Vuelta 2022 Over-de-kop-Wisselspel

1 2 ... 5 6 7 8
tempo789

Edit: wissel van team Vernis gemist. Hij scoort nog eens 37 punten extra door zijn wissel BENNETT Sam <> MAS Enric en neemt steeds meer afstand van de rest.

Edit2: ook Jappe666 heeft ervoor gekozen om MAS Enric erin te zetten. Bij hem gaat dat ten koste van HAYTER Ethan, dit levert hem nog een extra 44 punten op. Hiermee komt hij op de voorlopige tweede plaats.

*** Tussenstand na etappe 8***
1182 vernis
1168 jappe666
1136 Limal
1116 Rabbiej
1106 Bonorrie
1086 Arry1338
1052 Tempo789
1011 Ab Normaal
1004 Berend
914 De Poezelige Poeksel
913 LuukGoverde
881 Xander24
785 SvenVDB
738 Supra
695 BrackenRidgeCycling
692 Meijers
538 pirazzi

Laatst gewijzigd
pirazzi

Een tip voor een volgende editie: 8 renners voor 5000 CQ maximaal kan blijven maar ik zou voor de beginopstelling een minimum waarde van bijvoorbeeld 1000 CQ voor 8 renners verplicht stellen, dan kan een beginopstelling zoals ik deed met slechts 166 CQ niet meer.

Arry1338

Dan zou eerst moeten blijken dat dat een goede tactiek is Pirazzi. Want ik zie er de voordelen absoluut niet van in.

vernis

Nee daar zie ik ook het voordeel niet van in.
Ik heb bvb veel sprinters gekozen voor de 1e 2 ritten door te komen en die dan nu te wisselen voor klimmers aangezien de kansen op een massasprint nog vrij klein zijn.

pirazzi

Als renners die je vanaf etappe 2 wisselt de eindstand halen krijg je daar ook punten voor, tenminste als ze hoog staan in de diverse klassementen was mijn idee. Mijn eerste wissel had ook Evenepoel kunnen zijn ipv Hayter (die een beetje tegenvalt) maar Evenepoel is ook 219 punten duurder.

Arry1338

Maar dat krijg je ook als je ze na etappe 20 in je team stopt.

pirazzi

Na etappe 20 is nog maar 1 wissel mogelijk.
Maar er zal wel een evaluatie komen na afloop welke opstelling de meeste punten zou hebben opgeleverd.

Laatst gewijzigd
jappe666

Deze Vuelta heeft ook een heel specifieke samenstelling natuurlijk.
Ze begint met een ploegentijdrit en 2 sprints, maar daarna is het bijna steeds bergop aankomst.
Dan komen veel managers bij dezelfde samenstellingen uit.
Over het algemeen is het parcours in de Giro en de Tour bv veel diverser, waardoor er volgens mij ook meer taktische varianten zullen zijn binnen de teams.

pirazzi

Nog een tip is wissels op rust/reisdagen behalve in geval van uitvallers, die mogen elke etappe gewisseld worden.

Limal

'@pirazzi, beginnen met een goedkoop team dat enkel uit 'opvulsel' bestaat gaat in geen enkel scenario de winnende tactiek zijn lijkt mij. Van die renners weet je op voorhand dat ze bijna geen enkel punt gaan pakken, tot ze gewisseld kunnen worden. Gedurende 8 ritten speel je dus eigenlijk met een onvolledige ploeg, tegen teams die wél van in het begin renners bevatten die punten pakken. Er zijn altijd veel meer dan 8 renners waarvan je denkt dat ze goed kunnen scoren, dus waarom je er daarvan in de loop van het spel maar 8 zou opstellen ontgaat mij.

Mijn tactiek was om eerst het "best mogelijke" eindteam op te stellen, en dan pas het startteam. Met in gedachte dat je slechts 1 wissel per rit kan uitvoeren, dus een mix van sprinters en reeds enkele punchers/klimmers om mee te starten.

Er is wel een manier om jou 'budget-tactiek' zinvoller te maken: als het totale budget verhoogd wordt met een factor 1,5 à 2x, en men de budgetten van de startrenners niet recupereert wanneer ze gewisseld worden.

Al bij al vind ik tot nu toe een leuk spel. De teams gaan na verloop van tijd wel steeds meer op elkaar lijken, maar de vraag "wanneer wissel ik om eventuele uitvallers op te vangen" houdt het wel interessant vind ik.

Laatst gewijzigd
Arry1338

Daar dacht ik ook aan Limal. Een volledig budget waar je alle 16 renners mee moet betalen. Niet inwisselen maar vooral de punten indelen dus. Misschien een idee waardoor ook de tactiek van Pirazzi interessant kan worden en waarbij de timing van het wisselen net zo relevant blijft.

jappe666

Wat je eventueel wél zou kunnen introduceren, is dat je al voor de start je ploeg + wissels (en na welke etappe) moet bekend maken. Voordeel daarbij is dat je niet kan afkijken van elkaar én niet gaandeweg kan zien wie er in vorm is, waardoor je diversere teams zal krijgen. Het nadeel is natuurlijk dat je dan vooraf al klaar bent met het spel en enkel nog moet volgen, wat de interactie zou kunnen verminderen.

Je zou iedere manager eventueel een Gouden en een terugdraaiende wissel kunnen geven. Bij die eerste mag je een extra wissel uitvoeren als er een renner uit je team uitvalt. Bij die tweede mag je een eerder gedane wissel weer omdraaien, zodat je startrenner weer in het team komt.

Xander24

Inderdaad een mooi spel waarbij - zoals eerder aangegeven - alles valt en staat om de timing van de wissels, dat maakt het spannend en daarmee het spel wat mij betreft. Tactieken kunnen we nog mooi ontdekken, heeft ook zn charmes

tempo789

Bedankt voor alle feedback. Ik zie ook genoeg verbeterpunten of andere probeersels. Na de Vuelta zal ik er nog eens goed over nadenken.

In elk geval is hier de tussenstand op de tweede rustdag!

*** Tussenstand na etappe 9***
1374 jappe666
1346 vernis
1286 Limal
1280 Rabbiej
1215 Bonorrie
1201 Tempo789
1181 Ab Normaal
1121 Berend
1119 Arry1338
1055 De Poezelige Poeksel
1045 LuukGoverde
986 Xander24
932 SvenVDB
883 Supra
813 BrackenRidgeCycling
773 Meijers
643 pirazzi

vernis

dank voor de tussenstand.

Kan je ook de teams op pagina 1 nog een updaten?

pirazzi

In etappe 9 heb ik 105 punten gehaald, Meijers 81.
Als dat zich doorzet, haal ik hem uiteindelijk wel in! 🎶

Ab Normaal

'@tempo789
Moet je de wissels van voor etappe 9 nog verwerken op pagina 1 of ook nog in de stand?

pirazzi

De puntentelling zal wel kloppen alleen de wissels t/m etappe 9 staan er nog niet.

tempo789

Ik heb post 2 nu ook aangepast t/m etappe 9. Met wat vertraging, want ik was druk met wat verbeteringen in m'n Excel. Wissels worden nu veel eenvoudiger doorgevoerd, als het goed is.... ;)

pirazzi

Mijn achtste wissel is Jay Vine. (Nog onzichtbaar.)

Laatst gewijzigd
tempo789

@pirazzi: check, gefixt.

Ab Normaal

Nog even snel een wissel voor de start van de tijdrit gedaan.

pirazzi

Dat zal vermoedelijk Ethan Hayter zijn geweest, die kan ik niet meer wisselen. ;)
Nou ja, weer wat geleerd voor een eventuele volgende editie.

Limal

Ik twijfelde vanochtend nog tussen Hayter of iemand anders inbrengen. Uiteindelijk die andere renner doorgemaild, wat mij een opvolgmail en tempo789 één aanpassing minder kost :-)

Meijers

'@Pirazzi, gelukkig heb ik nog wat wissels achter de hand om jouw aanval op de een-na-laatste plek af te slaan :)

1 2 ... 5 6 7 8

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.