Barre sluit aan voor 2026 en ook met en zonder bronvermelding van IDL, maar wederom wel van PCS. Het is kennelijk tussen neus en lippen door. Beter laat dan nooit is het gezegde toch☹. Het team weet zelf nog steeds niets te melden.
Ik vind het maar een slap artikel... Wat zeggen ze nu werkelijk? Brennan is goed maar wat als dit dan dat... en de rest is nog niet doorgebroken. Hebben ze wel naar de leeftijd van die jongens gekeken? Wat verwachtten ze eigenlijk? Typisch gebral van Traksel en Hermsen, ik zou niet weten waarom je op hun mening zit te wachten... het is vaak niet eens een mening, maar enkel het meepraten met de meute wat zij doen. Ik wacht nog op de eerste uitspraak van een van hen waarbij ze tegen de keer in gaan en later en punt hadden/ gelijk hebben gekregen waar je het niet had verwacht. Iemand die mij ongelijk kan bewijzen, ik zie het graag!
De helft van het artikel gaat over Brennan, zo'n talent waarvan er in het hele peloton slechts eens in de zoveel jaar één van voorbij komt. Vreemde insteek om het vervolgens over het uitblijven van het doorbreken van grote (?) talenten als Graat en Huising te hebben als een teken aan de wand dat de opvolging van vanuit de opleiding Van Aert en Vingegaard uit blijft.
Met dit zware Vuelta parcours hoop ik eigenlijk dat Jonas de Giro-Vuelta combinatie doet. Tour winnen is moeilijk met Giro in de benen, terwijl anderen hun seizoen er op inrichten.
Dan kan het team een keer met alle tweederangs mannen naar de Tour. Yates voor een top 5 AK, Wout, Matteo, Brennan en Laporte voor ritwinst. Zou weer eens wat anders zijn dan de afgelopen jaren.
Zit helaas wel een kern van waarheid in. Als je naar de PCS ranking t/m 22 jaar kijkt is Brennan een pareltje. Nordhagen valt net buiten de top 20. Verder kom je in de top 50 geen VLAB renner helaas meer tegen. Graat, Hagenes, Huizing allemaal er buiten. Ook de nieuwe aanwas uit het dev team.
Laten we hopen dat VLAB jonge renners niet te vroeg wil opbranden en ze rustig wil brengen.
De neutrale volger weet dat Hermsen en Traksel geen fan zijn van TVL. Dat blijkt duidelijk uit hun commentaar in de koers. De rankings van jonge renners is relatief. Het gaat om de ontwikkeling die ze doormaken, de kunst om alles wat er in zit er ook uit te laten komen. Neem Jonas Vingegaard. Waar stond hij in de ranking van renners onder 22?
Ja Brennan en Nordhagen komen er goed vanaf in de ranking; ook Menno Huising doet 't redelijk goed. Maar Hagenes door "ziekte" en Tijmen Graat komen er bekaaid vanaf. Ik zie Tijmen toch als Nederlands klimtalent, maar ja hij wel goed gereden in dienst van bijv. Uijtdebroeks. Jammer eigenlijk dat Uijtdebroeks de overstap naar Movistar heeft gemaakt.
Graat is een renner waarvan op WT-niveau toch nagenoeg niemand uitslagen zal verwachten? Waarom zou je dan naar een ranking kijken om aan de hand daarvan iets over hem te zeggen?
Hagenes is een ander verhaal. Volgens mij heeft hij wel potentie om uitslagen te rijden, ook in de grotere koersen, maar constant loopt hij weer ergens tegen aan waardoor een stijgende lijn nooit doorgetrokken kan worden. Heeft nog geen seizoen van meer dan 50 koersdagen gemaakt.
Maar goed, ook hij is nog ontzettend jong. Ergens verbazingwekkend dat hij pas 22 jaar is.
Ik lees net dat ook Ineos met een eigen jeugdteam komt en dat is goed nieuws natuurlijk. Alleen voor TVL wat is 't wat minder te noemen, want die haalde veel talenten daar vandaan. Dat wordt nu een stuk lastiger en er zal toch eerst naar de Nederlandse jeugd moeten worden gekeken in de toekomst.
Heb je bij die verwachtingen alleen naar die uitslag gekeken, of hem in een bredere context geplaatst? Ik denk namelijk op basis van zijn prestaties bij de beloften niet dat Graat bij de beste tien klimmers van zijn generatie zit, en dan kom je op WT-niveau niet voorin mee doen tegen de beste renners van iedere generatie.
Maar jij weet ook, dat Tijmen vooral in dienst heeft gereden van Uijdebroeks. Dat hij talent heeft en laten zien in bijvoorbeeld de Istrian Spring Trophy.
Ander onderwerp:
Serge Pauwels komt met een verrassende naam en dat is Matisse van Kerckhove met tussen haakjes ook zijn bonusbroer Seff.
Graat heeft inderdaad vooral in dienst gereden van betere renners. Ik denk dat dat in de WT niet snel zal veranderen. Daarmee zeg ik niet dat hij geen talent heeft.
Ter illustratie, de volgende renners zijn ongeveer even oud als Graat maar maakten veelal eerder de overstap naar de profs (een vergelijking van de uitslag van bijvoorbeeld de Ronde van de Toekomst van 2023 en 2024 is wat dat betreft tekenend): Del Toro, Ayuso, Onley, Lenny Martinez, Pellizari, Uijtdebroeks, Poole, Gregoire, Jan Christen en Lecerf.
Is er toevallig iemand die weet of Marianne Vos nog van plan is om te crossen? Vorig jaar begon ze eraan net voor nieuwjaar, maar nu blijft het voorlopig stil. Daarnaast heb ik ook nog geen enkele foto zien passeren van de ploegstage van de vrouwen waar Marianne op stond. Iemand een idee of zij is meegeweest?
Een andere invalshoek? Maar eigenlijk wel logisch.
Thijs Wiersma (17) schittert op OKT | Nederlands wielertalent; er zijn wel degelijk Nederlandse talenten; hebben de gele bijtjes die jongen al op 't vizier.🙃
Waar rijdt die jongen? Dat kun je vast wel vinden. Neem ook aan dat je weet waar Visma mee samen werkt.
Ik kan over Yates zijn deelname aan de Giro niets vinden. Waar had je dat gelezen? Ik had verwacht dat ze hem eerder de Vuelta als kopman laten starten, dan twee keer in dienst van Vingegaard, en kan mij niet voorstellen dat ze hem niet opstellen in de Tour de France. Verrassend derhalve.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.