De bergtrui (als t doel zou zijn, is t denk ik niet echt) is verre van onmogelijk voor Vingegaard. Staat 57 punten achter, op laatste berg al 50 punten morgen voor winnaar.
Berg ervoor ook 40-18-12 voor 1e 3.
Dus als ze zouden willen kunnen ze met kielich en rex tot 1e berg 1e cat al heel eind controleren, makkelijker dan vandaag. dan Campenaerts en Lemmen gassen (Lemmen was goed vandaag!) op 1e berg 1e categorie.
Of ze dat willen en doen is een 2e natuurlijk.....Piganzoli op 1.03 van witte trui is mogelijk ook nog een sub doel.
In 2012 reed Sky de Tour, toen nog met ploegen met 9 renners, met Wiggins en Cavendish. Ondanks de eindwinst van Wiggins was de conclusie van beide partijen na de Tour 'Eens maar nooit meer' en in goed overleg werd het contract van Cavendish ontbonden.
Kooij heeft bij deelname een paar renners nodig voor de leadout, renners die Vingegaard nodig heeft om de hectische slotfase van etappes goed door te komen. Naast geld en Tour deelname kon Decathlon hem ook een plek in de Vlaamse klassiekers garanderen. Nog een doel van Kooij dat bij Visma Lab niet was te realiseren.
Visma Lab moet de Tourploeg samenstellen voor de eindoverwinning. Sowieso uit sportief oogpunt, kopman Vingegaard verwacht niet anders, maar ook voor het geval Pogacar ergens tegenaan loopt.
De prachtige ritoverwinning van Seppie Kuss zag ik niet aankomen. Kuss zat wel prima in de kopgroep, maar verwachtte dat andere ploegen overtal van renners zouden uitspelen. Vooral bij Lidl Trek.
De Giro hoogstwaarschijnlijk winnen, daarnaast 5 ritoverwinningen (met koninginnerit) is natuurlijk uitstekend. Als Visma Lab morgen vol gas gaat, kunnen ze misschien nog de witte trui bemachtigen. Blauwe trui wordt lastig. Ritoverwinning is ook niet uitgesloten.
In beide gevallen moet je doel zijn denk ik om Eulalio de eerste klim te lossen. Als dat lukt tenminste. En dan kan Jonas daar nog wel wat punten pakken. Al zal Ciccone dan ook nog wel erbij zitten.
Maar ik verwacht Ciccone in de vlucht en daarmee einde aan de ambities voor blauw. Jonas had in ieder geval eerder die ambitie, maar is met de zege van Kuss en evt witte trui natuurlijk echt ondergeschikt
In de Alpes Isere doet 't jeugdteam 't goed. Ook in de zwaardere heuvelrit van vandaag. Matisse blijft nr. 1 en Rowe zit er weer goed bij en stijgt nog een plekkie. En de gewilde Seff Van Kerckhove doet goed mee in Pays de Vaud. Hij wordt 2e. vandaag in een heuvelrit. De winnaar is weer een Deen, maar die rijdt niet voor JEGG en heet Tobias Gren.
Nou voor de gebruikelijke crowd bepaald wel. Staat natuurlijk wel een beetje dom als de ploeg hier de 22e zege van het seizoen pakt, de vijfde in deze Giro en met 8 verschillende renners al zeges pakte. Daarnaast ligt Piganzoli op koers voor wit en misschien Top 6.
Nee laten we dan gaan doemdenken op basis van de Boucles. Dat is vrij potsierlijk.
Was pas laat thuis dus volgde het eerst alleen via wat appjes en pas nu net de finale bekeken. Heerlijk gereden van Kuss die weer een vette vis pakt. Nu ritten in alle 3 de grote rondes. Wat een klasbak! En ook dikke pluim voor Lemmen, ijzersterk.
Ik denk dat het goodwill-technisch gezien niet de beste move is om met een slinkse truc op de laatste dag de KOM af te pakken van een populaire Italiaanse publiekslieveling. Ook al is doe publiekslieveling een onsympathieke egoist. Haha.
Denk ook niet dat ze het gaan doen en dat Jonas daar uberhaupt niet mee bezig is.
Ik geef Piganzoli een goede kans om nog twee plaatsjes omhoog op te schuiven in het algemeen klassement en daarmee ook het jongerenklassement te winnen. Dat zou een kroon zijn op zijn hele goede eerste grote ronde voor de Visma ploeg. Ik had niet verwacht dat hij zo snel al zo'n grote stap in zijn ontwikkeling zou zetten. Ik betwijfelde of hij een toekomstige kopman voor Visma was maar nu lijkt de kans me groot dat hij volgend jaar al als een van de kopmannen naar de Giro gaat.
Over het algemeen een positieve dag:
- Kuss verzekerde zich van zijn welverdiende etappezege.
- Het team functioneerde wederom perfect voor Vingegaard.
- Niemand geeft erom als Vingegaard de berg niet pakt.
- Piganzoli was vandaag iets minder sterk, maar nog steeds solide.
- Matisse blijft aan de leiding.
De minpunten:
- Brennan was erg zwak. Los van het gebrek aan lead-out mannen, is het duidelijk dat hij geen directe vervanger is voor Kooij.
Het laten gaan van Kooij was een fout (misschien wel de grootste van alle renners die Visma de afgelopen jaren heeft laten gaan): zoals ik al zei, heeft Visma geen vervanger voor Vingegaard op de middellange termijn om mee te dingen naar Tourzeges, dus gezien dat feit zouden ze Kooij een plek in de Tour kunnen geven.
Hou nu eens een keer op met je vervanger van Vingegaard, die nog een ruim contract heeft.
Daarnaast wilde Visma wel met Kooij verlengen, maar koos Kooij voor het grote geld. 4 miljoen per jaar en de best betaalde sprinter ter wereld. En dan op basis van een etappe in nota bene een Franse B koers (of C koers) concluderen dat het de grootste fout ooit was etc en dat Brennan er niets van kan, is echt onzin.
Hij blijkt wel een goeie aankoop te zijn. Hij zal nog een paar stappen moeten maken om de rol van kopman op zich te nemen. Want zijn vriend Giulio Pellizzari is al een stap verder. Ik zie wel Piganzoli in de Vueltaploeg verschijnen, want bergop kan hij goed mee. Dat moge toch wel duidelijk.
Je begrijpt hopelijk waarom het moeilijk is om je serieus te nemen. Ik laat dat rare oordeel over Brennan maar even buiten beschouwing maar wil graag weten waarom jij na een uiterst succesvolle week voor de ploeg jij er voor blijft kiezen om Iejoor uit te hangen. Dat heeft met positief kritisch volgen van deze ploeg weinig te maken lijkt me.
Is Pellizzari verder? Is dat waarom Pellizzari in een vrije rol op de 19de plaats staat en Piganzoli als meesterknecht van Vingegaard richting een zesde plaats aan het rijden is? Pellizzari lijkt een groter talent maar ik zou niet zeggen dat hij voor grote rondes verder in zijn ontwikkeling is en meer geschikt is voor een rol als kopman.
Pelli is ziek geweest hè. Hij heeft geen "vrije rol" maar is er totaal doorgezakt. Wie hem vorig jaar in de Vuelta zag (inclusief ritzege) en dit jaar in Tirreno moet erkennen dat Kelderfan wel een puntje heeft. Piganzoli maakt mooie stap, maar alleen naar het huidige klassement kijken is wel beetje scorebordjournalistiek.
Ik mag hopen dat ze Davide geen 2 grote rondes laten rijden dit jaar. Opbranden is nergens voor nodig. Liever zie ik hem Lombardije doen aangevuld met nog een korte rittenkoers ergens. Maar eerst vol gaan voor die witte trui.
Davide Piganzoli kreeg een schouderklopje van vriend Giulio Pellizzari en wel verdiend. Die Pellizzari rijdt al vanaf 2025 bij zijn ploeg en Davide is pas dit jaar ingelijft door de gele bijtjes. Ik wil daarmee aangeven, dat Davide die overstap eerder had kunnen maken. Die kan zeker twee GT's aan. Dus van opbranden is geen sprake met dit talent.
Het is natuurlijk even afwachten hoe hij uit de Giro komt.
N.B. Bart Lemmen laat zich goed zien met ook Tim Rex; die twee zijn voor dit werk echt goed.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.