In 2025 werd juist Cadel niet in het programma opgenomen. De regel is ook anders dan je stelt. Elke WT ploeg heeft startrecht (dus geen verplichting) in alle nieuwe WT-koersen, waar ook Panne, Copenhagen en Frankfurt bijhoren.
Het klopt wel degelijk dat je sinds 2026 maar 1 worldtour wedstrijd per jaar mag overslaan en dat je in alle andere wedstrijden startplicht hebt. Daarnaast zijn er ook nog enkele andere regels waaraan moet voldaan worden zoals je in het artikel kan lezen. Dit geldt ook voor de vrouwen, vandaar dat ook zij dit jaar terug naar Australië gaan.
Bron: https://www.wielerflits.be/nieuws/uci-verandert-regels-over-startplicht-voor-topteams-in-worldtour-vanaf-seizoen-2026/
Hoe wij de Team Visma | Lease a Bike-selecties voor de grote rondes in 2026 zouden samenstellen | Wieler Revue; daar kunnen wij op voortborduren. Interessant is natuurlijk Vingegaard en Yates naar de Giro en TdF.
Ik vind vooral de onderbouwing van de gemaakte keuzes nogal krakkemikkig. Vingegaard naar de Giro is logisch, gezien het ontbreken van die koers op zijn palmares en de duidelijke achterstand op Pogacar. Prima om dat als uitgangspunt te nemen.
Vervolgens kan Yates simpelweg niet ontbreken in de Giro omdat hij titelverdediger is. Waarbij ze ten eerst voorbij gaan aan het bovengenoemde uitgangspunt dat Vingegaard de kopman is voor de Giro en Yates dus niet zou starten om zijn titel te verdedigen.
Ten tweede kun je de vraag stellen of de winnaar van vorig jaar inderdaad simpelweg niet kan ontbreken (spoileralert: Vingegaard stellen ze niet op in de Vuelta, dus die vraag beantwoorden ze zelf al negatief).
Ten derde is Yates na Vingegaard de beste optie in grote rondes en zou het qua kansen op goede resultaten vreemd zijn om hem twee keer als tweede man met Vingegaard mee te sturen.
Ten vierde betekent een deelname aan de Giro van Vingegaard een halve capitulatie voor de strijd met Pogacar in de Tour de France en lijkt het mij dus logisch om daar in een ploeg rond Vingegaard vooral renners met ook eigen kans op ritwinst (zoals Yates) in optimale vorm te laten starten (dus niet met een zware Giro in de benen).
Ten slotte heeft Yates zelf vooral nog de ambitie om in Parijs op het eindpodium te staan en zou ook voor hem een optimale voorbereiding op de Tour de France beter bij zijn ambities passen.
Ik zou de keuze dus heel merkwaardig vinden.
En wat denken jullie hiervan dan?
Giro: Affini, Campenaerts, Kelderman, Lemmen, Piganzoli, Vingegaard, Yates & Zingle.
(Reserves: Tulett & Kruijswijk)
Tour: Armirail, Campenaerts, Jorgenson, Kuss, Laporte, van Aert, Vingegaard & Yates.
(Reserves: Fiorelli & Affini)
Vuelta: Barré, Brennan, Fiorelli, Graat, Hagenes, Kruijswijk, Nordhagen & Tulett.
(Reserves: Behrens & Huising)
Geen grote ronde: Behrens, Doull, Huising, Kielich, Mattio, Rex, Schiffer & van Belle
Zingle zou ik eerst een half jaar willen zien koersen, voor ik hem in een grote ronde selectie op zou nemen. Heeft dan in kleinere koersen winstkansen en kans om te laten zien dat hij op zijn fiets kan blijven zitten.
Tour de France selectie lijkt mij op die manier inderdaad de meest waarschijnlijke. Ik zou Yates (en eigenlijk ook Campenaerts) alleen niet laten dubbelen en buiten Vingegaard zo veel mogelijk renners in absolute topvorm aan de start willen hebben.
Fiorelli als reserve begrijp ik niet. Heeft wat mij betreft nog nooit het niveau laten zien wat nodig is om bij een topploeg in aanmerking te komen voor de Tour de France. Daarnaast willen ze hem aan Brennan koppelen, waarmee hij naar de Vuelta zou gaan dan. Tulett is de meest logische klimmende reserve.
Kuss zou ik altijd twee grote rondes laten rijden. Heeft daarbuiten veel minder toegevoegde waarde. Kielich verwacht ik wel in een grote ronde, dan wel als lijfwacht van Vingegaard in de Giro, of in de trein van Brennan in de Vuelta.
Wat betreft 't dubbelen.
Ik zie juist wel Vingegaard, Yates en Campenaerts de combi Giro en TdF doen; want Jonas verdient de beste ondersteuning, die de ploeg heeft.
Dus wat de TdF betreft: Vingegaard, Yates, Jorgenson, Kuss, Armirail, Campenaerts, Van Aert en Barre of Laporte.
In de Giro heb je met Vingegaard, Yates, Kelderman, Piganzoli, Tulett, Affini, Campenaerts en Barre of Laporte een goed onderbouwd geheel, die kunnen strijden om 't klassement. Normaal gesproken ben ik geen voorstander van twee grote rondes achter elkaar, maar in deze kun je er niet omheen.
De Vuelta is nog even verder weg in 't seizoen, maar inmiddels duidelijk door de media, dat Van Aert, Brennann, Kruijswijk aanwezig zullen zijn. Ook Kuss, Kelderman, en Armirail gaan ja twee rondes rijden en die drie hebben getoond, dat de Vuelta bij hun past. En als Van Aert de Vuelta gaat rijden, dan heeft Bennett zijn beste lead-out, die hij maar kan denken.
Waarom kun je er in deze niet omheen? Waarom zou Vingegaard de Giro niet kunnen winnen zonder Yates en Campenaerts? Volgens mij niet zo moeilijk om Vingegaard een meer dan volwaardige ploeg mee te geven, zonder dat je moet dubbelen qua ondersteuning.
Yates won hem zelfs met Kelderman, Lemmen en Kruijswijk en een sprinter met sprinttrein. Uiteraard zul je met Vingegaard de koers meer moeten dragen, maar om nu te doen alsof daar een potentiële Vuelta kopman voor moet opdraven.
Volgens mij doen Campenaerts en Vingegaard de GT's samen toch. Mede ook vanwege de fietswissel. Yates heeft toch aangegeven, dat hij de Giro wil rijden om zijn! titel te verdedigen.
In de Giro zijn twee van zijn sterkste compaenen er niet bij. Kuss wordt beter met het rijden van wedstrijden en hij is op z'n best in de TdF en Vuelta. Jorgenson zie ook pas beginnen met zijn GT's in de TdF. Dus heeft Vingegaard onze Simon echt nodig in de Giro en dat geldt ook voor de TdF, want dan is UAE op z'n sterkst toch. Zijn dat redenen genoeg?
VLab heeft achteraf gezien goed gekeken met het halen van Armirail, want dat maakt de ondersteuning een stuk makkelijker in te delen.
Want in de Giro zijn dat Affini en Campenaerts; in de TdF zijn dat Armirail en Campenaerts; in de Vuelta heb je met Armirail een sterke man voor de ondersteuning eventueel met Affini erbij, maar dat zou met Kelderman erbij ook prima zijn opgelost.
Waarom zouden Vingegaard en Campenaerts vanaf nu alle rondes samen moeten rijden dan? Moet volgens dezelfde logica niet ook Kuss juist starten? Wanneer deed Vingegaard voor het laatst een ronde zonder hem? Waarom is het bij de ene renner een argument waar niet omheen gegaan kan en bij een andere renner wel?
Yates gebruiken om in dienst van Vingegaard te rijden en niets anders (zijn titel verdedigen is een drogreden), lijkt mij zonde van zo'n dure renner. Dan kunnen ze voor de komende jaren beter een pure klimknecht erbij halen.
Eventueel zou je hem de Tour de France over kunnen laten slaan, aangezien ze met de Giro deelname van Vingegaard niet aangegeven dat ze de strijd aan denken te kunnen met Pogacar. Echter heeft Yates juist in de Tour nog eigen ambities en is hij één van de belangrijkste kanshebbers op succes in bergritten.
Nee voor die zelfde reden kun je Kuss niet samen laten, want zoals ik al aangeef (wat jij kennelijk niet wil lezen) is Campenaerts aan Vingegaard gekoppeld om reden van fietswissel en Vingegaard is blij met de hulp, die hij van Campenaerts krijgt in de GT's.
Kuss is een renner die veel races nodig heeft om op topniveau te komen; dus is hij vele malen nuttiger in de TdF en Vuelta. Want om diezelfde reden: Waarom gaat Jorgenson niet mee naar de Giro? Die kan jij zelfs inkoppen toch.
Campenaerts kreeg vorig jaar de voorkeur boven Van Baarle voor de Tour de France en daarbij werd de mogelijkheid van een fietswissel als één van de factoren genoemd. Campenaerts is te goed om te reduceren tot rijdende wisselpost voor Vingegaard.
Ik begrijp in ieder geval niet waarom het wordt gepresenteerd alsof ze daardoor voortaan aan elkaar gekoppeld zijn. Ik zie weinig problemen in een deelname van hem aan beide grote rondes, maar dat er geen andere conclusie mogelijk is, is gewoon niet aan de orde.
Volgens mij zijn er namelijk hele goede redenen om in de Tour de France een grotendeels 'fris' team te willen zien en dan is een renner die de Giro (en vorig jaar Tour en Vuelta) in de benen heeft niet optimaal.
Ik had precies dezelfde gedachte.
Tullett kon volgens mij ook goed fiets wisselen met Jonas. Maar in een grote ronde wil men meestal wel wachten voor de favoriet als die pech heeft. En denk dat ze in de Giro en Vuelta wel wat meer risico durven te nemen als ploeg.
Vuelta met veel jonkies lijkt me erg leuk! Neem aan dat ze, ook met Jonas erbij, wel een beetje rappe man mee willen naar de Giro. Laporte of Zingle oid. In de Tour en Vuelta doen ze dat ook meestal.
Leuk ideetje: De grote selectievoorspeller met alle wedstrijden die (volgens mij) de ploeg het liefste wil winnen. Degene met de meeste goeie antwoorden krijgt de eer van 'Meestervoorspeller TVL van 2026'. Volgende week dinsdag is de ploegpresentatie, dus volgende week maandag is de deadline. > Vul het hier in
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.