Wielermaster CQ-spel 2023

1 2 ... 12 13 14 15
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Volgens mij gaat er inderdaad iets fout bij Vernis... van plek 1 naar plek 11 opeens ;)

Arry1338

'@Ab Normaal
Ergens is dat logisch toch? Aangezien we minimaal moeten bieden wat vorig jaar aan CQ is behaald, en we daarnaast bij de grotere talenten moeten overbieden om ze te behalen.

hartstikkebedankt

Bij vernis zijn alle punten van Welsford weggevallen. Die zal nu wel Sam heten bij CQ

Ab Normaal

'@Arry1338
Niet helemaal. Je wilt meerwaarde creëren. Dus je bied op renners waarvan je denkt dat ze een stuk meer punten gaan halen dan ze afgelopen jaar deden. Dan denk je wat je verwacht dat ze halen en dan bied je (een stuk) daaronder.
Hier bieden mensen op sommige renners zoveel, puur uit angst waarschijnlijk om geen renner te winnen, dat je al zeker weet dat ze daarmee geen meerwaarde meer gaan halen.

Maillot à Pois

'@Ab
Tja, een renner is waard wat de gek er voor biedt. Zelf hanteer ik bij het bieden ook het principe dat ik bied wat ik denk dat een renner gaat opbrengen, maar dat is - op vorig seizoen na - nog geen succesvolle strategie gebleken, waarschijnlijk wegens veels te voorzichtig.
Het interessantste aan dit spel vind ik de dynamiek binnen een divisie en hoe dat tot grote verschillen in biedingen en scores met de andere divisie kan leiden.

Ab Normaal

'@Maillot
Je zegt het al. Wat de gek er voor geeft.
En ik snap het wel, iedereen is bang dat ie met niks overblijft.

Arry1338

'@Ab Normaal
Dat zou op gaan als iedereen in ronde 1 vol zit. Maar vanaf ronde 2 zijn vaak de beste opties er al uit, en dan moet je gaan voor het beste van de rest. Blijf je dan zuinig bieden heb je grote kans dat je straks met een team start dat voor een groot deel uit overbetaalde renners bestaat.

elrio

Herziene ranglijst (PARET PEINTRE en WELSFORD):

1. BlingSagan 7151 +415
2. Homme 7099 +520
3. vernis 6755 +16
4. joske47 6687 +481
5. el canibal 6687 +231
6. Leukefans 6643 +390
7. Peter Post Forever 6622 +573
8. jappe666 6480 +392
9. Arry1338 6393 +536
10. Laatste man 6320 +215
11. hartstikkebedankt 6241 +188
12. hofsje 6126 +423
13. Mithrandir 6072 +370
14. rahimns 5971 +227
15. Sammysosa 5744 +90
16. Gerrit Glomser 5523 +191
17. Wielervolger 5235 +462
18. ezra 5083 +290
19. elrio 4859 +129
20. Zwartebroekengeletrui 4632 +548
21. Joachim 4591 +211
22. KJP 3928 +215
23. erveedeeee 3912 +332
24. Ab Normaal 3497 +377

elrio

Even over de scores tov vorig jaar:
Hoewel we dit jaar geen topscorer boven de 10.000 hebben, zijn de gemiddelden best gelijk. Bijvoorbeeld met een score van 6.000 wordt je dit jaar 14de en vorig jaar 10de, met een score van 5.000 dit jaar 19de en vorig jaar 15de. Dus over de breedte hebben we het beter gedaan, maar minder uitschieters.

Ab Normaal

'@Arry1338
Juist niet. Na ronde 3 kun je de duurdere renners ophalen tegen kostprijs.
In ronde 2 wordt altijd absurd hoog geboden omdat iedereen dan bang is met lege handen achter te blijven.
Ik speel dit spel ook op Discord en daar wordt veel realistischer geboden. Ik zie hier best wel veel renners verkocht zijn voor bedragen waarvan je weet dat de kans dat ze die gaan halen gewoon heel klein is.
Op dat Discord halen er best een hoop meer dan 7000 punten.
Maar goed, ik snap ook wel dat de meesten er in meegaan.
Als anderen het doen en jij niet dan heb je inderdaad geen toppers.

BlingSagan

Dan zou een goede taktiek kunnen zijn:
Goedkopere renners halen in de eerste rondes en budget overhouden om de duurdere renners tegen kostprijs op te halen.

Ab Normaal

Dat heb ik daar gedaan in ieder geval en gewonnen met meer dan 9000 punten.

elrio

Als je in de eerste rondes niet meegaat met de te hoge boden op de goede dure renners dan betaal je misschien niet te veel maar dan heb je wel het probleem dat je veel te veel budget over hebt. Natuurlijk kan je dan renners tegen kostprijs gaan oppikken, maar dat zijn over het algemeen niet de renners waar je winst op kan maken. En soms heb je zelfs zoveel budget over dat je wel moet overbieden omdat je gewoon niet anders kan. Dus de cultuur in divisie 1 van veel bieden op dure renners zorgt ervoor dat het heel moeilijk is om boven de 7000 uit te komen, maar als je niet meedoet werkt dat ook niet. Ik kan het weten want ik heb nu al 5 jaar lang alle boden gezien en genoeg mensen hebben het geprobeerd en bijna altijd liep dat uit op te veel budget aan het einde waardoor je een veel te dure subtopper moet kopen. Het beste wat wel lijkt te werken is de eerste ronde die renners te kopen die niet iedereen wil tegen kostprijs, maar die wel break-even of een lichte winst halen, zodat je met minder budget op zoek kan naar renners die veel groeipotentieel hebben. Of gewoon ‘geluk’ hebben een De Lie op te pikken voor een laag bedrag.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Ha, dat heb ik dit jaar geprobeerd door relatief goedkoop Mas en Carapaz op te pikken. Maar als die vervolgens zo’n seizoen rijden….

elrio

Dan toch maar gewoon voor een De Lie gaan… Ab Normaal, jij hebt gewoon veel pech gehad, maar zo is het spel ook een beetje…

Ab Normaal

Hahaha, tja, zo’n De Lie zie je niet vaak aankomen.
Tarling was diegene dit seizoen of Healy.
Tarling verloor ik met een heel klein verschil aan HB. Healy heeft echt nooit op mijn radar gestaan.

Pech hoort er zeker bij! Part of the game.
Toch bedankt voor je organisatie weer Elrio.
Ik ga naar divisie 2 en ga mijn uiterste best doen om snel weer in divisie 1 terug te komen.

Laatst gewijzigd
BlingSagan

Elk jaar het dilemma:
Ga je bieden op een 3000 punten renner. Als je de enige bent, doe je een gouden zaak. Mis je hem omdat een ander net meer biedt, heb je (zeker voor je gevoel) wat goed te maken in de volgende biedronde.
Ander interessant punt. Ruim bieden op een goedkope veelbelovende renner. En dan blij zijn dat je die goedkope veelbelovende renner in je ploeg hebt. Iets als teveel bieden om koopjes binnen te halen. Is er iemand die zich daar niet in herkend ?

elrio

Ik herken me vooral in Ab Normaal net te weinig bieden voor een renner die het dan opeens heel erg goed doet (ook ik heb Tarling verloren). En ik herken me in te veel bieden op renners omdat je anders bang bent met budget over te blijven.

Laatst gewijzigd
Limal

Uiteindelijk draait het toch voor een groot deel om geluk. In de top-5 zie je wat betreft 'totaal overboden' nu wel een stijgende lijn (522 - 1132 - 1852 - 2480 - 2408) maar als dat de beslissende factor was stond bvb. Jappe666 (46) helemaal bovenaan. Ab Normaal heeft ongeveer hetzelfde overboden als Vernis, maar had dus pech met Carapaz en Mas. En zo zijn er een pak deelnemers die renners kunnen aanwijzen die dit jaar minder gepresteerd hebben dan vorig jaar. De meeste deelnemers hebben ergens tussen de 1000 en 2500 overboden, dus afgaande daarop zou je kunnen stellen dat iedereen kans had om in de top-5 te eindigen ;-) Peter Post Forever is trouwens ook een interessante 'test case' : ondanks slechts 614 overboden te hebben toch de twee kleppers Pogacar en Van Aert binnengehaald, aangevuld met goedkope renners (waaronder Mayrhofer die uitstekend heeft opgebracht). Als Van Aert even goed had presteerd als de afgelopen twee jaren stond PPF nu helemaal bovenaan.

Mijn besluit: er zijn meerdere wegen naar de top en je moet vooral hopen dat je renners, in welke ronde je ze ook oppikt, niet ondermaats presteren. Daarbij lijkt het mij van weinig belang of die 'ondermaatsheid' zich situeert in een terugval na jaren constant gepresteerd te hebben, dan wel een geanticipeerde groei (of herstel) die zich niet doorzet.

Laatst gewijzigd
Flowtosti

Hoi,

Als mogelijke promovendus vanuit divisie 2 zou ik het op prijs stellen om met de biedrondes van het nieuwe seizoen even te wachten totdat daar de uitslag ook definitief is😬

Flowtosti

Oh ja. Voor mij heeft Hirschi geweldig werk geleverd en daarnaast Gregoire en Lenny. Nooit verwacht zo hoog te eindigen. Nu nog even afwachten of het genoeg blijkt

Homme

Elrio bedankt voor de organisatie weer. Echt dik in orde van de biedrondes tot de uitslagen.

Ik ben tevreden met mijn tweede plaats. Volgend seizoen een stapje hoger hopelijk.

Even op de discussie terugkomen. Er wordt ook veel geboden hier maar ik begrijp het ook wel. Ik had de laatste ronde veel geld over en moest toen Rota en Meintjes binnen halen voor veel punten. Dik verlies op geleden

elrio

De scores na de laatste 1.1 race van het jaar:

1. BlingSagan 7151 +0
2. Homme 7099 +0
3. el canibal 6767 +80
4. vernis 6755 +0
5. joske47 6687 +0
6. Leukefans 6643 +0
7. Peter Post Forever 6622 +0
8. jappe666 6480 +0
9. Arry1338 6393 +0
10. Laatste man 6320 +0
11. hartstikkebedankt 6241 +0
12. hofsje 6126 +0
13. Mithrandir 6072 +0
14. rahimns 5971 +0
15. Sammysosa 5744 +0
16. Gerrit Glomser 5523 +0
17. Wielervolger 5235 +0
18. ezra 5083 +0
19. elrio 4859 +0
20. Zwartebroekengeletrui 4632 +0
21. Joachim 4627 +36
22. KJP 3928 +0
23. erveedeeee 3912 +0
24. Ab Normaal 3537 +40

Dit zal denk ik de einduitslag zijn, behalve als mensen nog renners hebben die hele rare rondjes rijden maar volgens mij valt dat wel mee.

ivo001

Denk niet dat iemand renners aan de start gaat hebben bij de Mine AKIYOSHI-DAI Karst International Road Race of Tour de Okinawa. De kannibaal maakt nog een mooie sprong naar het podium.

Homme

Bling Sagan van harte gefeliciteerd.

Pedersen en Philipsen waren beide een schot in de roos.

Zuur dat ik op 50 punten 2e word, maar dat is het spel. Dat motiveert me weer voor het nieuwe seizoen.

1 2 ... 12 13 14 15

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.