Kelderman stopt na 2027 en de ontwikkeling van Graat en Huising gaat ook nog niet heel hard. Lemmen heeft ook nog maar een contract tot eind 2027.
De kans dat geen van deze 4 renners in 2028 nog voor de ploeg rijdt is heel wat groter dan marginaal.
Vanuit de beloftenploeg is er verder ook geen enkele Nederlandse aanwas, dus daar hoef je ook niet op te rekenen.
Ze hebben zeven renners onder contract staan voor 2028. De kans dat Lemmen, Huising en Graat tegen die tijd allemaal geen onderdeel meer zijn van de ploeg is op zichzelf al marginaal klein. Wanneer je daarnaast bedenkt dat deze ploeg de afgelopen jaren aanbiedingen deed aan o.a. Kooij, Arensman, Van Dijke, Van Dijke, Krijnsen en Daan Hoole om onderdeel te blijven of worden van deze ploeg, dan moet het wel heel vreemd lopen wil er in 2028 opeens geen enkele Nederlandse renner onder contract staan.
Maar goed, wanneer je met de misvatting leeft dat ze doelbewust zo min mogelijk Nederlanders onder contract hebben staan en daarnaast überhaupt al een neiging hebt tot krankzinnige overdrijvingen, dan begrijp ik best dat je het gevoel hebt dat de kans aanzienlijk is.
Geen enkele Nederlander van Picnic lijkt me van het niveau dat Visma moet nastreven.
Nou goed, héél misschien Biesterbos of van den Broek. Maar die passen qua karakter dan weer allebei totaal niet bij de ploeg.
Naar mijn gevoel wordt de motor van Jurgen Zomermaand zwaar onderschat. Niet heel opvallend bij de junioren, maar wel sterker naarmate de afstand en lastigheidsgraad toenam. Ik denk dat deze jongen pas bij de profs volledig tot zijn recht zal komen, en misschien wel een waardevolle kracht bergop zou zijn voor Visma.
Want daar bevindt zich een hoopvolle Nederlandse enclave..? Hmm.
Het is superjammer, maar als je eerlijk bent zijn er behalve Van der Poel, Arensman, Hoole, en - hopelijk snel weer fit - Kooij momenteel bar weinig Nederlandse toppers. En al deze namen zie ik eigenlijk nooit (meer) bij Visma rijden.
Ook bij de beloften is de spoeling (op de boys bij UAE en RedBull na) nu al dun. Soms zie je een glimp (Van den Broek bv), maar het is nooit consistent. Nee, het Nederlandse Wielrennen staat er gewoon niet best voor, helaas.
Als je naar de huidige prestarties kijkt, denk ik dat er voor Lemmen en ook Huising wel toekomst is bij de ploeg, in ondersteunende rollen. Maar dat is toch wel heel schraal. En dat ligt niet aan de ploeg, denk ik eerlijk gezegd.
Ik werd ook expres niet concreet behalve met het woord nuttig, maar dat is wel de categorie aan renners waar we in Nederland volop uit kunnen putten en een aantal staan toch echt op een Deventerse payroll. Die zijn onder de streep ook nodig. Zeker als de renners die TVL nu heeft toch andere oorden op willen zoeken.
Sorry, hier overheen gelezen, maar precies dit. Van den Broek vond ik ook veelbelovend, maar wordt ook mede door z'n programma totaal door elkaar geschud. Die etappe in de Tour zal wel eens zijn hoogtepunt kunnen blijken. En Biesterbos is, in voetbaltermen, een leuke linksbuiten voor Sparta. Nee het houdt gewoon niet over. Het is wachten op een nieuw supertalent zoals Van der Poel en Kooij. Zou ook voor sponsorenzoektocht goed zijn. Nu denk ik: als ze voor het Development-team een goed Hollands joch zouden zien, nemen ze die. Dus blijkbaar zijn die er gewoon niet (genoeg).
Met Wiersma heb je een toptalent (wel bij junioren) maar die wil nog niet kiezen tussen schaatsen en de fiets. Daarnaast doet Breuckers het ook goed. Maar het aanbod is schraal. Van Picnic zouden alleen een fitte Eekhoff en van Uden mij geschikt lijken voor de ploeg. Ik denk dat daar meer uit te halen valt.
Maar Nederlands talent opleiden begint bij meer aanbod aan talent en ik heb er een hard hoofd in dat dat lukt.
Eventueel Van Uden. Verder kom ik niet echt, qua Nederlandse Picniccers. Qua intrinsieke mogelijkheden is Van den Broek misschien nog een kandidaat, maar qua persoonlijkheid vraag ik me af of dat bij Visma past.
Ik ben even kwijt of Picnic ook een Dev-team heeft. Ze zijn natuurlijk eigenlijk gewoon een Dev-team.
Edit: ah, ja dus, daar zit onder andere die Zomermaand.
Ik denk dat Van den Broek van Picnic echt nog wel interessant kan zijn in een Lemmen rol. Die heeft nu 2 jaar in de Tour echt wel knappe dingen gedaan. 2024 die etappe met Bardet natuurlijk en 2025 bleef hij vaak lang bij Onley en was hij ook goed in de etappe die Groves want. Ik heb dan ook echt niet het idee dat Picnic de rest van het jaar alles bij hem eruit haalt. Ik heb nooit een interview van hem gelezen of een podcast van hem gehoord verder, dus aan karakter kan ik erg weinig over hem zeggen, maar ik zou denken dat als je de strictheid van Picnic aankan, Visma ook moet lukken.
Van Uden lijkt me geen goeie voor Visma. Veel te wisselvallig en bijna nooit in positie. Ik heb eerder het idee dat Bittner een beter optie is voor Visma. Broe is in zijn podcast ook best vaak positief over Bittner, dus ik zou echt niet verbaasd zijn als hij erbij komt volgende winter, meenemend dat er van verschillende kanten wordt gezegd dat Visma een sprinter erbij wilt.
Piganzoli's tijdrittijd was +4.13, wat bevestigde wat al vermoed werd: hij is zwak in tijdritten.
Ik snap niet waarom renners worden aangetrokken met het algemeen klassement in het achterhoofd, terwijl deze zwakte al bekend is. Patrick Broe heeft het er zelf ook over gehad in zijn podcast.
Hij zal echter een geweldige knecht zijn in de bergen. Dat heeft hij recentelijk laten zien. Misschien kan hij in de toekomst Kuss vervangen.
Daarom hebben zij allemaal beneden hun stand gereden. Want ook Campenaerts kwam in't stuk niet voor.
Maar de trainer kan er natuurlijk ook niks aan doen zoals gebruikelijk. Ik kan niet zeggen, dat ik blij ben met deze uitslag van de tijrit in de Giro. Geen renner bij de 1e. tien en 1 renner in toptwintig. Dat is wel erg mager te noemen.
De verhalen over "zijn beste waardes ooit" zijn nu denk ik ook wel in perspectief geplaatst. Met deze tegenstand en zijn surplus bergop zal het voor de Giro-eindwinst niet het verschil maken. Maar langzamer dan O'Connor en - vooral - amper sneller dan klimmers als Storer en ook de niet al te frisse Pellizari (die volgens sommigen hier vooraf vanwege de tt niet als concurrent werd gezien), dat valt mij niet mee.
Ik denk dat we Jonas' slechte prestatie vandaag eerder moeten zoeken op het gebied van kennis, kunde en materiaal voor het tijdrijden. Dat is gewoon echt niet heel goed meer.
En de blauwe-trui handicap natuurlijk. ;)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.