Ai, dat is wel heel zuur voor de afvallers.
Ik kom weer met de schrik vrij. Had wel verwacht dat er veel aanvallers ritten zouden zijn deze Giro, maar kon niet bedenken wie heir consistent bij zou zitten en niet te veel CQ punten zou kosten om nog in mijn team te passen.
Ik hoop dat Pinarello nog gaat verbeteren en mij een keer vanuit de vlucht kan redden, want het uitvallen van Buitrago heeft mijn team wel verzwakt, die had ik in dit soort ritjes nog wel met Poels zien sprinten om als eerste van het peleton binnen te rollen.
Hoe zuur is het toch om af te vallen op een off day van de centrale renners om vervolgens te zien dat je alle volgende etappes met gemak had overleefd. Vandaag was dat dankzij Vlasov en Gualdi geweest, ondanks dat van Eetvelt en Zana ook in m'n team zaten. Conclusie is dat ik wel op de juiste namen zat, maar beter toch een Gee of Hindley had gehad ipv bijvoorbeeld Zana of Gualdi.
Achja
I feel your pain, Arry. Na mijn exit in rit 2, waar Vingegaard evengoed top-3 had kunnen finishen ipv 21e, heb ik virtueel altijd renners in de punten gehad, ofwel nooit in de gevarenzone. Gualdi (2x in de punten) en zeker Beloki (al 6x!) zouden van goudwaarde geweest zijn.
Een Belgische dag vandaag in de Giro. Movistar reed iedereen kapot op de pittige klim aan het begin van de finale. Bijna alle rappe mannen moesten zich gewonnen geven maar ook de sprinttreintjes van de overgebleven rappe mannen gingen eraan. Met een kilometer of 3 van het einde zagen we dan ook de Segaert-special. Stelde hij een paar dagen terug nog flink teleur, vandaag maakte hij dat meer dan goed.
Sporting63 dacht zonder sterke snelle mannen een nulscore te gaan noteren maar in zijn selectie zaten 3 Belgen. 1 daarvan gaf gisteren op maar de andere 2 scoorden een prachtige 1-2 vandaag. Daarmee eindigt die ver boven de rest en schrijft die een etappezege op zijn naam. Ver daarachter zagen we een 5-tal teams geen punten scoren.
Voor Poeksel, Zwiebeln en Ab Normaal was het wel even peentjes zweten daardoor maar uiteindelijk weet hun CQ-score ze in de race te houden. Voor nieuwkomer Fieljepper zit het avontuur door Italie er helaas op. Met Turner in het peloton zag het er nog lang prima uit voor Fieljepper om door te gaan maar zijn lekke band laten hem zonder punten achter. Samen met Fieljepper zien we ook erveedeee afvallen vandaag. Milan en Van Uden probeerden lang aan te haken maar moesten op het einde toch lossen en daarmee lossen we ook erveedeee uit deze editie. Bedankt voor jullie deelname en graag tot de volgende ronde.
Uitslag
| Rit 12 | Team | Punten |
| 1 | sporting63 | 1.100 |
| 2 | ArjenProtagonist | 920 |
| 3 | JapieJapo | 840 |
| 4 | Nijmos | 840 |
| 5 | Heuvelvreter | 840 |
| 6 | TI Reppie | 600 |
| 7 | Tiskuuurs | 600 |
| 8 | Coolietje | 560 |
| 9 | Mithrandir | 560 |
| 10 | Wielervolger | 520 |
| 11 | Arviidd | 440 |
| 12 | BrackenRidgeCycling | 320 |
| 13 | Bazing | 320 |
| 14 | Ivo001 | 320 |
| 15 | Jappe666 | 320 |
| 16 | Rabbiej | 240 |
| 17 | Poeksel | 0 |
| 18 | Zwiebeln | 0 |
| 19 | Ab Normaal | 0 |
| 20 | erveedeee | 0 |
| 21 | Fieljepper | 0 |
Een sterke kopgroep is gevormd maar in ons spel zijn er weinig renners aanwezig. Sporting63 ziet Aerts vooraan rijden en TI Reppie heeft Stuyven meegenomen. De kopgroep is echter nog niet veilig om voor de zege te gaan strijden en ook al zullen ze dat doen, dan nog zijn er nog 5 plaatsen over voor punten. Wie gaat er in etappe 13 sneuvelen?
Bettiol was de sterkste van de kopgroep. Hij weet bij zijn medevluchters weg te rijden op de klim en rijdt vervolgens keurig door naar de eindstreep. Leknessund wordt 2e en Stuyven vervolledigt het podium. Stuyven en Aerts eindigen voor het peloton en scoren de nodige punten maar kwamen niet in de buurt van de etappezege.
De twee Belgen werden gekozen door 2 teams en dat waren de enige gekozen vluchters. Sporting63 en TI Reppie voelden zich daardoor al snel veilig. Door de 3e plek van Stuyven wint vandaag TI Reppie de etappe en zo zien we de laatste 4 etappes gewonnen worden door de teams die vandaag ook in de ontsnapping zaten.
Alle andere teams waren echter qua punten benieuwd naar het peloton. Daar deden ze het rustig aan maar voor ons waren de plekken 16 tot en met 20 wel van cruciaal belang. In het peloton werd daar anders over gedacht en ze reden rustig door de straten van Verbania en het was Caruso die de lijn als eerste passeerde met roze trui Eulalio in zijn wiel. Svestad op plek 18 maakte ook weinig verschil maar daarachter nog een duo van Ineos en dat zijn veelgekozen renners Arensman en Bernal. En dat maakte wel verschil.
Vooral Tiskuuurs als duurste overgebleven team zal blij zijn met de 10 punten van Arensman. Ook de organisator is daar blij mee want anders zouden er 2 teams met 0 punten en een gelijke CQ-score op de 1e laatste plek zijn gefinisht. Nu finishten deze twee teams als laatste en 1e laatste en daarmee zijn het ook de 2 afvallers. Jammer dat het zo moet eindigen voor jullie maar Arviidd en Heuvelvreter, voor jullie is vrijdag de 13e etappe de laatste geweest deze Giro.
Uitslag
| Rit 13 | Team | Punten |
| 1 | TI Reppie | 410 |
| 2 | sporting63 | 71 |
| 3 | Mithrandir | 40 |
| 4 | Poeksel | 11 |
| 5 | BrackenRidgeCycling | 10 |
| 6 | Coolietje | 10 |
| 7 | Rabbiej | 10 |
| 8 | Wielervolger | 10 |
| 9 | Zwiebeln | 10 |
| 10 | Bazing | 10 |
| 11 | Ivo001 | 10 |
| 12 | Nijmos | 10 |
| 13 | Tiskuuurs | 10 |
| 14 | JapieJapo | 1 |
| 15 | Ab Normaal | 1 |
| 16 | ArjenProtagonist | 0 |
| 17 | Jappe666 | 0 |
| 18 | Heuvelvreter | 0 |
| 19 | Arviidd | 0 |
De klassementsmannen gaan er weer voor vandaag, thans zo lijkt het erop in de startinterviews. Welk team heeft de juiste renners geselecteerd en wie heeft er toch te weinig budget besteed aan de sterke klimmers. De verwerking van de uitslag zal wat langer op zich laten wachten vandaag. Veel plezier met de etappe!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.