Tour 2022 - Lantern Rouge Spel

« 1 2 3 4 5 6
AlexAnoniem

Na het Maglia Nera spel [/url] in de Giro
is het nu tijd voor de Latern Rouge (Rode Lantaarn). In dit spel is het bedoeling de winnaar van de rode lantaarn
zo goed mogelijk te voorspellen.

Hoe gaat het spel in zijn werk
- Een deelnemer kiest 5 renners en 1 reserve waarvan hij of zij verwacht dat zij in het algemeen klassement zo laag mogelijk
eindigen. De reserve vervangt in de eerste 7 ritten een uitgevallen renner van een deelnemer.
- Nieuw in de Tour: er kan een 2e reserve worden opgesteld. Deze reserve vervangt een renner die in rit 8 tot en met 14 uitvalt
Deze reserve opstellen kost echter wel 40 strafpunten. Deze worden altijd genomen, ook als deze renner niet kan worden ingezet. [/i]

- Op basis van de stand in het algemeen klassement wordt iedere dag de balans opgemaakt waarbij de plek in het klassement
correspondeert met het aantal punten. Iedere dag start een deelnemer dus op 0 tot er gefinisht is.
- Een renner die laatste wordt in de daguitslag krijgt 5 bonuspunten. (Giro: 3)
- Een renner die laatste staat in het klassement krijgt 7 bonusputen (Tour: 5)
- Een renner die allerlaatste wordt krijgt 25 bonuspunten (Giro: 20)
- Nieuw in de Tour: Een renner die de etappe wint krijgt 1 strafpunt
- Een uitgevallen renner krijgt standaard 0 punten.
- Bonuspunten vervallen echter niet.
- In etappe 1 zijn er geen bonuspunten te verdienen voor de daguitslag.
- In etappe 21 zijn er geen bonuspunten te verdienen voor het klassement
- Zowel degene met de meeste punten als degene met de minste punten heeft de rode lantaarn.

- Nieuw in de Tour: de invoering van de Lantern Noir. Dit klassement wordt om de 5 ritten berekend op basis
van het cumulatieve aantal punten. (Rit 5, rit 10, rit 15 en rit 21). In tegenstelling tot de Lantern rouge is deze enkel
voor degene die cumulatief het meeste punten heeft gepakt.

Cijfervoorbeeld
Mijn team bestaat uit Fabio JAKOBSEN, Dylan GROENWEGEN, Alexander KRISTOFF, Tim MERLIER, Cees BOL en Jasper PHILIPSEN (Reserve)

Na etappe 9 staat JAKOBSEN 140e, GROENEWEGEN 139e, KRISTOFF 144e, BOL 157e. MERLIER is uitgevallen in etappe 9
Totaal punten: 580

In etappe 10 staat JAKOBSEN 138e, GROENEWEGEN 144e, KRISTOFF 149e en BOL 155e
Totaal punten: 586

Erelijst
2022 Giro Maglia Nera's: DrossardKudus (1e) en arjenzvob (22e)

Deadline
Teams kunnen worden aangeleverd tot 30 juni 2022 (1 dag voor de tijdrit in Kopenhagen) 23:59
Er is in principe plek voor maximaal 22 teams.

Lever je team svp op de volgende manier aan:

Fabio JAKOBSEN
Dylan GROENEWEGEN
Alexander KRISTOFF
Tim MERLIER
Cees BOL
Reserve: Jasper PHILIPSEN
Reserve 2* Michael MORKOV

* Indien van toepassing

AlexAnoniem

Teams kunnen aangeleverd worden via PB of via het mailadres [email protected]. Lever je per mail aan dan zie ik graag een berichtje in dit topic gemoet.

Deelnemers en selecties
1. arviidd (9e Giro) - team ontvangen
2. Drossard Kudus (▀ 1e Giro) - team ontvangen
3. Arry1338 (debutant) - team ontvangen
4. pirazzi (8e Giro) - team ontvangen
5. danusz (debutant) - team ontvangen
6. Bonorrie (16e Giro) - team ontvangen
7. coolietje (2e Giro) - team ontvangen
8. arjenzvob (▀ 22e Giro) - team ontvangen
9. Mithrandir (4e Giro) - team ontvangen
10. Rabbiej (debutant) - team ontvangen
11. HeldS (Debutant) - team ontvangen
12. SvenVDB (10e in Giro) - team ontvangen
13. Maillot à Pois (12e in Giro) - team ontvangen
14. Ted de La Course (Debutant) - team ontvangen
15. Franco Bitossi (19e in Giro) - team ontvangen
16. Poeksel (7e in Giro) - team ontvangen
17. vernis (3e in Giro) - team ontvangen
18. Berenvelletje (5e in Giro) - team ontvangen
19. Meijers (Debutant) - team ontvangen
20. RijeRudy (Debutant) - team ontvangen
21. Kokkie1975 (13e in Giro) - team ontvangen
22. Jappe666 (6e in Giro) - team ontvangen
23. Patrick Wondergem (debutant) - team ontvangen
24. Brabander (14e in Giro) - team ontvangen
25. Xander24 (19e in Giro) - team ontvangen
26. GerritGlomser (21e in Giro) - team ontvangen
27. Jefgodfather (15e in Giro) - team ontvangen
28. rahimns (17e in Giro) - team ontvangen
29. sies (debutant) - team ontvangen

Teams:
1. arviidd
Maciej BODNAR 1
Frederik FRISON 2
Amund Grondahl Jansen 3
Michael MORKOV 4
Edward PLANCKAERT 5
Yves LAMPAERT R1
Geen R2
arviid stond in dubio, maar hij nam geen enkel risico. Hij heeft getwijfeld over BELGEN, BELGEN

2. DrossardKudus
Sven Erik BYSTROM 1
Amund GRONDAHL JANSEN 2
Fabio JAKOBSEN 3
Michael MORKOV 4
Mads PEDERSEN 5
Vegard Stake LAEGNEN R1
geen R2
Een team om Ø tegen te zetten. De Maglia Nera is op laagtestage geweest. Waar hij is verbleven is aan zijn selectie af te lezen.

3. Arry1338*
Guillaume VAN KEIRSBULCK 1
Fabio JAKOBSEN 2
Nathan VAN HOOYDONCK 3
Taco VAN DER HOORN 4
Danny VAN POPPEL 5
Olivier NAESEN R1
Nils EEKHOFF R2
Aangezien de BENE(LUX) Tour niet doorgaat stelt Arry1338 dan maar een BENE Tour-team op. In het laaggelegen Denemarken komen zij mogelijk goed tot hun recht

4. pirazzi*
Antoine DUCHESNE 1
Frederik FRISON 2
Dimitri GRUZDEV 3
Alex GOUGEARD 4
Luke ROWE 5
Jack BAUER R1
Luke DURBRIDGE R2
Pirazzi heeft twee Australiërs opgesteld als wissels. Zij rijden, uiteraard voor (bike-)EXCHANGE. Toeval?

5. danusz1986*
Frederik FRISON 1
Dylan GROENEWEGEN 2
Fabio JAKOBSEN 3
Amund Grondahl JANSEN 4
Michael MORKOV 5
Guillaume VAN KEIRSBULCK R1
Mathieu BURGAUDEAU R2
In 1986 won Ennio Salvador de rode lantaarn. Of dit ook tot een verlossend woord van zijn selectie lijdt is nog afwachten.

6. Bonorrie*
Simon CLARKE 1
Alexander KRIEGER 2
Marco HALLER 3
Michael MORKOV 4
Max WALSCHEID 5
Danny van POPPEL R1
Hugo HOFSTETTER R2
Bonorrie heeft zijn renners al vaker moeten
vervangen dan mechaniekers wielen in
Paris-Roubaix

7. coolietje
Frederik FRISON 1
Marco HALLER 2
Amund GRONDAHL JANSEN 3
Michael MORKOV 4
Mads PEDERSEN 5
Luke ROWE R1
geen R2
De cumulatieve ‘verliezer’ van de Giro. Daar was destijds geen prijs aan verbonden nu zou het de zwarte lantaarn opleveren.

8. arjenzvob
Jack BAUER 1
Maciej BODNAR 2
Imanol ERVITI 3
Martijn TUSVELD 4
Reinhardt JANSE VAN RENSBURG 5
Daniel OSS R1
geen R2
Hij deed alles wat hij kon bij de Maglia Nera om overal eerste te zijn. Als eerste aangemeld, als eerste zijn team ingestuurd en eerste geworden…weleenswaar van onderen, maar dat leverde hem ook een trui op. Een mooie lantaarn voor in de tuin behoort ook tot de mogelijkheden

9. Mithrandir
Maciej BODNAR 1
Kamil GRADEK 2
Nathan VAN HOOYDONCK 3
Michael MORKOV 4
Daniel OSS 5
Luke ROWE R1
geen R2
Mithrandir zal hebben dat zijn team zal werken als een Oss om als laatste binnen te komen. In steenkool
Engels zou ik willen zeggen: He can ROWE with the oars he have

10. Rabbiej*
John DEGENKOLB 1
Frederik FRISON 2
Amund Grondahl JANSEN 3
Alexander KRIEGER 4
Luke ROWE 5
Michael MORKOV R1
Cyril LEMOINE R2
Lemoine liet in Omloop het Nieuwsblad dit jaar al zien dat hij laatste kan worden. Nu de lijn in de Tour doortrekken.

11. HeldS
Nils EEKHOFF 1
Frederik FRISON 2
Fabio JAKOBSEN 3
Armund Grondahl JANSEN 4
Marco HALLER 5
Danny van POPPEL R1
geen R2
Een rode lantaarn wordt vaak als held beschouwd. iS er hier spraks ook sprake van een Held?

12. SvenVDB*
Amund Grondalh Jansen 1
Frederik Frison 2
Michael Morkov 3
Luke Rowe 4
Cyril Lemoine 5
Reinhardt Janse van Rensburg R1
Alexander Krieger R2
Na zijn Maglia Nera op dag 1 zei SvenVDB dat het alleen maar beter kon gaan. Benieuwd of het in de Tour weer net wat beter gaat.

13. Maillot à Pois
Frederik FRISON 1
Marco HALLER 2
Mads PEDERSEN 3
Reinardt JANSE VAN RENSBURG 4
Max WALSCHEID 5
Luke ROWE R1
Geen R2
De kans dat de bergtrui de lantern rouge pakt is zeer klein, maar niet onmogelijk.

14. Ted de La Course*
Mathieu BURGAUDEAU 1
Frederik FRISON 2
Dylan GROENEWEGEN 3
Michael MORKOV 4
Mads PEDERSEN 5
Marco HALLER R1
Alexander KRISTOFF R2
Nee zijn renners moeten vooral niet in de tête de la course zitten. Alhoewel, als ze het laten lopen uiteraard graag zelfs.

15. Franco Bitossi*
Amund Grondalh Jansen 1
Frederik FRISON 2
Marco HALLER 3
Michael MORKKOV 4
Edward PLANCKAERT 5
Guillaume van KEIRSBULCK R1
Dylan GROENEWEGEN R2
Franco Bitossi hoopt de Planck(aert) niet weer mis te slaan. Hij was niet tevreden met de 20e stek in de
Maglia Nera.

16. Poeksel
Frederik FRISON 1
Dylan GROENEWEGEN 2
Amund Grondahl JANSEN 3
Michael MORKOV 4
Mads PEDERSEN 5
Adrien Petit R1
geen R2
Gaat Poeksel met de reserve voor een Petit aantal punten? Zijn vaste team bestaat voornamelijk uit -EN/OF. En 1 -ON. The Game is frisON dan maar

17. Vernis*
Caleb EWAN 1
Fabio JAKOBSEN 2
Alexander KRISTOFF 3
Alexander KRIEGER 4
Michael MORKOV 5
Reinhardt JANSE VAN RENSBURG R1
Amund Grondahl JANSEN R2
Een team met Alexanders kan leiden tot Grootste prestaties moet Vernis hebben gedacht. Het bied geen garantie tot succes, hoeveel arjenzvob met twee Alexanders wel een Maglia Nera won.

18. Berenvelletje
Andreas KRON 1
Nils EEKHOFF 2
Guillaume van KEIRSBULCK 3
Alexander KRIEGER 4
Mads PEDERSEN 5
Frederik FRISON R1
geen R2
Berenvelletje zat Tim niet starten en dus zet hij al zijn Deense KRONen op Andreas. Hoeveel dat er dan zijn is niet bekend.

19. Meijers
Nils EEKHOFF 1
Amund Grondahl JANSEN 2
Alexander KRIEGER 3
Michael MORKOV 4
Luke ROWE 5
Frederik FRISON R1
Geen R2
In de Saudi-Tour gaf Jeroen Meijers een goed voorbeeld door 5e van onderen te worden. Kan hij dit Meijers-effect doorgeven?

20. RijeRudy
Brent VAN MOER 1
Frederik FRISON 2
Dylan GROENEWEGEN 3
Fabio JAKOBSEN 4
Michael MORKOV 5
Guillaume VAN KEIRSBULCK R1
geen R2
Groenewegen en Jakbosen in team? Maar Rudy wat doe je nu? Gezellig zal het aan de eettafel niet zijn in dit team.
Zeker niet aangezien Declercq en Bennett niet eens verschenen.

21. Kokkie1975
Antoine DUCHESNE 1
Frederik FRISON 2
Matthieu BURGAUDEAU 3
Michael MORKOV 4
Adrien PETIT 5
Marco HALLER R1
Geen R2
De nummer laatst van de Tour uit 1975 heette R2 Jacques Boulas. Berucht of befaamd van deze editie is de vuistslag die Eddy Merckx kreeg in de 14e etappe. Kan Kokkie1975 ook een vuist maken en zijn slag ergens slaan?

22. Jappe666
Frederik FRISON 1
Marco HALLER 2
Amund GRONDAHL Jansen 3
Michael MORKOV 4
Adrien PETIT 5
Guillaume van KEIRSBULCK R1
Geen R2
In de Giro hadden 666 punten hem niet de zege opgebracht, of dat in de Tour genoeg is dat weten we pas in Parijs, en dat is nog ver, vanaf Denemarken nog een ruime 1200 kilometer.

23. Patrick Wondergem
Frederik FRISON 1
Dylan GROENEWEGEN 2
Guillaume van KERISBULCK 3
Michael MORKOV 4
Danny van POPPEL 5
Reinhardt JANSE VAN RENSBURG R1
Geen R2
Gaat Patrick Wondergem met zijn reserve zo sluw als de vos van Reinhardte’ presteren en met de zege aan de haal?

24. Brabander*
Frederik FRISON 1
Marco HALLER 2
Amund Grondahl JANSEN 3
Michael MORKOV 4
Edward PLANCKAERT 5
Maciej BODNAR R1
Alex KIRSCH R2
Dat Brabantse nachten lang zijn, bewees Brabander door het team in de nacht in te sturen. Hopelijk houden de renners het ook zo lang vol.

25. Xander 24
Marco HALLER 1
Michael MORKOV 2
Mads PEDERSEN 3
Danny van POPPEL 4
Max WALSCHEID 5
Nils EEKHOFF R1
geen R2
Weer geen 24 deelnemers dit keer. Is voor hem de 24e plek een doel op zich?

26. Gerrit Glomser
Sam BENNETT (DNS) 3
Cees BOL (DNS) 4
Omer GOLDSTEIN (DNS) 5
Michael MORKOV 1
Mads PEDERSEN 2
Amaury CAPIOT (Renner 3) R1
Florian VERMEERSCH (Renner 4) R2
De Koning van Hongarije was hij in het Maglia Nera Spel. Daarna was hij bijna de Senator van Verona, met zijn 21e plek. Gaat hij op jacht naar de titels van Koning van Denemarken en President van Frankrijk met maar 4 renners? ?

27. Jefgodfather*
Frederik FRISON 1
Dmitry GRUZDEV 2
Marco HALLER 3
Michael MORKOV 4
Maximilian WALSCHEID 5
Guillaume van KEIRSBULCK R1
Edward PLANCKAERT R2
Als Jefgodfahter mij een offer doet om Omer GOLDSTEIN te vervangen, kan ik deze uiteraard niet weigeren.

28. rahimns
Simon CLARKE 1
Nils EEKHHOF 2
Frederik FRISON 3
Amund Grondahl JANSEN 4
Kristian SBARAGLI 5
Omer GOLDSTEIN (DNS) R1
Geen R2
We tellen 8 top 10 plaatsen dit seizoen bij Clarke.Gaat rahimns dit dure punten kosten? Sbaragli doet het met slechts 5x in de top 25 een stuk beter wat dat betreft. Hij zal het wel met zijn 5 vaste namen moeten doen, omdat Goldstein niet start.

29. SIES*
Bryan COQUARD 1
Michael MORKOV 2
Edward PLACKAERT 3
Danny VAN POPPEL 4
Luke ROWE 5
Mads PEDERSEN R1
John DEGENKOLB R2
Als laatste aangemeld weet hij wat hem te doen staat. Last but not least. Of in dit geval hopelijk toch wel, want dan wint hij.

*) Deelnemer start met een tweede reserve die als vervanger kan dienen tussen etappe 8 en 14. Dit kost wel 40 strafpunten, welke gedurende de Tour niet zullen vervallen.

Laatst gewijzigd
AlexAnoniem

Net als bij de Giro 2022 voorlopige weinig oude Lantern Rouge aan de start. De winnaars van 2012 t/m 2015 zijn inmiddels allemaal gestopt.

Sam Bennett (2016) en Tim Declerq (2021) zijn vooralsnog de enige winnaars die op de voorlopige startlijst staan. Luke Rowe (2017) is er al sinds 2014 bij voor Team Sky/Ineos en lijkt ook een zekerheid, al viel hij uit in Zwitserland. Lawson Craddock (2018) heeft de Giro in de benen, net als Roger Kluge (2020). Langeveld (2019) lijkt in de periode de Ronde van Wallonië te gaan rijden.

Laatste 10 winnaars Lantern Rouge
2012  Jimmy Engoulvent 153 + 3h 57' 36" gestopt 2015
2013  Svein Tuft 169 + 4h 27' 55" gestopt 2019
2014  Ji Cheng 164 + 6h 02' 24" gestopt 2016
2015  Sébastien Chavanel 160 + 4h 56' 59" gestopt 2018
2016  Sam Bennett 174 + 5h 17' 14" Voorlopige startlijst
2017  Luke Rowe 167 + 4h 35' 52" Niet op voorlopige startlijst
2018  Lawson Craddock 145* + 4h 34' 19" Niet op voorlopige startlijst
2019  Sebastian Langeveld 155 + 4h 34' 23" Niet op voorlopige startlijst
2020  Roger Kluge 146 + 6h 07' 02" Niet op voorlopige startlijst
2021  Tim Declercq 147 + 5h 01' 09 Voorlopige startlijst

arviidd

Ik doe graag weer mee.

Drossard Kudus

Ik doe uiteraard ook graag weer mee

Arry1338

Ik waag wel een poging! Het is me niet helemaal duidelijk maar dat komt nog wel.

pirazzi

Oké, wil ook weer een poging wagen.
Een tweede reserve is niet verplicht dus als ik het goed begrijp.

danusz1986

Ik doe graag mee!

Bonorrie

Ik wil natuurlijk ook weer meedoen 😎

coolietje

Ik doe graag terug mee!

arjenzvob

Tuurlijk doe ik weer mee! Kijken of ik mijn tweede prijs bij dit spel kan pakken ;)

Laatst gewijzigd
AlexAnoniem

Historie Lantern Rouge
De naam lantern rouge, waar komt die vandaan? Dit betrof de lantaarn die aan het einde van een treinwagon hing.

De eerste lantern rouge werd in 1903 behaald door Arsène Millochau. Hij finishte uiteindelijk om meer dan 64 uur van de winnaar Maurice Garin. Zou je de tijden van de laatste 10 winnaars bij elkaar optellen dan kom je op ongeveer 49,5 uur. Hij werd uiteindelijk 21e in het eindklassement. Op 54-jarige leeftijd, in 1921 besloot hij nog mee te doen aan de 1200 km lange wedstrijd Paris-Brest-Parijs, die werd gehouden tot 1954.

Dat dit niet de grootste achterstand was, bewees de winnaar naar hem in 1904 Antoine Deflotrière finishte op meer dan 100 uur en dat terwijl de oorspronkelijke winnaar van die Tour werd geschrapt.

Vanaf de jaren 30 is er een tijdslimiet en hierdoor komen zulke grote verschillen niet meer voor. Willi Kutschbach haalde het grootste verschil met 7'40'39 in 1935.

Het kleinste verschil werd behaald in 1980 door Gerhard Schönbacher met 2'10'52 in 1980. Bijzonder aan deze laatste persoon was dat de Tour niet blij was met de aandacht voor de nummer laatst. Daarom werd besloten dat de renner die laatste stond in het klassement tussen plek 14 en 20 uit de race werd genomen. Bijzonder was dat Schönbacher extra geld zou krijgen als hij laatste zou worden. Een teambaas die op dit forum vaak is genoemd vertelde hem na de Tour dat hij deze centjes niet zou ontvangen. Na een flinke discussie werd hij ontslagen. Voor mensen met een abonnement op het Nieuwsblad lees hier het artikel

De editie van een jaar eerder in 1979 was niet minder opvallend. Wederom Schönbacher en Tesnière streden ervoor. Tesnière als nummer laatste van de Tour uit 1978 wist wat voor aandacht hij kreeg. De 22e van 25 (!) ritten zou een tijdrit zijn. Schönbacher had 1'21'52 nodig voor deze rit en Tesniere 1'23'32. Winnaar Bernard Hinault deed dit in 1'08'53. Conclusie: Tesnière was meer dan 20% langzamer dan Hinault en hierdoor te laat binnen. Hij was 52 seconden verwijderd van zijn tweede rode lantaarn.

Recordhouder met Lantern Rouges is Wim Vansevenant met ieder drie stuks, namelijk in 2006, 2007 en 2008. In 2008 dacht Bernard Eisel in de laatste rit nog deze rode lantaarn te veroveren door zich in de slotkilometers te laten uitzakken. Vansevenant had dit door en deed hetzelfde en greep zo zijn derde rode lantaarn. Het was uiteindelijk zijn laatste Tour.

De editie van 2018 is ook een bijzondere. Lawson Craddock kwam in etappe 1 al in aanraking met het asfalt en reed door met een gebroken schouder. Hij zou alle ritten laatste blijven staan in het eindklassement. Bijzonder aan dit verhaal was dat voor iedere rit die hij uitreed geld ( $100) inzamelde voor een velodrome dat was verwoest door een orkaan. Hij zou uiteindelijk eindigen met $ 250.000 doelen, de rode lantaarn en het respect van velen.

Mithrandir

Leuk! ik ben er graag weer bij.

Rabbiej

Ik wil ook wel een poging wagen, dus ik schrijf me bij deze in.

AlexAnoniem

'@pirazzi een tweede reserve is dus inderdaad niet verplicht en is als het ware 'een verzekering' die je afsluit. Valt je renner uit tussen etappe 8 en 14 dan kun je nog inspelen op deze renner. Valt een renner uit je selectie niet uit, dan heb je wel de verzekering afgesloten en kost dat je 40 strafpunten.

HeldS

Ik doe ook graag mee!

Laatst gewijzigd
SvenVDB

Ik doe ook opnieuw een poging :)

Maillot à Pois

Ik doe ook nog eens een poging.

@moker
Een eventuele 2de reserve mag je dus inzetten tussen rit 8 en 14.
Wat als je 2 renners verliest in de eerste 7 ritten? Heb je dan je verzekering voor niets afgesloten?

Ted de la course

Ik doe graag mee!

Franco Bitossi

Graag! Na mijn zwakke prestatie in het Maglia Nera spel, op naar beter.

Poeksel

Ik ga het ook weer proberen.

vernis

ik doe ook graag terug mee

jilmersmit

Ik doe ook graag weer mee

Meijers

Ik maak mijn debuut op dit forum en zou ook graag willen debuteren in dit spel!

Rije Rudy

Ik doe graag mee!

« 1 2 3 4 5 6

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.