Afvalkoers Giro 2026

1 2 ... 9 10 11 12
Rabbiej

Openingspost bijgewerkt met de CQ-ranking van de overgebleven teams, evenals alle nog aanwezige renners in de teams. Ook morgen zal de verwerking van de uitslag wat langer op zich laten wachten. 

Limal

Het is gebeurd. In het parallelle universum waarin rit 2 me niet onverwacht fataal geworden was zou ik gisteren verloren hebben van Coolietje op cq. Stiekem voel ik me nu pas afvaller en zo is de ontkenningsfase van het rouwproces eindelijk voorbij :-)

sporting63

Dat is dus duidelijk, als ik vandaag nog overleef zal het toch vrijdag gedaan zijn voor mijzelf. Iedereen heeft Gall en Arensman. Sommige hebben daar nog Hindley bij en ik heb alleen Vingegaard en het knechtje Bernal.

Toch ben ik tevreden met mijn top 10 plaats hoor.

Bazing

Het kunnen zomaar dagen voor de vluchters worden. Daar hoop ik wel op want anders ga ik ook 1 van de 2 bergetappes wel afvallen. Of Oconnor moet er goed doorkomen.

sporting63

Ik vrees dat het voor TiReppie en Bazing over is

Bazing

Als ik het goed zie eindigt Zwiebeln onder mij.

sporting63

Inderdaad, ik ben er van uit gegaan dat iedereen Lund had zoals op de eerste pagina staat. Sorry!

Rabbiej

Een etappe gemaakt voor de vluchters, anders zouden het misschien puncheurs worden of wie weet klassementsrenners. Maar sprinters? Nee, daar zou de aanloop en anders de pittige pukkel toch wel te stijl voor zijn. Maar zoals wel vsaker verrast de Giro. Magnier was sterk genoeg om er aan te blijven hangen en was in de eindsprint de beste. 

Milan zat er ook bij en met zijn 3e plek, waar hij zelf waarschijnlijk allesbehalve tevreden over zal zijn, zorgt hij ervoor dat ivo001 de winst op zijn naam schrijft. Het aantal punten bij de rest van de teams ligt laag. Magnier was te duur en ook Milan zit alleen bij ivo in zijn team. Maar meer dan 100 punten was al voldoende want slechts 2 teams voldeden niet aan die eis. Bazing en Poeksel redden het dankzij Turner net wel.

Een van de afvallers vandaag is TI Reppie, die in zijn debuut een goede prestatie heeft neergezet. Tot diep in de slotweek meedoen is niet velen gegeven en zijn team was competitief maar vandaag niet op de afspraak. Stuyven trok fantastisch de sprint aan maar TI Reppie had hem liever zelf mee zien sprinten. Naast hem valt ook Zwiebeln af. Geen goede dag voor zijn renners en daardoor is plek 9 zijn eindbestemming.

Uitslag

Rit 18 Team Punten
1 Ivo001 510
2 Wielervolger 210
3 Rabbiej 190
4 Ab Normaal 160
5 sporting63 130
6 Poeksel 110
7 Bazing 110
8 TI Reppie 90
9 Zwiebeln 60

TI Reppie

Vandaag is het dan eindelijk over. Langer dan ik had verwacht mocht ik tussen jullie wielerkenners,  meedoen met een spelsoort die mij nog onbekend was. Tactische keuzes maken is hierbij erg belangrijk. En dat is mij en jullie die nog in de race zijn best goed gelukt.
Dit smaakt in ieder geval naar meer. Succes met de laatste etappes! 

I'll be back😃 Tot in Barcelona op Independance Day.
Count me in! 

Rabbiej

De 7 overgebleven teams gaan het slotweekend in. Wie gaat er aan de haal met de felbegeerde titel: 'Winnaar van de Afvalkoers Giro 2026'? Laten we voordat het weekend echt los gaan barsten de teams eens onder de loep nemen.

We starten vandaag met een loodzware etappe. Het enige voordeel voor de renners is dat de rit 'slechts' 151 kilometer lang is maar als een klim van 12 km aan 8% niet eens de lastigste klim van de dag is dan moet je echt ijzersterk zijn om vandaag te kunnen winnen. Hoe mooi zou het zijn als Wout Poels vandaag Nederlands succes zou gaan brengen?

De rit van morgen is qua zwaarte ook best pittig te noemen. Met 200 kilometer lang iets langer maar de beklimmingen lijken op papier iets minder zwaar. Althans, de renners moeten nog wel 2 keer de Piancavallo op. Geen klim die wij wielertoeristen graag 2 keer op een dag beklimmen, met 14,5 km aan 7,8% mag die best pittig genoemd worden. Voor ons spel zien we dus 2 aankomsten boven en een handjevol klassementsrenners voor deze 2 etappes zou niet ongunstig zijn. Of heb je misschien de juiste vluchter nog in je team zitten, het zou je zeker een etappe verder kunnen brengen.

Als we kijken naar de mannen die bergop mee kunnen doen zien we de volgende teams (sommige renners zou je achterwege kunnen laten maar misschien is er een kleine kans op top 20 in een grote vlucht):

Ab Normaal Bazing Ivo001 Poeksel Rabbiej sporting63 Wielervolger
CQ 6.776 (5) 6.772 (4) 6.794 (6) 6.385 (1) 6.530 (2) 6.948 (7) 6.597 (3)
  VLASOV Aleksandr CICCONE Giulio HIRT Jan HIRT Jan VLASOV Aleksandr VLASOV Aleksandr HIRT Jan
  BERNAL Egan PINARELLO Alessandro PINARELLO Alessandro ARENSMAN Thymen ARENSMAN Thymen BERNAL Egan ARENSMAN Thymen
  GALL Felix ARENSMAN Thymen ARENSMAN Thymen BERNAL Egan GALL Felix VINGEGAARD Jonas GEE-WEST Derek
  GEE-WEST Derek GALL Felix GALL Felix GALL Felix HINDLEY Jai GAROFOLI Gianmarco HINDLEY Jai
  HINDLEY Jai O'CONNOR Ben   HINDLEY Jai ZANA Filippo   O'CONNOR Ben

Sporting63 gaf zichzelf al weinig kansen om 2 bergetappes door te komen. Ondanks dat hij de beste klimmer in koers heeft met Vingegaard zal hij het vermoedelijk gaan verliezen op aantallen. Ook het andere dure team heeft het iets minder breed qua sterke klimmers. Ivo001 heeft een ijzersterke sprinttrein maar met alleen Arensman en Gall uit de top 10 kan het in 1 van de bergetappes wel eens lastig worden. Hirt zou hem kunnen helpen maar of dat 2 etappes gaat gebeuren? Ik vrees ervoor.

Wie zie ik dan wel in de finale? Ik geef Poeksel een hele grote kans. Met Gall, Arensman, Hindley, Bernal en Hirt plus ook nog eens de laagste CQ-score moeten er gekke dingen gebeuren mocht hij er uit vliegen. Daarachter kan het denk ik wel alle kanten op. Sommige teams hebben veel klassementsrenners maar missen daarin wat kwaliteit, anderen hebben er weer iets minder maar net wel de renners in vorm. De een heeft een extra troef met een goede vluchter (lees: Ciccone) waar anderen het dan weer moeten doen met een lagere CQ-score. Alles kan nog van belang zijn in de komende 2 ritten. 

Een winnaar voorspellen? Ik durf het eigenlijk niet aan. Ik zie 1 zekere finalist in Poeksel maar die zou in de finale dan denk ik weer niet de favoriet zijn (al kan zijn lage cq-score meehelpen om te winnen tegen bijvoorbeeld Ab Normaal en mijzelf gezien onze sprinters). Maar Wielervolger en Bazing zijn ook niet kansloos om hier te komen en die hebben met Vernon en Penhoet/Mihkels ook weer andere troeven in handen in Rome.

De laatste loodjes zijn het zwaarst, zeker voor de renners maar voor ons als afvalkoers volgers is er nog genoeg om naar uit te kijken.

ditisdavid
Limal
Het is gebeurd. In het parallelle universum waarin rit 2 me niet onverwacht fataal geworden was zou...

Voor mij een dag later exact hetzelfde. Als in Napels niet al mijn sprinters tegen de grond waren gegaan, was de slechte beurt van Aular gisteren mij fataal geworden.

ivo001

Ik acht het inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat ik beide bergetappes door kom. Had vanwege de slotetappe geinvesteerd in sprinters omdat daar de afvalkoers gewonnen wordt. Durfde niet te gokken om het daar op CQ te laten aankomen mochten we er raken.

Als Buitrago niet al in etappe 2 was uitgevallen, dan had ik mezelf wel wat meer kans gegeven deze 2 bergetappes, maar het is wat het is.

Mogen het beste/gelukkigste team winnen! 😉

Rabbiej

Het ging alleen maar op en af vandaag. Het was slopend en uiteindelijk moest je echt een lichtgewicht zijn om hier te kunnen winnen. Sepp Kuss voltooit zijn trilogie en Vingegaard stelt zo goed als zeker zijn Girozege veilig. Arensman kraakt en verliest de nodige tijd en Hindley profiteert ervan. Het podium lijkt beslist, misschien dat er morgen nog een strijd om de witte trui gaat losbarsten.

In ons spel zien we de voorspelling uitkomen. Sporting en Ivo misten een extra klassementsrenner vandaag en dat breekt hen op. Er bleven wat renners uit de kopgroep vooruit maar de rit was zo zwaar dat het uiteindelijk een mix werd tussen klassementsrenners en rittenkapers waardoor in ons spel de ritzege was weggelegd voor Ab Normaal. Met Gee op plek 2 en ook Gall, Hindley, Bernal en Pellizzari in de punten.

Voor morgen moet er voor Bazing en mijzelf een iets andere koers gaan volgen want anders zien we Ab Normaal, Wielervolger en Poeksel niet meer terug. Voor Bazing kan dat wel eens lastig worden met Ciccone die vandaag al een aardig potje energie heeft ingeleverd. Maar voor mijzelf zal het ook niet makkelijk worden om morgen meer punten te scoren dan de rest. De top 5 is bekend, we gaan morgen zien wie er mogen gaan sprinten in Rome. 

Uitslag

Rit 19 Team Punten
1 Ab Normaal 1.180
2 Wielervolger 970
3 Poeksel 860
4 Bazing 850
5 Rabbiej 690
6 Ivo001 550
7 sporting63 400

ivo001

Helaas, maar het zat er aan te komen. Bedankt voor de puike organisatie en succes aan de overlevers!

sporting63

Het was te verwachten. Proficiat aan de organisatie en moge de beste winnen!

Ab Normaal

Wie het ook gaan worden, de finale gaat spannend worden. 
Ik vind geen enkel team er bovenuit steken als het op de sprint aankomt. 
Opgave Vernon komt mij persoonlijk wel goed uit. 

Wielervolger

Leuk, de top 5 is binnen! Dat had ik niet verwacht toen ik al heel snel Yates en Groves verloor.

Voor morgen geef ik Poeksel en Ab Normaal een heel grote kans om de finale te halen. Ik moet hopen dat Gee voor Gall weet te finishen bij de klassementsrenners of een succesvolle ontsnapping met O'Connor en/of Hirt.

Bazing

Waarschijnlijk is morgen mijn einde en anders zal winnen ook lastig worden na de DNF van Vernon.

Poeksel
Poeksel
Ik zie dat Van Uden (188) 16 keer gekozen is, Ackermann (187) 10 keer. Ik ben team Ackermann omdat V...

En die keuze gaat me waarschijnlijk inderdaad opbreken.

Ab Normaal

Heb Casper van Uden enkel en alleen voor die twee vlakke sprint meegenomen. Morgen moet ie vlammen. 

Rabbiej

Het was een lange dag voor de organisator, weinig kunnen zien van de etappe maar zo af en toe zag ik op PCS wel dat de rit richting klassementsmannen zou gaan. En dat Vingegaard dan uiteindelijk met record op de Piancavallo wint mag geen verrassing genoemd worden.

Voor ons spel waren het Poeksel en Ab Normaal die aan elkaar gewaagd waren. Poeksel is de sterkste bergop want met Gall, Hindley, Arensman en Bernal dik in de punten en nog wat bonuspunten van Hirt wint hij vandaag nipt voor het team van Ab Normaal. In ieder geval ruim genoeg om de eindsprint te halen.

Ik zat zelf aardig in spanning maar door het ontbreken van Ciccone was Bazing uitgespeeld. Het ging tussen mijzelf en Wielervolger voor het laatste toegangsbewijs voor de sprintrit in Rome. Dankzij Gall was dat plekje voor mij weggelegd. De gezamenlijke punten van Gee-West en Hirt waren niet voldoende om de 2e plek van Gall in te lopen en zo mag ik morgen (ondertussen al vandaag) in de finale aantreden.

Uitslag

Rit 20 Team Punten
1 Poeksel 1.490
2 Ab Normaal 1.460
3 Rabbiej 1.180
4 Wielervolger 1.070
5 Bazing 780

Rabbiej

Poeksel (CQ:6385)

Lund Andresen, Groenewegen en Turner

Rabbiej (CQ: 6530)

Lund Andresen, Groenewegen, Turner en Aular

Ab Normaal (CQ: 6776)

Lund Andresen, Groenewegen, Turner en Van Uden

Alle 3 de finalisten hebben Lund Andresen, Groenewegen en Turner dus zij gaan geen verschil maken. Ze hadden ook alle 3 Groves in hun team maar die doet al lange tijd niet meer mee. Ackermann is er voor Poeksel ook niet meer bij dus hij is overgeleverd aan het feit dat Rabbiej en Ab Normaal geen extra punten meer gaan scoren. Hij wint het namelijk wel op CQ-waarde.

Ab Normaal zal hopen dat Van Uden voor het eerst deze Giro zich eens echt kan mengen in de sprint en Rabbiej zet zijn pijlen op Aular die in een vlakke eindsprint ook nog weinig heeft laten zien. Beide mannen hebben ook nog Vlasov in hun team, maar dat zal wel echt een longshot zijn. 1 punt kan echter het verschil al maken.

Limal

Ab Normaal vs. de Poezelige Poeksel van Poekistan vs. organisator Rabbiej, een mooiere finale kan je haast niet bedenken.

Een kleine analyse van hoe ze tot hier geraakt zijn:

- Ab Normaal: 1x dagwinst, 2x door op cq, 2x in de onderste 5 of 3* (*vanaf week 3)
- Poeksel:       4x dagwinst, 3x door op cq, 1x in de onderste 5 of 3
- Rabbiej:        0x dagwinst, 0x door op cq, 2x in de onderste 5 of 3

Poeksel was outstanding in de bergetappes, Rabbiej heeft zich tot hiertoe het best weggestopt. 

Succes alledrie!! (maar ik supporter toch wel voor onze gewaardeerde organisator - winst zou een dikverdiende beloning zijn voor het vele werk)

Wielervolger

Een vierde plaats, niet slecht maar als je zo ver komt wil je toch ook graag de finale halen.

Ab Normaal wat mij betreft de favoriet met Van Uden al staat Rabbiej met Aular er niet ver achter. Poeksel zal moeten hopen op een chaotische sprint om het te winnen op CQ-waarde.

Succes in de finale en bedankt voor de organisatie!

Guido Maltempi

In navolging van Limal een update vanuit het parallelle universum waarin ik niet al in etappe 3 roemloos was uitgeschakeld: ik zou de finale hebben gehaald zonder hotseats.

Schrale troost, met alleen nog Lund en Turner als overgebleven sprinters was ik vandaag vrijwel kansloos. Alleen op cq had ik nog kunnen winnen.

In de daadwerkelijke finale kan het nog alle kanten op. Aular en vUden bakken er in de vlakke sprints tot nu toe vrij weinig van, maar een top 20 zou natuurlijk wel haalbaar moeten zijn.

1 2 ... 9 10 11 12

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.