Movistar kan gewoon nooit anticiperen, ze doen dit nu al voor de derde keer deze Giro en de andere ploegen laten hun graag zichzelf opblazen om vervolgens met goed getimede aanvallen de moegestreden Movi's te elimineren. Helpt ook niet dat erkende beuker op het vlakke en heuvel gebied Romo vandaag afstapte. Milesi kan niet alles alleen.
Het klopt gewoon dat de ploeg de afgelopen jaren, bewust of onbewust, alle grote klimtalenten is misgelopen. Ook momenteel zit er qua klimtalent helemaal niks bij de beloftenploeg en zit er een groot gapend gat achter Vingegaard. Gasten als Nordhagen, Piganzoli en Jorgenson zijn goed, maar niet goed genoeg om Vingegaard op te volgen als toekomstig groterondewinnaar.
Maar wat leuk dat er weer een spiksplinternieuw account is die meteen elke vorm van discussie de kop in wil drukken door anderen woorden in de mond te leggen en alles in het belachelijke te trekken. Hmm, waar hebben we dat eerder gezien...
Ironisch weer dat jij over nieuwe accounts gaat beginnen LOL
Terug op de inhoud: Ik begrijp dat nu het probleem is dat er geen klimtalent bij bij het dev team zit. Vind ik eerlijk gezegd geen groot issue. Ten eerste omdat je je bestaande talent moet ontwikkelen en dat lukt best aardig met Nordhagen en hopelijk trekt ook Piganzoli die lijn door. En ten tweede is het onmogelijk om te voorspellen hoe talent zich ontvouwd. Reminder, Jonas gold niet als de superster in de jeugd en beloften categorie.
Ook al is het pas zeven jaar geleden dat Vingegaard kwam, de tijden zijn sindsdien wel echt veranderd sinds Vingegaards komst. Jonge renners trainen en leven veel eerder als prof. Dat was voor Vingegaard en Pogacar echt anders. Talenten komen door beschikbare data en zelfs makelaars op jongere leeftijd in beeld. Daardoor is de kans op groeibiljanten die nog op latere leeftijd tot ontbolstering komen (zoals Vingegaard) aanzienlijk kleiner. Juist daarom lijkt het me wel van belang er vroeg bij te zijn, juist bij klimmers waar bepaalde genetische kenmerken nog bepalender zijn dan bij sprinters. Al kan het dan alsnog stokken (Graat, Staune Mittet, Fischer Black ook wel), je hebt in elk geval de kans gehad. Als je wacht tot de beloften ben je tegenwoordig sowieso te laat (als je geen megabudget hebt). Aangezien klimmers ook de duurste types zijn, is het ook economisch gezien het beste bedrijfsmodel ze toch proberen te halen. Dus ik zie het gebrek aan talentvolle klimmers wel als een gemis. Al is ook dit denk ik een financiële kwestie: UAE haalt er gewoon vijf en ziet wel wie er doorbreken.
Het was nog een gelukje, dat zij Jonas Vingegaard hebben gescoord. Want zij kwamen voor een sprinter, die geen zin had in de overstap.
De toenmalige trainer heeft Jonas naar voren geschoven, na een indrukwekkende bergbeklimming op de wijze hoe de gele bijtjes groot zijn geworden met jongens als De Plus en wat Dumuolin niet zag zitten.
We hebben het hier niet eens over UAE Team Emirates. Teams met vergelijkbare of kleinere budgetten, zoals Decathlon, INEOS en Red Bull, doen het beter in het scouten van klimmers. Het is een serieuze situatie, misschien wel Visma's grootste probleem op dit moment: ik zie Nordhagen of Piganzoli niet genoeg potentie hebben om zich voldoende te verbeteren om ook maar enigszins te kunnen concurreren met het huidige niveau (dat nog steeds kan verbeteren) van Seixas, Finn, Del Toro en binnenkort Noval. Om die reden zijn het aantrekken van Hindley om de bergploeg te versterken of het binnenhalen van een middenklasse sprinter relatief kleine problemen vergeleken met dit probleem, dat de olifant in de kamer is voor het team. Dit is een gevolg van het inzetten op projecten die vanaf het begin gedoemd waren te mislukken, zoals Uijtebroeks, en van het bouwen van een ontwikkelingsteam dat zich bijna volledig richt op klassiekerrenners. Het zou me niet verbazen als er sponsors zijn die aarzelen om met het team in zee te gaan, omdat ze niet zeker weten dat de ploeg, zodra Vingegaard vertrekt, niet net zo succesvol zal zijn als Soudal of Alpecin in de Tour de France.
Mwah, Seixas is binnen een paar jaar al weer overvleugeld door Noval.
Zou de bromance tussen Bahrein en Visma vandaag eindigen? Ze hebben vaak overlegd, maar dat is logisch, gemeenschappelijke belangen. Bahrein heeft ook min of meer met goedkeuring of zelfs hulp van Visma twee etappes en een aantal dagen roze trui gekregen. Zou dat nog een rol spelen in het restant van de Giro?
Je veegt nu wel veel op een hoop. Seixas komt uit Lyon, Ag2r/Decathlon-land, en rijdt al sinds z'n 16e voor de opleidingsploeg. Del Toro, Finn en Noval stonden echt overal op de radar, maar zijn voorbeelden van "gekocht" talent en heeft weinig met scouting te maken. Kan Visma daar veel aan doen? Ik vrees van niet. Is het jammer? Zeker. Maar de kern van het probleem is toch het gebrek aan supertalent uit eigen land. Daarbuiten heb je veel meer concurrentie (zelfs voor binnenlands talent al, maar heb je denk ik nog wel een streepje voor.)
Door uitstekende scouting hebben ze Primoz Roglic en Jonas Vingegaard gestrikt. Toendertijd totaal onbekende rennners voor het grote publiek. Maar de groeimargers waren imponerend bij deze renners, dat ze de gok waagden. Ze groeiden uit tot toppers. Voor Team Visma Lab is het te wensen, dat ze weer een paar verborgen parels weten te scouten. Omdat in opleiding niet zulke toekomstige kopmannen voor grote rondes zitten.
De Deen Malthe Risjberg is wel een veelbelovend talent in het opleidings traject van Visma. Thijs Wiersma ook een topper in wording. Maar met ander profiel en heeft nog niet een keuze gemaakt voor schaatsen of wielrennen.
Het argument van de "verborgen talenten" zie ik steeds weer terugkomen. De waarheid is dat Roglic en Vingegaard werden gescout in een tijdperk waarin ontwikkelingsteams ofwel niet bestonden ofwel nauwelijks een rol speelden. Er is tegenwoordig weinig ruimte voor "verrassingen": als Visma de scouting van klimmers bij JEGG en Devo niet verbetert, zijn ze verloren. En ik gebruik altijd hetzelfde voorbeeld: ik ben een sponsor van 30 miljoen euro en ik heb een heel goed team zoals Visma dat op zoek is naar een sponsor, maar ze bieden me geen aandelenbelang of een echte garantie dat ze over drie jaar nog steeds meedoen om de Tour de France. Is het dan wel de investering waard?
Overigens zie ik dat Nordhagen is ingeschreven voor de Alpes Isère Tour, een 2.2-koers waar iedereen voor devo-teams rijdt. Ik vind dat een absurde beslissing die duidelijk twee dingen aantoont:
- Er zitten geen competitieve klimmers in het devo-team.
- Nordhagens progressie verloopt mogelijk niet zoals verwacht. Een 21-jarige renner in zijn tweede jaar als neoprof doet normaal gesproken niet mee aan dit soort wedstrijden, zeker niet nadat hij dit jaar al in World Tour-wedstrijden heeft gereden.
Dit kan inderdaad echt maar twee dingen betekenen; ondanks dat ze al jaren niet focussen op resultaten bij de opleidingsploeg en het feit dat iedereen dit seizoen de ontwikkeling van Nordhagen glashelder heeft waar kunnen nemen, wordt hiermee het tegendeel aangetoond.
We zouden echt niets anders kunnen bedenken natuurlijk. Dat ze Nordhagen na een eerste helft van het seizoen met veel meerdaagse WT-wedstrijden, wellicht richting de Vuelta een rustige opbouw willen geven? Dat ze het belangrijk vinden dat hij ook koersen blijft rijden waarin hij winstkansen heeft? (Sidenote: iets waar de onheil voorspellers hier juist jaren op hamerden) Dat ze het belangrijk vinden dat jongens als Pitak en Mernik kunnen leren van renners die verder zijn?
Nee, dit is gewoon bizar..
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.