure sprinters en gaat natuurlijk ook ten kosten van mijn klassementmannen ik heb er (6).

Misschien moet ik iemand downgraden? Om meer te investeren in een goede klassement man?

Heeft iemand tips voor mij..

Ik twijfel namelijk heel erg of dit wel een goede verdeling is, aangezien er weinig kansen zijn voor sprinters?

Jori

'@Laurenesi: nee, nee, zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Nu een enorme SWOT, potentiële punten eraan koppelen, bijstellen omdat toch niet het juiste team eruit komt, nog een keer runnen en dan het team wat je graag wilt kiezen. Maar dan toch terug switchen want dat andere team is wat gebalanceerder en heeft iets normalere namen. Maar dat doet je tot slot toch te weinig en kies je voor het andere team :p

michelb6

Hier nog een interview van Belletti. Denk dat ik hem ook maar niet neem:
https://www.corrierecesenate.it/Sport/Manuel-Belletti-unico-romagnolo-al-Giro-d-Italia

Laurenesi

Dat is altijd lastig voorspellen Mike. Ik ga dit jaar voor iets minder sprinters, maar ik heb dat ook wel eens eerder geprobeerd en toen keihard de deksel op mijn neus gekregen.

Het probleem is altijd dat topsprinters altijd wel zekere punten opleveren. Dat is deze Giro misschien wat minder vaak, maar je weet nog steeds wanneer je ze moet opstellen. Klassementsmannen en klimmers zijn toch altijd wat minder zeker. De ene keer is de strijd zo groot, dat ze elke etappe zelf voor de overwinning gaan. Je hebt soms ook rondes waarbij bijna elke bergetappe naar een vluchter gaat.

Doe wat goed voelt!

@Jori Haha, zo is het! Tot het laatste kwartier voor het begin en dan met je ogen dicht toch de laatste keer het team bevestigen in de hoop dat alle afwegingen op de juiste plek vallen.

Laatst gewijzigd
Jori

Is trouwens Evenepoel/Bernal/Ewan al gevallen tijdens de verkenning van de tijdrit? :p

Jofferde

'@RJezus ja hoor dat heeft hij gedaan, ook weer met de bekende spelfout: mij team is: i.p.v. mijn team is

La Primavera

Ik denk sowieso dat de klimkwaliteiten van Bilbao overschat worden. In de Giro vorig jaar wordt hij welliswaar 5e, maar komt hij nooit in de buurt van Hindley en Hart.

https://www.procyclingstats.com/race/giro-d-italia/2020/stage-18

Ik denk dat jij zijn klimkwaliteiten enorm onderschat. In zo'n beetje de zwaarste etappe van de Giro komt hij op 45 seconde binnen van Hart en Hindley. 4 minuten voor Nibali en Almeida (die we zelfs meenemen voor 4 miljoen deze Giro) en 6 minuten voor Majka. Je kan het natuurlijk dood analyseren door te stellen dat deze gerenommeerde (afgezien van Almeida) renners minder waren maar je kan ook stellen dat Bilbao gewoon heel heel veel beter was.

Twee jongens waarvan we het podium vooral toedichten aan het afhaken van 50 betere kandidaten een gekke corona-tijd waarin vooral de wat oudere, vastgeroeste veteranen minder thuis lijken te geven. Als van BE alleen Yates was afgehaakt wegens ziekte ipv de hele ploeg naar huis wegens Covid, dan had ik ook Lucas Hamilton nog wel vóór Bilbao zien eindigen. Ook geen jongen die we hier meteen top 5 zouden toedichten

Het ging anders behoorlijk hard in de Giro vorig jaar. Alle records werden uit de boeken gereden en de Stelvio KOM werd met minuten verbeterd. Daar hadden ze, met de toppers die uitvielen erbij, echt niet harder gereden.
https://www.indeleiderstrui.nl/idl-producties/gespot-op-strava-hadden-geoghegan-hart-en-hindley-ook-in-de-tour-mee-gestreden

Z’n 2e plek in de ToTa lijkt indrukwekkend, maar laten we eerlijk zijn: In etappe 3 krijgt hij 50 seconden cadeau omdat hij in z’n eentje (overigens zéér indrukwekkend) op het min of meer vlakke het gat met de kopgroep dichtrijdt, terwijl het peloton het wel best vind. In etappe 4 komt hij er in eerste instantie eigenlijk niet aan te pas, wordt zelfs even gelost, maar komt dan terug als de rest van de favorieten het wel best lijkt te vinden en vooral met de Giro bezig is. Zeker nu Yates zo ver voor ligt in het AK. Vervolgens gaat hij volledig kamikaze in de afdaling en pakt daar de meeste tijd.

Hoe je het doet maakt niet zo heel veel uit toch? Uiteindelijk benut hij zijn kwaliteiten optimaal en rijdt daarmee (bijna) iedereen naar huis. In een grote ronde eindigen ze ook vaak met een grotere groep boven aan op een berg. Bilbao sprint dan mooi naar een topklassering terwijl een Buchmann lekker achter in het groepje gaat binnenrolt. Of na een afdaling. Ook mooi voor de punten.

Ik denk dat je van Bilbao in de eerste twee weken exact moet verwachten wat Laurenesi hier voorspelt. Als hij er niet afgereden wordt tenminste. In week 3 gaat hij gewoon tussen de Fabbro’s, Schultz, Ciccones, Cepeda’s etc van deze ronde eindigen, evenals tussen z’n 2e-week-maatjes Formolo, Grossssssss en Vanhoecke. En daar betaal je dan 2 miljoen voor.

- Bilbao 6e giro als knecht voor MAL en 5e giro als knecht voor Pernsteiner
- Formolo zijn beste GC resultaat in een grote ronde is 9e.
- Grosssss "" is 9e.
- Vanhoecke "" is 60e.

Fabbro/Schultz/Cepeda zijn natuurlijk sowieso niet vergelijkbaar daarvan moeten we nog maar zien of ze het al aan kunnen. En Ciccone rijdt met hele andere doelstellingen rond vaak.

Laatst gewijzigd
Jofferde

'@mikevdlaar ik heb 6 sprinters. Persoonlijk denk ik dat je er 5/6 zeker nodig hebt. Je weet precies wanneer je ze moet opstellen en er zijn genoeg kansen. Daarnaast zijn jouw namen gewoon prima. Al is Viviani een beetje een ‘gok’

Aardappel

Haha nou lekker nieuws van Vendrame..

'What tot dooo'

Kanter of Belletti?

Treenert

[Quote]…. En dan blijkt ineens dat Viviani het ontbrekende puzzelstukje was. Wie had dat ooit kunnen denken? 🙈[/quote] luister maar eens naar de Podcast met Theo Bos. Die weet wat meer over Viviani.

Laatst gewijzigd
Jeffrey81

Thanks. Ik ben alleen niet zo van de podcasts. Waar vind ik zoiets?

Treenert

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly93d3cub21ueWNvbnRlbnQuY29tL2QvcGxheWxpc3QvMzNkYmQyZGMtZDQ2NC00NzFkLTlmZWItYWJhZTAwMzMwMDc4LzdlNzAyOTUxLWQ2NDQtNDBlNC1iZTIwLWFiYWUwMDdlOTU1ZC82NGFjNDQ2YS0yYTcwLTQyMTktOWE1My1hYmFlMDA3ZTk1NjIvcG9kY2FzdC5yc3M/episode/NzFhMzFmNzQtNWIyOS00ODFjLWE5NzQtYWQxZjAxMWZkY2Vh?ep=14

Luister ook maar eens hoe f.cking relaxed Mollena is/klinkt.

michelb6

'@Aardappel
Belletti geeft ook aan nog niet 100% te zijn en wat dagen nodig te hebben.

Mijn optie is nu Vendrame te vervangen door Minali of Pasqualon, en dan Vanhoucke te vervangen door Masnada.
Of de hele boel omgooien en 2x 500k renners in mijn team nemen en een Bennett of Bardet erbij.
Of gewoon Kanter ipv Vendrame, maar vind hem te duur

michelb6

'@Treenert
Bedoel je dat positief of negatief? Ik heb hem er uit geklikt na het luisteren namelijk.

Treenert

'Klets' je wat met Fiorelli, stel je een vraag aan Vendrame, krijg jezelf een volgverzoek van Minali 🤟

@harderijder: Als je Mollema bedoelt vind ik dat positief. Hij is wel heel duidelijk dus wanneer stel je m op. Maar dat geldt voor meer renners, hij moet net in je team passen.

Laatst gewijzigd
ricoverreij_643426

'@mikevdlaar de hoeveelheid sprinters vind ik ieder jaar weer ongelofelijk moeilijk in de Giro. Dit jaar zie ik 4 sprinters in staat om in de top 5 van het puntenklassement terecht te komen, dus deze 4 neem ik alvast mee. Voor de rest heb ik het met 2 spotgoedkope sprinters aangevuld en zo kom je dus aan 6 sprinters. Voor mij is de eindafrekening een belangrijke factor bij sprinters, en daarom kies ik zelden sprinters tussen de 1 en de 2.5 miljoen (tenzij hier natuurlijk buitenkansjes tussen zitten). Deze sprinters zullen vaak tussen plek 5 en 15 eindigen, en de top 10 van het puntenklassement nauwelijks halen. Voor de duurdere sprinters vind ik het ook erg belangrijk dat ze tenminste een vluchtheuvel over komen. Met name Ewan is me daarin al vaak enorm tegen gevallen als ik hem in twijfelachtige ritten toch opstelde. Daarnaast zijn sprints niet op voorhand zomaar in te vullen, en valt er in veel sprints een topsprinter buiten de top 8. Vaak kan je naast je 6 sprinters trouwens goed 3 renners opstellen die trui/teampunten pakken, daarom vind ik meer sprinters onnodig.

Aardappel

'@harderijder

Kanter it is dan maar. Of nog downgraden naar Fiorelli en dan ergens anders het team versterken.

ditisdavid

Met het complete gebrek aan sprinters onder de 3 miljoen die daadwerkelijk gaan sprinten (ik tel nu nog maar 10 man die sowieso gaan sprinten!) en geen goede keuzes onder de leadouts ga ik toch maar mijn sprintploeg inkrimpen. Minder sprinters betekent ook dat de klassementsrenners die van voren zitten vaker de toptwintig halen op het vlakke...

daandej

Ik heb moschetti groenewegen nizzolo minali pasqualon sagan

kevinraar

dit is nu mij team
almeidea
vlasof
yates
cartny
benett
soler
bilbao
mollema
vanhoucke
cavagna
foss
ewan
sagan
dekker
groenewegen
pasqualon
moschetti
masnada
mohoric
moscon

Basementman

Ik ben weer naar de kelder gestuurd, mijn vrouw vindt dat ik teveel op het forum lees.

Bedankt voor de update over ons puntenkanon van vorig jaar Vendrame. Inwisselen dus voor Minali... @Treenert mooi dat je het uithangbord bent namens dit forum in het peloton. Ze zullen het in de rustigere etappes ongetwijfeld ook even over jou en het forum hebben.

nasibal

'@La Primavera

Ik denk dat jij zijn klimkwaliteiten enorm onderschat. In zo’n beetje de zwaarste etappe van de Giro komt hij op 45 seconde binnen van Hart en Hindley

Lees die zin nog eens. Je zegt hier letterlijk dat hij op bijna een minuut gereden wordt door jongens die we onder normale omstandigheden hooguit op een 7e/8e/9e/10e plek AK inschatten. Of wil je zeggen dat je HIndley hier weer even met 2 vingers in de neus top 5 ziet rijden? In dat geval kunnen we het hier beter bij houden, want dan gaan we het nóóit eens worden ;)

4 minuten voor Nibali en Almeida (die we zelfs meenemen voor 4 miljoen deze Giro)

Laten we eerlijk zijn, als we Almeida zelf hadden mogen prijzen hadden we er ook best een miljoentje voor afgetrokken. Daarnaast klom Almeida over de hele Giro nog steeds beter dan Bilbao en juist over hem wordt hier constant geroepen dat hij bergop niet goed genoeg is. Verkeerde voorbeeld dus lijkt me.

en 6 minuten voor Majka

Poh ja, Majka, dat is ook wel hét voorbeeld van een renner die steevast kort in de top 5 AK rijdt en nooit slecht is.

Tenslotte kan je heel selectief rit 18 pakken, maar in de rit naar de Etna, die door tegenwind overigens ook nog relatief traag was, moet Bilbao gewoon lossen bij Nibali en Majka, die op dat moment nog wél gewoon keihard in de race zijn voor een resultaat. Hindley moet daar welliswaar ook lossen, maar heeft in die rit nog werk gedaan voor Kelderman.
Rit 9 moet Bilbao ook lossen bij Majka (en Mcnulty, waarvan we hier ook riepen dat hij niet goed genoeg klimt) en komt hij in dezelfde tijd binnen.
Rit 15 is pas weer de volgende echte aankomst bergop. Gokje? Bilbao wéér gelost door Majka. Nog veel harder gelost door Almeida, en wederom in dezelfde tijd als Nibali.
Rit 17, Majka, Bilbao en Nibali allemaal zelfde tijd.
Rit 20? Almeida rijd Bilbao weer op een halve minuut. Die almeida die verwacht wordt over 3 weken er hard door heen te zakken in de bergen pakt in rit 20 30 seconden op uitstekende klimmer Bilbao ;)

Wat er precies voorviel in etappe 18 weet ik niet meer precies. Wel dat weet ik dat iedereen in de achtergrond het allemaal wel best vond, zeker omdat de eindwinst eigenlijk alleen nog maar tussen Kelderman/Hart/Hindley ging en Almeida z'n podium probeerde te redden. De voorsprong van de nog wél rijdende jongens vooraan liep in recordtempo op. Beetje zoals die laatste etappe in dat rondje wat Martinez vorig jaar won. Dat Bilbao in zo'n rit ook nog alles uit de kast trekt spreekt voor hem, maar in het volledige plaatje gebeurt daar exact wat nu ook in de ToTa gebeurde.

Je kan het natuurlijk dood analyseren door te stellen dat deze gerenommeerde (afgezien van Almeida) renners minder waren

Je mag het doodanalyseren noemen, maar volledig los van of ik gelijk heb of niet, juist het beschouwen en inschatten van dergelijke context onderscheidt binnen Scorito de mannen van de jongens. Dat weet jij zelf ook als gerenomeerde en ervaren speler :)

maar je kan ook stellen dat Bilbao gewoon heel heel veel beter was.

Dat kan, maar mijn vraag was: Heel veel beter dan wát precies? Dan sterke, ervaren en bewezen namen die hier tot aan de tanden voorbereid verschijnen + een hele hoop subtop in goede vorm? Of beter dan een stelletje C garnituur + wat oudere renners wiens belangrijke voorbereiding in het water gevallen is en met hun palmares het ook wel best vinden als het allemaal niet zo wil? Want als je wil dat Bilbao hier top 5-10 gaat rijden, dan zal hij beter dan het eerste moeten zijn. En dát heeft hij in de betreffende Giro niet laten zien denk ik. Zelfs niet als je één enkele etappe er bij pakt en de rest buiten beschouwing laat.

Het ging anders behoorlijk hard in de Giro vorig jaar. Alle records werden uit de boeken gereden en de Stelvio KOM werd met minuten verbeterd. Daar hadden ze, met de toppers die uitvielen erbij, echt niet harder gereden

Dat kan je op twee manieren uitleggen. De Giro had minder, vermoeiende, aankomsten bergop. Daarbij was het koersverloop zonder de grote ploegen/kanshebbers in het peloton relatief tam. Dan is er bij de gretige jongens (en dat is Bilbao natuurlijk wél) ook meer energie om die Stelvio op te vliegen dan in een andere ronde. Ik ben er van overtuigd dat als je een toegewijde klimtopper morgenochtend uitgerust en in vorm onder aan de Stelvio afzet dat hij deze tijden ook weer uit de boeken rijdt. De tijden zeggen me dus niet zo heel veel. De onderlinge verhoudingen en context heel veel meer.

Hoe je het doet maakt niet zo heel veel uit toch?

Dat lijkt mij wel. Als ik een stel olympische toppers in het boogschieten wat biertjes geef, er 4 kreupel schop en casual toernooitje organiseer dan is het enige wat ik nodig heb de kwaliteit om zelf enigzins in de roos te schieten (Want kwaliteit heeft Bilbao natuurlijk wel). Dat wil nog niet zeggen dat die kwaliteit vervolgens ook voldoende is om het op de daadwerkelijke OS dezelfde scoren tegen deze jongens te halen. Ergo, hoe Bilbao 2e werd en in welk rondje binnen welke context is zéér belangrijk in het vraagstuk in welke mate hij dat in een ander rondje kan reproduceren.

– Bilbao 6e giro als knecht voor MAL en 5e giro als knecht voor Pernsteiner
– Formolo zijn beste GC resultaat in een grote ronde is 9e.
– Grosssss “” is 9e.
– Vanhoecke “” is 60e.

Het enige wat dit zegt is dat Bilbao steady rijdt (iets waarvan we van Formolo weten dat hij dat níet doet), Gross voor de Vuelta nog nooit voor een AK heeft gereden en Vanhoecke daar al helemaal geen ervaring mee heeft. Het zegt niets over de kwaliteiten wanneer je ze allemaal onderaan ene berg laat starten. Het stukje 'als knecht van Pernsteiner' geeft ook aan dat je de 'rol' mee wil nemen, maar laten we Pernsteiner aub niet met Landa vergelijken ;)

Fabbro/Schultz/Cepeda zijn natuurlijk sowieso niet vergelijkbaar daarvan moeten we nog maar zien of ze het al aan kunnen

Hoezo niet, die hebben toch door het jaar heen ook gewoon laten zien wat ze klimmend in huis hebben? Reden ook allemaal in dat rondje waarin Bilbao zo'n indruk heeft gemaakt op sommigen. Reden daar geen van allen véél slechter omhoog, de tijdsverschillen onderling zijn voor het grootste gedeelte níet bergop gemaakt.

Laatst gewijzigd
Treenert

'@basementman, ik maak mij geen illusies maar vind het wel grappig.

Pim96

Sprinters zijn wel koppijndossier. Had net Ewan erin geknutseld met nog lichte hoop dat Vendrame toch in sprint etappes ging rijden (had al zo'n vermoeden van niet). Nu zit ik toch opeens met Cimolai in mijn team. Tenminste een sprinter die zegt te gaan sprinten en zegt zelf in vorm te zijn. Vorm hoeft van mij niet, paar keer top 10/15 wel graag.

1 2 ... 94 ... 263 264

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.