Afvalkoers Tour 2025

1 2 3 4 5
Ab Normaal

Ook voor het eerst in de Afvalkoers historie niet tevreden over mijn team.

Denk dat het onmogelijk was om een team te maken waar je goed zit in zowel de bergetappes, de sprints, ITT, de punch etappes én een lage CQ score. Als dat iemand gelukt is, dan neem ik daar mijn hoedje voor af.

Ik ben heb het risico iig genomen op de ITT's en de punch etappes en misschien CQ score.

Heel erg benieuwd naar de teams.

Limal

Pogacar, Evenepoel en Philipsen waren wat mij betreft sowieso te duur om een iet of wat gebalanceerd team in elkaar te kunnen boksen. Dé splijtzwammen werden daarom de renners in de 1200 tot 1800 cq categorie. Daarvan heb ik uiteindelijk Vingegaard, Milan en Van Aert meegenomen. Die laatste twee ten nadele van met name Merlier en Van der Poel. Wie ik van die vier ook thuisliet, de fomo was altijd enorm. Uiteindelijk denk ik dat vlakke sprints mijn achilleshiel gaan worden. En misschien punchaankomsten, als Van Aert de goede vorm nog niet te pakken heeft in de eerste week. In het onwaarschijnlijke geval dat ik Parijs haal hoop ik met WvA en Milan wel een goede kans te maken op winst.

Rabbiej

De TGV naar Lille is vertrokken. We hebben alleen af te rekenen met een aantal te laat komers. Van Bode80, Dekenner01 en Malathion had ik op het moment van de deadline nog geen team ontvangen. Hierdoor hebben automatisch onze 2 reserves een plek in de trein weten te bemachtigen. Gefeliciteerd arjenzvob en Thomberg, jullie team zal meestrijden in de route naar Parijs.

Een half uur na de deadline wist op zijn dode gemak Bode80 nog zijn team in te sturen en ondanks dat de TGV al op het punt van vertrekken stond kon die met een eindsprint toch nog net de dichtgaande deuren voor weten te blijven. Hopelijk is dit geen voorbode voor zijn selectie.

Helaas betekent dit ook dat de teams van Dekenner01 en Malathion de startlijn niet gehaald hebben. Mogelijk een revanche voor jullie in de Vuelta. Ik ben de laatste puntjes op de i aan het zetten en zal zometeen de teams gaan plaatsen in de openingspost.

Laatst gewijzigd
Rabbiej

Startpost is bijgewerkt met CQ-Ranking en de teams (gesorteerd op alfabetische volgorde). Hieronder een paar statistieken:

Renner # keer gekozen
VINGEGAARD HANSEN Jonas 38
GALL Felix 34
LIPOWITZ Florian 32
MILAN Jonathan 31
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves 29
BAUHAUS Phil 27
DAINESE Alberto 20
STEWART Jake 20
BUITRAGO SANCHEZ Santiago 17
VAUQUELIN Kévin 16
RENARD Alexis 14
VAN AERT Wout 13
MERLIER Tim 12
VAN DER POEL Mathieu 12
BALLERINI Davide 11
EDVARDSEN-FREDHEIM Stian 10
MEEUS Jordi 10
COQUARD Bryan 9
SCHMID Mauro 9
BUCHMANN Emanuel 8
JOHANNESSEN Tobias Halland 8
ONLEY Oscar 7
ROMEO ABAD Ivan 7
TRONCHON Bastien 7
DEMARE Arnaud 6
JOHANNESSEN Anders Halland 6
ROGLIC Primoz 6
TEJADA CANACUE Harold Alfonso 6
BARRE Louis 5
EVENEPOEL Remco 5
LAURANCE Axel 5
GANNA Filippo 4
JORGENSON Matteo 4
NYS Thibau 4
ASKEY Lewis 3
BITTNER Pavel 3
BOL Cees 3
CHAMPOUSSIN Clément 3
GREGOIRE Romain 3
LUND ANDRESEN Tobias 3
CRAS Steff 2
DUNBAR Edward 2
GROENEWEGEN Dylan 2
RODRIGUEZ CANO Carlos 2
SKJELMOSE JENSEN Mattias 2
VAN DEN BERG Marijn 2
ACKERMANN Pascal 1
AFFINI Edoardo 1
ALAPHILIPPE Julian 1
FEDOROV Yevgeniy 1
FOSS Tobias Svendsen 1
GARCIA CORTINA Ivan 1
GROVES Kaden 1
HEALY Ben 1
KUSS Sepp 1
LEKNESSUND Andreas 1
MARTIN Guillaume 1
MARTINEZ Lenny 1
MAYRHOFER Marius 1
MOSCON Gianni 1
PENHOËT Paul 1
POGACAR Tadej 1
RODRIGUEZ MARTIN Cristian 1
RUBIO REYES Einer Augusto 1
THOMAS Benjamin 1
THOMAS Geraint 1
VAN WILDER Ilan 1
VELASCO Simone 1
WAERENSKJOLD Søren 1
WATSON Samuel 1
WRIGHT Fred 1
ZIMMERMANN Georg 1

Team Som van # keer gekozen renners
Nijmos 284
ivo001 268
Guido Maltempi 267
Zwiebeln 266
ditisdavid 260
Poeksel 257
vernis 256
coolietje 255
Fins Els Collons 252
Vergane Glorie 240
Ab Normaal 237
Limal 237
Ceramiche Ariostea 236
JapieJapo 236
Franco Bitossi 234
Bazing 233
Zwartebroekengeletrui 233
danusz1986 232
Wielervolger 232
King Kelly 230
Mithrandir 230
Rabbiej 229
Rawolf 229
Jappe666 225
Honger Klop 224
Maillot à Pois 223
Thomberg 217
erveedeeee 216
Bode80 210
arjenzvob 206
Pascuale 203
ZwiebeLD 201
Matter097 198
BrackenRidgeCycling 197
Tiskuuurs 194
arviidd 192
Arry1338 165
VincentK 155
Carbon Ros 154
sporting63 146
bastaix 133
oli4g 96
pirazzi 94

Rabbiej

Ik zag een aantal posts over het budget voor de Tour. Ik heb zeker een tijdje getwijfeld hierover. Mijn voornaamste twijfel ging tussen de 9000 en 10000 punten. Ik denk alleen dat Pogacar te duur is in vergelijking met alle andere renners. Op oli4g na (respect, ik ben fan) heeft niemand hem ook in zijn team gekozen. Ik heb hem geprobeerd erin te puzzelen maar dat ging ten koste van ritten waarin die niet mee zal doen (en ja dat zullen er vast niet heel veel zijn). 

Zou ik echter het budget verhogen naar 10000 dan zou je met dit budget nog steeds niet heel veel Pogacar gaan zien maar kan iedereen wel naar hartelust gaan shoppen in de 1000-2000 punten categorie. Nu was het echt puzzelen naar wie je van die categorie in je ploeg wilde hebben. Vingegaard was het meest populair met 38 keuzes en ook Milan met 31 keuzes werd door veel spelers gekozen. Maar verder was het echt zoeken naar waar spendeer je nog meer veel punten. Van Aert is 13 keer gekozen, Merlier 12 keer, Van der Poel 12 keer, Roglic 6 keer, Evenepoel 5 keer, Jorgenson 4 keer. 

Persoonlijk denk ik dat het budget van 9000 dan ook wel een prima keuze is geweest. De charme van de afvalkoers is natuurlijk ook om keuzes te maken en niet iedereen zomaar te kunnen selecteren. Het enige jammere vind ik alleen dat Pogacar dus zo goed als uitgesloten werd. In andere spellen waar CQ een rol speelt (CQ-biedspel of wielerprono.be) zijn er aanpassingen gedaan aan de regels. Dat had ik achteraf gezien ook moeten doen maar ik kwam er eerlijk gezegd gewoon wat te laat achter en wilde niet last-minute een wijziging gaan aanbrengen aan de regels. Dat is misschien iets voor een volgende grote ronde.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover maar ook over de gedachten die jullie hadden bij het puzzelen. Heel veel succes allemaal, ik heb er in ieder geval zin in! 

ivo001

Alleen Nijmos heeft een team met meer gekozen renners. Ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor het resultaat van mijn team.

Jorgenson (4x) is mijn zeldzaamste renner, gevolgd door Schmid (9x).

26e qua CQ waarde stemt mij wel positief. Lijkt me erg moeilijk om met renners alle mogelijke aanvallers ritten af te dekken. Vanuit kostenbesparing uiteindelijk voor Schmid gekozen ipv Vauqelin. Denk dat beide wel regelmatig in een vlucht vooruit kunnen blijven, en kunnen scoren in beide tijdritten.

Limal

Ai, de fomo voor Van Aert was dus misplaatst. Daarnaast heeft de late wissel Laurance ipv Gall me kwetsbaar gemaakt voor de tweede-meestgekozen renner. Daar zet ik wel Onley tegenover die dit jaar bijna steeds de betere is gebleken van de twee. Voor de rest kunnen het niet hebben van Buitrago en vooral Dainese me zuur opbreken. Zeventien teams duurder dan het mijne, dat is niet dramatisch, maar ook niet goed genoeg om een 'free pass' te hebben als het op cq aankomt.

Besluit: als Van Aert knalt als vanouds dan zie ik mezelf met veel geluk Parijs halen, als hij rondrijdt als pelotonvulling dan val ik waarschijnlijk ergens af in een sprint- of punch-etappe.

--

Over het budget: ik vind 'te weinig' beter dan 'te veel'. Dat Pogacar, Evenepoel en Philipsen zo goed als buitenspel stonden vind ik niet zo erg. Het had misschien leuker geweest als er ook bij de sprinters wat meer variatie gekozen was, maar deels is dit ook te wijten aan de hoogvorm van enkele goedkope sprinters. Al bij al vond ik het een leuke puzzel, die gelijkaardig geweest zou zijn als we 1000 meer te besteden hadden gehad.

pirazzi

Net als in de Giro sta ik onderaan in de lijst som van # keer gekozen renners, toen 100 nu 94. Dat belooft niet veel goeds, dit spel ligt me niet.

JapieJapo

Het is achteraf makkelijk praten en tijdens het puzzelen vind ik het niet netjes om te discussieren over het budget. Omdat Pogacar te duur is komt automatisch bijna iedereen op Vingegaard uit. En dan blijkt Philipsen van de grote 3 sprinters nog steeds te duur te zijn, want hij is 0x gekozen. Dat maakt dat de basis van veel teams hetzelfde is met Vingegaard, Milan en de must haves Gall en Lipofiets. Hierdoor speel je de afvalkoers met maar 8 renners en niet met 12... Dus persoonlijk vind ik het jammer dat het budget niet hoger lag. Ik vind het juist positief dat er meer gevist kan worden uit de 1000 - 2000 categorie want dit zorgt voor meer keuzes, meer puzzelen en meer variatie in de teams. 

De uitdaging deze keer is hoe ga je hier het best mee om. CQ laag houden is sowieso fijn maar dit keer essentieel als teams veel op elkaar lijken. Ten tweede is de laatste etappe de enige etappe van het spel die je wilt winnen. Daarom heb ik van der Poel toch meegenomen. Verder naast Milan toch een extra sprinter nodig in de vorm van Meeus, die de voorkeur krijgt boven Bauhaus, aangevuld met Dainese en Stewart. Voor het klassement extra Buitrago en Buchmann, voorkeur boven Johannessen. Voor de tijdrit en hopelijk een vlucht Romeo verkozen boven Schmid. En als 12de man Tronchon, de snelle man en puncher van Decathlon die wellicht ook op het vlakke zijn puntjes mee kan pikken.

Ab Normaal

@Rabbiej

Het budget was prima. 
Het maken van keuzes is essentieel. En zoals je zelf zegt, met 10000 had ik inderdaad wel een goed gevoel gehad. Maar dat had dan iedereen. Nu werd je gedwongen om risico te nemen maar dat moest nu ook iedereen. 
Maar daarmee klopt het wel wat JapieJapo zegt. 
Je wordt gedwongen om die paar goedkopere te nemen waardoor veel teams op elkaar lijken en de geluksfactor groter wordt. 

@pirazzi

Jij bent een speler met een unieke kijk. Dat doe jij bij alle spellen en dat maakt jou een leuke deelnemer. 
Alleen is dat bij de Afvalkoers niet handig. De kunst is daar juist om in te schatten wat de rest doet. Meta picks moet je hebben omdat bij een resultaat van die renner jij juist heel kwetsbaar hebt. 
Als je tips wilt, hoor ik het wel. 

Laatst gewijzigd
pirazzi

Dank Ab Normaal, mocht ik mee doen aan de Vuelta editie van de Afvalkoers dit jaar dan zal ik dat doen!

Laatst gewijzigd
Guido Maltempi

Ik vond het budget eigenlijk prima. En dat we het spel nu (vrijwel) zonder Pogacar spelen vind ik ook niet zo erg. 

Mijn overwegingen:
- Etappes 15 en 20 kunnen best eens op CQ beslist worden, dus hou het laag.
- De variant met Pogacar kreeg ik niet kloppend, dus dat ging 'm al vrij snel niet worden. Ik verwachtte dat een meerderheid van de spelers dezelfde keuze zou maken.
- Vingegaard was dan de logische vervanger. En qua prijs/kwaliteit waren Almeida, Lipowitz en Gall voor de hand liggende aanvullingen op het AK team. Ik wilde ook wat AK-met-punch erbij hebben, dat zijn Buitrago en THJ geworden. Deze 6 AK mannen stonden vrij snel op papier, niet meer aan gesleuteld.
- De daguitslagen van de sprintetappes worden een loterij. Ik wilde daarom in elk geval 1 van de dure toppers mee, aangevuld met 3 vlakke sprinters. Philipsen was te duur, en bij de keuze Milan/Merlier ging ik voor degene met de grootste zekerheid op uitrijden/meesprinten in 21. Aangevuld met Bauhaus (altijd degelijk), Dainese en Ballerini. Aan de sprinters heb ik tot het einde toe zitten sleutelen. Eigenlijk wilde ik Meeus erbij maar die was te duur, en Renard legde het af tegen Ballerini.
- Dan nog de punchetappes. De keuze tussen MvdP en WvA viel op de laatste, mede met het oog op rit 21 (en ook weer het goedkopere prijskaartje). En als extra puncheur heb ik op het laatste moment Tronchon erbij gezet, deels ook als joker voor de Champs Elysées.

Mijn team staat weer hoog in de som der gekozen renners-ranglijst en redelijk laag in de cq-ranglijst. Maar dat stonden we in de Giro ook en toen vlogen we er halverwege week 2 toch roemloos uit. Bij de meest gekozen renners is Jake Stewart (20x) de hoogstgeklasseerde naam die ik niet heb, daar maak ik me voorlopig nog geen zorgen over. Waar ik me wél zorgen over maak zijn de punchetappes. En dan met name rit 2 en 4. Ik heb er bewust voor gekozen om daar niet teveel plekjes aan te besteden, maar het is daardoor wel het kwestbaarste onderdeel van mijn ploeg. Daarnaast wordt het in de sprints gewoon maar duimen, maar dat geldt voor een groot deel van de teams. Succes allemaal!

Arry1338

Ik snap niet hoe ik over Vingegaard heb gekeken gisteravond. Teveel spellen, te weinig tijd :/. Het hooggebergte wordt heel gevaarlijk voor mij...

BrackenRidgeCycling

Mijn team zal het lastig hebben in de heuvels zonder Wout en Matje.

Gregoire moet het daar voor mij gaan doen.

TT moet wel lukken met Roglic Vingegaard.

Misschien een sprinter teveel, we gaan het zien.

CQ punten zitten we wel goed

Veel plezier allemaal!!

arviidd

Oei, ik probeer normaal laag te zitten in de cq ranking, maar dacht het dit keer eens anders te gaan doen. Heb het hele budget gebruikt. Na het zien van de teams heb ik toch een sprinter te weinig. Bang dat ik er snel uitlig bij de sprints.

arjenzvob

Hoera! Ik doe mee! Top!

oli4g

Benieuwd waar het schip strandt. Veel succes allemaal!

Carbon ros

Succes allemaal! Zeker respect voor Oli met Pogacar en dat je de cq nog op 8100 hebt kunnen houden, ik had wel 12k kunnen gebruiken:')

Poeksel

Hoewel ik na het zien van de andere teams nog wel twijfels hou (heb ik een renner te weinig of misschien juist te veel?) ben ik toch redelijk tevreden over mijn team. Vauquelin is de belangrijkste renner die ik mis.

Rabbiej

Alvast bedankt voor de leuke reacties. De Tour kan nu echt gaan beginnen. Ik hoop met dit 12-tal een eind te komen:

VINGEGAARD HANSEN Jonas 1.760 Must-have voor deze prijs, zo bleek ook uit het aantal keer gekozen.
ROGLIC Primoz 1.691 Verwacht veel AK en heuvel ritten en Roglic hoop ik in beide van voren te zien.
MILAN Jonathan 1.204 Van de 3 toppers het goedkoopste. Ik verwacht dat Merlier sneller is maar Milan wat constanter.
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves 988 Zelfde redenen als Roglic. Ik wilde AK mannen selecteren die ook goed rijden in de heuvelritten. Hopelijk stelt die daar niet in teleur.
MEEUS Jordi 768 Vond zijn laatste sprints best indrukwekkend en zie hem het dichtst komen ten opzichte van de top 3.
LIPOWITZ Florian 676 Must-have voor deze prijs gezien zijn voorbereiding. 
GALL Felix 459 Must-have voor deze prijs gezien zijn voorbereiding. 
DEMARE Arnaud 316 Arkea heeft alleen Demare voor de sprints ten opzichte van andere teams. Was in groeiende vorm voor de Tour dus hopelijk weet die te verrassen.
ROMEO ABAD Ivan 219 Iemand voor in de vluchtritten die niet te duur is en misschien een paar punten in de tijdrit die net het verschil kunnen maken.
STEWART Jake 149 Voor de lastige sprintetappes zoals bijvoorbeeld etappe 21, en niet te duur. 
EDVARDSEN-FREDHEIM Stian 96 Er zal bij Uno-X denk ik niet echt een voorkeur voor Waerenskjold of Fredheim zijn en voor deze prijs een extra sprinter kon ik niet laten liggen.

JOHANNESSEN Anders Halland

40 Voor 40 puntjes opvulling van mijn ploeg om CQ te besparen. Hij gaat mij door etappe 20 heen loodsen met zijn 9e plaats in die etappe.

Met een CQ-score van 8366 houd ik een 30 teams achter me op de CQ-ranking en dat zou me best wel kunnen helpen. Ik zie niet heel veel problemen in de eerste sprintetappes en algemeen klassement ritten. De heuveletappes en tijdrit lijkt niet mijn sterkste punt dus hopelijk kom ik de eerste week door.

Nijmos

Ik kwam er eigenlijk heel goed uit. En het resultaat ziet er op papier goed uit: de meest gekozen renners én een 25 percentielscore op cq. Dat betekent natuurlijk nog niks.

Voor mij was al snel duidelijk dat met dit budget pogacar geen optie was. Ook niet omdat de nummers 2 tm 5 zich redelijk laten voorspellen en met hem onbetaalbaar zijn. Vingegaard was voor dit geld (dus) een no brainer.

Almeida lipowitz en Gall leken me aan de goedkope kant en moesten dus mee. Roglic en evenepoel kreeg ik er niet goed ingepast bovendien, dus daarmee stond de basis van het ak team wel. Voor de sprints werd het kiezen tussen de grote drie en was philipsen teveel duurder. Dus voor milan gegaan, want die lijkt me nauwelijks minder en wel goedkoper dan merlier. If anything lijkt hij me iets betrouwbaarder op uitrijden en meesprinten achter een kopgroep. Bauhaus en dainese leken me vrij goedkoop, net als renard.

Ten slotte ook wva en mvdp. Eentje leek me wel nodig maar welke maakt misschien niet zo uit om de eerste week niet onderaan rte eindigen. Daarbij lijkt me in etappe 20 en 21 wva iets zekerder van meedoen omdat hij niet met flipse zit. En hij is ook weer flink goedkoper. Elke budgetkeuze houdt weer veel namen onder je op cq.

Daarna werd het vooral cq drukken met nog een ak verschilmaker die ook meedoet in de punchritten (buitrago) en goedkope mannen die wel eigen punten kunnen halen in sprints of vluchtritten (stewart). Toen ik alles overzag had ik nog wat cq over en maakte ik me vooral jog wat zorgen voor de vlakke itt en de vluchtersetappes. Misschien dat schmid daar het verschil voor me kan maken.

JapieJapo

Rabbiej, ik zie voor jou de tijdrit totaal niet als een probleem met Vinnie, Roglic, Almeida, Lipowitz, Gall en Romeo...

Ik heb Almeida eigenlijk geeneens overwogen, maar hij is wel heel vaak gekozen. Ok wat betreft zijn conditie is hij best of the rest, zeker kandidaat voor plekje 3 van het podium. Maar niet de snelste op steile aankomsten. En ik verwacht dat hij toch bij Pogi moet blijven als deze Vinnie niet kan volgen op de lange slotklimmen van Hautacam, Louchon, Ventoux, La Plagne en/of La Loze ;)

Nijmos
JapieJapo
Rabbiej, ik zie voor jou de tijdrit totaal niet als een probleem met Vinnie, Roglic, Almeida, Lipowi...

Als almeida dichtbij pogi blijft, lijkt me dat een argument om hem wel te kiezen;)

Rawolf

Ik denk dat mijn team relatief zwak is in het hooggebergte. Gelukkig duurt het nog even voor we daar zijn en kan ik de eerste weken normaal prima overleven. 

Ab Normaal

Nou, daar gaat mijn tijdrit en punchtroef. Die twee disciplines waren al mijn zwakste twee. 
Heb al gelijk een mirakel nodig. 

1 2 3 4 5

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.