Afvalkoers Giro 2023

1 2 ... 12 13 14 15 »
Ludi

Zoals ik al al eerder heb gezegd vind ik dit een geweldig spel, dus wat ik hierna zeg is zeker geen kritiek, meer persoonlijke ervaring. Ikzelf zie persoonlijk het nut niet van een max aantal renners (bij de grote ronde spellen dan, bij klassiekers wel) zolang je nulCQ lui verbiedt. Als het namelijk vrijwel onduidelijk is hoeveel renners iedereen gaat nemen zullen alleen de echte must haves gegeven het budget in alle teams komen (die zitten in alle teams ongeacht of je het op 12 houdt of niet, zoals Hart nu). Als de 12 was losgelaten had ikzelf waarschijnlijk nog steeds maar maximaal 13 of 14 keuzes gemaakt, binnen de huidige bak, een ander misschien iets meer of zelfs minder. Ik denk dat de keuze is om met 11 te gaan zelfs mogelijk beter kan zijn als je weet dat niet iedereen specifiek 11+1 zal hebben, maar mogelijk+X. In de praktijk zul je dan vaak moeten kiezen of je die ene aanvaller/tijdrijder/leadout sprinter van 100CQ er extra wil bijnemen voor hun specifieke etappe of juist niet, om je CQ te drukken. Of dat je een dure sprinter/AK wil opdelen in w budget versies, voor de robuustheid en minder variance in binnen rollen. Ik denk dat op die beslissingen dan relatief vaak anders zal worden gekozen tussen spelers waardoor de laatste week mogelijk diverser blijft. Als je het verandert naar 13 of 14 zul je dat deels bereiken, doordat de must haves dan X/14 zijn IPV X/12, maar X/(inschatting van de specifieke speler hoeveel renners hij zelf wil) lijkt mij persoonlijk nog meer diversiteit en diepgang op te leveren

Een goed en matchend en uitdagend budget is verder wel essentieel, zeker als je de 12 gaat verhogen, een flexibel budget zoals nu lijkt me een hele verbetering TOV een stabiel budget op 8000k zoals initieel her geval was. Ik denk dat het tourbudget in praktijk vaak een paar duizend CQ hoger zal moeten zijn dan het Giro/Vuelta budget. Zolang het een uitdagend budget is zal de winnende strategie niet snel "31 renners kiezen" lijkt me.

Edit: ik denk overigens dat als "14" nu de limiet was IPV 12 dat Mayr en Dekker in vrijwel alle teams zouden zitten waardoor er mogelijk zelfs meer overlap zou kunnen zijn in totaal tussen de teams. Die 2 meenemen op 12 was lastiger dan op 14, ook al kostte ze maar een appel en een ei.

Laatst gewijzigd
Guido Maltempi

'@Ludi n.a.v. je edit: zou 'geen maximum' ipv 'max 12' dan niet dezelfde consequentie hebben? Dat iedereen dan ALLE budget koopjes erbij klikt, gewoon om maar niet net dat ene pareltje gemist te hebben?

Juist het feit dat zo'n koopje nauwelijks budget inneemt, maar wél een kostbaar plekje, maakt de puzzel volgens mij zo leuk. Een Tao Geogheghegheoghan Hart zou iedereen in alle gevallen meenemen, omdat hij een topper is voor een spotprijsje. Maar precies de categorie Dekker/Mayrhofer maakt het uitdagend: durf je er daar eentje van mee te nemen, of ga je 'veilig' voor Gaviria of Consonni? Die afweging ben je volgens mij kwijt als je geen max stelt aan het aantal renners. Dan neem je jongens als Dekker en Mayrhofer er gewoon allemaal bij, want ze kosten toch bijna niks.

Ludi

Nouja, als het budget scherp is gaat het snel wel pijnlijk stapelen zijn qua CQ boven een bepaald bedrag (zeg 100 CQ ofzo). 10 en 3 CQ natuurlijk niet, maar als je wat hoger zit, richting Healy, Milan, Cattaneo etc zul je denk ik sneller verschillen krijgen of mensen die een groepje renners gaan gebruiken IPV 1 subtopper (albanese opdelen in Cort en Milan, Thomas naar Vine en Haig, etc etc). Ik zou zelf cattaneo niet hebben meegenomen, maar op max 12 zeker niet. Met max 12 zijn er vaak maar 20ish keuzes dienhet plekje waard zijn gegeven hun niveau en prijs (waarbij een aantal dan ook nog een objectief foute prijs hebben dat jaar gegeven hun prestaties van dit jaar TOV die van vorig jaar, zeker later in het jaar (Vuelta), maar ook al bij de giro, nu zoals Hart), waarvan dan een hand vol vast staan, meestal de eerder genoemde of degene die gewoon erg mooi zijn op het parkoers TOV de alternatieven en hun prijs (Pedersen, Roglic, Almeida, Groves) en de rest meer meta afwegingen zijn, afhankelijk van het budget en de finale.

Ik bedoel vooral te zeggen dat ik niet zeker weet of 12 of 14 in de praktijk altijd mooier is dan de ander of zelfs of het heel veel uit gaat maken en of 14 ook daadwerkelijk beter gaat zijn in dit geval van deze Giro (laat staan de tour waarvoor ik nog totaal niet weet welke renners er onder de 200CQ nog bij gaan komen in de laatste week), juist doordat je die renners van 1-20 CQ dan nog makkelijker mee kunt nemen. Als het max 12 blijft, dan blijft het 12, Ab moet dat natuurlijk zelf beslissen, het is al een erg mooi spel, maar als je die 12 zou willen verhogen, dan zou ik eerder een max loslaten dan er 14 van maken, denk ik.

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Mijn Giro zit erop.. Ik had een ontsnapping nodig om morgen te overleven. De winnaar kwam dan wel uit een ontsnapping maar dat kost me vandaag de kop. Bedankt weer voor de organisatie Ab. We gaan er in de Tour weer voor.

Bonorrie

Door het budget niet (of ten hoogste naar 9500) te verhogen krijg je wel meer variatie in de teams. Dit dwingt de deelnemers namelijk om harde keuzes te moeten gaan maken. Want Pogacar (3398), van der Poel (1230), van Aert (2810) en Vingegaard (2204) wil iedereen wel hebben, maar die kosten samen al 9642. Dat zal dan niet gaan, waardoor de teams volgens mij meer divers gaan worden. 12 renners lijkt mij ook voldoende, dit met dezelfde reden (harde keuzes maken). Dus een krap budget maakt de afvalkoers mijns inziens juist extra leuk. Zoek er de juiste pareltjes maar uit. :)

Ab Normaal

Koninginnerit. Spektakel verzekerd zou je zeggen.
Niet dus. De koninginnenrit die perfect past bij deze Giro.

Tijdverspilling, zoals deze hele Giro tijdverspilling is geweest. Wie de Giro rit interesseert me geen eigenlijk moer meer eigenlijk. Zeer, zeer teleurstellend. Het enige wat deze Giro nog leuk heeft gemaakt is Derek Gee. Ontzettend jammer dat hij niet won.
Verder wil ik weinig woorden aan deze waardeloze etappe vuil maken. Gelukkig hebben we de spelletjes nog...

Sies wint. Met Cort en Pinot heeft hij voldoende extra's om LuukGoverde en Rawolf voor te blijven die beiden ritwinnaar Buitrago in de gelederen hebben..

Poeksel had geen extra's en dan is het zonder de top 3 vechten tegen de bierkaai.
Het was je gegund Poeksel, maar jouw koninginnenrit is in de soep gelopen.

De andere afvaller leek nog even spannend te worden. Leek. Want eigenlijk had Rabbiej met een hogere CQ geen troeven meer in de hand om Ludi te verslaan. En dat lukte dus ook niet.

Morgen gaan we tijdrijden met z'n vijven.

Sies 1.700 7.239
LuukGoverde 1.390 7.531
Rawolf 1.130 6.827
Platje 910 7.686
Ludi 790 7.463
Rabbiej 780 7.484
Poeksel 530 7.098

Team Rabbiej
PEDERSEN Mads
ROGLIC Primoz
THOMAS Geraint
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
ALBANESE Vincenzo
GROVES Kaden
GAVIRIA RENDON Fernando
HAIG Jack
FORTUNATO Lorenzo
GEOGHEGAN HART Tao
DAINESE Alberto
HEALY Ben

Team Poeksel
Pedersen Mads
Roglic Primoz
Almeida Joao Pedro Gonçalves
Consonni Simone
Groves Kaden
Vine Jay
Carthy Hugh
Kämna Lennard
Gaviria Rendon Fernando
Geoghegan Hart Tao
Vendrame Andrea
Healy Ben

Ab Normaal

Overgebleven teams:

Sies

THOMAS Geraint
PINOT Thibaut
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
VINE Jay
CORT NIELSEN Magnus
GAVIRIA RENDON Fernando
HEALY Ben
MILAN Jonathan

LuukGoverde

THOMAS Geraint
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
ALBANESE Vincenzo
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
KÄMNA Lennard
GAVIRIA RENDON Fernando
FORTUNATO Lorenzo
MAYRHOFER Marius

Rawolf

ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
VINE Jay
KÄMNA Lennard
GAVIRIA RENDON Fernando
HAIG Jack
HEALY Ben
MILAN Jonathan

Ludi

THOMAS Geraint
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
ALBANESE Vincenzo
KÄMNA Lennard
GAVIRIA RENDON Fernando
HAIG Jack

Platje

THOMAS Geraint
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
PINOT Thibaut
CONSONNI Simone
ALBANESE Vincenzo
KÄMNA Lennard
HEALY Ben
MAYRHOFER Marius

Kan alle kanten op morgen.

Poeksel

Bewust geen Thomas gekozen, achteraf denk ik dat dat wel een fout was. Bedankt voor de organisatie weer Ab!

Sies

Het moet wel heel raar gaan lopen wil ik het vandaag overleven, maar wie weet! Succes allemaal!

Ab Normaal

Je weet het niet Sies, ik vind dit namelijk wel een kolfje naar de hand van Vine.

Ab Normaal

Klimtijdrit op de voorlaatste dag.
Een eerlijke discipline. Beslissend, voor zowel de Girowinst als ook erg bepalend voor de Afvalkoers winst.

Een Sloveense schansspringer tegen een baanwielrenner uit Wales. Ex Tourwinnaar tegen een meervoudig ex Vuelta winnaar.
Roglic, die nog nachtmerries heeft als hij aan afsluitende klimtijdritten denkt. En jawel, hij reed zijn ketting er af in een afwateringsgeul. Spoelde hij daarmee de Girozege letterlijk door het geultje?

Daar had het alle schijn van. Maar in de laatste 1,5 kilometer kraakte dan eindelijk ook G. een keer.

Was Primoz dan toch het Bayern onder de Duitsers? Uitzinnige Slovenen schreeuwden hem naar boven en uiteindelijk kraaide hij victorie. Slechts 14 tellen scheiden de beide kampioenen van elkaar. 14 belangrijke tellen.

Morgen een zegetocht door Rome zoals vele keizers hem voor gegaan zijn.

Met veel van "onze" renners in de punten scoren we allemaal hoog. Toch moeten er nog 2 gladiatoren de Romeinse Arena verlaten door de achterdeur. Het was een felle strijd onder druk. Wie had zijn zenuwen het beste in bedwang en wie ging er door de hoeven?

Het is Platje die zich glorieus dagwinnaar mag worden dankzij bergkoning Pinot. Blijkt stiekem toch een hele goede investering geweest.
Hij mag gaan sprinten voor de overwinning. Maar tegen wie? Moet hij het opnemen tegen een Jonathan Milan team?
Of betekent het hebben van die extra sprinter dat je vandaag een klimmer te kort bent gekomen?

Het antwoord? Ja. Het zijn helaas Rawolf en Sies die we achter laten. Daar maken de anderen stiekem een sprongetje van geluk van.
Platje gaat het opnemen tegen LuukGoverde en Ludi.
Deze 3 heren hebben zich hiermee ook direct verzekert van een plekje in de Tour. Gefeliciteerd heren.

Platje 1.810 7.686
LuukGoverde 1.570 7.531
Ludi 1.550 7.463
Sies 1.480 7.239
Rawolf 1.170 6.827

Team Sies
PEDERSEN Mads
ROGLIC Primoz
THOMAS Geraint
PINOT Thibaut
GANNA Filippo
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
VINE Jay
CORT NIELSEN Magnus
GAVIRIA RENDON Fernando
GEOGHEGAN HART Tao
HEALY Ben
MILAN Jonathan

Team Rawolf
PEDERSEN Mads
ROGLIC Primoz
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
GROVES Kaden
VINE Jay
KÄMNA Lennard
GAVIRIA RENDON Fernando
HAIG Jack
GEOGHEGAN HART Tao
HEALY Ben
MILAN Jonathan

Ab Normaal

We gaan de finale in met deze teams:

Ludi 7.463

GAVIRIA RENDON Fernando
HAIG Jack

LuukGoverde 7.531

BUITRAGO SANCHEZ Santiago
GAVIRIA RENDON Fernando
FORTUNATO Lorenzo
MAYRHOFER Marius

Platje 7.686

PINOT Thibaut
CONSONNI Simone
HEALY Ben
MAYRHOFER Marius

Dit kan alle kanten op. Even er vanuitgaande dat de klassementrenners geen verdwaalde top 20 rijen zijn dit de mogelijkheden:

Als ik het goed heb gaat DSM voor Dainese. Dat zou goed nieuws zijn voor Ludi, of doet Mayrhofer toch stiekem mee en peurt ie er nog een 13e plaats uit?
Mayrhofer in de punten betekent normaal gesproken einde verhaal voor Ludi. Zo niet, einde oefening LuukGoverde op CQ.
Laatste vraag is dan wie hoger eindigt: Fernando Gaviria, die nog helemaal niets gepresteerd heeft, of Consonni, die Platje al eens voor uitschakeling heeft behoedt? We zien het morgen in circus Afvalkoers.
Komt dat zien, komt dat zien!

JapieJapo

Mooie proza weer Ab! Cool om te zien dat dus Pinot een gouden pick blijkt te zijn in dit spel. Leuk dat alle 3 de teams nog kunnen winnen, suc6 alledrie!

Rawolf

:(

Ludi

Vamos Fernando e Alberto!

zeewolde

Kijk eens aan, het pad er naar toe had ik niet helemaal juist (o.a. mezelf had ik 2 dagen eerder af laten vallen ), maar de drie finalisten had ik wel juist voorspeld. Helaas verdien ik daar geen Tour deelname mee ;)

Laatst gewijzigd
Sies

Ab, dank voor de organisatie! Blijft een hele leuke manier van de koers beleven. Zoals je zelf al zei, het spel is leuker dan de koers zelf!

Succes aan alle finalisten, jullie moeten jezelf gelukkig prijzen dat er niet tegen mij gestreden hoeft te worden! ;)

Ludi

👀👀👀

Edit: ik was echt bang dat die nr18 Mayr zou zijn ;p

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

De laatste sprint. Een klein toetje voor de renners in een grote ronde.
Voor ons Afvalkoers addicten de Grand Finale. Peentjes zweten voor de buis. Die 18e plaats, zou het dan toch...

De hoofdprijs? 0 Euro. Aanzien bij je vrienden? Ook niet. Een mooie bokaal voor op je schoorsteenmantel? Niets van dit alles.
En toch is iedere Afvalkoers winnaar trots en geeft het een gevoel van verrukking op het moment dat je beseft dat je écht de winnaar bent.
Dat je dit prestigieuze spel op je naam gebracht hebt. Dat je bij de club van de big boys hoort.
Want de Afvalkoers win je niet zomaar. Nee, dat vereist namelijk niet alleen wielerkennis, nee, je moet je terdege inlezen in het parcours. Balanceren tussen klassementmannen, sprinters, tijdrijders, aanvallers maar ook je CQ score binnen de perken houden. Teveel van de één is namelijk onherroepelijk te weinig van de ander. En één foutje betekent onverbiddelijk je einde.
En als dat nog niet genoeg is moet je ook nog een graag in psychologie hebben. Want je moet je tegenstanders lezen. Welke troeven brengen zij ter tafel. En gaat het niet tegen je natuur in? Je moet namelijk geen etappes winnen, je moet niet verliezen.

Vandaag de ultieme ontknoping. En wat is dan mooier om dit te doen in Rome. Het machtige Rome. De machtigste stad zo'n 2000 jaar geleden. Wat is nu mooier dan daar je lauwerkrans, je eeuwige roem, je plaats in de Afvalkoers geschiedenis op te eisen.

Voor de renners werd het inderdaad een toetje. Behalve voor één man. Mark Cavendish is de naam. Emotioneel mens, klasbak, sprinter. Vaak verguisd en toch blijkt het een aardige vent. Zelfs zijn oude ploegmaat, die gisteren de grootste teleurstelling van zijn wielerleven te verwerken kreeg, Geraint Thomas, sleurde op het laatst op kop voor zijn oude strijdmakker omdat de ploeggenoten van the Manx Missile uitgepierd waren. Dat zegt toch wel iets.

Hij versloeg de verassende Kirsch en Fiorelli.

Dan nu, ratata ratata.

Gaviria was ondanks dat hij een Ewannetje deed, eerder over de streep dan Consonni. Daarmee was Platje gezien en eindigde hij op de derde stek.
Wat kunnen seconden lang duren. De ene renner na de andere renner kwam over de finish, maar hé, daar op de 18e plaats een DSM renner. Zou het dan toch? Was dat Mayrhofer, de sprinter?

Verwarring alom. Wie was nou die DSM'er....
Uiteindelijk het verdict van de jury.
Leknessund. En daarmee is LUDI de winnaar geworden voor Luuk Goverde.

Van harte gefeliciteerd Ludi, niet te arrogant worden :)

Mensen, het was me weer een waar genoegen. Tot de Tour en vergeet niet je mening te geven over het dilemma wat ik hier heb geponeerd.

Ludi 192 7.463
LuukGoverde 192 7.531
Platje 112 7.686

Team Platje
PEDERSEN Mads
ROGLIC Primoz
THOMAS Geraint
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
PINOT Thibaut
CONSONNI Simone
ALBANESE Vincenzo
GROVES Kaden
KÄMNA Lennard
GEOGHEGAN HART Tao
HEALY Ben
MAYRHOFER Marius

Team LuukGoverde
PEDERSEN Mads
ROGLIC Primoz
THOMAS Geraint
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
ALBANESE Vincenzo
BUITRAGO SANCHEZ Santiago
GROVES Kaden
KÄMNA Lennard
GAVIRIA RENDON Fernando
FORTUNATO Lorenzo
GEOGHEGAN HART Tao
MAYRHOFER Marius

En het winnende team Ludi
PEDERSEN Mads
ROGLIC Primoz
THOMAS Geraint
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves
ALBANESE Vincenzo
GROVES Kaden
CARTHY Hugh
KÄMNA Lennard
GAVIRIA RENDON Fernando
HAIG Jack
GEOGHEGAN HART Tao
DEKKER David

Arry1338

Ab je bent een held! Bedankt voor weer een vermakelijke Giro. Ik hoop dat ik de Tour weer mee mag dingen. En dan moet Ganna niet de dag voor de tijdrit afstappen >.<'

LuukGoverde

Ludi van harte gefeliciteerd!
Ab bedankt voor de goeie zorgen, tot in de Tour!

Ludi

Kan ik Luuk toch nog afhouden van de dubbelslag vandaag! Thanks :)

Bedankt weer voor de organisatie @Ab blijft een geweldig spel

Ik, Arrogant? Nóóit!😁

Back2back babyyyy, tot in parijs!! 🥂🎉🥳🤣

jefgodfather

proficiat Ludi met je overwinning.
Bedankt Ab Normaal voor de organisatie en je uitgebreide analyses van de ritten. Als ik die vergelijk met mijn stukjes in Megaflits, ben ik jaloers op jouw schrijfkunst.

Ik heb snel eens gerekend; als ik Vendrame niet had opgenomen in mijn ploegje en maar was gestart met 11 renners, had mijn ploegje goedkoop genoeg geweest om niet te sneuvelen in rit 14. En als ik mijn scores voor de andere ritten dan bereken, had ik dit spel gewonnen !
maar ja als .......
Hopelijk maak ik in de Tour betere keuzes

Arry1338

'@Ab Normaal

Ik wil nog even terugkomen op je vraag omtrent het budget en de grootte van de teams voor de versie van de Tour.
Persoonlijk denk ik dat Ludi een heel sterk punt heeft. Ik denk ook dat het argument '12 plaatsen zorgt voor moeilijke keuzes' niet helemaal op gaat. Wanneer je weet dat er 12 plekken zijn, dan moet iedereen dezelfde afwegingen maken. Van die 12 plekken zijn er altijd een stuk of 3/4 must-haves. Dus effectief maak je keuzes voor de overige 8/9 plekken. Dat maakt dat men vaker voor dezelfde keuzes komen te staan, en geheid dat er dan veel dezelfde keuze maken.

Zonder een maximum op het aantal renners, maar door wél een relatief laag budget aan te bieden, denk ik dat je voor veel meer en moeilijkere keuzes komt te staan. De kans is dan groot dat iedereen Bernal in het team doet, maar omdat hij dan snel niet meer relevant is maakt dat bij een onbeperkte teamgrootte toch niet uit. Wanneer de juiste koopjes door meer mensen gekozen worden blijft het zo dat daarnaast harde keuzes moeten worden gemaakt onder de 'toppers'. Zo zijn er meer verschillende afwegingen binnen een beperkt budget. Want hoeveel ga je dan gebruiken van bijvoorbeeld 10k? Je kunt veel toppers kopen, maar scoor je niet dan lig je eruit. Dat is ook weer een afweging die verschillend beoordeeld zal worden.

Anyway, wat je ook beslist. Ik sta erachter :)

Laatst gewijzigd
Bode80

'@Ab:

Met elk budget kunnen we dit spel spelen maar het spel wordt leuker als er meer te kiezen valt en er daardoor meer variatie ontstaat tussen de teams.
Als je 4 top 10 AK en 4 top 10 sprinters kiest zit je al op ongeveer 10.000 punten. Zelfs kandidaten voor plek 10 kost je al ong. 1.000 punten. Met een krap budget worden de paar koopjes die er zijn must haves (zie eerder commentaar van anderen).
Bij een budget van bv 12.000 kan je kiezen om Pogacar en/of Vingegaard te nemen i.c.m. een paar koopjes. Alternatief is dat budget te verdelen over een aantal renners tussen 1.000-1.500.
Een mooie vergelijking is de Giro. Teams met Evenepoel kozen vaker Milan en Mayrhofen t.o.v. Gaviria en Consonni.
Met een lager budget wordt CQ ook belangrijker omdat er minder verschillen zijn in teams en er meer renners zullen zijn die de top 20 niet zullen halen.

Ik zou voor een budget gaan met 12.000 punten.

1 2 ... 12 13 14 15 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.