Afvalkoers Vuelta 2022

1 2 ... 10 11 12 13
Ab Normaal

Eerste etappe van het laatste drieluik van een onthoofde Vuelta.
Had ik verwacht dat morgen TJV all in zou gaan, na de opgave van Roglic moet het van beroepsplakker Mas komen.

Nou, dan weet je het wel. Evenepoel kan enkel nog van zichzelf verliezen.

Zoals voorspeld een etappe voor de vlucht met weer veel dezelfde namen. Vandaag had ik Valverde verwacht als laatste kans voor een etappezege. Maar Alejandro lijkt het heilige vuur te missen.
Uran zat er bijvoorbeeld wel, wint zowaar de etappe en vervolledigd zijn trilogie. Een etappe in alle grote ronden.
Hij verslaat in een spannend slot Pacher (die jongen komt er echt aan) en Herrada.

De volgorde van binnenkomst van het peloton zorgt voor verrassingen.
Danusz1986 begon deze editie al met een renner minder en hij had ook al een van de eerste uitvallers in de gelederen.
Maar hij houdt taai stand.

Vandaag zou hij dan eindelijk zijn Waterloo vinden. Toch?
Toch niet. Almeida test de beentje voor de volgende twee dagen. Niet alleen redt hij daar Danusz vandaag mee, dat zou hij ook zomaar de komende twee dagen kunnen doen.

Rawolf wint de etappe. Jungels betaald zich eindelijk uit, al had hij het niet nodig gehad.
ezequiel en Niels22 klauteren mee het podium op. Onderin eindigt vandaag de helft met 102 punten. Een shootoutje dus. Dan komt Vito20 goed weg want één deelnemer was nog guller bij het uitgeven van de Afvalkoers munten.
Die deelnemer luistert naar de nickname Malathion en zijn kwistige uitgavenpatroon kost hem vandaag de kop.
Ayuso is vandaag de scherprechter voor onze tweede afvaller, BlingSagan. Nu wel echt. Als je zo vaak in de gevarenzone zit, dan is het in deze fase gewoon niet goed genoeg.
Leuk meegespeeld BlingSagan, nu is het tijd voor de echte kerels.

Rawolf 300 5.888
ezequiel 180 6.611
Niels22 152 5.513
Danusz1986 136 6.910
Rabbiej 102 5.948
Ludi 102 6.308
Ab Normaal 102 6.376
LuukGoverde 102 6.396
Vito020 102 6.857
Malathion 102 6.963
Bling Sagan 70 6.472

Team Malthion
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
EVENEPOEL Remco
HAYTER Ethan
YATES Simon
PEDERSEN Mads
LOPEZ MORENO Miguel Angel
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
GROVES Kaden

Team BlingSagan
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
EVENEPOEL Remco
HAYTER Ethan
YATES Simon
PEDERSEN Mads
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
ARENSMAN Thymen
WRIGHT Fred
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
EINHORN Itamar
GROVES Kaden

BlingSagan

En deze jongen had er nog zo’n vertrouwen in , omdat Wright in de kopgroep zat. Tja. Zat.
Succes aan de echte kerels.
Fijn dat ik zolang werd getolereerd.

Ab Normaal

:)

Niels22

Alle ballen in de mandjes van Lopez en Arensman de komende dagen, Mäder vandaag laten zien dat de vorm echt lachwekkend is en Higuita, tsja, doet die nog mee?

Ab Normaal

Nog 9 man over. De ontknoping nadert…

LuukGoverde

Ik vrees dat we morgen weer winnende vluchters krijgen, maar dan nu wel met Carapaz erbij

Rawolf

Vrees dat je gelijk hebt

Ab Normaal

Ab's wielerhart huilt.

De koningin der koninginnen is niet meer. Dat is verschrikkelijk voor de Engelsen en iedereen die haar een warm hart toe draagt, maar dat terzijde. Daarom huilt Ab niet.

Robert Gesink, de knecht der knechten. Van hem werd vroeger alles verwacht en toen het niet meer hoefde straalde hij gewoon.
Bidons halen, fiets afgeven, kilometers lang je ballen er afdraaien om het tempo zo hoog mogelijk te halen of om de kopgroep terug te halen, windscherm zijn voor je kopman.
Op winnen na is er niets lekkerder in de koers dan te weten dat er mannen achter je het tempo niet kunnen volgen.
Het rammen op kop luistert ook minder nauw dan een demarrage voor de dagzege of voor tijdswinst in het klassement. Een knecht hoeft in een beklimming geen rekening te houden met de eindstreep.
Het grote nadeel van wielerknechtschap is dat de bloemen, de trui en de roem voor de zegevierende kopman zijn.

Wielrennen is een sport van verliezers. Slechts een handjevol zal in een grote ronde iets winnen; een etappe of een trui.
Het knechtenwerk is overzichtelijk met veelal bereikbare doelen, veel meer dan die ene schier onwaarschijnlijke overwinning.

En die overwinning was vandaag heel dichtbij....

Totdat die laffe of oliedomme Enric Mas kortsluiting kreeg in de bol. Had hij serieus Evenepoel willen aanvallen, dan had hij dat op de voorlaatste beklimming moeten doen. 2 km onder de top van deze gelijkmatige klim rijdt je natuurlijk geen 2 minuten dicht. En als je al wat speldenprikjes hebt uitgedeeld en je krijgt je naaste belager niet uit het wiel, dan is deze veel beter sprintende concurrent in een zetel naar de extra bonificatieseconden rijden, goed voor een nominatie van dommerik van het jaar.

Ik weet zeker dat Remco het Gesink had gegund. Dat die rustig in het wiel van Mas was blijven zitten en zo de tweede plek achter Robert had opgestreken.

Enric Mas, al geen renner waar de gemiddelde wielerlefhebber warm van wordt. Gunfactor voor deze renner was al niet hoog. Na vandaag is die in huize Normaal 0,0

Maar dan in onze nietsontziende strijd. Daar kunnen geen kadootjes worden uitgedeeld. Dan gaat het kopje er direct af. Wie mogen er vandaag onder de Afvalkoers guillotine?

Het zit allemaal dicht bij elkaar. Allen boven de 1.000 punten en het verschil tussen de etappe winnaar en de nummer laatst is slechts 310 punten.
Details beslissen in deze fase.

Ludi en Vito20 eindigen in punten gelijk. Een voorbode voor zondag?? Ze danken de zege aan de 30 puntjes van de nieuwe bergkoning, Carapaz, die profiteert van de val van Jay Vine. De koning is dood, leve de koning.
Daaronder Rabbiej en ikzelf, zonder Carapaz.

Het is vandaag één renner die het vonnis voltrekt over onze spartelende vrienden LuukGoverde en Rawolf. Met zijn 260 punten hadden zij zich beide in veiligheid gefietst. Nu rest niets anders dan toekijken hoe de 7 overgebleven ploegen morgen de stalen ros weer mogen bestijgen.

Maar zoals ik al zei; in deze fase beslissen de details.
We zijn nog met 7. En morgen is alles mogelijk. Aanvallers? Sterke sprinters? Of gaan er klassement mannen nog iets proberen?
Niemand is zeker, iedereen kan sneuvelen. Spanning ten top.

Tot morgen.

Ludi 1.470 6.308
Vito020 1.470 6.857
Rabbiej 1.440 5.948
Ab Normaal 1.440 6.376
Niels22 1.370 5.513
Danusz1986 1.330 6.910
ezequiel 1.320 6.611
LuukGoverde 1.180 6.396
Rawolf 1.160 5.888

Team LuukGoverde
EVENEPOEL Remco
HAYTER Ethan
YATES Simon
ACKERMANN Pascal
PEDERSEN Mads
LOPEZ MORENO Miguel Angel
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
AYUSO PESQUERA Juan
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
GROVES Kaden

Team Rawolf
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
EVENEPOEL Remco
HAYTER Ethan
PEDERSEN Mads
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan
WRIGHT Fred
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
PLAPP Lucas
GROVES Kaden
JUNGELS Bob

Ab Normaal

Resterende teams:

Ab Normaal (5)
ACKERMANN Pascal
LOPEZ MORENO Miguel Angel
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan

Rabbiej (4)
LOPEZ MORENO Miguel Angel
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan

Niels22 (4)
MÄDER Gino
LOPEZ MORENO Miguel Angel
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
ARENSMAN Thymen

ezequiel (5)
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
O’CONNOR Ben
MÄDER Gino
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan

Vito020 (5)
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
MERLIER Tim
LOPEZ MORENO Miguel Angel
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan

Ludi (7)
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
LOPEZ MORENO Miguel Angel
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
MCLAY Daniel
ARENSMAN Thymen
AYUSO PESQUERA Juan
WRIGHT Fred

Danusz1986 (4)
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
RODRIGUEZ CANO Carlos
ARENSMAN Thymen

Laatst gewijzigd
LuukGoverde

Ik zag de bui al een paar dagen hangen. Was het niet Carapaz dan wel Arensman die de genadeklap zou uitdelen. Bedankt voor de organisatie Ab en succes aan de resterende teams!

Niels22

Ab, ben ik serieus de enige nog met Pedersen? Zit je mij valse hoop te geven.....

Ab Normaal

Hahahaha Niels, dat zou lekker zijn…

Niels22

Daarom was ik al verbaasd, 2e hoogst haalbare voor mij sinds Coquard weg is

Ab Normaal

Ik ben heel eerlijk: ik zie graag Vito20 en Ludi afvallen :)

Rabbiej

Ik hoop met je mee Ab. Ackermann zal in Madrid toch wel weer teleurstellen en buiten de top 20 eindigen ;-)

Niels22

Soort massasprint vandaag, als ik iets niet had verwacht... plaatsing van AK-mannen buiten de top-10 lijken doorslaggevend te kunnen worden

Niels22

Lopez die een sprintetappe bepaald...

danusz1986

Tuurlijk Lopez 9e in de sprint haha uitstel van executie! Succes iedereen!

Ab Normaal

Nou Niels en Rabbiej, morgen moet het gebeuren dan…

Niels22

Volgens mij met de uitvallers van vandaag heb ik enkel nog Mäder en Higuita die niet alle 5 hebben...

Alleen mijn CQ-waarde kan mij naar Madrid brengen, maar dit lijkt mij onbegonnen werk, aangezien ik morgen AK mannen verwacht

Ab Normaal

Boring, boring, boring.
Daar snap ik nu niets van. Laatste kans voor de aanvallers, kleine kopgroep van 3 man en vervolgens op tempo over de laatste col.
Deze etappe had schriftelijk afgedaan kunnen worden en de zege had direct aan Pedersen gegeven kunnen worden.
Had veel tijd gescheeld.

We kunnen er dus kort over zijn. Een sprint met een selectieve groep waar Ludi met Wright in een zetel naar de etappewinst gebracht werd.
De volgorde van de klassementmannen zou de doorslag geven en dat kan altijd verrassende wendingen geven.
En zo geschiedde. Wie had gedacht dat MAL ooit in een sprintetappe de beslissende factor zou zijn?

Nou, ezequiel en Danusz1986 niet, anders hadden ze hem zeker meegenomen.
Nadat Ludi de dopingcontrole er al op heeft zitten komt een kwartet gezamenlijk binnen.
En net voor de bezemwagen zien we Danusz en ezequiel ploeterend binnenkomen.

Danusz, toch knap met een renner minder. En ezequiel startte met een tweede en een eerste plaats in het sprintweekend in Nederland. Toch cru om er dan in een etappe uit te vliegen die eindigt in een sprint.
Heren, bedank voor jullie deelname, het was me een genoegen en tot de volgende!

Morgen nog een laatste keer klimmen voordat we gaan sprinten om de titel in Madrid.

Ludi 1.226 6.308
Vito020 726 6.857
Niels22 720 5.513
Rabbiej 720 5.948
Ab Normaal 720 6.376
Danusz1986 656 6.910
ezequiel 606 6.611

Team Danusz1986
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
EVENEPOEL Remco
HAYTER Ethan
PEDERSEN Mads
RODRIGUEZ CANO Carlos
ARENSMAN Thymen
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
EINHORN Itamar
GROVES Kaden

Team ezequiel
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
EVENEPOEL Remco
O'CONNOR Ben
PEDERSEN Mads
MÄDER Gino
BENNETT Sam
COQUARD Bryan
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan
HINDLEY Jai
THIJSSEN Gerben
GROVES Kaden

Ab Normaal

Ab Normaal (3)
ACKERMANN Pascal
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan

Rabbiej (2)
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan

Niels22 (2)
MÄDER Gino
HIGUITA GARCIA Sergio Andres

Vito020 (3)
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
MERLIER Tim
AYUSO PESQUERA Juan

Ludi (3)
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
MCLAY Daniel
AYUSO PESQUERA Juan
WRIGHT Fred

Kijken we naar morgen en we laten de sprinters buiten beschouwing dan krijgen we het volgende:

Ab Normaal 6376
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan

Rabbiej 5948
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan

Niels22 5513
MÄDER Gino
HIGUITA GARCIA Sergio Andres

Vito020 6857
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
AYUSO PESQUERA Juan

Ludi 6308
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
HIGUITA GARCIA Sergio Andres
AYUSO PESQUERA Juan

Dat betekent dat Ludi altijd door is naar de finale. Ik zie geen reëel scenario waarin hij er uit kan.
De vier overige renners gaan de beslissing brengen. Higuita, Ayuso, Mäder en Carapaz.
Rabiej en ik hebben dezelfde selectie waarbij Rabiej de tiebreak wint. Dus Rabiej kan er enkel uit als Mäder en Carapaz meer punten scoren dan Ayuso.

Carapaz en Mäder zullen mee mogen in de vlucht. Belangrijk is dus of de vlucht de zegen krijgt van het peloton of dat de klassementmannen de koers zo hard maken dat zij om de zege gaan strijden.

Hoe dan ook zal Carapaz zeker in de vlucht zitten om zijn bergtrui te verdedigen.
Laat hem maar al zijn energie in de bollen stoppen....

Ik gok dat Carapaz uiteindelijk Vito20 naar de finale helpt en Niels22 en Ab Normaal sneuvelen.
Kom ik toch heel dicht bij mijn voorspelling van op de laatste rustdag.

Laatst gewijzigd
Niels22

Ik verwacht Carapaz vol voor de bergtrui en dan uiteindelijk uitbollen en eventueel nog noodzakelijk voor Rodriguez. Of dit dan nog punten op zal leveren is maar de vraag. Mijn uitschakeling lijkt vrij zeker, kan mij niet voorstellen dat de vlucht het gaat halen vandaag. Wie er dan eveneens gaat sneuvelen, tsja ik zet de centjes op.dr duurste CQ-waarde

Ab Normaal

Nou, Carapaz hoeft alvast niet meer te wachten op Rodriguez. Slechte ontwikkeling voor mij

Ab Normaal

Zoals het er nu naar uit ziet is Niels inderdaad gezien.
Dan gaat het tussen Higuita en Carapaz.
Laat in dan maar hopen dat die laatste al zijn krachten in de bollen heeft gestoken. Maar met de vorm van Higuita geloof ik er eigenlijk niet in.

1 2 ... 10 11 12 13

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.